De Jacob Verolme was een ertstanker, d.w.z. een schip, dat zowel ertsen als olie kon vervoeren.
De bedoeling van dit systeem was, dat het schip bijna nooit zonder lading en dus zo min mogelijk in ballast zou behoeven te varen.
Als het schip bijv. ijzererts had afgeleverd in IJmuiden voor de Hoogovens, dan zou de Jacob Verolme binnen korte afstand een lading olie kunnen oppikken, al dan niet bewerkt in een raffinaderij om deze dan weer in de buurt van een ertshaven af te leveren, waarna het proces zich kan herhalen.
Zo werd voorkomen te vaak in ballast te moeten varen.
Het z.g.n. in ballast-varen gebeurde door de olietanks aan de zijkant van het ertsruim vol te pompen met zeewater.
Er waren 24 olietanks aanwezig.
Twaalf aan stuurboordzijde en 12 tanks aan bakboordzijde.
In het midden van het schip was een ertsruim dat over de gehele lengte van het schip doorliep en in enkele waterdichte compartimenten was verdeeld.
In de jaren 1960 werden veel van dit type tankers gebouwd.
------
Door hun relatie met de Amerikaanse rederij Isbrandtsen uit New York werd voor de NETM (Nederlandse
Erts Tanker Mij NV) een trade gevonden met een speciaal meerjarig huurcontract. Het management kwam in handen van Vinkc & Co en de schepen vervoerden op basis van een subcharter olie voor Standard Oil (Esso) en erts voor Bethichem Steel. Voor Esso werd dat gedaan van Venezuela met ruwe olie of van Colombia niet stookolie, via het Panamakanaal, naar Chili of Peru en terug uit Chili werd dan erts geladen voor Baltimore ofPhiladelphia, zodat maar kort in ballast werd gevaren. De schepen kwamen nooit in Nederland en met een Chileense bemanning en het lossen en laden in Chili was dat voor deNederlandse officieren een soort tweede vaderland geworden.
|
De JACOB VEROLME, die afwisselend werd gebruikt voor het transport van ruwe olie en van erts, was op 4 januari 1967 te Buenos Aires aangekomen met 21076 ton ruwe olie. Na lossing voer het schip naar Vitoria (Brazilië), van waar zij op 12 januari 1967 om 15.30 uur vertrok met 25200 ton lump iron ore, bestemd voor IJmuiden. Tijdens laswerkzaamheden op het voorschip had op 22 januari 1967 te 9.20 uur een zware explosie bij ruim I plaats: ladingtank I was uit elkaar gebarsten. De JACOB VEROLME maakte snel water en slagzij over bakboord. die om 10.30 uur al tot 25 - 30º was toegenomen, en 40 opvarenden waren toen al in de boten. Eén man werd vermist en moet bij de explosie zijn omgekomen. Om 11.00 uur die dag kapseisde de JACOB VEROLME en kwam met het vlak naar boven. De ramp vond plaats op 27º06' NB en 20º08' WL. Reeds om 14.30 die dag werden de 40 overlevenden gered door het Poolse passagiersschip BATORY.
Het wrak werd later door twee sleepboten, waaronder de Nederlandse ZWARTE ZEE op sleeptouw genomen., maar aangezien de kosten van berging en herstel hoger waren dan de verzekerde waarde van het reeds aan assuradeuren geabandonneerde schip, is de JACOB VEROLME op 6 maart 1967 door bergingsdeskundigen op 12 mijl van Las Palmas, in positie 27º36' NB en 15º48' WL met dynamiet tot zinken gebracht.
Het betreft een geval van grove nalatigheid van de gezagvoerder, die laswerkzaamheden had toegestaan terwijl er waarschijnlijk nog gas in de tank heeft gezeten. Hij kreeg zes maanden ontzegging bevoegdheid.
|
IDNo:
|
5516732
|
Year:
|
1957
|
Name:
|
JACOB VEROLME
|
Keel:
|
|
Type:
|
Ore/oil carrier
|
Launch Date:
|
11.05.1957
|
Flag:
|
NLD
|
Date of completion:
|
09.1957
|
Tons:
|
18734
|
Link:
|
-
|
DWT:
|
26797
|
Yard No:
|
557
|
Length overall:
|
193.2
|
Ship Design:
|
|
LPP:
|
Country of build:
|
NLD
|
|
Beam:
|
25.4
|
Builder:
|
Jan Smit
|
Material of build:
|
Location of yard:
|
Alblasserdam
|
|
Number of screws/Mchy/Speed(kn):
|
1ST-16
|
ON
|
LR/IMO
|
ID
|
Year
|
Name
|
Tons
|
Change
|
Registered Owner
|
516732
|
5516732
|
1957
|
JACOB VEROLME
|
18734
|
-
|
Nederlandse Erts-Tankers Mij., NV.
|