Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site | home
Essofoon - 13e jaargang 1967 Nrs 1 - 6
Only in Dutch.
Essofoon - 13 jaargang 1967 (Totaal 12 nummers)
No. 1-1967
NU OOK 190.000 TONS ESSO TANKER IN AANBOUW.
Medio december vorig jaar is in Kiel de kiel gelegd voor de eerste van een serie 190.000-tons tankers die ons concern in be-
stelling heeft. In Bremen vordert de bouw van een 170.000-tons tanker. Tot het Esso-team op de werven behoort ook onze
collega, de heer D. J. Rottier.
De 190.000 tons tanker, waarvan de Kieler Howaldtswerke er 3 Zullen bouwen, krijgt een lengte van bijna 324 meter en een
breedte van ruim 47 meter. De inhoud van de laadtanks zal 220 miljoen liter bedragen. De stoomturbine krijgt een vermogen
van ruim 30.000 PK, goed voor een dienstsnelheid van 16,6 mijl per uur. Vier pompen gaan het schip een lossnelheid van in
totaal 12.000 kubieke nieter (water) geven. Het schip krijgt alleen een achteropbouw. Het hierbij afgebeelde diagram geeft
een indruk van de zeer snelle groei van Esso-tankers in de laatste 10 jaar. Van de afgebeelde scheepssilhouetten heeft onze
rederij, de Esso Tank vaart Maatschappij, nooit zelf een tanker in de klasse van 48.500 ton gehad. Wel in de klasse van 26.500
ton (de „Esso Nederland", in 1962 verkocht aan Standard Tankers Bahamas) en in die van 91.000 ton, de tot voor kort grootste
tanker van onze koopvaardij, de „Esso Den Haag". Het staat nog niet vast onder welke vlag de schepen in de serie van
170/190.000 ton gaan varen.
"SEA SPRAY" WAS 14 DAGEN RECORDHOUDER VAN ROTTERDAM.
De vijfde januari was nog maar 10 minuten oud toen in Europoort de Zweedse tanker ,,Sea Spray" afmeerde met een lading
ruwe olie voor de Esso Raffinaderij Rotterdam. Ons eigen vlaggeschip, de „Esso Den Haag", had vervroegd fee gekomen om
de ,,Sea Spray" met springty te kunnen laten binnenkomen. Met 116.250 ton draagvermogen was het schip dan ook op dat
moment het grootste dat ooit met volle lading de Rotterdamse haven was binnengelopen. Het zou een kortstondig record zijn,
want reeds 14 dagen nadien kondigde zych de „Niso" aan, een 120.000-tons Shell-tanker, die het overnam. Het ziet er echter
naar uit dat binnen afzienbare tijd Esso weer voorop zal gaan, nu onze Esso Tankvaart Maatschappij sinds kort de Noorse
tanker „Molda" in charter heeft met een draagvermogen van 144.000 ton. En dat alles als inleiding op de Esso-tankers van
170.000 en 190.000 ton die in de tweede helft van dit jaar beschikbaar komen, zo mogelijk ook voor de vaart op Rotterdam.
Nu trok de „Sea Spray" nog veel belangstelling, ook al omdat op de dag van aankomst in de Tweede Kamer ds noodzakelijk-
heid van een diepe vaargeul voor Rotterdam uitvoerig iverd besproken. Het schip diende dus de actualiteit. Gezagvoerder
K. Andersson moest er voor op de foto samen met enkele vooraanstaande Rotterdammers dit hartstochtelijk de aanleg van
die vaargeul bepleiten. Eigenlijk vond hij daarvoor maar nauwelijks tijd in de nog geen 17 uur welke nodig waren om de lading
van 130 miljoen liter ruwe olie uit Kuweit over te pompen in onze tankinstallatie aan de 5e Petroleumhaven. Al bij al lag het
schip bijna 22 uur afgemeerd en kon het dus nog op de dag van aankomst, 's avonds te 10.15 uur, al weer zee kiezen. Een
voortreffelijke prestatie van allen die daarby betrokken waren.
De „Sea Spray" is eigendom van de rederij Salén en kwam begin november vorig jaar in de vaart,
Het schip is bijna 300 meter lang en 45 meter breed. Bij een maximaal motorvermogen van 28.000 PK heeft het een dienst
snelheid van gemiddeld 17 knopen,
No. 2-1967
NU OOK BINNENVLOOT EEN JAAR LANG ZONDER VERZUIM-ONGEVALLEN.
Op 18 februari jl. ontving het ca. 100 man sterke personeel van onze bin-nenvloot en de bijna 40 daarbij betrokken
employés van de afdeling Bevoorrading en Transport, werkzaam op het kantoor van de raffinaderij aan de Botlek,
hun -welverdiende beloning voor een jaar werken zonder verzuimongevallen.
Het geschenk, een oplaadbare zaklantaarn met de inscriptie „Esso binnenvloot, eerste veiligheidsverjaardag, 18/2/1967",
ging vergezeld van een brief van manager J. A. Claassens die daarin zijn grote waardering uitsprak voor het behaalde re-]
sultaat.
ZILVEREN PLAK.
De januari-maand en de eerste 17 dagen van februari waren nog nodig om het eerste volle veiligheidsjaar af te ronden, na-
dat 1966 reeds was afgesloten met het behalen van een fraaie 2e plaats in de internationale veiligheidscompetitie van Esso-
binnenvlo-ten. Hieraan nemen 11 landen in Noord- en Zuid-Amerika en in Europa deel. De ranglijst voor 1966 werd aange-
voerd door Argentinië en Denemarken met een gedeelde eerste plaats, terwijl onze Belgische collega's ons met een 3e
plaats dicht benaderden. Dit jaar-resultaat zal met een zilveren plaquette van onze moedermaatschappij, de Standard Oil
Company (New Jersey) worden beloond.
VEEL VERBETERD.
•Er is op onze binnenvloot dankzij ieders medewerking in het afgelopen jaar veel verbeterd op het punt van veilig werken. Dat
geldt voor alle deelnemende schepen, 20 in totaal. En gelukkig deden de walfuncties van S. & T. in de Botlek (dat zijn de
secties O. &. D., Technical en Port Captain) niet onder voor de varende collega's.
In zijn brief prees de heer Claassens het gegroeide veiligheidsbewustzijn. Kwamen vroeger door nonchalance en gedachten-
loos werken nog al eens onnodig ongevallen voor, nu is dit niet meer het geval. Daarmee is de persoonlijke veiligheid gediend,
wordt veel menselijk leed voorkomen en de produktiviteit verbeterd.
Een grote stimulans tot de steeds betere resultaten is ongetwijfeld de veiligheidsze-gel-actie, die 3 jaar geleden werd ingevoerd.
Maar de belangrijkste factor blijft de bereidheid van alle 140 betrokken S. & T.'-ers om dag in dag uit veilig „mee" te werken.
EEN WEEK-END LANG IN „TOUW", Na noodkreet uit Libië.
Inkoop en Oude Lijnbaan.
Zaterdagavond 14 januari, kwart over 11, rinkelde de telefoon bij de heer J. Karel, chef van onze afdeling Inkoop. Men berichtte
hem slecht weer uit Libië; zó slecht dat het afmeren van Esso-tankers aan de vitale laad-installatie van Marsa El Brega in ge-
vaar kwam.
Reserve-trossen braken er als lucifer-houtjes af onder hevige rukwinden. Men had dringend drie nieuwe 10-duims trossen nodig
(met een omtrek dus van zo'n 25 cm) in de Libische laadhaven waarvan zovele Westeuropese Esso-raffinaderijen voor hun olie-
aanvoer afhankelijk zijn.
VERTROUWD ADRES.
In deze gevallen - wij schreven dat enkele jaren geleden ook al eens - doet men nooit tevergeefs een beroep op ons inkoopadres
van oudsher, de N.V. De Oude Lijnbaan in Vlaardingen.
De heren Karel (2e v.l.) en A.. Hoogendoorn (r.), geflankeerd door de gebr. Thurmer.
Onder : laden op Zestienboven.
Nadat de heer Karel eerst section head A. Hoogendoorn diens zondagsrust had opgezegd, werd Lijnbaan-directeur Mari Thurmer
gealarmeerd. Deze vertrok onmiddellijk met de zoon van broer en mede-directeur Arie Thurmer naar de fabriek, waar zij de benodig-
de machine vrij en bedrijfsklaar maakten, want 8 strengen dikke trossen van ulstron poly-propyleen, met een lengte van 144 meter,
pleegt men niet in voorraad te houden. Tezelfdertijd werden nog 7 employés van de fabriek opgetrommeld.
MARTINS AIR CHARTER.
Om l uur 's nachts (twee uur na het alarmerende telefoontje) waren de eerste strengen voor de nieuwe Esso-trossen gemaakt en kon
men een produktie-schema gaan opstellen, nodig om de voorbereidingen voor een chartervlucht te kunnen treffen. Dat hield onze
heren Karel en Hoogendoorn tot 3 uur 's nachts bezig; toen was de overeenkomst met Martins Aircharter rond. Het werd MAC omdat
zij Libië op hun duimpje kennen, waar men regelmatig de Wijsmullet sleepboot-bemanningen aflost.
Tussen 4 en 5 uur werd op de fabriek de planning doorgenomen. Zondagsmorgens , om 7 uur was de eerste tros geslagen, met aan
één zijde een paaloog ingesplitst. De tweede tros kwam 's middags om 3 uur van de baan, de derde om kwart over 5. De timing klopte
op dat moment tot op 5 minuten.
STAARTWIND.
Inmiddels was de DC-3 van Martins van Schiphol naar het Rotterdamse Zestienho-ven overgevlogen, waar de trossen rond half 7 werden
ingeladen. Om 7 uur precies vertrok de charter naar Benghasi, waar de vracht de volgende morgen om 04.45 uur plaatselijke tijd (even
3 uur in Nederland) aan Esso Lybia kon worden overgedragen. Door een voordelige staartwind was de DC-3 toen zelfs enige uren vóórge-
raakt op het uitgestippelde schema.
Voldaan constateerden alle betrokkenen die maandag dat men niet voor niets in touw was geweest. Kosten van deze tros-actie: ca.
25.000 gulden voor materiaal en charter.
VAN DE TANKVLOOT:
IN DIENST GETREDEN ::
L. W. H. J. Daane Bolier
A. v. Klink
DIENST VERLATEN:
W. de Zeeuw.
No. 3-1967
ONZE ZEEVLOOT 365 DAGEN OP VEILIGE KOERS.
Nadat het jaar 1966 reeds was afgesloten met een nog nimmer te voren bereikt veiligheidsresultaat van slechts 1 ver-
zuimongeval, hebben onze 3 zeeschepen thans ook voor de eerste maal 365 dagen achtereen gevaren zonder dat
zich incidenten voordeden waardoor personeel noodgedwongen op non-actief kwam. Die gedenkwaardige datum
viel op 25 maart j.l.
In telegramwisselingen met onze schepen werden gelukwensen van de eigen directie en van de internationale topleiding, die Esso's
vlootbewegingen op de wereldzeeën coördineert, overgeseind naar:
• gezagvoerder H, Jansen van de Esso Den Haag, leeg op weg van Rotterdam naar de Perzische Golf;
• gezagvoerder M. C. v. d. Vliet van de Esso Rotterdam, met een lading ruwe olie op weg van de Perzische Golf naar Genua;
• gezagvoerder L. Veen van de Esso Amsterdam, met een lading ruwe olie op weg van de Perzische Golf naar Bombay.
CONTINU-BEDRIJF IN BEWEGING.
Gezagvoerders, officieren en gezellen werden door de heer J. A. Claassens gecomplimenteerd met het uitzonderlijke resultaat, dat
destemeer spreekt wanneer men bedenkt dat het werd behaald onder steeds wisselende bedrijfsomstandigheden van buiten af.
Een schip - en in het bijzonder een zeeschip - is nu eenmaal een „continu-bedrijf in beweging", weer of geen weer, onder windkracht
0 tot windkracht 12. Men denke slechts aan de aanhoudende stormen van de laatste weken, waarvan b.v. de Esso Den Haag, in de
vaart tussen Libië en de West-europese Esso-raffinaderijen, het volle pond heeft meegekregen.
De Esso Tankvaart Maatschappij bezet met de bereikte veiligheidsresultaten zeer eervol de eerste plaats in een veiligheids-competitie
van 12 deelnemende Esso-rederijen.
Zoals wij reeds eerder berichtten, werd die positie aan de top ook in 1966 bereikt, tóen nog met 1 bedrijfsongeval dat tot verzuim leidde.
Toen deze competitie in 1964 voor de eerste maal werd gehouden bezetten wij met 8 verzuimongevallcn nog een der laatste plaatsen.
In 1965 werd met 2 incidenten al een tweede plaats bereikt. Duidelijk blijkt hieruit de grote verbetering die is bereikt door een loyale inzet
van alle betrokkenen.
15 X ROND DE AARDE.
Die betrokkenen zijn tezamen 120 in aantal. Zij maakten in de betreffende periode van 365 dagen aanzienlijk meer dan 800.000
man-uren vol. En dat gebeurde dan tijdens 72 reizen waarin de 3 schepen bij elkaar 324.500 zee-mijlen vol-koersten, hetgeen gelijk staat
aan 15 X rond de aarde. Zij deden daarbij 152 maal een haven aan, variërende van Rotterdam tot Bombay in India, Durban in Zuid-Afrika,
Amuay in Venezuela en Halifax in Canada. Daaruit blijkt tevens dat een belangrijk deel van het veiligheidsrecord werd gevestigd in de zgn.
tropische vaart. Met name de zusterschepen Esso Amsterdam en Esso Rotterdam, varende op time charter voor Standard Bahamas,
waren regelmatig te vinden op routes tussen de Perzische Golf en Bombay en tussen Venezuela of de Antillen en de havens aan : de
Amerikaanse oost-kust.
ESSO IN HET KORT.
• In Hamburg is de schroef gegoten voor | de 190.000 tons Esso-tanker in aanbouw in | Kiel. Het gevaarte heeft een diameter van bijna
9 meter en weegt 56 ton. Aan de vorm alleen al, waarin nikkel-mangaan, aluminium en brons als legering werden gegoten, werd twee
maanden gewerkt,
VAN DE TANKVLOOT:
IN DIENST GETREDEN:
D. Kuyk
Gouden Maatschappij-Insigne:
Tien jaar:
P. de Jongh 25-04-1967
No. 4 + 5-1967 ( Gezamelijk April + Mei nummer )
ESSO STICHT UNIEK TRAININGCENTRUM VOOR SCHEEPSNAVIGATIE.
In Grenoble wordt nog deze zomer een Esso Marine Research and Training Centre in gebruik genomen waar gezag-
voerders en stuurlieden van de Esso-rederijen, alsook loodsen vertrouwd zullen "worden gemaakt met de specifieke
aspecten van de op komst zijnde Esso-mammoet-tankers van 200.000 ton.
Dit trainingcentrum, dat tevens research gaat verrichten op het gebied van het manoe-vreren en afmeren met zulke tankers, kan
per jaar ca. 150 cursisten „omschakelen" van de kleinere op de zeer grote tanker. De inrichting heeft bijna 3 miljoen gulden gekost.
Als instructeurs zal de maatschappij eigen zeelieden met langjarige ervaring aanstellen. Het ligt in de bedoeling het trainingcentrum
t.z.t. ook toegankelijk te stellen voor personeel van andere rederijen alsmede van de havendiensten van die havens welke mam-moet-
tankers zullen gaan ontvangen.
De cursussen zullen 2 weken duren. Er worden diverse technieken behandeld, waaronder het optreden in rampsituaties. Er zal
worden gewerkt met varende schaalmodellen van tankers van 38.000, 80.000 en 190.000 DWT. De eerste twee krijgen een twee-
koppige bemanning van leerling en instructeur.
Het grootste model, in de schaal van l : 25, wordt ca. 14 meter lang, bijna 2 meter breed en krijgt een diepgang van l meter, met een
water verplaatsing van bijna 15 ton. Het wordt een getrouwe copie van de thans in Duitsland in aanbouw zijnde 190.000 tons tankers.
Dit model zal door 5 man worden bediend, een gezagvoerder, een roerganger, een dek-knecht voor de afmeer-lijnen en ankers, en
twee waarnemers. De positie van de kapitein van dit model wordt zodanig dat zijn ogen zich op dezelfde hoogte bevinden als wanneer
hij straks dienst doet op de echte mam-moettanker.
Ook het instrumentenpaneel van dit model zal alle vitale gegevens tonen als een copie van de werkelijkheid. Een elektromotor van
0,425 pk levert op schaal de voortstuwing van de 30.000 pk die het grote schip straks beschikbaar heeft.
„Tanker for two". Het lijkt spelevaren maar is bittere ernst. In het voorste compartiment onze voormalige port-
captain S. L. Stil, thans in dienst van Esso Europe.
ESSO CHARTER „MOLDA" NU ROTTERDAMS RECORD-SCHIP.
Maakten we in januari melding van de aankomst van de „Sea Spray" in Europoort, toen het grootste schip
(116.250 DWT) dat vol beladen Rotterdam had aangedaan, nog diezelfde maand arriveerde de „Niso" van
Shell die een nog grotere capaciteit en lading aandroeg.
Begin april nam Esso het record weer over, want op 5 april meerde in Europoort, 5e Petroleumhaven, de „Molda" af met
een lading ruwe olie voor onze raffinaderij. Deze „Molda" meet 143.620 ton en bleef tot dusver Rotterdams grootste.
Hoewel niet volbeladen i.v.m. de beperkingen die nog bestaan op de vaarroute naar Europoort, was de lading van 124.274
long ton ofwel 146.000.000 liter toch de grootste ooit in Rotterdam aangevoerd. De ruwe olie was afkomstig uit Koeweit.
De partij kon niet, zoals aanvankelijk werd verwacht, binnen 15 uur worden gelost. Door storm moest het schip tijdens de
lossing worden losgekoppeld waardoor kostbare uren verloren gingen.
De „Molda" is eigendom van de Noorse rederij J. Ludwig Mowinckels Rederi en kwam in december 1966 in de vaart, De
grootste lengte is 285 m, de grootste breedte 45 m. Het motorvermogen van 26.000 PK geeft een gemiddelde snelheid
van 16 mijl. Het vermogen van de drie laadpompen bedraagt in totaal 13.200 m3 (water) per uur.
EUROPOORT TANKAGE.
In mei werd een aanvang gemaakt met de bouw van de 7e en 8ste tank op het Esso-terrein aan de 5e Petroleumhaven in
Europoort. De tanks l tot en met 6, elk 90.000 m' groot, naderen thans hun voltooiing.
Sinds eind maart is men bezig deze tanks af te vullen met water hetgeen door het IJkwezen wordt voorgeschreven. Dit testen
neemt per tank ongeveer een maand in beslag.
De tanks in Europoort zullen worden uitgerust met een automatische beveiliging tegen brand tussen de rand van het drijvende
dak en de wand van de tank. Bij een temperatuur boven 70° C zal een glazen bol, waarvan er 6 op de tank zijn aangebracht,
uiteenspatten waardoor een sproei-installatie in werking treedt. Op het dak staan, verdeeld over 6 segmenten, kleine reservoirs,
waarin onder druk van stikstofgas een chemische stof ligt opgeslagen die na het uiteenspatten van de glazen bol op de branden-
de vloeistof wordt gespoten. Deze chemische blusstof wordt geleverd door I.C.I.; de installatie is van Saval in Breda.
HWTK SILIAKUS MET PENSIOEN.
Op 1 april vond in de directie-lunchroom op hoofdkantoor een bijeenkomst plaats waar het personeel van de Esso Tankvaart
Maatschappij afscheid nam van hoofd-werktitigkimdige F. G. Siliakus en diens echtgenote.
De heer Siliakus bereikte de pensioengerechtigde leeftijd na de laatste 11 jaar van zijn carrière op onze schepen te hebben vol-
gemaakt. Hij werd in die betrekkelijk korte Esso-periode een alom gewaardeerd en bekend collega. Velen kwamen hem dan
ook de hand drukken, varende- of ervarende- en ook wal-employé's. Bij monde van hoofdwerktitigkimdige S. Tuit werd de
scheidende hwtk een visboot aangeboden. Op de foto het echtpaar Siliakus met und-hwtk J. M. Ponsie.
DANKBETUIGING
Mede namens mijn echtgenote wil ik u allen nogmaals mijn hartelijke dank betuigen voor de warme blijken van belangstelling
bij mijn afscheid. Vooral het geschenk van de collega's slaan wij hoog aan. De boot is fantastisch. Dat het u allen goed moge
gaan en voor de vrienden op zee „behouden vaart, gelukkige thuiskomst en goede wacht".
F. G. Siliakus en echtgenote
HERDENKING.
Op 3 mei j.l. werden door vertegenwoordigers uit de ondernemingsraad en van de vloot, in aanwezigheid van enkele leden van
de bedrijfsleiding, wederom kransen gelegd bij het gedenkteken in de hal van het Esso Gebouw. De foto toont deze sobere
plechtigheid. Op de voorste rij de deputatie van het personeel bestaande uit v.l.n.r. de heren van Asten, v. d. Vliet, Arnoldus
en de Bock. Daarachter als leden van de bedrijfsleiding president-directeur C. R. Smit en de heren J. C. Leerdam,
F. H. Brandsen en J. A. Claassens.
ESSO TANKVAART MAATSCHAPPIJ N. V.
IN DIENST GETREDEN:
W. C. de Mooy
FUNCTIEWIJZIGING:
J. N. Pronk,
voorheen 2e WTK, thans Hoofd-WTK
J. N. Pronk
No. 6-1967
ESSO-STEVIN LYCEUM.
TRADITIONEEL BESLUIT VAN SCHOOL ADOPTIE.
Onder auspiciën van het Contactcentrum Bedrijfsleven Onderwijs (CBO) heeft onze maatschappij vorig jaar
voor de derde maal een Haagse Middelbare School, ditmaal het Stevin Lyceum, geadopteerd. Zoals ook bij
de vorige adopties is gebeurd, werd aan het einde van dit schooljaar, van 19 t/m 21 juni, een 3-daagse van
gastlessen en excursies georganiseerd voor leerlingen van de 4e klassen HBS.
De bedoeling was deze leerlingen een inzicht te geven in de veelzijdige werkzaamheden en functies van een oliemaatschap-
pij. Om dit tot een afgerond geheel te maken werd ook een beroep gedaan op, en medewerking verkregen van de N. V. Neder-
landse Aardolie Maatschappij (NAM) waarin, zo men weet, onze moedermaatschappij voor 50% deelneemt.
De gastlessen werden binnen het raam van het lesrooster in de morgen-uren op de school aan de Zuidlarenstraat verzorgd.
Docenten voor l of 2 uur waren daar drs Ch. R. Bagchus die een inleiding gaf over het Esso-concern; de heer H. Zuiderbaan
die sprak over de Esso Tankvaart Maatschappij; de heer J. Molt van onze raffinaderij die sprak over het personeelsbeleid en
de organisatie van een groot bedrijf; de heer J. F. K. Z. Visser van de NAM die, voorafgaande aan de NAM-excursies in Zuid-
Hol-land, iets meer vertelde over opsporing en winning van aardolie; ir. J. K. P. Sloos die een beknopte produktencursus gaf
en de heer P. Kooi die over typische verkoop-as-pecten in onze branche sprak.
Ook werden 2 Esso-dames bereid gevonden voor de klas te treden: mej. M. A.. (Mary) Drognat Doeve en mej. Q. M. (Ineke)
van Egmond spraken speciaal voor de meisjes over de „vrouw in het bedrijfsleven".
Kok-hof meester Hazenoot (links) toonde vol trots de uitgebreide keukenafdelingen aan de dames, terwijl tweede stuurman
Welter (rechts) meer aandacht kreeg van de jongens voor o.a. de radarapparatuur.
Op ieder van de adoptie-middagen stonden 4 bussen gereed voor de school om de ca. 130 leerlingen voor telkens 2 excursies
mee te nemen. Behalve naar de verschillende NAM-activiteiten in Zuid-Holland, voerden die excursies naar de Esso Raffinaderij
Rotterdam en naar de grote trekpleister van deze dagen, onze tanker de „Esso Den Haag" die nog juist bij Wilton in dok lag.
Een bezoek op de valreep dus.
Met het realiseren van dit programma is de adoptie van het Stevin-Lyceum tot een eind gekomen. Esso hoopt te hebben bijge-
dragen tot het kweken van een beter inzicht bij de leerlingen voor de functie van de olie-industrie in het algemeen. Verder is ge-
poogd een praktische illustratie te geven van stof die op de school al eens theoretisch aan de orde is geweest. En tenslotte be-
oogt onze maatschappij met deze en soortgelijke activiteiten van het C.B.O. belangstelling te wekken voor onze industrie. Deze
immers zal tot in een verre toekomst mogelijkheden bieden aan jong intellect.
ESSO AMSTERDAM OP 19 MEI j.l. „SCHIP VAN DE WEEK" BIJ WERELDOMROEP.
De „Esso Amsterdam" onder gezagvoerder L. Veen was op 19 mei jl. juist op weg van Bombay naar Ras Tanura aan de
Perzische Golf, toen het in een uitzending van de Wereldomroep als „Schip van de Week" fungeerde.
Voor dat programma waren op 18 mei familieleden van 9 opvarenden naar Hilversum getogen waar hun beste wensen en
een gesproken levensteken op de band werden vastgelegd.
Teddy Schotten in gesprek met mevrouw J. v. d. Zwan, dochter Loekie en zoon Bob.
Ongeveer twee maal per jaar inviteert de wereldomroep onze rederij voor dit programma, dat eigenlijk de ,,3 schepen
van de week" zou moeten heten omdat het zich in uitzendingen naar verschillende delen van de wereld uiteraard ook
tot verschillende schepen richt.
Bij het aannemen van de invitatie zoekt de Esso Tankvaart Maatschappij dat schip uit dat het langste weg is uit de thuis-
haven. In dit geval was dat de „Esso Amsterdam", die in november jl. voor het laatst in Rotterdam was. De tijdens de uit-
zending dienstdoende bemanning was in februari jl. aan boord gekomen toen het schip in Slagen, Noorwegen, loste.
WARMING-UP
Als vanouds stond het programma onder leiding van Guus Weitzel met ditmaal als gastvrouw Teddy Schollen. Bert Stein-
kamp voerde de regie van de opnamen waaraan ook het orkest Johnny Holshuizen meewerkte. De aanwezige familieleden
en wal-kapitein C. Veldkamp werden als „warming up" uitgenodigd aanwezig te zijn bij opnamen van het Cocktail Trio.
Gezagvoerder Veen meldde op 19 mei namens de opvarenden een uitstekende ontvangst. Aan boord had men het program-
ma op de band vastgelegd. Dit bandje gaat naar de Wereldomroep, die hiermee de best mogelijk controle verkijgt over de
ontvangst van deze al jarenlang zo populaire uitzending.
Op het terras van de Wereldomroep Studio verzamelden zich de medewerkenden aan het schip.van de week", familieleden
van 1ste stuurman S. Snijder, 2e WTK J. v. d. Zwan, 3e WTK W. Mellema, de 5e WTK's R. de Ruijscher en G. Freriks, elek-
tricien J. v. d. Heemst, bediende G. van Dijk en bootsman C. Slaghuis.
Esso Den Haag kreeg jaarlijkse dokbeurt ditmaal bij Wilton Feyenoord.
Begin juni arriveerde de „Esso Den Haag" in Rotterdam voor het ondergaan van de jaarlijkse dokbeurt, ditmaal
bij Wilton Feyenoord in Schiedam. Nadat het schip eerst bij Tankercleaning gasvrij was gemaakt, ging het op
de 5e juni naar de werf.
Ook de „Esso Libië" lag in dezelfde periode bij Wilton. Dit schip werd destijds eveneens in Nederland gebouwd, bij Verolme.
Het toilet maken voor een nieuw jaar, het vijfde alweer in het bestaan van ons vlaggeschip, omvatte ditmaal geen bijzondere
ingrepen. Zelfs behoefde de romp niet in zijn geheel te worden geverfd omdat de oorspronkelijke, speciale „coating" van Vette-
winkel nog steeds in uitstekende staat verkeerde. Metingen wezen uit dat de verflaag nog ruim voldoende was en zo kon word-
en volstaan met bij-,,punten" op die plaatsen waar schade door meren, ankeren etc. was ontstaan.
In de machinekamer ging de hoge-druk-turbine in zijn geheel uit elkaar en werd de turbine-as opnieuw uitgebalanceerd, een
zeer secuur en daardoor tijdrovend karwei. Niettemin was de „Esso Den Haag" in minder dan 3 weken weer vaar-klaar.
NIEUWTJE
Aan boord konden nog juist de leerlingen van het geadopteerde Stevin-Lyceum worden ontvangen vóór het schip zee koos. Dat
gebeurde kort daarop met als nieuwtje een zg. „pilot hoist", een hijsinstallatie om de loods aan boord te nemen. Deze
functionaris wordt dus voortaan een 12 meter hoge klim langs de steile scheepswand van het ongeladen schip bespaard. De
„Esso Den Haag" is het eerste Nederlandse schip dat met zo'n „loods-lift" is uitgerust.
ESSO TANKVAART MAATSCHAPPIJ N. V.
IN DIENST GETREDEN:
F. H. Bulten
GOUDEN MAATSCHAPPIJ-INSIGNE:
Tien jaar:
W. Grüter 15-07-1967