Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site | home
Algemene info / General info "La Flandre"
LA FLANDRE - ID 3562
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-00-00 / 1916-02-21
Identification Data
Bouwjaar: 1888
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Steamship
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Full scantling
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data
Scheepsbouwer: Sir W.G. Armstrong, Whitworth & Co. Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 539
Delivery Date: 1888-00-00
Technical Data
Engine Manufacturer: Wallsend Slipway & Engineering Co. Ltd., Wallsend on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 950
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 20, 34 & 55-36
Number of screws: 1
Gross Tonnage: 2018.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1278.00 Net tonnage
Length 1: 270.00 Feet (British) Registered
Beam: 37.70 Feet (British) Registered
Depth: 25.90 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen
Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-04-07
Register nr: 0
Scheepsnaam: FLANDRE, LA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kuipers, J. de (consul generaal)
Plaats: Antwerpen
Opmerkingen: ja, voorlopige
1891-04-08, alleen op adres eigenaar wordt voorl. Zeebrief afgegeven onder overlegging bedoelde stukken109-
Ship History Data
Date/Name Ship 1888-07-00 LA FLANDRE
Manager: H.F. Swan, Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: H.F. Swan, Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain
Date/Name Ship 1889-00-00 LA FLANDRE
Manager: F. Speth & Co., Antwerp, Belgium
Eigenaar: F. Speth & Co., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium
Date/Name Ship 1891-00-00 LA FLANDRE
Manager: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Ship Events Data
1916-02-21: Final Fate:
Op reis met een volle lading petroleum van New York naar Rotterdam vond op 21 februari 1916 om 17.55 uur een zware
ontploffing aan bakboord achterschip van de LA FLANDRE plaats. Het schip voer toen op de Noordzee ten zuiden van
bij het lichtschip ‘Galloper’ in positie 51°43’NB en 01°57’OL. De LA FLANDRE was op een mijn gelopen, die gelegd was
door de Duitse onderzeeboot ‘UC.5’. Het schip zonk zo snel, dat er geen tijd meer was om de beide sloepen in zee te
brengen en alle 31 opvarenden van de LA FLANDRE sprongen in het water, slechts twee man werden gered door het
Britse stoomschip OUSEL, zodat deze ramp aan 29 man het leven kostte. De LA FLANDRE zonk op 21 februari 1916
en was verloren. De mijn was op 20 februari 1916 door de ‘UC.5’ gelegd.