Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site | home
Scheepvaart I - (1896-1911)
( Collection Roel Zwama )
"Scheepvaart I", was build by Sir Raylton Dixon & Co., Middlesbrough in 1896, dumb barge of 682 grt,
yard numbers 425, later named AHR.
Bron : PGC 20 Mei 1896
(Geen plaats of datum) Van de werf der scheepsbouwmeesters Sir Raylton Dixon & Co te Middlesbro is de 13e dezer te water gelaten het eerste door de American Petroleum Co., voor de Scheepvaart & Steenkolen Maatschappij te Rotterdam in aanbouw gegeven stalen lichterschepen (opm: de SCHEEPVAART I, zie ook PGC 010696). Deze vaartuigen worden onder speciaal toezicht naar Lloyd’s klasse 100 A1 gebouwd. Ze zijn 170 voet lang, 32 voet breed en 13.7 voet diep. Ze hebben een laadvermogen van 1000 ton. Deze stalen lichters zullen van Engeland naar Rotterdam en terug worden gesleept door een kolenboot (opm: zie PGC 190696), die zelf ongeveer 1700 ton kan laden. Ze zijn voorzien van ballasttanks, zeilen en zware ankers en kettingen om, wanneer het stoomschip wegens slecht weer de sleeptrossen moet laten slippen, geheel zeewaardig te zijn.
|
SCHEEPVAART I (1896-1911) naamsein: PRVH
Sir Raylton, Dixon & Co. Ltd., Middlesborough-Engeland. (#425)
Brt 654, nrt 650, dwt
I x b x h : 52,02 x 10,14 x 4,14 (3,87) meter
Zeegaande lichter,
Historie:
13 mei 1896 tewaterlating en in mei opgeleverd.
05.1896-1911 SCHEEPVAART I, N.V, Scheepvaart- en Steenkolen Maatschappij, Rotterdam.
1911-1912 PRTMA, Mumm & Matthiesen, Kiel-Duitsland.
1912-1914 BUNKERSTAT10N I, Mumm & Mathiesen, KieI-Duitsland
1914-1927 AHR, Hapag Hamburg-Amerika Linie, Hamburg-Duitsland.
1927-1929 AHR, Liitgens & Reimers, Hamburg-Duitsland.
Na 1929 niet meer geregistreerd, lot onbekend.