Auke Visser´s Esso Belgium Tanker's site | home
ESSO Belgium Tankers Fleetlist.
AMERICAN PETROLEUM COMPANY S.A., ANTWERPEN. (Opgericht / Founded 11.3.1891).
STANDARD AMERICAN PETROLEUM COMPANY S.A., ANTWERPEN. (Opgericht / Founded in 1937).
ESSO STANDARD (BELGIUM) N.V., ANTWERPEN. (Opgericht / Founded in 1948).
ESSO MARINE (BELGIUM) N.V., ANTWERPEN. (Opgericht / Founded in 1957).
1863 J Loung, Sonderland.
531 B.R.T., 480 N.T., - D.W.T., - L X B X H = 49,17 x 8.00 x 5,26 meter.
1863: “MARTHIA JACKSON”, Hargrave & Hellon, Liverpool.
1886: “BRABANT”, Frederic Speth & Co., Antwerpen.
1891 overgenomen door de A.P.C.
1892: “MAN-ZU”, J.H.L. Wilekens, Hamburg.
1901: “MAN-ZU”, Acties Bark Man-zu´s Rederij (J.C. Svendsen), Xiansund.
1911: niet meer geregistreerd.
1887 Barrow Shipbuilding Co., Barrow (155).
1.763 B.R.T., 1698 N.T., 3.000 D.W.T., - L X B X H = 75,79 x 12.27 x 6.76 meter. 3 mast schoener
1887: “HAINAUT”, Frederic Speth & Co. Antwerpen.
1891: onder Nederlandse vlag gebracht.
1911: “HAINAUT”, Tank Storage & Carriage Co. Ltd. (W.J. Smith), London.
1914: “MARTI”, Compania Cubana de Transporte de Mieles, Havana (als melasselichter).
1953: vergaan.
1890 Palmers & Co. Shipbuilding & Iron Company, Jarrow (539).
2.542 B.R.T., 2.007 N.T., 3.500 D.W.T., - L X B X H = 94.36 11.89 x 8,00 meter.
Triple expansie 3 cil. stoommachine van de werf, (560.890 & 1475 1065), 950 i.p.k., 8,5 kn.
1890: “LA CAMPINE”, Frederic Speth & Co., Antwerpen.
1892: onder Nederlandse vlag gebracht.
13.3.1917: tijdens de reis van Rotterdam naar New York op de Noordzee door een Duitse onderzeeër met
kanonvuur tot zinken gebracht. (56.00 N.B.-04.57 O.L.)
Sir W.W.G. Armstrong Mitchell & Co., Newcastle (539).
B.R.T., 1.510 N.T., 3.000 D.W.T., - L X B X H = 82.30 x 11.46 x 7.85 meter.
Triple expansie 3 cil. stoommachine Wallsend Slipway Co. Ltd., Newcastle (545, 890 & 1445- 965), 950 i.p.k., 8.25 kn.
1888: “LA FLANDRE.” H.F. Swan, Newcastle.
1889: “LA FLANDRE”, Frederic Speth & Co., Antwerpen.
1896: onder Nederlandse vlag gebracht.
21.2.1916 tijdens de reis van New York naar Rotterdam bij Galloper Bank op een mijn gelopen, gelegd
door de”UC 5” en gezonken (29) (51.43 N.B. - 01.57 O.L.)
5.1918 Bethlehem Shipbuilding Corporation Ltd., Sparrows Point (172).
8.247 B.R.T., 6.151 N.T., 11.600 D.W.T., - L X B X H = 141,61 x 18.34 x 10.13 meter.
Quadruple 4 cil. stoommachine van de werf (610, 890, 1295 & 1905 - 1295) 3.500 i.p.k..
1918: “AMPETCO”, U.S. Shipping Board (Emergency Fleet Corporation), Baltimore.
1920: “AMPETCO”, Standard Oil Co., (New Jersey), New York.
1922: overgenomen door de A.P.C.
1928: “CITIES SERVICE EMPIRE”, Cities Service Transportation Co., New York.
22.2.1942 voor de kust van Florida getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot ”U 128” (128.25 N.B. - 80.02 W.L.)
8,1925 Friedrich Krupp A.G. Germaniawerft, Kiel (471).
8997 B.R.T., .4.676 N.T., 13.350 D.W.T., - L X B X H = 142,82 x 19.25 x 10,72 (8,28) meter.
Twee 2 tew 8 cil. dieselmotoren van de werf (650 x 1060), 2 Schr., 2 x 1700 r.p.k., 12 kn.
1936: “MOTOCARLINE”, Panama Transport Co., (A.P.C. Belge), Panama.
1949: te Newport (U.K.) gesloopt.
6.1926 Howaldtswerke, Kiel (674).
8.624 B.R.T., 5.026 N.T., 13.175 D.W.T., - L X B X H = 143.33 x 19.25 x 10,74 meter.
Twee 2 tew 8 cil. dieselmotoren Gebr., Sulzer, Ludwigshafen (600 x 1060), 2 Schr., 2 x 2.400 i.p.k., 10 kn.
1926: “URANIA”, Baltish-Amerikanische Petroleum Import GmbH., Danzig.
1930: overgenomen door de A.P.C.
18.9.1944 tijdens de reis van Willemstad naar Las Piedras na aanvaring met de Britse tanker ”Punta Gurda” (1928 - 2395 B.R.T.,
aan de grond gezet en uitgebrand.
De uitgebrande "hulk" is op Aruba blijven liggen en pas op 17 mei 1945 tot zinken gebracht in de buurt van Curaçao door torpedo's
gelanceerd door Martin Mariner vliegboten van de Amerikaanse Marine.
Dit betrof proeven met torpedo's waarvoor een vliegtuigmoedership speciaal uit Panama naar Bahia Honda (Guajira schiereiland)
was gekomen.
17.5.1945 gezonken (12.15 N.B. - 70.0 W.L.).
1937 Akt. Burmeister & Wain, Kopenhagen (623).
10.568 B.r., 7.125 N.T., 15.250 D.W.T., - L X B X H = 148.97 x 22.78 x 11.33 meter.
Twee 2 tew 7 cil. dieselmotoren van de werf (500 x 900), 2 Schr., 2 x 2.500 i.p.k., 13 kn., T.W. 7.11.1936.
Op stapel gezet voor rekening van de Panama Transport Co., maar voor oplevering overgedragen aan de Standard American
Petroleum Company.
1941 tijdelijk onder Panamese vlag in beheer bij de Panama Transport Co., 1942 weer terug.
30.10.1953: verkocht.
1953: “MISENO”, Sucieta Ionica de Naviegazione, Catania.
1959: “CELESTINA”, Tramasi, Transporta Marittima Siciliani, Palermo.
29.1.1958: te Napels. Opgelegd.
30.9.1959: te Spezia aangekomen om te worden gesloopt bij Terrestra Marittima.
Howaldtswerke, Kiel (675)
8.625 B.R.T., 5.951 N.T., 13.279 D.W.T., - L X B X H = 148,80 x 19,30 x 10.74 meter.
Twee 2 tew 8 cil. dieselmotoren Sulzer van de werf (600 x 1060) 2 Schr., 2 x 2.400 i.p.k., 12 kn. T.W. 1926.
1926: “CALLIOPE”, Baltish-Amerikanische Petroleum Import GmbH., Danzig.
1.9.1928: “CALLIOPE”, Waried Tankschiff Rhederei GmbH., Danzig.
11.5.1935: “CALLIOPE”, Panama Transport Co., (Waried Tankschiff Rhederei), Panama.
7.9.1939: te Rio de Janeiro, Duitse bemanning vervangen door Amerikaanse-, later door een Scandinavischebemanning.
Van 14.5.1942 in charter van U.S. War Shipping Administration.
18.12.1946 onder Belgische vlag gebracht en in beheer gegeven van de Belgian Overseas Transport S.A., Antwerpen.
1947: “MARIA LETIZIA G”, Compania de Operaciones Maritimas S.A., Panama.
1951: “BARBARA ANN”, Pan American Steam Ship Corporation of' Panama S.A., Panama.
27.10.1953 te Hamburg aangekomen om te worden gesloopt.
1.1945 Sun Shipbuilding & Dry Dock Company, Chester. Penn. (457).
10.365 B.R.T., 7.572 N.T., 16.610 D.W.T., - L X B X H = 159.56 (153.62) x 20.79 x 11.95 (9.20) meter.
Een Stoomturbine op een generator, gekoppeld aan een elektromotor van General Electric Co., Lynn. 6.000 a.p.k., 14 kn.,
Type T2-SE-A1.
1945: “SALMON FALLS”, U.S. War Shipping Administration, Philadelphia.
1947: aangekocht door de Standard American Petroleum Company. 7.5.1955 verkocht.
1955: “CERERE”, Sicilarma Societa de Navigazione, Palermo.
26.5.1966 te Spezia aangekomen om te worden gesloopt.
1949 Sun Shipbuilding & Dry Dock Company, Chester. Penn. (568).
17.483 B.R.T., 10.885 N.T., 25.566 D.W.T., - L X B X H (83.54 x 25.22 x 12.98 meter.
Twee stoomturbines General Electric Co., Lynn. D.R. 1 schroef, 8.500 i.p.k., 14 kn.
1949: “IMPERIAL ALBERTA”, Imperial oil Shipping Company Ltd., ( W.R. Smeltzer), Hallifax, N.S.
13.6.1995: te Baltimore overgenomen door Esso Standard (Belgium) N.V., 16.12.1959 verkocht.
1959: “ESSO BELGIUM”, Panama Transport Co., Panama.
1961: “PETROMAR BUENOS AIRES”, S.A. de Naviera Petromar, Buenos Aires.
19.2.1961: tijdens de reis van Comodoro Rivadavia naar Campana in zware mist op de Parana rivier na aanvaring met het
Deense m.s.”Pennsylvania'' (1959 -5.510 B.R.T.,) in brand geraakt. Schip aan de grond gezet en geheel uitgebrand.
Het vuur was gedoofd op 30.3.1961. (24). 5.4.1961 C.T.L., verklaard.
8.1955 John Cockerill S.A., Hoboken (762),
17.443 B.R.T., 10.118 N.T., 26.255 D.W.T., - L X B X H = 191.42 (183,24) x 25.23 x 12.96 (9.89) meter.
Twee stoomturbines van de werf D.R. op een schroefas. 13.750 a.p.k. 16 kn.
Kiel 23.1.1954. T.W. 23.10.1954. proefvaart 14.8.1955: I.D. (19-8-1955)
6.3.1961 verkocht.
1961: “PETROMAR CAMPANA”, Petromar S.A. de Naviera, Buenos Aires.
1971: “PETROMAR CAMPANA”, ESSO Sociedad Anonyma Petrolera Argentina, Buenos Aires.
1978: gesloopt.
2.1960 Kockums Mekaniske Verksted A.B., Malmo. (442).
26.467 B.R.T., 16.422 N.T., 43.964 D.W.T., - L X B X H = 2l3.l2 (202.83) x 29.65 x 15,102 (11.59) meter.
Twee stoomturbines De Laval - werf, D.R. op een schroefas, 16.500 a.p.k. 17,25 kn., T.W. 26.10.1959, proefvaart 16-19.2.1960.
2.6.1973: nabij Stapleton in de haven van New York voor anker liggend door het Amerikaanse containerschip”Seawitch”
(1968 - 17.902 B.R.T., (aangevaren en in brand geraakt ). De “ESSO Brussels”' was aangekomen van Bonny (Nigeria).
In Gravesend Bay aan de grond gezet (13).
Verkocht en op 8.11.1973 gesleept naar en te Piraeus aangekomen om te worden hersteld.
1974: “PETROLA XVII”, Iphigenia Shipping and Trading Corporation (John D. Latsis). Piraeus.
1974: “SPIRO”, Iphigenia Shipping and Trading Corporation (John D. Latsis). Piraeus.
1975: “PETROLA XXXVI”, Iphigenia Shipping and Trading Corporation (John D. Latsis). Piraeus.
1983: “PETROLA 36”, Iphigenia Shipping and Trading Corporation (John D. Latsis). Piraeus.
1976: “PETROLA 36”, Bilinder Marine Corporation (John D. Latsis). Piraeus.
19.10.1985 door de”Megas Alexandros” uit Piraeus weggesleept.
21.10.1985 te Aliaga aangekomen om te worden gesloopt bij Leyal Gemi Sokum Ticaret A/S.
9.1960 Howaldtswerke Hamburg A.G., Hamburg (931).
31.489 B.R.T., 16.672 N.T., 47.537 D.W.T., - L X B X H = 225.56 (214.92) x 31.20 x 15,24 (12.01) meter.
Twee stoomturbines van de werf D.R. op een schroefas. 19.000 a.p.k. 17,25 kn. T.W. 19.5.1960: id. (9.10.1960).
26.9.1975: te Kaohsiung aangekomen om te worden gesloopt bij Yi-Ho Steel Enterprise Corporation Ltd.
(overdracht 30.9.1975 en aanvang sloop 6.12.1975)
Kockums Mekaniske Verksted A.B., Malmo (438).
26.416 B.R.T., 16.1001 N.T., 41.353 D.W.T., - L X B X H = 213.61 (202,83) x 29,67 x 15,02 (11.60) meter.
Twee stoomturbines De Laval - werf D.R. op een schroefas. 16.500 a.p.k.. 16.15 kn.
1959: “STANVAC HORIZON”, Standard-Vacuum Tankers Ltd., London.
1962: “ESSO HORIZON”, ESSO Standard Eastern Tankers Ltd., London.
10.1964: overgenomen door Esso Marine ( Belgium), N.Y.
28.6.1978: in Kaohsiung aangekomen om te worden gesloopt bij Long Jung Industry Co. Ltd.
(overdracht 13.7.1978 en aanvang sloop 1.8.1978).
1967 Nylands Verksted. Oslo (604).
42.094 B.R.T., 29.29111 N.T., 76.209 D.W.T., - L X B X H = 246,59 (232.57) X 38.16 x 16.62 (12.70) meter
2 t.e.w. 9 cil. dieselmotor B & W - werf (840 x 1800), tw. 17.3.1967, 20.400 r.p.k. 17 kn.
1983: “ESSO FORTH”, Esso Petroleum Company Ltd., London 5.8.1983 verkocht.
1986: “DIAMOND”, Troodos Shipping & Trading Ltd., Limassol.
1987: “PRIMAVERA II”, Primavera Overseas Company Inc.. Panama.
1989: “PRIMAVERA”, Primav Maritime Cli Ltd., Valletta.
1992: Gesloopt.