De „Esso Europoort" tijdens eerste reis gekrengd.
Artikel en foto's door 2e stuurman F. D. Rottier.
Wij waren met de „Esso Europoort" voor haar maidenvoyage op 24 december 1970 uit Rotterdam vertrokken op weg naar Ras Tanura in de Perzische Golf.
We hadden Kaapstad gepasseerd en bevonden ons nabij Durban toen op maandagmorgen 4 januari tijdens een tankinspectie in ladingtank 3 stuurboord, lekkage werd geconstateerd, ongeveer 4,30 meter boven het vlak. Dit was bij de ballastdiepgang, waarmee het het schip voer, ongeveer 8 meter onder de waterlijn. Een walslurp zou het idee kunnen krijgen uit te gaan rekenen hoe lang het duurt voordat deze zijtank met een inhoud van ca 12 580 000 liter zou zijn volgelopen.
Zestien jaar. Een klein rekensommetje geeft, als er anderhalve liter per minuut in de tank spuit - het was maar een klein scheurtje - dat het 16 jaar zou duren, voordat deze tank geheel gevuld zou zijn met zeewater. De bezitter van een zeilboot zou er niet aan denken dit te repareren maar een mammoettanker als de „Esso Europoort" heeft zulke enorme krachten op haar verband te verwerken, dat een kleine scheur in een huidplaat funeste gevolgen kan hebben, terwijl in geladen toestand de olie uit het schip zou stromen. Daarbij komt dat het schip in die lekke toestand niet meer zeewaardig kan worden genoemd, zodat direct besloten werd het even verderop gelegen Durban als noodhaven aan te lopen.
|