Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
Bijzondere schepen  (Geen tankers) der A.P.C / Esso
Reclame- en Service boot "Spirit"
Reclame- en Service boot "Spirit". Bij deze boot behoorde ook een speedboot, zonder naam.
Zie hiervoor : Speedboot behorende bij de "Spirit".

 
Reclame- en service boot "Spirit" had aanvamkelijk de naam, zoals hier is te zien, "Florense".

Vaartuig Type :Amsterdammer
displ.4,3 t, 13,1 GRT, L 16,10 m, B 3,48 m, Dr 1,07m
1 fpp, diesel (1921) Deutz-Brons, 24 bhp - 18 kW
re-engined 19xx diesel Deutz, 50 bhp - 37 kW

 FLORENsE
1921: Built by "Stoel" at Alkmaar (NLD)
1921 -15/04: delivered to "Pure Oil Company of Holland" at Rotterdam (NLD)
1928 (03/07): renamed SPIRIT
19xx: re-engined diesel Deutz, 50bhp-37kW
1942 (13/06): To E. Zoer at Zwartsluis (NLD), renamed RISICO
1942: requisitioned by the German Kriegsmarine
1942: lost without a trace, fate unknown

Alle onderstaande foto's op deze pagina, zijn welwillend ter beschikking gesteld en afkomstig uit het persoonlijk
archief van de Hr. Leen Roukema, zoon van Kapitein Maarten Roukema.
Reclame- en service boot "Spirit", hulp biedend aan een Dornier watervliegtuig op de toenmalige
Zuiderzee, ca. 1930. Aan boord o.a. Kapitein Maarten Roukema, in het midden.
 
De "Spirit" met sleepje aan de beting. Kapitein Maarten Roukema, aan de walkant bij stuurboord pomp.
 
De "Spirit" op de Oude Maas bij Dordrecht met de Dornier, D 1967, vermoedelijk rond 1930.
Dit was de op de Rijn bij Millingen gedaalde Dornier watervliegtuig D 1967, welke op doortocht naar
Parijs was, maar wegens slecht zicht (mist), een noodlanding moest maken.