Scheveningen 4 juli 1963.
Ik doop U „Esso Den Haag"
en ik wens U een behouden vaart", zei donderdag 4 juli Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix, toen de grote fles champagne met een klap tegen de voorzijde van het stuurhuis uit elkaar spatte. Met deze - nog niet zo eenvoudige - daad, die pas bij een tweede poging lukte, kreeg de bijna 90.000 DWT tanker, Nederlands grootste koopvaardijschip, zijn naam.
Vrijwel gelijk met het uitspreken van de wens van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix schoten niet minder dan 1.000 kleurige ballons vanaf het voorste deel van het dek de lucht in om ook aan wal bekend te maken dat de ,,Esso Den Haag" haar naam had gekregen. De ballonnen waren vergezeld van ongeveer 1.000 postduiven, die korte tijd later waren losgelaten en moeizaam boven de ,,Esso Den Haag" hun juiste koers naar de vaste wal zochten.
Een directe radio-telefonische verbinding tussen de tanker en de Scheveningse Pier hield aan de wal de ongeveer 300 Esso-employes en de zeer talrijke andere nieuwsgierigen van minuut tot minuut op de hoogte van hetgeen aan boord geschiedde. Het was juist voor hen zo spijtig dat zij de „Esso Den Haag" niet konden zien liggen, daar een vrij dichte mist het uitzicht volledig belemmerde.
Het uitgebreide gezelschap, dat zich aan boord bevond, was 's morgens vanaf de afbouwkade bij Verolme Verenigde Scheepswerven N.V. te Rozenburg vertrokken en had zich gedurende de plechtigheid op het dek en de loopbrug verzameld. Onder de 300 officele gasten en een ongeveer gelijk aantal opvarenden en personen met een speciale taak, bevonden zich onder meer minister drs. J. W. de Pous (Economische Zaken), de burgemeesters van Den Haag, Oslo en Rozenburg, de volledige directies van Esso en Verolme, enkele directieleden van buitenlandse Esso-ondernemingen en directieleden van Nederlandse bedrijven als belangrijke relaties van onze maatschappij en de werf. Als vertegenwoordigers van het personeel, de leden van de Ondernemingsraad, waren uitgenodigd de heren G. Tiessens en P. Sprenger de Roover, van wie eerstgenoemde door ziekte helaas verstek moest laten gaan.
Direct nadat Prinses Beatrix 's morgens aan boord was gekomen en de tanker zich had losgemaakt van de kant, verspreidden de vele gasten zich over het grote schip. Op alle belangrijke plaatsen stonden scheepsofficieren, die met een uitleg de apparatuur van deze tanker verklaarden. Prinses Beatrix kreeg met enkele speciale eregasten een aparte rondleiding, waarbij een aantal gasten aan haar werd voorgesteld.
EssoBron No. 7 - Juli 1963
|