Tijdens de eerste reis van New York naar Londen met een lading petroleum op 30 mijl ten zuidwesten van de Scilly-eilanden (49.30 NB, 06.46 WL) door de Duitse onderzeeboot 'UB 18' aangehouden en vervolgens tot zinken gebracht. De bemanning kon vanuit de sloepen worden gered door de Britse torpedobootjager HMS 'Cameleon' en vervolgens in Plymouth aan wal worden gebracht.
|
S. S. ANTWERPEN
Bouw nr.: 191
Eigenaar: Standard Oil of New Jersey
Te water: Juli 22,1916
Opgeleverd: 24 Augustus,1916
Afmetingen: 474,5 x 60 x 36,17 Feet
Bruto Tonnage: 7955 ton
Waterverplaatsing: 16.650 ton
Machines: Quadruple Expansie Stoommachine, 3 ketels
Max vermogen / Snelheid: 2.600 / 10,5 knopen
Lot: Oorlogs verlies in 1916
ANTWERPEN was de laatste van een trio tankers van het John D. Rockefeller-klasse, geleverd aan de Standard Oil Co. tussen 1914 en 1916, ze had een van de kortste loopbanen van elke door Newport News gebouwde schepen.
Besteld door de American Petroleum Co. Rotterdam, een Standard Oil affiliate, ANTWERPEN werd onder Nederlandse vlag overgedragen voor haar oplevering in 1916. Net als veel van de vroegere tankers gebouwd op deze scheepswerf, werd ANTWERPEN gebouwd met behulp van het nieuw ont-wikkelde Isherwood Systeem van longitudinale framing, en ze was bovendien voorzien van 28 verschillende seperate tanks en het was mogelijk om zowel kolen als olie brandstof te stok-en.
De kiel voor ANTWERPEN werd gelegd op 1 november 1915, ze werd te water gelaten op 22 juli 1916. Haar sponsor was mevrouw F.D. Asche, die 2 jaar later bij Newport News een iets grotere tanker, vernoemd naar haar man, te water te laten.
ANTWERPEN volledig gereed en beproefd werd opgeleverd op 24 Augustus,1916. Ze verliet de werf op deze datum, en op haar eerste reis, werd ze tot zinken gebracht door een vijandelijke actie, op 12 September, 1916.
|
S.S. ANTWERPEN
Hull No: 191
Owner: Standard Oil of New Jersey
Launched: July 22,1916
Delivered: August 24,1916
Dimensions: 474.5 x 60 x 36.17 feet
Gross Tonnage: 7,955 tons
Displacement: 16,650 tons
Machinery: Quadruple Expansion Steamengine, 3 Boilers
Horsepower/Speed: 2,600 / 10.5 knots
Fate: War Loss in 1916
ANTWERPEN was the last of the trio of JOHN D. ROCKE-FELLER-class tankers delivered to the Standard Oil Co. be-tween 1914 and 1916, and she was to have one of the short-est careers of any Newport News ship.
Ordered for the American Petroleum Co. of Rotterdam, a Standard Oil affiliate, ANTWERPEN was transferred to Dutch flag before her delivery in 1916. Like many of the early tankers built at the shipyard, ANTWERPEN was constructed using the newly developed Isherwood System of longitudinal framing, and she additionally was provided with 28 separate cargo tanks and the ability to burn either coal oroil fuel.
The keel for ANTWERPEN was laid on November 1, 1915, and she was launched on July 22, 1916. Her sponsor was Mrs. F.D. Asche, who returned to Newport News two years later to launch a slightly larger tanker named after her husband.
ANTWERPEN completed outfitting and trials and was delivered on August 24,1916. She left the shipyard on that date and, on her maiden voyage, was sunk by enemy action, meeting her fate on September 12,1916.
|
The Miramar Ship Index for
|
ANTWERPEN
|
IDNo / IMO
|
5603985
|
Year
|
1916
|
Name
|
ANTWERPEN
|
Flag
|
NLD
|
Owner
|
American Petroleum Co.
|
Type
|
Tanker
|
Tons
|
7955
|
DWT
|
10.000
|
LOA
|
??
|
LPP
|
140.21
|
Beam
|
18.29
|
Dept
|
11.00
|
Draft
|
??
|
Machinery
|
1Q-10.5
|
Power
|
4.000 ipk
|
ShipDesign
|
1837
|
Builder
|
Newport News SB
|
Yard
|
Newport News
|
Yard No
|
191
|
Country built
|
USA
|
Keel
|
??
|
Launch
|
22.07.1916
|
Completed
|
08.1916
|
Subsequent History
|
None
|
End
|
1916
|
Disposal Data
|
Captured, torpedoed and sunk by UB-18 at 49.30 N / 6.46 W on 12.09.1916 [ voyage New York-London, petrol ]
|
Standard Oil Co. of NJ
|
Tanker
|
18-Mar-1916
|
Torpedoed and lost 1940
|
|
Standard Oil Co. of NJ
|
Tanker
|
25-May-1916
|
Torpedoed and lost 1943
|
|
Antwerpen
|
Standard Oil Co. of NJ
|
Tanker
|
24-Aug-1916
|
To American Petroleum Comp. Lost 1916
|
Standard Oil Co. of NJ
|
Tanker
|
18-Feb-1916
|
Scrapped 1954
|
|
Standard Oil Co. of NJ
|
Tanker
|
2-Feb-1917
|
Scrapped 1947
|
|
Standard Oil Co. of NJ
|
Tanker
|
12-Apr-1917
|
Scrapped 1946
|
|
Standard Oil Co. of NJ
|
Tanker
|
31-Oct-1917
|
Torpedoed and lost 1918
|
Date
|
U-boat
|
Loss type
|
Position
|
Location
|
Route
|
Cargo
|
Casualties
|
12 Sep 1916
|
UB 18 (Otto Steinbrinck)
|
Sunk
|
30 miles SW of the Scillies
|
49.30 N, 06.47 W
|
New York - London
|
petroleum
|
0
|
WW I U-boats
UB 18
Type : UB II
Shipyard : Blohm & Voss, Hamburg (Hull nr. 248)
Ordered : 30 Apr, 1915 ; Laid down : ?
Launched : 21 Aug, 1915 ; Commissioned : 10 Dec, 1915
Commanders :
11 Dec, 1915 - 15 Feb, 1916 - Franz Wäger
16 Feb, 1916 - 27 Oct, 1916 - Otto Steinbrinck
28 Oct, 1916 - 7 Jul, 1917 - Claus Lafrenz
8 Jul, 1917 - 21 Sep, 1917 - Ulrich Meier
22 Sep, 1917 - 4 Dec, 1917 - Georg Niemeyer
Career: 31 patrols - 16 Feb, 1916 - 1 Dec, 1917 Flandern Flotilla
Successes : 126 ships sunk for a total of 128.555 tons (warships excluded).
Fate : 9 Dec, 1917 - Rammed and sunk by trawler Ben Lawer in the Channel at 49.17N 05.47W.
24 dead (all hands lost).
|