Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
Charlois - (1891-1917)
Gevonden scheepsjournaal van de Duitse onderzeëer "UB 59".
Dhr. B.L. Vieveen, schreef mij het volgende;
In het jaar 2007 heb ik al enige correspondentie met U gevoerd over het getorpedeerde SS “CHARLOIS”.
Een van de opvarenden, Bastiaan Leendert van der Pols, was een broer van mijn moeder.
In dat zelfde jaar, via mijn gezoek op internet naar de CHARLOIS, kreeg ik contact met een Amerikaan.
Hij had op een universiteit een microfoto van het scheepsjournaal van de betreffende Uboot U59
over de torpedering van de CHARLOIS gevonden.
Bij deze stuur ik U mijn correspondentie met hem en de betreffende passage uit dat scheepsjournaal
over de CHARLOIS.

Dear Sir,
I tried many sources on intemet to get some information about a dutch tanker Charlois, torpedoed during the first WW.
Please read next message and may be you can help me.
The 19th of March 1917 disappeared a Dutch tanker "Charlois" on her way from New York to Rotterdam.
In the sixtees of last century it came out that she was torpedoed by a German submarine U 59.
This event was mentioned in the book "Der Handelskrieg mit U-Booten", part number 4, page 69.
That book was written by ARNO SPINDLER.
On board of that ship was a brother of my mother. His father (my grandfather) died in 1953 and he never knew what happened to his son.
As long as he lived he believed (hoped) that his son left the ship in N.Y.
This became a kind of "family-legend".
I would very much appreciate if tyou would be so kind to copy this page and mail it to me.
B.L. Vieveen

I do not own a copy of Spindler IV. I do, however, have something that is even more interesting: a copy of U 59's war diary (KTB) on microfilm.
I can scan the part about the sinking of Chariois for you; it might take a week or two to do as I need to go to the local university to do it.
The location of the sinking was 57° 21' N, 04° 33' E.
Best wishes,
Michael Lowrey.

Michael,
You are absolutely correct. This sounds even more interesting.
I hope it is not too much trouble for you to copy this war diary.
Just curious, which local university would that be?
I am very exited about the outlook to hear something more about what happened to the "Charlois" after nearly a century.
It means a lot to me!
Looking forward hearing from you soon again, I remain,
With best regards,
Bas Vieveen.

Bas,
lt’s not a problem at all. I am planning on looking at some other KTBs this Saturday as well at the Umversitv of North Carolina at Charlotte.
I can scan a few pages for free and e-mail them to myself and then on to you.
The descriptions of attacks are often brief — it would be unusual if the commanding officer wrote more than a paragraph or two about a sinking.
Best wishes,
Michael

Foto-Kopie van het verslag.

Hier de vertaling, van boven genoemd verslag :
NOORDZEE
57 gr. 10 min. NB
4 gr. 55 min‘ OL
Twee stoomschepen, waarschijnlijk Hollanders, op grote afstand gepasseerd.
Het spergebied bimen gevaren. WIND NW 4, DEINING 3
Stuurboord vooruit stoomschip met koers ongeveer 170 graden, dus uit de richting van het spergebied, in het zicht.
Aanval begonnen en tot zinken gebracht. ( 57 gr. 21. m. NB en 4 gr. 33 m. OL )
Neutraliteitskenmerken waren niet herkenbaar, slechts Nederiandse vlag.
Tankstoomschip (Type “ELAX”(?)) ( Afbeeldingen van handelsschepen blz 108 )
Zonder de achter de schoorsteen staande kleine “Treibermast” (?)
Het gaat vennoedelijk om een stoomschip van de Amerikaanse Petroleum Maatschappij, van het type “Rotterdam” — 4114 ton — uit Rotterdam, die uit het Noorden komend geprobeerd heeft Westelijk van UDSIRE door het spergebied de weg af te snijden.

Met dank aan de Heren B.L. Vieveen en M. Lowrey.