Auke Visser´s Esso Belgium Tanker's site | home
Algemene info / General info "La Campine"
LA CAMPINE - ID 3561
In dienst
Onder Belgiesche Vlag : 1890-02-00 / 1891-00-00
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-00-00 / 1917-03-13
Identification Data
Bouwjaar: 1890
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Steamship
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Spar deck
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data
Scheepsbouwer: Palmer's Shipbuilding & Iron Company Ltd., Jarrow on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 632
Launch Date: 1890-00-00
Delivery Date: 1890-02-00
Technical Data
Engine Manufacturer: Palmer's Shipbuilding & Iron Company Ltd., Jarrow on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1100
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 22,35 & 58-42
Number of screws: 1
Gross Tonnage: 2557.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1982.00 Net tonnage
Length 1: 309.70 Feet (British) Registered
Beam: 39.00 Feet (British) Registered
Depth: 26.30 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen
Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-04-07
Register nr: 0
Scheepsnaam: CAMPINE, LA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kuipers, J. de (consul generaal)
Plaats: Antwerpen
Opmerkingen: ja, voorlopige
1891-04-08, alleen op adres eigenaar wordt voorl. Zeebrief afgegeven onder overlegging bedoelde stukken 109.
Ship History Data
Date/Name Ship 1890-02-00 LA CAMPINE
Manager: F. Speth & Co., Antwerp, Belgium
Eigenaar: F. Speth & Co., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium
Date/Name Ship 1891-06-23 LA CAMPINE
Manager: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Ship Events Data
1917-03-13: Final Fate:
Op reis in ballast van Rotterdam naar New York werd de LA CAMPINE op 13 maart 1917 des morgens te 8.45 uur op de Noordzee in positie
56°00’NB en 04°57’OL door de Duitse onderzeeboot ‘UC.50’ aangehouden. Men moest het schip verlaten omdat men zogenaamd in het blok-
kadegebied voer, hetgeen niet waar was. De 32 opvarenden van de LA CAMPINE gingen in de boten en de Duitse onderzeeboot begon
het schip te beschieten. De LA CAMPINE zonk ten gevolge van dit geschutvuur om 13.45 uur op 13 maart 1917 en ging verloren.
De 32 opvarenden werden later door een Britse onderzeeboot opgemerkt, die de sloepen op sleeptouw nam tot men hen kon overgeven
aan het Noorse stoomschip NORDEN.