Uit de Nieuwe Leidsche Courant d.d. 25 augustus 1949
Wist U :
DAT, in opdracht van de Standard A.P.C. te Den Haag, gisteren op de werf Figee te Vlaardingen de kiel is gelegd voor het motortankschip „Esso Holland 58".
|
Uit de Nieuwe Leidsche Courant d.d. 1 mei 1950
Wist U :
DAT Zaterdag de officiële proeftocht is gehouden met de "Esso Holland 58", een motortankschip voor de binnenvaart.
42 meter lang en met een laadvermogen van 350 ton.
|
Uit Trouw d.d. 1 mei 1950
Na een goed geslaagde proefvaart is Zaterdag de „Esso Holland 58" overgedragen aan de Standard Amerikaanse Petroleum maatschappij N.V. te 's-Gravenhage. Dit schip, dat aan de bestaande vloot van binnenschepen dezer maatschappij is toegevoegd, is bestemd voor het vervoer van benzine, petroleum en gasolie en heeft een laadvermogen van 350 m 3.
De scheepswerf I. S. Figée te Vlaardingen heeft, in nauwe samenwerking met de technische dienst der Standard A.P.C.. de plannen en het bestek voor dit schip uitgewerkt en uitgevoerd.
Op 24 Augustus van het vorig jaar werd de kiel van het schip gelegd en gestadig groeide het tot wat het nu is: een schip met een lengte over alles van 42 meter, een breedte op di spanten van 6.25 meter, een holte van 2.25 meter en een maximaal beladen diepgang van 2.15 meter. Op 3 Maart van dit jaar werd het casco met goed gevolg te water gelaten.
De firma Kernper & Van Twist Diesel N.V. leverde de voortstuwingsdieselmotor van het fabrikaat AWA, 4 takt, 4 cylinder en 160 P.K., bij 500 omwentelingen per minuut en tevens een 30 P.K. Russel Newbury 3 cylinder Dieselmotor voor het aandrijven van de ladingpomp, de ballastpomp en de luchtcompressor. De firma Figée bouwde de motoren in.
Op alles gerekend
Vanzelfsprekend voldoet het nieuwe schip aan talloze eisen. Zo wordt de keerkoppeling voor de schroef hydraulisch van de stuurhut uit bediend, terwijl in deze hut tevene een instrumentenbord is opgesteld, waarop de drukken en temperaturen van olie, water, lucht en verbrandingsgassen tijdens de werking van de motor zijn af te lezen en te controleren
Voor het verwerken der lading heeft men een z.g. Houttuinpomp gekozen die een capaciteit heeft van 150.000 liter per uur. De pomp is aan dek opgesteld en kan geheel aan dek worden bediend. Het voorschip is voorzien van een speciale ijsversterking, bestaande uit extra dikke platen in de voorsteven, ter hoogte van de bjeladen diepgang, terwijl bovendien voor de afstand der spanten van de steven 300 mm. is aangehouden, zulks in afwijking van de normale 500 mm. afstand.
De overdracht
De bemanning van het schip zal over haar huisvesting niet te klagen hebben. Zij heeft in een dekhuis op het achterschip een onderkomen, dat er zijn mag De schipper, zowel als de matrozen hebben ieder een aparte, geriefelijk ingerichte hut en verder een gezamenlijke eetkamer, een keuken en een toilet met douchecel en wastafel. Voor de verwarming der verblijven is centrale verwarming toegepast. De proefvaart, die Zaterdagmorgen werd gemaakt, verliep volkomen naar wens.
Tijdens de vaart droeg de heer J. Figée het schip over aan ir. J. A. Beukers, hoofd van de technische dienst van de Standard A.P.C. Tegelijkertijd werd de werfvlag vervangen door de Esso-vlag en de Standardwimpel. Tijdens een maaltijd, die na de proefvaart in hotel Bellevue te Dordrecht werd gehouden, droeg ir. Beukers het schip weer over aan de heer J. Hüselbosch, general sales manager van de Standard.
|
Eerste naam
|
Erster Name
|
First name
|
Esso Holland 58
|
Eerste eigenaar
|
Erster Besitzer
|
First owner
|
American Petroleum Co., 's Gravenhage
|
Scheepstype
|
Schiffstyp
|
Ship type
|
Motortankschip
|
ENI-nummer
|
ENI-nummer
|
ENI-number
|
?
|
Bouwjaar
|
Baujahr
|
Year built
|
1950
|
Bouwwerf
|
Bauwerft
|
Ship yard
|
J. S. Figee, Vlaardingen
|
Bouwno.
|
Bauno.
|
Hull No.
|
?
|
Tonnage
|
Tonnage
|
Tonnage
|
292 / 356
|
Afmetingen
|
Größe
|
Dimensions
|
42,40 / 48,32 x 6,34 x 2,17 ( In 1961 verlengd )
|
Motor
|
Motor
|
Engine
|
AWA -160 PK / Bolnes 256 PK ( In 1961 Nw. motor )
|
Mutaties / Mutationen / Mutations :
|
1952 Esso Nederland 58
|
NV Esso Nederland 's Gravenhage
1961 met 6 meter verlengd
|
1975 ????
Mei 1975 verkocht aan Scheepswerf De Hoop, Schiedam
1976 Guarico
Verkocht aan ????
Verder geen gegevens bekend
|
Gesloopt / Zerstört / Demolished :
|
????
|