Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site | home
Essofoon - 14e jaargang 1968 Nrs 7 - 12
No. 7-1968
Veiligheidssucces van Essovloot.
Woensdag 10 juli boekten onze tankschepen de Esso Den Haag, Esso Rotterdam en Esso Amsterdam opnieuw
een veiligheidssucces van 366 dagen achtereen werken zonder één ongeval dat tijdverzuim tot gevolg had.
De heer J. A. Claassens, directeur van de Esso Tankvaart Maatschappij N.V. (E.T.M.), heeft alle opvarenden in
een persoonlijk schrijven gecomplimenteerd met de wijze waarop aandacht wordt besteed en medewerking wordt
gegeven aan de veiligheid op de zeeschepen. Als aandenken kreeg men een fraai zakmes met inscriptie. De heer
Claassens heeft voorts namens de directies van de E.T.M, en Esso Nederland de bemanningen van de drie schepen
telegrafisch geluk gewenst. De gezagvoerder van de Esso Amsterdam, de heer Theunisse, seinde terug dat de
bemanning „een blommige zal vatten" om het heugelijke feit te vieren.
Esso Bernicia gedoopt.
Op 29 juli heeft mevrouw Haider, echtgenote van de heer M. L. Haider, voorzitter van de Raad van Bestuur van de
Standard Oil Company (New Jersey), de Esso Bernicia gedoopt.
Deze supertanker wordt als tweede in een reeks van drie 190.800 DWT tankers gebouwd op de Duitse werf
Howaldtswerke bij Kiel. De tanker zal in oktober gereed komen en dan de grootste tanker van de Esso-vloot zijn.
De rij van supertankers werd geopend door de Esso Mercia van 170.800 DWT die op 18 augustus verleden jaar van
stapel liep. Reeds eerder werd te Kiel de Esso Malaysia gebouwd, die op 15 augustus vorig jaar werd gedoopt. De-
ze tanker vaart thans voor Esso Transport, Inc. De nieuwe Esso Bernicia is bestemd voor het transport van ruwe
olie naar de Esso raffinaderij bij Fawley en Milford Haven.
De doopplechtigheid van de Esso Bernicia. De fles champagne barst tegen de bulbsteven van de
mammoeth-tanker uiteen
No. 8-1968
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
IN DIENST GETREDEN:
R. Fouraux
J. W. G. van Dongen
K. C. Ong
UIT DIENST GETREDEN:
A. G. Engels
A. H. Rensink
IN MEMORIAM
Op 6 augustus 1968, is geheel onverwachts te zijnen huize, op 56-jarige leeftijd overleden
Kapitein L. C. L. Theunisse
In 1929 begonnen als leerling stuurman bij de K.N.S.M. en na vervolgens in dienst te zijn geweest bij de toenmalige N.I.T. (Shell) en de N.V. Phs van Ommeren, trad de heer Theunisse op 20 juni 1948 als 1e stuurman in dienst bij de Esso Tankvaart Mij. N.V. Op 16 april 1956 werd hij aangesteld als gezagvoerder. Als zodanig heeft hij op alle schepen van onze maatschappij dienst gedaan.
In 1966 werd hem bij Koninklijk Besluit een zilveren medaille toegekend als erkenning voor zijn bijzondere verdiensten op het gebied van de Maritieme Meteorologie.
Tijdens de 2e Wereldoorlog en nog kort daarna werkte kapt. Theunisse namens de Nederlandse Regering voor de Allied Shipping in Londen. Tijdens konvooi varen in oorlogstijd heeft hij diverse vijandelijke aanvallen doorstaan. Bij een dezer aanvallen verloren 22 leden van de bemanning het leven. Ondanks dat hij daarbij zelf gewond werd, heeft kapt. Theunisse bij deze gelegenheid nog 3 mensen onder zeer moeilijke omstandigheden kunnen redden. Voor dit moedige feit werd hij begiftigd met de Bronzen Leeuw.
Wij verliezen in kapt. Theunisse een bekwaam gezagvoerder, een zeeman in hart en nieren, die altijd voor de belangen van de maatschappij op de bres stond. Mede door zijn collegialiteit en humor was het een genoegen met hem samen te werken.
In deze gedachte zal hij in onze herinnering blijven voortleven.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Theunisse, L.C.L.
Overleden op 6 augustus 1968.
Stuurmansleerling bij de K.N.S.M. (1929), eerste stuurman Esso Tankvaart Mij. N.V. (20-06-1948), gezagvoerder Esso Tankvaart Mij. N.V. (16-04-1956).
Bekende onderscheidingen:
BL, KNMI.z, OHK.1.
Kruis van Verdienste met Gesp; K.B. no. 2 van 15 mei 1941 ; later ingetrokken en vervangen door de Bronzen Leeuw.
Tweede stuurman aan boord van het s.s. 'Beursplein'
Bron: BL/BK blz. 234 ; Koopv. blz. 5,26.
|
No. 9-1968
Geen ETM-Nieuwtjes.
No. 10-1968
De ,,Esso Europe" op het meer van Port Revel. Op de achtergrond de nieuwe observatie toren.
Doopplechtigheidje op schaal in Port Revel met flesje champagne.
Onlangs werd te Port Revel de „Esso Europe" gedoopt met een klein flesje champagne dat naar inhoud en vorm 25
keer 20 klein was als een normale fles champagne.
In Port Revel, nabij Grenoble (Frankrijk) is het nautisch training en researchcentrum van Esso REM gevestigd, dat op 3 juli 1967
in gebruik werd genomen. Hier worden tankerkapiteins en officieren getraind voor het varen met mammoettankers waarvan de
laatste tijd door Esso enkele orders werden gegeven.
De „Esso Europe" is een schaalmodel van een 255.000 DWT tanker. Door deze nieuwste aanwinst van het trainingscentrum
wordt momenteel overwogen een herhalingscursus te geven om kapiteins en officieren ook vertrouwd te maken met de eigen-
schappen van de allergrootste tankers. Het grootste model waarmee te Port Revel tot op heden werd getraind, is de „Esso
Brittany" van 190.000 DWT op schaal l :25. Zelfs op schaal (eveneens l :25) is de „Esso Europe" een groot schip. De lengte be-
draagt ongeveer 13 meter en de breedte van ruim 2 meter garandeert de kapitein, roerganger en de man op de bak een even ge-
riefelijke zitplaats als in een auto. De manoeuvreerbaarheid van de modeltanker is zeer goed, maar ze is door haar massa
moeilijk te stoppen als ze vaart loopt.
Aan de kant van het meer is een nieuwe, 50 meter hoge observatietoren gebouwd, van waaruit de deelnemers aan de cursus een
goed uitzicht hebben op de manoeuvres van de schepen. Via een radio zijn op de toren de orders die op de schepen gegeven
worden mee te beluisteren. Hierdoor kunnen de cursisten vaak een duidelijker beeld krijgen van de verrichtingen van de schepen
beneden hen.
ESSO TANKVAART MIJ. N.V.
IN DIENST GETREDEN:
C. M. van den Tol
UIT DIENST GETREDEN:
D. J. de Boer
Met ingang van 1 september werden onderstaande officieren van de Esso Tankvaart Maatschappij N.V. bevorderd tot de achter
hun naam vermelde rang:
L. Veen gezagvoerder
A.G. Kocken 2e stuurman
R.J.P.H.G. de Ruysscher 4e werktuigkundige
L. Fluit 4e werktuigkundige
L. Veen A. G. Kocken R. J. P. H. G. de Ruysscher L. Fluit
No. 11-1968
De heer L. Veen tot gezagvoerder benoemd.
Per l oktober werd de heer L. Veen benoemd tot gezagvoerder bij de Esso Tankvaart Maatschappij N.V. De heer
Veen werd geboren op 22 maart 1920 en trad bij diezelfde maatschappij op 20 mei 1955 in dienst als eerste stuur-
man.
Meestal begint het leven van een zeeman op de zeevaartschool en wordt daarna zijn leven door veel afwisseling, lange reizen
en perioden aan de wal gekenmerkt. De loopbaan van kapitein Veen maakt daarop geen uitzondering. Hij bezocht de zeevaart-
school in Amsterdam en trad daarna in dienst bij
de Stoomvaartmaatschappij Nederland. De jaren van de Tweede Wereldoorlog, waarin hij met konvooien heeft gevaren, waren
voor kapitein Veen even donker als voor de velen die er niet uit terugkeerden en even donker als voor hen die wel terugkeerden,
maar er liever niet meer aan terugdenken. In 1958 heeft hij tijdens de opleg van de T2-tankers enige maanden geassisteerd op
de Port Captain's Section van het S & T Dept. In het jaar daarop volgde hij een radarcursus in Engeland waarna hij de volgende
twee jaren als reizend radarinstructeur aan boord van onze schepen dienst deed. Met deze cursus heeft hij vele officieren van
de vloot met de nieuwste ontwikkelingen op radargebied getraind.
Het jaar 1961 was een jaar van werk aan de wal, waarbij hij de functie bekleedde van waarnemend Port Captain. Al een aantal
jaren voordat kapitein Veen tot gezagvoerder werd benoemd, heeft hij de tankers van de E.T.M, als waarnemend gezagvoerder
over de wereldzeeën geleid.
No. 12-1968
Twee records.
De 191 000 DWT tanker „Esso Malaysia" kwam op maandag 28 oktober in Europoort met een lading ruwe olie van 158 000 ton
uit Kuweit, die werd gelost in de opslag van de Esso-Caltex Maatschap. Het betekende twee records tegelijk, nl. de grootste
hoeveelheid ruwe olie die in één keer werd gelost en de grootste Esso-tanker die Europoort heeft aangedaan.
Woensdag 30 oktober voer de „Esso Malaysia" naar de werf van Verolme op Rozenburg voor enkele gebruikelijke werkzaam-
heden. Het schip werd gebouwd bij de Kieler Howaldtswerke A. G. en vaart voor de Esso Transport Inc. New York. Op de foto
is de tanker te zien voor de werf van Verolme, waar de bouw van een door Esso bestelde 255 000 tanker duidelijk vorm begint
te krijgen.
ESSO NEDERLAND; SERVICE BUTTONS 1969.
S. Tuit ETM-Zeeschepen 9-02-1969 20 Jaar.
IN MEMORIAM
Op 1 december j.l. is in de ouderdom van 75 jaar overleden de heer
Hendrik Johannes Bos
De heer Bos werd op 21 mei 1893 te Kralingen in de gemeente Rotterdam geboren en kwam op 12 september 1910 als facturist en asst. expediteur in dienst bij de Pure Oil Company. In 1926 ging hij naar de N.V. Petroleum Industrie Maatschappij, thans de Esso Tankvaart Maatschappij N.V.
Twee jaar later werd de heer Bos benoemd tot Algemeen Procuratiehouder van de P.I.M. en in 1935 kreeg hij tevens procuratie voor de toenmalige A.P.C. (American Petroleum Company), wat later Esso Nederland N.V. werd.
In 1937 kwam de bekroning van zijn carrière en werd hij directeur van de P.I.M., een functie die hij tot aan zijn pensionering op l juni 1958 heeft vervuld.
Hij was een man, die in onze Esso-organisatie gedurende zijn diensttijd, maar ook daarna, vele vrienden kende.
Moge hij rusten in vrede.
|