Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site | home
Essofoon - 11e jaargang 1965 Nrs 13 - 23
Only in Dutch.
Essofoon - 11 jaargang 1965 (Totaal 23 nummers)
No. 13-1965
BEVORDERINGEN BIJ DE E.T.M.
Met ingang van l juni 1965 zijn de volgende heren, scheepswerktuigkundigen bij de Esso Tankvaart Maatschappij
N. V. in dienst bevorderd:
W. G. v. d. Sel tot 2e werktuigkundige
A. J. de Zwarte tot 3e werktuigkundige
H. G. A. Mulder tot 4e werktuigkundige
B. Kelderman tot 4e werktuigkundige
No. 14-1965
Lobith heeft nu een winkelschip.
De nieuwste aanwinst van Lobith, de supermarket van de Service Centrum Lobith N.V.
Met moeite hees burgemeester Daalderop de maatschappijvlag van het Service Centrum.
„Als het getij verloopt, verzet men de bakens", zei de heer B. J. Stoll sr. donderdagmiddag 8 juli kort voordat
burgemeester J. Daalderop het winkelschip van Service Centrum Lobith N.V. aan de Rijnkade officieel in
gebruik stelde.
Dit winkelschip, beter gezegd deze drijvende winkel, is geheel afgestemd op de wensen van de Rijnschippers
en hun vrouwen. De Rijnscheepvaart kan zich bij deze voormalige bananenboot van 700 ton niet alleen voorzien
van Esso-produkten, maar ook van scheepsbenodigdheden, gereedschappen, huishoudelijke artikelen, textiel,
levensmiddelen enz.
In het nog niet geheel afgewerkte woongedeelte van het winkelschip kon de heer Stoll talrijke gasten welkom
heten. Van de zijde van Esso's bedrijfsleiding waren aanwezig de heren A. J. Kuselbos, C. R. Egeler en
C. Ch. Rutgers.
De heer Stoll memoreerde de medewerking verleend van gemeentelijke zijde en van Esso Nederland N.V. Direct
daarna hees de heer Daalderop, zoals hij zelf zei „als een leek", de maatschappijvlag van Service Centrum Lobith
N.V., gevolgd door het hijsen van de Esso-vlag door de heer A. J. Kuselbos.
De heer Daalderop prees de eigenaars van de „supermarket", de heren Stoll, Jonge-Vos en Drent, die met hun
winkelschip de keten van dienstverlenende activiteiten in Lobith met een belangrijke schakel hebben vergroot.
De heer Kuselbos overhandigde de heer Stoll sr. een klok, waarmee hij benadrukt wilde zien dat de heer Stoll
„bij de tijd is" en de meer dan 25 jaar bestaande relatie Esso-Stoll er een is van louter wederzijdse waardering.
Zowel voor Esso als voor Service Centrum Lobith N.V. is het winkelschip belangrijk. Lobith-Tolkamer ligt op de
Pijngrens tussen Nederland en Duitsland. Het is een bijzonder drukke grenspost, waar in 1964 meer dan
206.000 schepen passeerden. Niet alleen kan de schipper de aanlegsteiger gebruiken, maar ook is het mogelijk
telefonisch bestellingen te doen, die dan prompt per motorboot worden afgeleverd. In het benedenruim is een
opslag van 360 ton gasolie, die met een snelheid van 90 ton per uur kan worden overgepompt. Verder heeft de
supermarkt smeerolie, vetten, petroleum, benzine en flessengas in voorraad, zodat vrijwel geen enkele schipper
teleurgesteld behoeft te worden. Normale openings- en sluitingsuren kent het winkelschip niet. Voor de
walklanten gelden uiteraard de normale winkeluren, doch de schippers kunnen dag en nacht terecht. In totaal 11
man personeel staan doorlopend ter beschikking. Men hoopt een wekelijkse winkelomzet van ongeveer ƒ40.000.-
te halen, hetgeen niet zo verwonderlijk is. Doorgaans koopt een huisvrouw aan de wal voor ca. ƒ 40.- per week
aan levensmiddelen en huishoudelijke artikelen. De schippersvrouw echter, die veelal voor meer weken moet
inslaan, koopt voor ongeveer / 150.- tot ƒ200.- per keer. Een klant van duizend gulden is geenszins een
uitzondering, maar daar is dan ook de verkoop van Esso-produkten en scheepsbenodigdheden bij.
ledere huisvrouw zou blij zijn zulk een rijksorteerde winkel in haar woonbuurt te hebben.
Op de achtergrond keken de heren C. Ch. Rutgers, C. R. Egeler en W. H. Krammer toe hoe de
heer Kuselbos (links) de heer Stoll sr. een klok aanbood.
No. 15-1965
"Esso Nederland 124".
Donderdag 6 mei is de binnenvloot van Esso Nederland N.V. uitgebreid met de eerste van een tweetal gasolie-
patrouille-vaartuigen, de „Esso Nederland 124". Aan het stuurrad van dit leurbootje zit schipper H. Lenten. Zijn
jachtterrein voor de verhoging van Esso's omzet is de Maas tussen Roermond en Linne en de daaraangrenzende
grindgaten.
No. 16-1965
Nieuws van Esso-Raffinaderij Rotterdam.
Op 4 augustus j.l. werd aan steiger I op de raffinaderij de M.T. „Paul Endacott" beladen met ca. 4.500 ton
gas. Dit schip is ontworpen voor transport van vloeibaar gas. Er kan ook een kleine hoeveelheid bij
atmosferische temperatuur vervoerd worden. Het schip heeft vijf onafhankelijk gekoelde tanks in het ruim
en vier druktanks aan dek. De laagste temperatuur in de gekoelde ruimen is - 60 °F. De „Paul Endacott" is
het grootste schip in zijn soort dat ooit op de raffinaderij is geweest en de partij is de grootste 'pending die
onze maatschappij tot nog toe in één keer beladen heeft. De verzending van deze grote partij was o.a.
mogelijk omdat de raffinaderij beschikt over tankage voor opslag van gekoeld gas. Op een van de foto' s zijn
op de achtergrond deze tanks nog zichtbaar. Het laden was een moeilijk werk dat nogal wat speciale voor-
bereidingen en maatregelen noodzakelijk maakte. Intussen is het schip weer vertrokken en de belading
heeft men kunnen uitvoeren binnen de hiervoor vastgestelde termijn.
VAN DE TANKVLOOT.
IN DIENST GETREDEN:
L. P. Hartland
J. Keijzer
VETROKKEN:
T. B. L. Goossens
No. 17-1965
VAN DE TANKVLOOT.
IN DIENST GETREDEN:
J. B. v. d. Heemst
W. de Zeeuw
No. 18-1965
VAN DE TANKVLOOT.
IN DIENST GETREDEN:
P. Habraken
M. G. de Groot
VETROKKEN:
J. J.T. Rompa
No. 19-1965
"Esso Rotterdam" was schip van de week.
Port Captain S. Stil spreekt namens de E.T.M.-Directie.
Radio Nederland Wereldomroep heeft al sinds zeer lange tijd een top-programma dat heet „Het schip van
de week - Vlaggeschip". ledere vrijdag luisteren opvarenden van de Nederlandse koopvaardijvloot naar groeten
van hun familieleden, die een dag ervoor in het Hilversumse „Gooiland" door een grote groep radio-deskundigen
worden voorbereid. In de studio van Radio Nederland Wereldomroep worden na de voorbereidingen in de
morgenuren 's middags de groeten op een band opgenomen en gemixed met muziek en tekst. Donderdag
16 september was de beurt aan familieleden van opvarenden van de „Esso Rotterdam", onze tanker die de
laatste maanden geregeld tussen Bombay en Ras Tanura ruwe olie vervoert.
Samen met familieleden van opvarenden van het motorschip „Karimata" en „Neder Elbe", beide van de
Stoomvaart Maatschappij „Nederland", waren de Esso-familieleden die morgen in „Gooiland". Niet minder
dan 19 waren het er, onder wie ook mevrouw Van der Vliet, echtgenote van kapitein M. C. v. d. Vliet, die als
gezagvoerder van de „Esso Rotterdam" het opperste gezag van de Esso Tankvaart Maatschappij N. V. aan
boord vertegenwoordigt.
Samensteller Godard Kal's laatste aanwijzingen in de studio. Omroeper Guus Weitzel zit al klaar.
Rieke van Epen interviewt kapitiensdochter Jaqueline van der Vliet.
Voorbereidingen in „Gooiland".
In de studio was de heer S. L. Stil, Port Captain, de eerste „spreker". Ingeleid door omroeper Guus Weitzel
kreeg de heer Stil al snel een microfoon onder de neus gedrukt door gastvrouwe Rieke van Epen. Als was
het zijn dagelijks werk. Zo liet de heer Stil de groeten horen van de E.T.M.-directie aan alle opvarenden van
de „Esso Rotterdam".
Na de heer Stil was mevrouw Van der Vliet en dochtertje Jacqueline aan de beurt. Vlot en duidelijk verstaan-
baar liet Jacqueline horen hoezeer zij op haar vader is gesteld. Ook de andere Esso-familieleden lieten zich
niet onbetuigd. Familieleden van 3e stuurman J. W. Huist, van matroos F. J. Franken, van 3e WTK A. van
Noorloos, van ass. WTK A. H. Rensink, van ass. WTK A. C. Zwart en van bankwerker P. C. Spoelder namen
ruimschoots de tijd om hun wensen in de microfoon te spreken.
Van tijd tot tijd werden de opnamen onderbroken door het ensemble Thom Kelling, zangeres Ann Lee of door
omroeper Guus Weitzel, die samen met gastvrouwe Rieke van Epen zorgde voor een prettige en ontspannen
middag.
Het complete gezelschap Esso-familieleden voor Gooiland in Hilversum bijeen.
Rieke van Epen met familieleden van 3e WTK van Noorloos.
TIJGER IN DE TANKER.
Radio Nederland Wereldomroep ontving op 17 september van gezagvoerder van der Vliet het volgende telegram:
„Hartelijk dank opvarenden voor vele goede wensen en voor medewerking aan schip van de week. stop.
Uitzending op 13 M band had graag een tijger in de tank(er). In geen maanden zo een heldere gave ontvangst gehad.
Op 19 M band ontvangst goed maar zij-storingen. Herhaling op beide frequenties ontvangst goed.
Positie 300 mijl WNW Bombay."
w.g. van der Vliet
No. 20-1965
IN KORT BESTEK.
* De grootste hunkering die onze maatschappij ooit in één keer verzorgde, namelijk 4800 ton stookolie voor de
ertstanker Universe Defender, verliep onlangs vlekkeloos in Rotterdam.
Het schip dat uit het dok kwam bij de Rot-terdamse Droogdok Maatschappij werd door 4 bunkerschepcn tegelijk
bediend, nl. de Esso Nederland 66 en 68 en de charter-schepen Achenar en Stavo. Het reuzenkar-wei werd binnen
de 12 uur geklaard.
* Op 15 oktober begon in Paramaribo een internationale jaarbeurs, die samenviel met het Koninklijk Bezoek en
werd geopend door Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard. De beurs duurde 14 dagen.
De inzending van de Nederlandse industrie omvatte o.a. het door onze maatschappij beschikbaar gestelde model
van de „ESSO DEN HAAG", met 90.000 DWT (nog) het grootste koopvaardij schip van ons land.
VAN DE TANKVLOOT.
IN DIENST GETREDEN:
S. Snijder, 1ste stuurman
No. 21-1965
IN KORT BESTEK.
• Over tijgers gesproken. De „Oude Lijnbaan", touwslagers in Vlaardingen, weten er ook weg mee. Toen de Esso
Rotterdam op zeer korte termijn twee polypropyleen trossen van 120 vadem elk (219 m) en een doorsnee van wel
7 duim (ca. 19 cm) nodig had, stopten ze „een tijger in de baan", aldus hun laconieke telex. Stipt op tijd waren de
trossen in Hamburg.
VAN DE TANKVLOOT.
VERTROKKEN:
B. Berrier
J. C. A. Francino
Gouden Maatschappij-insigne:
Tien jaar:
H. Nieuwland
No. 22-1965
„ESSO DEN HAAG" WERD ONDER DE WATERLIJN GEBORSTELD.
De „Esso Den Haag" heeft een voor Nederland unieke schoonmaakbeurt ondergaan terwijl het schip in Schiedam
gasvrij werd gemaakt. De schoonmaakbeurt hield in het reinigen van een gedeelte van de scheepshuid onder de
waterlijn. De schoonmakers waren kikvorsmannen van de firma Under Water Cleaning, een dochteronderneming
van de fa. Gebr. De Haas, waarmee Esso nauwe betrekkingen onderhoudt.
De kikvorsmannen gebruikten hydraulische borstels om aangroeiingen op de scheepshuid tot 5 a 6 meter diep te
verwijderen. Tot dusver had men deze methode in Europa alleen in Spanje beproefd. Het experiment bij de „Esso
Den Haag" gebeurde overigens niet in opdracht, maar als proefneming van ünder Water Cleaning.
Op dinsdag, 16 november, is de „Esso Den Haag" in dok gegaan bij de werf van Verolme op Rozenburg voor een
grote dokbeurt. Dit is de tweede grote dokbeurt van ons vlaggeschip sinds het begin juli 1963 in dienst werd gesteld.
Gedurende de dokbeurt van ongeveer 12 dagen werd een bestek van vele honderden inspectie- en reparatiepunten
uitgevoerd.
Op 23 november werden journalisten van Kyoto, de Sociëteit van Rotterdamse Havenjourna-listen, op de „Esso
Den Haag" ontvangen. In onze volgende editie zal een uitvoerige fotoreportage verschijnen over de grote dokbeurt.
De duikersboot lijkt een dwerg langszij de gigantische scheepsromp van de „Esso Den Haag'.
Een duiker-schoonmaker aan het werk met een hydraulische borstel.
VAN DE TANKVLOOT.
VERTROKKEN:
L. v. d. Zwan
JUBILEA 1966
SERVICE BUTTONS 1966
F. G. Siliakus ETM-zeeschepen 6-02-1966 10 jaar
W. G. v. d. Sel ETM-zeeschepen 15-08-1966 10 jaar
J. C. Vlug ETM-zeeschepen 31-08-1966 10 jaar
J. Alting Siberg ETM-zeeschepen 6-09-1955 10 jaar
No. 23-1965 (laatste nummer)
IN KORT BESTEK.
BEVOORRADEN IN DE STORM.
Voor de N.A.M, is het booreiland Oriënt Explorer eind november op de Waddenzee een exploratieboring begonnen
op ongeveer l km ten zuiden van Vlieland. Woensdag l december heeft de „Esso Nederland 57" het
booreiland onder stormachtige omstandigheden (na de nacht van windkracht 11 bevoorraad met 60 ton gasolie.
„ESSO DEN HAAG" VAART WEER NA GROTE DOKBEURT.
Ons vlaggeschip „Esso Den Haag" vaart weer op de olieaanvoerroute naar Nederland na een grote schoonmaak-
en revisiebeurt te hebben ondergaan bij de werf Verolme op Rozenburg. De dokbeurt nam 16 dagen in beslag.
Het was de tweede dokbeurt sinds het schip begin juli 1963 in dienst werd gesteld. Tijdens deze beurt werden
honderden bestekpunten uitgevoerd, van hele kleine punten zoals een lekke kraan in de kombuis tot de hoofd-
turbines toe.
De technische dienst van Esso deed ons wat uit de (zeer technische) doeken om de Essofoon-lezers een inzicht
te geven in zo'n grote scheepsbeurt.
Men ontving ons aan boord van het schip, temidden van de bedrijvigheid en de rommel. Zeelieden plegen te zeggen
dat een vaartuig in dok een „dood schip" is. Die sfeer hangt er inderdaad wel, ondanks alle tekenen van herstelen
vernieuwingswerkzaamheden. Je mist namelijk het gegons van de scheepsmachines en het vertrouwelijke
trillen onder je voeten. Het schip ligt in dok als een monsterlijk grote walvis op het droge. En overal op het lichaam
zijn kleine figuren naarstig aan het hameren, bikken, verven en lassen. De gangen en vertrekken van het schip zien
er koud en ongezellig uit. Hier ligt een bout, daar een stuk pijp, en een eind verder staren de ingewanden van een of
ander elektrisch apparaat, van zijn metalen panelen ontdaan, je aan.
Toen de „Esso Den Haag" op 3 december de werf verliet, leek het alsof het schip een verjongingskuur had ondergaan.
Veel is er dan ook aan de tanker vernieuwd, verbeterd of hersteld.
Voordat het tankschip op 15 november bij de werf kwam, was een gedeelte van de scheepshuid onder de waterlijn
tijdens het gasvrij-maken in Schiedam van zijn aangroei ontdaan met behulp van kikvorsmannen. Deze onderwater-
schoonmaak werd uitgevoerd bij wijze van proef. Later toen het schip in het dok stond, bleek de onderwaterproef
goed geslaagd te zijn.
De grootste en meest ingrijpende verandering die werd uitgevoerd tijdens de dokbeurt was een wijziging in het
ballastsysteem Deze verandering is gedaan om het laden en lossen van het tankschip te versnellen. Het gevolg van deze
verandering is dat het schip tijdens het lossen van olie alvast kan gaan ballasten. Hiervoor moesten nieuwe leidingen
en afsluiters worden ingebouwd en andere leidingen moesten uit het schip worden gehaald.
In de machinekamer werd ook heel wat werk verzet. De hoofdturbines werden geopend en nagekeken. Lekkages
werden hierbij verholpen. De ketels werden schoongemaakt en zijn tevens door het Stoomwezen gekeurd. Alle
elektrische apparaten en de bekabeling werden doorgemeten en eventuele fouten werden hersteld. Ontelbare
afsluiters heeft men open gemaakt en opnieuw „verpakt".
Er was een zeer toepasselijke waarschuwing.
Deze foto van het door sneeuw bedekte dek van de „Esso den Haag" laat zien dat de waarschuwing
inderdaad ,,van kracht" was.
Deze werker is aan de elektrische apparatuur bezig.
Zoals het schip daar ligt, lijkt het wel op een voorwereldlijk monster uitgerust met een bolvormig wapen.
Werkers zijn druk bezig met reparatiewerkzaamheden in de machinekamer.
Ook de hulpwerktuigen van het schip zijn geïnspecteerd en waar nodig gerepareerd. De airconditioning kreeg
een beurt, en niet te vergeten de schroef. De drinkwater- en waswatertanks in de dubbele bodem heeft men
schoongemaakt en bijgeverfd. De mechanische beschadigingen aan de scheepshuid heeft men verholpen, en
de plekken ontroest en daarna opnieuw geschilderd. Alle reddings- en veiligheidsmiddelen zijn ook gecontroleerd.
Zo waren er duizend en een ding dat nagekeken en vernieuwd moest worden, van de leertjes in de waterkranen
tot de elektrische fornuizen en de bakoven toe. Het resultaat van dit alles is dat de „Esso Den Haag" weer in
topvorm is.
JOURNALISTEN WAREN TE GAST.
Op dinsdag 23 november werden de leden van de Sociëteit van Havenjourrnalisten in Rotterdam, „Kyoto", aan
boord van de „Esso Den Haag" ontvangen. Gastheer was de gezagvoerder, kapitein S. F. Westra.
De heer H. Zuiderbaan, manager van de sectie vloot van de afdeling bevoorrading en transport (foto boven) lichtte
de journalisten op ongedwongen wijze in over tankers en tankvaart.
Hij vertelde hen ook dat tijdens de dokbeurt van het schip was gebleken dat de speciale verf, die bij de bouw van de
tanker was gebruikt om 145.000 vierkante meter staal-oppervlak te dekken, zich bijzonder goed had gehouden.
Slechts twee vierkante meter staaloppervlak met roestvorming kwam bij de inspectie voor de dag. En deze
roestvorming was het resultaat van mechanische beschadigingen van de verflaag.
De heer Zuiderbaan zei dat de verf - van Vettewinkcl! - dus voor honderd procent geslaagd genoemd kon worden.
„Dit zal ons enige miljoenen schelen in staalvernieuwing", zei hij.
Hij sprak ook nog over het feit dat Esso vier mammoettankers in aanbouw heeft in West-Duitsland. „Wij hopen hier
in Nederland dat wij tenminste een van deze tankers zullen krijgen omdat we er de faciliteiten voor hebben", voegde
hij er aan toe.
De journalisten luisteren aandachtig naar de manager van de sectie vloot van de afdeling bevoorrading en
transport, de heer H. Zuiderbaan.