Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site | home
Essofoon - 5e jaargang 1959 Nrs 6 - 10
Essofoon - 5e jaargang 1959 (10 nummers).
No. 6 - Juni/Juli 1959
Schiphol.
Een lichter, de "Esso Nederland 51", voor de wal in de Ringvaart.
Elke week komen 3 á 4 van deze lichters met luchtvaartprodukten uit Pernis aan.
Op de foto ziet U,
de „Esso Nederland 104" te water glijden De doopplechtig-heid werd even tevoren verricht door de dochter van de Schieddamse
burgemeester, mevr. G. H. I. M. de Rooy-Peek. Deze nieuwe leurboot van onze maatschappij is bestemd voor de aflevering van
gasolie voor de scheepvaart.
Tewaterlating en kiellegging te Papendtecht.
Maandag 8 juni jl. is op de scheepswerf van de firma W. Schram & Zonen te Papendrecht de motortanklichter „Esso Nederland 70"
te water gelaten. Het nieuwe schip meet circa 1200 ton en is bestemd voor de bevoorrading van depots en afnemers met zowel
schoon produkt als stookoliën. Voor het vervoer van het laatste produkt is het uitgerust met stoomspiralen. De „Esso Nederland
70" is 80 meter lang en 9,40 meter breed. Twee Bolnes dieselmotoren van 300 pk elk zullen het schip een bedrijfssnelheid van
ca. 19 km per uur geven. Na deze tewaterlating, waarvan de heren A. Mar-kusse, S. S. Ulrich, J. N. Mos en D. J. Rottier van
onze maatschappij getuige waren werd de kiel gelegd voor-een zusterschip, de „Esso Nederland 71".
Van de Tankvloot:
Vertrokken:
C. W. de Vries
No. 7 - Juli/Augustus 1959
Dracone-container onderhoudt regelmatige dienst.
Tussen de Esso-raffinaderij te Fawley en de verzendplaatsen van de maatschappij te Newport Monmouth en Portsmouth vaart
sinds kort een flexibele vloeistofcontainer, genaamd „Dracone".
De container die door Esso wordt gebruikt is 100 voet lang en heeft een diameter van 5 voet. De capaciteit is 10.000 gallons
petroleum-produkten. Naar de ta-tinaderij mededeelt zijn plannen in voorbereiding voor de bouw en ingebruikneming van grotere
flexibele containers.
Het contract voor deze regelmatige verscheping werd getekend door Dracone Developments Ltd en de Esso Petroleum Company
Ltd, nadat een groot aantal proeven met deze container was genomen. Het vervoer van petroleumprodukten met behulp van deze
nieuwe container zal binnenkort een vertrouwd beeld zijn tussen de genoemde drie havens.
Van de Tankvloot:
In dienst getreden:
s.s. Esso Nederland J.V.H, v. Ossenbruggen, electticicn
s.s. Esso Rotterdam J. D. O. van Bargen, ass. wtk.
s.s. Esso Nederland R. G. W. Grashuis, ass. wtk.
s.s. Esso Nederland J. Bernet, ass. wtk.
Vertrokken:
L.P.J.v.d. Burg, 4e wtk.
s.s. Esso Nederland R. L. Sopacüa, leerl. stuurman
L. A. Wunderlich, 3e stuurman
s.s. Esso Nederland H. G. Breitschaft, 5e wtk.
No. 8 - September/Oktober 1959
Model "Esso Rotterdam".
Sinds enige weken is er in de hal van het Esso-gebouw een scheepsmodel van het ss. „Esso Rotterdam" opgesteld, dat ver-
vaardigd is door de Werkplaats voor Scheepsmodellen in Haarlem. Aan dit werkstuk, dat 211 cm lang, 27,501; breed is en een
totale hoogte bij zijn voorsteven van 21 cm en bij het middendek van 15 cm heeft, zijn rond 2700 uren gewerkt. Het model is
een natuurgetrouwe weergave op schaal 1 : 100 van het nieuwe schip. De tanker is op 16 september j.l. in Rotterdam officieel
door onze maatschappij aanvaard. De kosten van het scheepsmodel bedragen f 8265,-.
De „Esso Rotterdam" onder de vlag van de Esso Tankvaart Mij.
NA EEN GESLAAGDE PROEFVAART.
De verbondenheid van de naam ESSO met de stad Rotterdam kwam nog eens goed tot uiting op de dag waarop het nieuwe
turbine-stoomschip „Esso Rotterdam" door onze maatschappij werd aanvaard. Dat was op woensdag, 16 september j.l. toen
het schip gemeerd lag aan de kade van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd N.V. Anderhalve week tevoren was de „Esso
Rotterdam" met 193 man aan boord (normaal zijn het er 52) teruggekeerd van een geslaagde proefvaart naar het eiland Arran
aan de ingang van de Clyde. Eind augustus j.l. werd op eigen kracht via de Nieuwe Waterweg zee gekozen, waar buitengaats
allereerst ankerproeven, stuurproeven en dergelijke werden gehouden. Na afloop hiervan werd begonnen met ballasten van het
schip tot de normale diepgang, waarbij in noordelijke richting langs de kust werd opgestoomd. Ter hoogte van het eiland Texel
werd de koers verlegd voor de oversteek naar Schotland, waarbij het vermogen geleidelijk werd opgevoerd. De volgende dag
bleek dat het maximum vermogen ruimschoots kon worden gehaald. Begunstigd door fraai weer, waarbij de zee hier en daar
spiegelglad was, voer het schip langs de Schotse kust. Overeenkomstig de met de Engelse instanties gemaakte afspraak
kwam men dinsdagmorgen aan bij de gemeten mijl te Arran, waar de gehele dag snelheidsproeven werden gehouden. Deze
proeven hadden gunstige resultaten, aangezien de verwachte snelheid ruim werd overschreden.
Tijdens de terugreis, die plaats vond via de Ierse zee en het Kanaal, werden brandstofverbruiksmctingen, manoeuvreerproeven
en de zogenaamde crash-stop-proef, gevolgd door achteruitdraaien, gehouden. Ook deze proeven verliepen tot volle tevredenheid.
Nadat vrijdag, 4 september j.l. nog een bezoek aan de rede van Vlissingen werd gebracht voor het zogenaamde „degaussen" of
wel demagnetiseren, meerde de „Esso Rotterdam" de volgende morgen af in Rotterdam. Er kon toen op een geslaagde proeftocht
worden teruggezien.
DE „ESSO ROTTERDAM" IS VAN ALLE MODERNE COMFORT VOORZIEN.
Die eerste vaart met het nieuwe tankschip om de Oostkust van Engeland naar Schotland is voor de nieuwe gezagvoerder kapitein
H. Schol - meer dan alleen maar een proefneming geweest. Het betekende n.l. een hoogtepunt in zijn leven om het bevel te voeren
over dit machtige schip. Dat is geen wonder want bij een rond-wandeling over en door het schip komt men onder de indruk van de
ruimte en het comfort der verschillende compartimenten, staat men versteld van de vele vernuftige installaties die in werking komen
bij het vliegensvlug laden en lossen van de vloeibare lading en van de kloeke bouw die het schip tot een hecht bolwerk maakt tegen
de zwaarste stormen. Enkele interieur-foto's op deze pagina geven een indruk van de comfortabel ingerichte verblijven der opvaren-
den.
DE NIEUWE GEZAGVOERDER - EEN OUDE ZEEROT
Kapitein Schol was voor de zeevaart voorbestemd. Zijn overgrootvader, zijn grootvader en zijn vader hadden gevaren. Zijn vader
was op zijn elfde jaar van huis weggelopen en stilletjes naar zee gegaan. Hij kwam drie jaar later thuis om eens te laten zien wat
een kerel hij was geworden.
De zoon had dat vaderlijke voorbeeld graag willen volgen. De vader zag er nauwlettend op toe dat het niet gebeurde. Eerst leren!
En zo toog zoonlief naar de H.B.S. te Alkmaar, alvorens hij op zeventienjarige leeftijd aanmonsterde als lichtmatroos om met de
„August Borremans" voedsel naar Reval te brengen voor een expeditie van de Noorse mensenvriend Frithjof Nansen. Op zijn acht-
tiende was hij matroos bij de K.N.S.M., op zijn twintigste derde stuurman en zo vervolgens tot hij op 29 augustus 1937 op zijn vijf
en dertigste jaar gezagvoerder werd van het ms. ,,Rotterdam". Kapitein Schol was toen dertien jaar in dienst van onze maatschappij.
In de oorlog is kapitein Schol buitengaats geweest. Een maand voor de inval der Duitsers in Nederland was hij met het ss
,, Amsterdam" uitgevaren naar Aruba om een lading olie in te nemen. Ter hoogte van Bermuda hoorden ze hiervan. Hij is toen vlieg-
tuigbenzine gaan varen tussen Engeland en Amerika, wat gemakkelijker gezegd dan gedaan is. In die donkere dagen van septem-
ber 1940 was hij juist getuige van de „Battle of Britain". Zijn schip maakte toen deel uit van een convooi van veertig, waarvan er maar
zes-en-twintig behouden zijn binnengekomen. Hij was in de haven van de Theems toen daar de enorme brand uitbrak als gevolg van
de Duitse luchtaanval op de olietanks. Een dag later aanschouwde hij de eerste grote aanval op Londen, waarbij alle opslagplaatsen
van Purfleet er aan gingen De kogels hagelden op het schip, dat toen naar Cromer Island, ging, waar 's middags drie Duitse vliegtuig-
en een nieuwe aanval ondernamen. Hollandse mariniers schoten ze echter alle drie neer. Op 16 april 1942 werd het ss. ,,Amsterdam"
getorpedeerd bij Galveston in de Golf van Mexico. Kapitein Schol en een deel van de bemanning werden opgepikt door het Joego-
slavische stoomschip „Iven". Eenmaal aangekomen bij het thema ,,oorlog" blijkt er enorm veel te vertellen te zijn. „De tankvaart leent
zich anders niet zo bijzonder voor buitengewone voorvallen", zegt kapitein Schol. „Weet U, het is een prettig leven. Wij hebben het
gezellig onder elkaar. Je kent elkaar en trekt jarenlang met elkander op. Ik heb tafeltennis ingevoerd en met veertien officieren hebben
we een competitie gehouden. Eén van de officieren had een mooi schema gemaakt. Ik had prijzen beschikbaar gesteld en de vijfde
machinist, die met zijn linkerhand even zuiver kon slaan als met de rechter, heeft de eerste prijs gewonnen.
Zes jaar ben ik in Amerika geweest, in New York, waar ik gewerkt heb als nautisch inspecteur. En daarna weer varen. Nog altijd ben
ik verrukt van de vergezichten op de Schotse kusten, zo rustig en vredig. Het mooiste van alles zijn misschien de Noorse fjorden in
de winter.
Wat ik ook onvergetelijk vind, is zo'n stukje bevroren plas in debuurt van Maassluis .... als je de Nieuwe Waterweg binnenkomt en ze
daar ziet schaatsen .....
Dit is de zitkamer van de gezagvoerder.
Een kijkje in de eetsalon van de officieren; aan de wand is het wapen van Rotterdam aangebracht.
EEN WAARDIGE VLAGWISSELING
Toen op woensdag, 16 september j.l., de eerste burger van 's werelds tweede havenstad aan boord van de „Esso Rotterdam" stapte,
was hij getuige van een ceremonie die verband hield met de officiële aanvaarding van het schip door onze maatschappij. Daarbij waren
aanwezig: de heren C. en P. J. van der Giessen van C. van der Giessen& Zn's Scheepswerven, die de,,Esso Rotterdam" gebouwd en
opgeleverd hebben. Voorts zagen wij onze president-directeur de heer C. R. Smit, de beide directeuren: de heren H. O. Horstmann en
drs. J. A. Baart, de heren F. J. C. Barten, J, C. Meijer, A. Markusse en verschillende andere functionarissen van onze maatschappij.
Persmensen en belangstellenden, wier werkzaamheden nauw verband hielden met de totstandkoming van het schip, woonden even-
eens deze gebeurtenis bij.
Voor de laatste maal wapperde de vlag van C. van der Giessen en Zn's Scheepswerven N.V. van de brug van dit nieuwe schip, het
grootste dat ooit ,,boven de bruggen" op 4 april van dit jaar van stapel liep.
Namens de directie van de werf richtte de heer P. J. van der Giessen zich tot de directie van onze maatschappij en herinnerde hierbij
aan de lange prettige samenwerking, waarna hij onze president-directeur een klein model van het schip aanbood om de overdracht te
symboliseren. Nadat de heer Smit dit model in ontvangst had genomen, daalde op een fluitsignaal de vlag van de werf en werd de witte
scheepsvlag met de letters E.T.M, en het Esso embleem gehesen. Met woorden van waardering voor de medewerking der autoriteiten
bood de heer Smit vervolgens burgemeester Van Walsum een aquarel van het nieuwe schip aan. Dit schilderstuk, voorstellende de
nieuwe „Esso Rotterdam" in haar element, werd vervaardigd door de heer H. Koch, oud-gezagvoerder van de V.N.S.
Kapitein Schol op de loopbrug van zijn nieuwe schip.
Ik heb een landhuisje in Heilo. Als ik daar aankom, na een verre reis en ik die witte muren met dat strooien dak zie, vergeet ik al mijn
zorgen. Weet U, tuinieren, daarvoor is op zee niet veel gelegenheid. Maar ik doe het graag .... ".
Onze president-directeur neemt van de heer P. J. van der Dessen een miniatuur-scheepsmodel in ontvangst.
Het schilderstuk dat onze directie aan de gemeente Rotterdam schonk. V.l.n.r. de heren P. J. van der Dessen,
H. O. Horstmann, burgemeester Van Walsum en drs. J. A. Baart.
TONNAGE
Spreekt men bij koopvaardijschepen over tonnage zonder daarbij aan te geven welke soort tonnen bedoeld wordt, dan zal men meestal de Bruto Register Tonnage bedoelen. De Bruto Register Ton (B.R.T.) is een inhoudsmaat, die 2.83 m3 of 100 kubieke voet groot is. Met de B.R.T. wordt de totale inhoud van alle door wanden omsloten ruimten, dus ook van de bovenbouw, van een schip bedoeld.
Bij tankschepen wordt dikwijls de tonnage in Dead Weight Tons (D.W.T.) opgegeven. Met een opgave in D.W.T. wordt bedoeld het totale draagvermogen van het schip. Daaronder wordt verstaan het totaal aantal gewichtstonnen (1016 kg) aan lading, bunkers, water, proviand, losse inventaris en rcservedelcn, dat een schip maximaal mag vervoeren. Het draagvermogen is gelijk aan het verschil tussen de waterverplaatsing van het schip op zijn zomermerk en de waterverplaatsing van het lege, bedrijfsklare schip, d.w.z. het schip met uitsluitend de vaste inventaris aan boord en - bij stoomschepen - met de stoomketels op peil gevuld.
|
Onder aanbieding van zijn gelukwensen aan het adres van onze directie met het in de vaart komen van haaf nieuwe schip, zegde de
burgemeester van Rotterdam toe, dat, als geschenk van de gemeente Rotterdam, het wapen van de stad op het schip zou worden
aangebracht. Dit geschenk heeft inmiddels een plaats gekregen in de eetsalon van de officieren (zie foto op pag. 90). De „Esso
Rotterdam", waarvan de gehele machine-installatie is geïnstalleerd door Werkspoor N.V. is een der grootste tankschepen onder
Nederlandse vlag. Het is een schip, dat met de gestroomlijnde bovenbouw en schoorsteen zowel binnengaats als op zee ongetwijfeld
een waardige vertegenwoordiger zal zijn van Esso Nederland N. V.
Esso breidt opdracht reusachtige tankschepen uit.
Esso Tankers incorporated en Esso Nederland N.V. hebben aan Verolme's Dok- en Scheepsbouwmaatschappij te Rotterdam op-
dracht gegeven de bestelling van drie tankschepen van 73.000 deadweight ton te wijzigen in een opdracht voor drie tankschepen
van 77.000 dead weight ton elk. Een tankschip van deze serie is bestemd voor de Esso Tankvaart Maatschappij N.V., een dochter-
onderneming van Esso Nederland N.V. Dit schip, dat het sluitstuk vormt van een vlootbouwprogramma van circa 150 miljoen gulden,
zal medio 1963 worden opgeleverd.
Van de Tankvloot:
In dienst getreden :
R. W. v. Dungen Bille, ass. wtk.
M. Sipkes, ass. wtk. „Esso Amsterdam"
Vertrokken :
J.J.C. Huising 4e stuurman
M. Verhey, 3e wtk
J. de Neef, electr.
M. H. G. P. van Baak 3e wtk.
No. 9 - November 1959
ZUSTERLIJKE HULP OP ZEE.
Als mensen van deze tijd zijn wij er aan gewend publikaties te lezen over razendsnelle technische ontwikkelingen. Het is alweer
oud nieuws dat de eerste raket naar de maan werd afgeschoten. Wij staan er niet altijd bij stil dat in die raketten allerlei vernuftig
ontworpen instrumenten zitten die datgene registreren wat de kleine man op de planeet aarde wil weten. Het is voor ons ook de
gewoonste zaak van de wereld geworden dat berichten radio-telegrafisch worden overgeseind naar de verste hoeken van onze
aardbol. Staan wij bij dit laatste wel even stil dan is deze wijze van communicatie een wonder en een redding wanneer op zee een
schip in nood verkeert.
Als een dobberende vingerhoed zit een volgeladen tankschip van 26.000 ton temidden van huizenhoge golven in barre weersom-
standigheden. De bemanning doet er alles aan om hun schip door de woestijn van golven te loodsen, maar het lukt niet. Het schip
komt vast te zitten zonder dat een ander schip in de buurt te zien is. Dan wordt het onmisbaar geworden technisch hulpmiddel in
werking gesteld. De marconist duikt achter zijn toestellen - er wordt geseind. Op de wal weten ze nu dat een Deens tankschip aan
de grond is gelopen. Het is de ,,Esso Aarhus" van Dansk Esso A.S. Inmiddels zijn ook de schepen in de buurt van de „Esso Aarhus"
op de hoogte gebracht. De plaats van het schip in de Perzische Golf wordt nauwkeurig aangegeven. Employe's van Esso Dene-
marken en Esso Nederland lezen de telegrammen en overwegen bliksemsnel wat er gedaan moet worden. Door een bijzonder
toevallige samenloop van omstandigheden is een leeg tankschip van Esso Nederland in staat om te hulp te schieten. Het is de
„Esso Nederland" met gezagvoerder C. M. Schoemaker. Er gaat weer een radiotelegrafisch bericht uit en de „Esso Nederland" zet
koers naar het in nood verkerend zusterschip. De betrokken Esso-employé's in Denemarken en Nederland vertrouwen er op dat de
zaak in orde komt. Elke minuut nadien brengt de schepen dichter bij elkaar, totdat de „Esso Nederland" zusterlijk naast de „Esso
Aarhus" ligt. Er wordt olie gepompt uit de volle ingewanden van de „Esso Aarhus" in de gulzige lege maag van de „Esso Nederland".
Dit klinkt eenvoudig, maar het vereist zcemanschap van de bovenste plank om dit voor elkaar te krijgen. Negen miljoen liters worden
overgepompt en in volle zee wordt ook de laatste opdracht uitgevoerd:
het vlottrekken van de „Esso Aarhus". Dit alles is nu weer voorbij. Beide schepen varen weer naar hun eigen bestemming, de een voor
Esso Denemarken, de ander voor Esso Nederland. Twee zeevarende naties hebben elkaar op zee gevonden en even de helpende
hand toegestoken als manifestatie van een samenwerking die geen grenzen kent.
Nog één keer werd een telegram over dit bedrijf ter zee ontvangen. Ze was afkomstig van het Marine Department van Dansk Esso A.S.
in Kopenhagen en gericht aan de directieleden en de medewerkers van de daarbij betrokken afdelingen van Esso Nederland N.V.
Het telegram luidde:
„Uit berichten die de directie bereikten van de „Esso Aarhus" blijkt dat kapitein Schoemaker en de bemanningsleden van „Esso Nederland"
zich onderscheiden hebben door uitstekend zeemanschap en het deskundig uitvoeren van de opdracht om de „Esso Aarhus" vlot te
trekken. Wij spreken onze waardering uit over de beslissing die de directie van Esso Nederland heeft genomen om de „Esso Nederland"
haar koers te laten wijzigen ter assistentie van de „Esso Aarhus" en wij stellen het op prijs indien onze dank wordt overgebracht aan
kapitein Schoemaker en zijn bemanningsleden".
De radio-telegrafist in aktie op de "Esso Nederland".
„Esso Nederland 105" te water.
Op zaterdag, 26 september j.l., is op de Scheepswerf „De Hoop" te Schiedam de binnenlichter „Esso Nederland 105" te
water gelaten. Het nieuwe schip meet circa 83 ton en heeft een inhoud van 96 m3. Het doet dienst als patrouillevaartuig
voor de aflevering van gasolie aan visserij en binnenscheepvaart te IJmuiden.
De „Esso Nederland 105" is 25 m lang, 4,60 m breed en heeft een diepgang van 1,50 m. De voortstuwingsinstallatie be-
staat uit een Mercedes Benz dieselmotor met een vermogen van 120 pk.
Als de rode haan kraait....dan weet men bij onze vloot van wanten.
Dank zij de grote belangstelling, waarmede twaalf officieren van de Esso Tankvaart Mij N.V. een brandweercursus in Rot-
terdam hebben gevolgd, is door hen heel wat kennis vergaard over de wijze waarop verschillende soorten branden effectief
kunnen worden bestreden. De angst voor vuur is ieder mens aangeboren. „Wij hebben gezien en gevoeld dat we een ver-
zengend vuur onder dekking van één nevelspuit tot op zeer korte afstand kunnen benaderen", vertelde de heer F. G. Siliakus.
Tezamen met de heer A. Dictus, beiden hoofdwerktuigkundigen, was hij naar ons hoofdkantoor gekomen om uit handen
van de heer A. Markusse, Marine Transportation Manager, een diploma in ontvangst te nemen.
Dat gebeurde op woensdagmorgen, 4 november j.l. De diploma's golden als bewijs dat de deelnemers met goed resultaat
de 5-daagse brandweercursus in Rotterdam hadden gevolgd.
Bij deze officiële uitreiking vertegenwoordigden beide bovengenoemde officieren van de Esso Tankvaart Mij N.V. de groep
van 12 deelnemers, die allen het diploma verwierven. De heer Markusse legde de nadruk op het grote belang van deze cur-
sus. Het overwinnen van de angst voor vuur en de kennis die men opgedaan heeft om zelfs de hevigste branden doeltreffend
te kunnen bestrijden, achtte hij de waardevolste doelstellingen die bij deze door de Reinigings-, Ontsmettings-, Transport-
en Brandweerdienst (R.O.T.E.B.) te Rotterdam georganiseerde brandweercursus worden nagestreefd. ,,De deelnemers
hebben tevens kunnen constateren hoe funest de gevolgen kunnen zijn wanneer het brandblusmateriaal ondeugdelijk is
of slecht wordt onderhouden. Ik breng U bij deze de waardering van onze
directie over voor de grote belangstelling die de betrokken officieren voor deze cursus hebben getoond", besloot de heer
Markusse zijn toespraakje terwijl hij hen het diploma met een dikke handleiding overhandigde. De heren Siliakus en Dictus
waren vol lof over de bewonderenswaardige kennis en vaardigheid in het instructie geven die de Rotterdamse brandweer-
lieden aan de dag legden. „Zij weten alles van scheepsbranden af", prees de heer Dictus. „Je moet eens een behoorlijke
brandslang met beide handen vasthouden; geef dan niet ineens te veel water want je smakt achterover". „Zo heb ik niet
eerder geweten dat een uitslaande brand, al lijkt deze nog zo fel, met maar heel weinig vloeistof uit een brandblusapparaat
kan worden bestreden", merkte de heer Siliakus op. „Ik zou er zeker het gehele apparaat op leeggespoten hebben". Tijdens
de cursus werden tientallen brandjes gesticht die de deelnemers snel moesten bedwingen. Ze waren daarbij uitgerust met
een overall, een brandweerhelm en een paar stevige rubberlaarzen.
Een van de praktische oefeningen bestond uit het binnendringen van een onbekende ruimte, waarin verstikkende rook werd
ontwikkeld. Met een rookmasker op moesten de cursisten het gehele vertrek verkennen en het daarna in schets brengen.
Deze oefening had tot doel de cursisten vertrouwd te maken met het rookmasker, opdat zij bij een eventuele echte brand
aan boord van hun schip zonder vrees het donkere door rook verstikkend compartiment binnen durven gaan. Al met al was
het een leerzame cursus.
De mogelijkheid wordt thans bestudeerd ook een cursus samen te stellen voor scheepsonderofficieren.
„Esso Nederland 70" officieel overgedragen. „Esso Nederland 71" te water gelaten.
Op zaterdag, 3 oktober j.l. werd op de scheepswerf van de firma W. Schram & Zonen te Papendrecht de motortanklichter
„Esso Nederland 70" officieel aan onze maatschappij overgedragen. Tevens werd het zusterschip „Esso Nederland 71" te
water gelaten.
De nieuwe aanwinst, de „E.N. 70" is 80 meter lang, 9.40 meter breed en meet 1179 ton. Het schip behoort tot de klasse
der grootste binnenschepen van Esso Nederland N.V. en is bestemd voor de bevoorrading van depots en afnemers van
schone produk-ten. Twee Bolnes dieselmotoren van 350 pk zullen het schip een bedrijfssnelheid geven van 18-19 km per
uur. Het schip is uitgerust met een radar- en een V(ery) H(igh) F(requency) telefoonapparaat.
Crude Section.
De heer T. A. Vos, die sedert l augustus j.l. werkzaam is als chef van de per dezelfde datum opgerichte Crude Section,
zet zijn handtekening onder de bestelling van de eerste partij aardolie, bestemd voor de Esso Raffinaderij Rotterdam. Het
betreft een hoeveelheid van circa 33.000 ton, die met het ss. „Esso Rotterdam" uit Ras Tanura zal worden aangevoerd. De
pennestreek van de heer Vos wordt gadegeslagen door de beide andere eveneens op de Crude Section werkzame em-
ployé's: mej. A. M. van Putten en de heer A. J. de Zoete.
De „ESSO BOLIVAR" op atoomkracht.
Door een overeenkomst tussen het Duitse instituut voor atoomenergie en de Esso Tankschiff Reederei G.m.b.H. te Hamburg
zal het eerste Duitse schip dat door middel van atoomkracht zal worden voortbewogen een verbouwde tanker zijn met inge-
bouwde reactor. Na een jaar van onderzoekingen is het oog gevallen op de „Esso Bollvar", welk schip in 1937 te Kiel werd ge-
bouwd en 10.728 br. reg. t. meet. Al in april werd het schip in afwachting van de werkzaamheden te Hamburg opgelegd.
Van de Tankvloot:
Vertrokken:
J. Kagchelland 3e stuurman met verlof
No. 10 - December 1959
Aankomst van de eerste ruwe aardolie met de ,,Esso Rotterdam".
Op 4 december liep voor de eerste keer een tankschip de westelijke arm van de 3e Petroleumhaven binnen met een lading
van ruim 33.000 ton ruwe aardolie aan boord. Het was de „Esso Rotterdam" met kapitein H. Schol, welk schip na vlot
manoeuvreren ligplaats koos aan steiger 1.
Des middags, even over half vier, draaide de heer P. J. Bliek, burgemeester van Spijkenisse, de hoofdafsluiter aan de pier
open. Met het opheffen van deze belemmering begon de ruim 40 miljoen liter olie door verschillende leidingen uit het tank-
schip naar de eerste opslagtank op het raffinaderijterrein te stromen.
Onder de belangstellenden bij dit evenement bevonden zich de heren C. R. Smit en T. R. Corbett, resp. president-directeur
en directeur van Esso Nederland N.V., de heer W.S. Harney, manager van de Esso Raffinaderij Rotterdam, verschillende
vooraanstaande medewerkers van onze raffinaderij, alsook talrijke vertegenwoordigers van de pers. Kort voor deze plechtig-
heid had burgemeester Bliek zich in het bijzijn van de pers met goed gekozen bewoordingen tot de directie van Esso Neder-
land N.V. gewend om onze bedrijfsleiding geluk te wensen met de snelheid, waarmee deze raffinaderij tot ontwikkeling wordt
gebracht.
Van de Tankvloot:
Vertrokken:
J. J. v. Lint, 5e wtk.
De „Esso Amsterdam" verkocht.
Het ruim 16.000 DWT metende tankschip, de „Esso Amsterdam", is op 26 november j.l. verkocht aan de Noorse rederij Torvald
Klaveness. Het schip zal gedurende 6 maanden dienst doen als drijvend station voor de levering van elektriciteit aan een haven
in de Oslofjord. Daarna zal het schip wederom in de vaart gebracht worden, eventueel na verbouwing.
De „Esso Amsterdam" is het laatste T-2 tankschip van onze vloot. Aan dit type schip hopen wij in het volgende nummer van de
„Essofbon" een apart artikel te wijden.
Vervroegd Pensioen.
In artikel 16 der Statuten van onze beide pensioenfondsen „Protector" en „Petrolea" wordt voor elk lid onder bepaalde omstandig-
heden de mogelijkheid geopend om met pensioen te gaan uiterlijk 5 jaar vóór de normale pensioengerechtigde leeftijd, dus voor
iemand van het walpersoneel vanaf zijn 60e jaar en voor de zeevarenden vanaf hun 55e jaar.
Vanzelfsprekend zal dit vervroegde pensioen lager moeten zijn dan dat waarvoor men in aanmerking zou zijn gekomen bij volledige
doorbetaling van de premies, maar ook lager dan de reeds verkregen aanspraken op het tijdstip waarop de premiebetaling wordt be-
ëindigd; immers, bij de opbouw van de reserve is slechts met pensioenbetalingen na het bereiken van de 65-jarige leeftijd rekening
gehouden.
Een eenvoudig voorbeeld zal dit duidelijk maken. Als wij stellen dat een 65-jarige man een gemiddelde levenskans heeft van 15 jaar
en een 60-jarige van 181/; jaar, dan zullen derhalve bij vervroegde pensionering op 60 jaar in doorsnee de uitkeringen 3% jaar langer
duren dan bij pensionering op 65-jarige leeftijd. Vanzelfsprekend wordt het verschil bij pensionering op 61, 62, 63 of 64 jaar steeds
kleiner.
Bij het bovenstaande zijn eenvoudigsheidshalve andere elementen buiten beschouwing gelaten zoals rentederving en consequen-
ties weduwe- en wezenpensioen.
Uit het vorenstaande blijkt dat vervroegde pensionering financieel alleen mogelijk zal zijn indien de bedragen der uitkeringen worden
gereduceerd volgens een door onze actuaris berekende tabel, die uiteraard in de toekomst voor nieuwe gevallen aan wijziging onder-
hevig kan zijn.
Op het ogenblik geldt tot nader order dat bij vervroegde pensionering de dan reeds verkregen aanspraken op normaal ouderdoms-
pensioen worden teruggebracht als volgt:
bij pensionering op walpersoneel
|
tot (mannen)
|
tot (vrouwen)
|
60 jaar
|
66,18%
|
68,72%
|
61 „
|
71,49%
|
73,74%
|
62 „
|
77,41%
|
79,28%
|
63 „
|
84,06%
|
85,37%
|
64 „
|
91,53%
|
92,32%
|
zeevarenden
|
|
|
55 jaar
|
70,28%
|
|
56 „
|
75,12%
|
|
57 „
|
80,45%
|
|
58 „
|
86,32%
|
|
59 „
|
92,80%
|
|