11 / T.S.. "ESSO BELGIUM (2)" 1955 - 1959 ONEU
Bouwjaar: 1945
Bouwwerf : Sun Shxpbuxlding & Dry Dock Co., Chester, Pennsylvania, USA.
Bouwnummer 568
BRT : 17483 - NT : 10885 - TDW :; 25566
L x B x H : 183,54 x 25,22 x 12,98 meter
Twee stoomturbines G,E.C, (Lynn) op een generator, gekoppeld aan een electromotor 8.500 IPK - 14 Knopen
1949 "IMPERIAL ALBERTA ", Imperial Oil Shipping Co., Ltd., (WR. Smeltser), Halifax, CANADA.
23 JUN 1955 : Overgenomen door Esso Standard (BELGIUM) N.V.
16 DEC 1959 : “ESSO BELGIUM", Panama Transport Co., Panama.
1961 “PETROMAR BUENOS AIRES", S A. de Naviera Pctromar, Buenos Aires
26 MEI 1960 : ln brand geraakt na een aanvaring met het Deense “M.S." PENNSYLVANIA” op de Parana-river in zware mist tijdens de reis van Comodoro Rivadana naar Campana. Nadat het schip aan de grond werd gezet, brandde het volledig uit. Op 30 MAR 1961 was het vuur gedoofd en op 5 APR 1961 als totaal verlies verklaard.
"Esso Belgium (2)".
12 / S.S. “ESSO ANTWERP (1)" 1955 - 1961 ONES
Bouwjaar: 1955
Bouwwerf John Cockerill S.A. Hobokan
Bouwnummer. 762
Kiellcgging : 23 JAN 1954
Stapelloop : 23 OCT 1954
Proefvaart : 01- 04 AUG 1955
lndienststelling : 19 AUG 1955
BRT : 17443 - NT : 10118 - TDW : 20255
L x B x H : 191.42 (183.24) x 25.23 x 12,96 (9.89) meter
Twee sloomturbines van de werf DR op één schroefas - 13570 IPK - 14 Knopen.
1961 : "PETROMAR CAMPANA", S. A. de Navicra Petromar, Buenos Aires.
1971 : “PETROMAR CAMPANA", ESSO S.A. Petrolera Argentina, Buenos Aires.
De foto hierboven is de 'Esso Antwerp (1)" genomen op 18 september 1955.
13 / S.S. “ESSO BRUSSELS (2)" 1960 - 1973 ONET
Bouwjaar : 1960
Bouwwerf 'Kockums Mekaniske Verksted, Malmo, ZWEDEN
Bouwnummer : 442
Stapelloop: 26 OCT 1959
Proefvaart : 16 -19 FEB 1960
BRT : 26.467 - NT : 16 422 - TDW : 43964
L x B x H 213,12 (202,83) x 29,65 x 15,02 (11,59)› meter
Twee "DE LAVAL" werf D R. stoomturbines op één schrocfas - 16.500 IPK - 17,25 Knopen
02 JUN 1973 : In brand geraakt na een aanvaring met het Amerikaanse containerschip "SEAWITCH" nabij Stapleton in de haven van New York toen ze voor anker lag na de reis van Bonny (Nigeria) en aan de grond werd gezet.
08 NOV 1973 : Verkocht en naar Piraeus gesleept voor herstelling.
1971 : “PETROIA XVII", lphigenia Shipping, and Trading Corp., (John D. Latsis), Piraeus
1974 : "SP!RO", lphigenia Shipping and Trading Corp., (John D Latsis), Piraeus.
1975 : “PETROLA XXXVl", lphigenia Shipping and Trading Corp., (John D. Latsis), Piraeus.
1976 : "PETROLA 36", lphigenia Shipping and Trading Corp., (John D. Latsis), Piraeus.
1933 : “PETROLA 36", Bilinder Marine Corp., (John D. Latsis), Piraeus.
19 OCT 1985 : weggesleept door de “MEGAS ALEXANDROS"' uit Piraeus en aangekomen op 21 OCT 1985 te Aliaga om gesloopt te worden bij “Leyal Gemi Sokum Ticarel A/S".
"Esso Brussels (2)"".
14 / S.S. "ESSO LIÉGE" 1960 - 1975 ONEV
Bouwjaar : 1960
Bouwwerf : Howaldtwerke Hamburg AG, Hamburg
Bouwnummer : 931
Stapelloop : 19 MEI 1960
ln de vaart gebracht :19 OCT 1960
BRT : 31489 - NT : 16672 - TDW : 47537
L x B x H ; 225.56 (214.92) x 31.20 x 15,24 (12,01) meter
Twee werf stoomlurbines op één schroefas - 19.000 APK - 17.25 Knopen.
26 MEI 1975 Laatste aankomst te KAOHSlUNG om gesloopt te worden bij de “YIl-H0 Steel Entreprise Corporation".
Foto van de “ESSO LIEGE".
15 / S.S. “ESSO GHENT” 1964 -1978 ONEU
Bouwjaar : 1959
Bouwwerf : Kockums Mekaniske Verksted Malmö, ZWEDEN
Bouwnummer : 438
BRT : 26416 - NT : 16001 - TDW : 41353
L x B x H : 213.61 (202.83) x 29.67 x 15.02 (11.60) meter
Twee “DE LAVAL"- werf D.R. sloomturbmes op één schroefas - 16.500 APK - 16.25 Knapen
1959 : "STANVAC HOR]ZON”, Standard - Vacuum Tankers Ltd., London.
1962 : “ESSO HORIZON", ESSO Standard Eastem Tankers Ltd, London.
OCT 1964 : Ovemame door ESSO Marine (Belgium) N.V., Antwerpen.
28 JUN 1978 : Laatste aankomst te KAOHSIUNG om gesloopt te worden bij de "LONG JOHN Industry Co., Ltd."
Foto van de "ESSO GHENT".
12 / S.S. “ESSO ANTWERP (2)" 1967 - 1983 ONES
Bouwjaar : 1967
Bouvwterf : Nylands Verksted., Oslo
Bouwnummer : 604
Stapelloop : 17 MAR 1967
BRT : 42093 - NT : 29291 - TDW 76,209
L x B x H 191,42 (183.24) x 25.23 x 12,96 (19.89) meter.
Twee tew "BRW`-dieselmotoren, 9 cilinders (840 x 1800) - 20400 RPK - 17 Knopen.
5 AUG 1985 : “ESSO FORTH", ESSO Petroleum Co., Ltd., London.
1986 ; "DlAMOND", Troodos Shipping & Trading Ltd., Limassol.
1987 : "PRIMAVERA Il". Primavera Overseas Co., lnc., Panama.
1989 : “PRIMAVERA". Primav Maritime Co., Ltd., La Valletta.
1 APR 1992 : Laatste aankomst te Chittagong om gesloopt te worden bij "R.M.Shipbreaking Industries".
"Esso Antwerp (2)".
See also : VERGANE GLORIE VAN DE BELGISCHE KOOPVAARDIJ : ESSO TANKVAART 1891 - 1983 (Part - 4)
|