De ontwikkeling der petroleum vloot van de Standard.
De Standard American Petroleum Company bereidde ons, op 8 Augustus, ter gelegenheid van het bezichtigen van haar nieuwe eenheid, de « ESSO BRUSSELS », een schone dag voor.
Het was een belangrijke gebeurtenis dte meer dan nieuwsgierigheid verdient. Om ze tot haar juiste waarde te brengen, is het nodig hier een korte beschrijving te geven van de evolutie der SAPC schepen.
De toevoer van Amerikaanse petroleum -te Antwerpen, in 1891, door vier harer eenheden, bedroeg toen 8.800 ton. Voor de beijveraars onzer geschiedenis, geven wij hier de' namen dezer pioniers: de «Flandre», de «Hainaut», de « Hesbaye » en de «Campine ». In de loop der jaren, kwamen de « American » (4.400 T.) en de « Chester » (3.500 T.) deze eenheden versterken. Deze schepen echter gingen sombere dagen tegemoet.
In 1911, na twintig jaar eervolle dienst, kregen de « Hesbaye » en de « Hainaut » een ander bestemming.
In 1914, schaarde de vloot van de SAPC zich onder geallieerde vlag. Zij nam deel aan de grote strijd en wel zondanig dat, na de overv/inning, nog slechts de « American » overbleef, om het vervoer voor rekening van de firma te hernemen. Gezien echter de belangrijkheid van de maatschappij met de dag steeg, diende ook overgegaan te worden tot de uitbreiding van haar vloot.
In 1925, verving de « Motocar-line » (12.500 T.) en in 1926 de « Ampetco » de twee bestaande eenheden, wat aan de maatschappij toeliet een regelmatige dienst tussen Antwerpen en de Nieuwe Wereld te verzekeren. En de uitbreiding der zaken nam nog hoger vlucht.
1937 : SAPC verheugt zich in het bezit van de grootste eenheid van de Belgische vloot, de « ESSO BELGIUM » (15.000 T.).
In 1940, weer de oorlog, waarbij de «AMPETCO» thans als slachtoffer viel. De vijandelijkheden achter de rug, werd ze vervangen door het zusterschip, dat dezelfde naam aanneemt.
Tot daar de stand, een 'oaar weken terug, toen de « ESSO BRUSSELS » van stapel liep.
Het nieuws der aankomst te Antwerpen van de « ESSO BRUSSELS », alsmede de echo van de feestelijkheid te dier gelegenheid op touw gezet, vormden het gesprek van heel de Belgische pers en vonden hun weerklank, niet slechts door de Radio-omroep maar ook in de actualiteiten van de film. Ontegensprekelijk moet deze nieuwe eenheid, die de Belgische vloot is komen verrijken, de doorsnee-burger zijn opgevallen. Haar belangrijkheid kan hem trouwens niet ontgaan, zomin als haar doel, het bevoorraden van ons land in ESSO-producten. Deze uiteenzetting is echter onvoldoende voor onze lezers en, te hunner intentie, geven wij hieronder nog de volgende inlichtingen :
In Januari 1945, liep de « Salmon Falls », het prachtige schip, van stapel. In Mei 1947, werd het door de Standard American Petroleum Company aangekocht en onder de benaming van « ESSO BRUSSELS »geregistreerd.
Zie hier de caracteristieken van de « Esso Brussels », die wel degelijk de belangrijkheid en de macht van deze eenheid weergeven :
Type T 2 - SE - AL
Turbo-electrische voortstuwing.
Lengte tussen loodlijnen 155 m.
Breedte over spanten 21 m.
Holte midscheeps 12 m.
Diepgang Zomer vrijboord 9,25 m.
Draagvermogen 16.460 T.
Waterverplaatsing geladen 21.670 T.
Capaciteit ladingtanks 22.410000 Lit.
Werkelijke paardenkracht 6.600 PK.
Gemiddelde snelheid per uur 15 knopen.
De romp van de « Esso Brussels » is verdeeld in 26 ladingtanks die, door elk van de drie horizontaal aangebrachte electromotorpompen kunnen geledigd worden met een snelheid van 450.000 liter per uur. Het schip beschikt daarenboven over drie lenspompen, die een debiet van 120.000 l. geven, hetgeen toelaat de tanks in 24 uren te lossen. Rationeel ingericht, werden nog de volgende instrumenten aan boord waargenomen : een Sperry-gyroscoop, een moederkompas met repetitor dat, bij elk weder, op geografisch gebied, het Noorden aanwijst, telegrafen met electrische overbrenging, een snelheidsaanwijzer, een aanwijzer die de toeren van de schroef opneemt, alsook een aanwijzer die de stand van het roer aanduidt. Zeggen wij ook terloops dat, dank aan zijn machtige radioontvangers en zenders, de « ESSO BRUSSELS », waar hij zich ook bevindt, steeds in verbinding kan blijven met het Hoofdkantoor te Antwerpen.
Het roer wordt bewogen door hydraulische rammen, die hun drukking verkrijgen door twee onder hoogdruk staande rotatiepompen, met veranderlijk debiet door electrische motoren voortgedreven.
Het calorisch vermogen der zware oliën, door verbranding bij hoge drukking in de ketels verkregen, wordt op de volgende wijze in arbeidsvermogen omgezet.
De stoom wordt ontwikkeld in twee onder hoogdruk staande waterpijpketels, die 40.000 kg. stoom per uur verdampen, bij een normale drukking van 32 kg. per cm2 en een temperatuur van ten minste 380"C. Naar gelang de min of meer grotere hoeveelheid vereiste stoom, regelen de automatische apparaten de hoeveelheid motorbrandstof en zuurstof, in geforceerde maten, ten einde een ideale verbranding en de nodige hoeveelheid water te verkrijgen.
De alzo ontwikkelde stoom wordt naar een stoomturbine van het gecombineerd Impulsie-Reactiesysteem geleid die, op driefasige stroom, een electrische generator van 6000 PK. aandrijft welke, op het normaal peil, aan de schroeven een beweging geeft van 90 toeren per minuut. Met een inspanning van 6600 PK. kan de « ESSO BRUSSELS », op 93 toeren, een normale snelheid van 15 knopen ontwikkelen.
Bovendien beschikt de « ESSO BRUSSELS » nog over twee turbo-alternatoren van 525 KW elk, een driefasige stroom van 450 V, 60 frequenties met aanprikkelaars, alsook over een massa bijkomende machienen die electrisch, door stroom ofwel door perslucht hun werking verkrijgen. De technische vereisten hebben ook veel verbetering gebracht aan het confort van de bemanning, welke ook hun plaats we ze in de hiërarchie. De bemanning beschikt inderdaad over ruime, gezonde en mechanische verluchte woongelegenheden, die het werk en het leven aan boord, in welk klimaat of weder ook, heel wat lichter maken.
Ook de keuken werd electrisch uitgerust. Ruime koel- en vrieskamers zorgen er voor dat de levensmiddelen aan boord verscheidene maanden hun frisheid en versheid behouden.
Sluiten wij hier echter ons epistel, want wij zijn de mening toegedaan dat vele van onze lezers en lezeress-en al dromen van een pleziersreis met de « ESSO BRUSSELS » naar de blauwe waters van de stille Zuiderzeeën.
Verscheidene overheidspersonen namen deel aan de receptie van de « ESSO BRUSSELS '». Zij werden verwelkomd door de Heer Charles Speth, bijgestaan door de Heer Jean Speth.
Gedurende de « lunch », gaf de Heer Charles Speth een hartelijke toespraak ten beste, heette de verschillen-de personaliteiten welkom, en sprak bovendien zijn dank uit voor de belangstelling die zij allen aan deze ge-lukkige gebeurtenis hechtten. Te recht, deed de Heer Charles Speth nog opmerken, dat deze aanwinst niet anders dan voordelig kon worden beschouwd voor de nationale economie. De betaling van vrachten, geïnd van de buitenlanders, alsook het feit dat wijzelf geen vracht aan het buitenland hebben te betalen voor het vervoer van goederen, bestemd voor Belgisch verbruik, dragen er veel toe bij onze devisies te verbeteren. Daarenboven, profiteert de nationale economie jaarlijks van aanzienlijke bedragen aan bevoorrading van alle soort en alle slag, alsook van het uitvoeren van herstellingen die regelmatig op de Belgische werven ge-schieden. Daarbij, dient niet uit het oog verloren, dat de scheepsbe-manning uitsluitelijk uit Belgen bestaat.
Ten slotte, gaf de Heer Van de Meulenbroeck, burgemeester te Brussel, zijn fierheid te kennen, in België zulk een schip aan te treffen dat, sprak hij overtuigend, voorzeker tot ver overzee de naam van zijn geliefkoosde hoofdstad eer zal aandoen. Zijn beste wensen gingen ook naar de Rederij van de « ESSO BRUSSELS », met de hoop dat het schip een lange en vruchtbare loopbaan zou mogen tegemoet gaan. Alleszins,
was het een schone plechtigheid, het vieren van deze enige gebeurtenis.
|