Name :
|
ESSO AALBORG - 1959
|
Build at :
|
Odense Staalskibs : Odense : # 149
|
For :
|
Dansk Esso A/S – DENMARK
|
Type
|
Tanker
|
Propulsion :
|
1 Diesel engine - 15½ knots
|
Tonnage :
|
20470 GT - 32370 DWT
|
Dimensions ( Loa x Lbp x B x H x D ):
|
206.5 mtr x 195.4 mtr x 25.6 mtr x 10.725
|
History
|
1974 ESSO NEW HAVEN (Esso Tankers Inc. – LI)
|
BU Shyeh Sheng Huat Steel : Kaohsiung : Ar. 14 April 1978
|
IDNo:
|
5106768
|
Year:
|
1959
|
Name:
|
ESSO AALBORG
|
Keel:
|
|
Type:
|
Tanker
|
Launch Date:
|
14.03.1959
|
Flag:
|
DNK
|
Date of completion:
|
06.1959
|
Tons:
|
20470
|
Link:
|
-
|
DWT:
|
32370
|
Yard No:
|
149
|
Length overall:
|
206.5
|
Ship Design:
|
|
LPP:
|
195.4
|
Country of build:
|
DAN
|
Beam:
|
25.6
|
Builder:
|
Odense Staalskibs
|
Material of build:
|
Location of yard:
|
Odense
|
|
Number of screws/Mchy/Speed(kn):
|
1D.15.5
|
ON
|
LR/IMO
|
ID
|
Year
|
Name
|
Tons
|
Change
|
Main Owner
|
5106768
|
5106768
|
1959
|
ESSO AALBORG
|
20470
|
Dansk Esso A/S
|
||
5106768
|
5106768
|
1959
|
ESSO NEW HAVEN
|
20470
|
1974
|
Esso Tankers Inc.
|
Van doop tot sloop:
ESSO AALBORG. Uit : Rotterdam Branch Magazine, door : Herbert Carmigchelt.
Toen de jaren vijftig op hun einde liepen voerde het Amerikaanse conglomeraat Exxon Oil Corporation een grootschalig vlootvernieuwingsprogramma door.Het doel was tweeledig: in de eerste plaats het voorzien in de groeiende vraag naar scheepsruimte en in de tweede plaats het uit de vaart nemen van de vele standaardtankers uit de Tweede Wereldoorlog, welke voor het overgrote deel onder Amerikaanse, en Liberiaanse vlag voeren. Het vlootvernieuwingsprogramma bestond uit verschillende `Lagen', variërend van 10000 DWT tot 60000 DWT.
In het segment van 20000 tot 40000 DWT werden er van 1958 tot 1961 niet minder dan 47 nieuwbouwtankers in de vaart gebracht, veelal gebouwd in het land wiens vlag het betreffende schip zou hijsen. In deze periode werd de Deense tak van Exxon, de Dansk Esso A/S uit Kopenhagen, een tweetal nieuwe 34000-tons schepen toebedeeld. In feite hoorde de in 1961 opgeleverd ESSO STOCKHOLM van 30326 BRT bij 53281 DWT ook tot de Deense nieuwelingen, maar dit schip behoorde tot een andere serie en grootteklasse en wordt daarom niet nader behandeld. Het onderwerp van dit artikel werd bij de door A.P. Moller opgerichte Odense A/S te Odense gebouwd onder bouwnummer 149 en werd in juni 1959 opgeleverd als ESSO AALBORG, met Kopenhagen als thuishaven. Uit bouwnummer 155 ontstond een jaar later haar zusje ESSO DANMARK.
De ESSO AALBORG had de volgende dimensies: een LOA van 206,45 in., een loodlijnlengte van 195,40 in., een maximale breedte van 25,58 in., een diepgang van 10,725 m. bij een holte van 14,17 m. Haar ladinginhoud bedroeg 43484 m3. De dame had de voor die tijd de 'best forse' omvang van 20503 BRT, 11993 NRT bij 34070 DWT. Benedendeks achterop stond een Burmeister & Wain-diesel die garant moest staan voor output van 11700 bhp. en een dienstvaart van 15,7 knoop. Ze kreeg LR-nummer 5106768 toegewezen en voer onder Deense vlag. Eigendom en management berustte bij de Dansk Esso A/S.
Onder Deens bewind voer ze in principe wereldwijd, al was ze feitelijk actief in een shuttledienst tussen Aruba en de oostkust van de U.S.A., met name de havens van Boston (MS), Providence (RI), New York (NY), Wilmington (NC) en Hampton Roads (VA). In 1974 werd ze overgeheveld naar de Amerikaanse operationele afdeling Exxon International Co. Inc., welke het management voerde over alle Exxon/Esso-schepen onder `goedkope' vlag.
Ze werd herdoopt tot ESSO NEW HAVEN en geregistreerd op naam van Esso Tankers Inc. te Monrovia en voer onder Liberiaanse vlag. Haar dimensies beleven ongewijzigd. Ze bleef haar oude werkterrein trouw tot begin april 1976, toen ze de oversteek waagde naar Piraeus, waar ze op 28 april 1976 weer vertrok naar Aruba. In het najaar van 1977 week ze opnieuw af van haar route, toen ze op 25 oktober vertrok uit Corpus Christi (TX). Toen ze op 20 januari 1978 uit Charleston (SC) vertrok voor een `coastwise voyage' luidde dit het eind in voor het schip.
'Coastwise' leidde haar naar het Panamakanaal en daar vandaan maakte ze voor de derde keer een zijsprong: haar laatste. Op 18 april 1978 kwam ze in Kaohsiung aan om te worden gesloopt.
|