Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
Esso Depot's / Bunkerstations en Bunkerwinkelschepen in de loop der jaren
Esso Nederland 39
Werklieden van de werf verwijderen de laatste blokken.
De "Esso Nederland 39" op het moment dat zij in het water plonst.
De tewaterlating lukte voortreffelijk.
De toekomstige winkelruimte van de „Esso Nederland 39".

"Esso Nederland 39" in het water.

Met een eigen gewicht van ongeveer 120 ton plonsde donderdagmorgen 30 augustus het roestige casco van de „Esso Nederland 39" in het water van de Schie, waarbij het de golven tot over het wegdek aan de overzijde van Scheepswerf „De Hoop" joeg. Deze werf in Schiedam bouwt sinds jaren binnenlichters en leurboten voor onze maatschappij en maakte daarom niet veel ophef van deze laatste opdracht.
De „Esso Nederland 39" zal omstreeks november van dit jaar geheel zijn afgebouwd en daarna worden verankerd te Zwijndrecht. Het is dan een bunkerschip van circa 550 ton dat onder meer 450.000 ltr. gasolie kan bergen.
De bovenbouw wordt op de werf ingericht tot woonruimte voor het gezin van de heer M. S. Levisson, die de helft van die bovenbouw tot zijn beschikking heeft als winkel en „showroom". De schippers kunnen in die winkel niet alleen terecht voor alle Esso-produkten, maar ook voor huishoudelijke artikelen.
Zelfs radio's, T.V.-toestellen en wasmachines behoren tot de sortering van dit schip.
Het bunkerschip doet tevens dienst als „moederschip" voor twee patrouilleboten, terwijl bovendien 3 Rijn-schepen tegelijk kunnen worden voorzien van nieuwe brandstof.
Wanneer het schip in november in Zwijndrecht ligplaats zal kiezen, is de „Esso Nederland 39" het grootste schip dat dienst doet als opslaglichter en vast verkooppunt. Mede door de verkoop van een reeks niet olieproducten hoopt de exploitant, de fa. L. G. Schless, te komen tot een betere klantenbinding.
Voor Scheepswerf „De Hoop" was deze tewaterlating, ondanks de ongeveer 70 voorgangers, toch nog een beetje een experiment. Het casco moest namelijk zijdelings met zijn volle lengte van 43 meter in het water terechtkomen. Omdat het geheel eigenlijk een grote rechthoekige bak is, was het  niet mogelijk een lange glij helling onder het schip te bouwen. Het experiment lukte echter uitstekend en het schip richtte zich snel in het water op,  nadat de laatste steunen waren weggeslagen en de 120 ton met een klap op het water terecht kwam.

Bunkerwinkelschip "ESSO NEDERLAND 39";

Scheepsgegevens / Schiffsdetails / Vessel information :
Eerste naam
Erster Name
First name
Esso Nederland 39
Eerste eigenaar
Erster Besitzer
First owner
NV Esso Nederland, 's Gravenhage
Scheepstype
Schiffstyp
Ship type
Bunkerwinkelschip
ENI-nummer
ENI-nummer
ENI-number
-
Bouwjaar
Baujahr
Year built
1962
Bouwwerf
Bauwerft
Ship yard
De Hoop, Schiedam
Bouwno.
Bauno.
Hull No.
?
Tonnage
Tonnage
Tonnage
456,163
Afmetingen
Größe
Dimensions
42,07 x 7,77 x 1,87
Motor
Motor
Engine
-

Mutaties / Mutationen / Mutations :
1962 Esso Nederland 39
Fa. L. G. Schless, Zwijndrecht
Verder geen gegevens bekend

Gesloopt / Zerstört / Demolished :
?????