Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site | home
Essofoon - 2e jaargang 1956 Nrs 1 - 6
Only in Dutch.
Essofoon - 2e jaargang 1956 (12 nummers).
No. 1 - Januari 1956
Van de Tankvloot.
Vertrokken :
s.s. „Esso den Haag"
F. B. H. Mooy
No. 2 - Februari 1956
BIJ DE VOORPAGINA.
De enorme spoorbrug over de Koningshaven te Rotterdam moest op 12 december j.l. tot de uiterste stand omhoog worden
gebracht om doortocht te verlenen aan onze nieuwe tanker het s.s. „Esso Nederland". Op deze datum werd dit schip van
de werf van C. v. d. Giessen en Zonen's Scheepswerven te Krimpen a/d IJssel door zwoegende sleepboten naar Wilton
Feyenoord in Schiedam gebracht om daar vóór de technische proefvaart in het dok te gaan. De doortocht, die twee dagen
was uitgesteld wegens slechte weersomstandigheden vormde een fascinerend schouwspel en was zelfs voor Rotterdam
een interessante gebeurtenis, temeer waar het onbeladen schip hoog op het water lag.
Bij het verschijnen van dit nummer zal de technische proefvaart over enkele dagen geschieden, terwijl waarschijnlijk op 15
februari a.s. de z.g. overname proefvaart zal plaatsvinden. Dan zal de officiële overdracht van het schip door de firma C. v. d.
Giessen en Zonen's Scheepswerven N.V. aan Esso Nederland N.V. een feit worden. U zult begrijpen, dat het ondoenlijk was
hiervoor ons personeel in zijn geheel uit te nodigen. Wel hebben wij gemeend voorzover de ruimte dit toelaat een beperkt aan-
tal employés in de gelegenheid te moeten stellen deze bijzondere gebeurtenis bij te wonen. Het aantal moet zich beperken
tot 50 en het is geen eenvoudige zaak om een keuze naar billijkheid te doen. Daarom werd bepaald dat binnen het toelaatbare
aantal, zij werden uitgenodigd, die het grootste aantal dienstjaren bij de Maatschappij hebben. Door deze methode worden te-
gelijkertijd alle groeperingen van ons personeel vertegenwoordigd.
Van de Tankvloot.
In dienst getreden:
s.s.„Esso den Haag"
C. de Jong
W. J. H. van Duinen
s.s. „Esso Rotterdam"
M. Pronk
Th. Bodde
Vertrokken:
s.s. „Esso Rotterdam"
B. Keller
s.s. „Esso Amsterdam"
E. de Jonge
W. J. Mommaal
s.s.,,Esso den Haag"
H. C. Serré
met studieverlof :
J. C. van Dien
No. 3 - Maart 1956
Van de Tankvloot.
Het s.s. „Esso Nederland" kwam op 7 februari j.l. terug van de technische proef-vaart. De snelheid bedroeg 17.12 knopen.
Dit is ruim 31 km per uur. De officiële proefvaart, overdracht en indienststelling zal plaats hebben nadat nog enkele voor-
zieningen getroffen zijn. De „Esso Nederland" zal in hoofdzaak varen tussen Sidon/Ras Tanura en de Fawley raffinaderij
van onze Engelse zuster-maatschappij, de Esso Petroleum Company Ltd.
In dienst getreden:
s.s. „Esso Nederland"
C. Visser
E. L. Eilbracht
W. A. de Zoete
s.s. „Esso Amsterdam"
R. Tency Wattimena
W. V. M. Weghorst
Vertrokken:
s.s. „Esso Rotterdam"
J. W. Bretveld
No. 4 - April 1956
OVERDRACHTS PROEF VAART s.s. „ESSO NEDERLAND".
Het is woensdag, 7 maart 1956 10.00 uur v.m. De valreep wordt naar binnen gehaald, de sleepboten hebben de trossen vastgemaakt,
de trossen aan de wal worden los-gegooid en de „Esso Nederland" vaart. Enkele tientallen auto's blijven aan de waterkant achter en
mistroostig kijken ze met hun koplampen dat grote schip na. Even later zijn wc slaags in de rivier, de sleepboten gooien los en met 85
klappen van de schroef per minuut, gaat het de rivier af. Als je zo rondkijkt zie je heel wat bekende plekjes voorbijgaan. Een ieder had
nu gelegenheid het schip te bekijken. Op het programma was het verzoek gedaan de brug en de machinekamer zoveel mogelijk te ver-
mijden en van deze uitnodiging werd dan ook een zeer druk gebruik gemaakt. Voelt u deze nuance? Het zonnetje scheen lekker en het
beloofde een prachtige dag te worden. Om kwart voor 12 lieten we de pieren van Hoek van Holland achter ons en waren we op het ruime
sop. Even keek je naar de langzaam fletser wordende kustlijn. We gingen nu met een gangetje van 112 omwentelingen per minuut en
ca. 16% mijl per uur. In een woord kunnen we zeggen, dat het een prachtschip is. De inrichting van kajuiten, rooksalons, kaartenkamer
enz. enz. is gewoonweg af. Alle muren (dus stalen schotten) zijn met brandvrij materiaal bekleed. U moet het gezien hebben om te
weten hoe mooi, voor een vrachtschip, alles eruit ziet. Ieder heeft zijn aparte hut en geen kleine ook. Ik weet zeker dat de bemanningen
van de grootste passagiersschepen jaloers zijn op de accommodatie van hun collega's op de Esso Nederland.
Intussen is het half drie geworden, de tijd waarop alle aanwezigen, met uitzondering van hen, die dienst hebben, op het schavot worden
verwacht, want de overname zal een feit worden. De vaart wordt wat uit het schip gehaald en de heer C. van der Giessen neemt namens
de werf het woord. In een korte toespraak memoreert hij nog even de gang van zaken bij de bestelling en de afbouw van het schip en
dankt voor de prettige samenwerking. Een klein model van de Esso Nederland wordt door de heer van der Giessen als aandenken, aan
de heer Smit aangeboden.
De heer C. R. Smit, President-Directeur, dankt de heer van der Giessen voor zijn vriendelijke woorden en aanvaardt namens het Esso
concern het hechte schip. Kapitein Schol en zijn mannen werd een voorspoedige vaart toegewenst en thans ging de vlag van de werf
naar beneden en de PIM vlag in top. Het schip was van ons! Nu volgde nog een verrassing. De bij de tewaterlating door mevrouw Smit-
Dotinga aangeboden wire-recorder was aan boord en op de band had mevrouw Smit, doordat zij niet persoonlijk aanwezig kon zijn, een
toespraak vastgelegd, waarin zij o.m. aan de gezagvoerder, officieren en bemanning een gelukkige en behouden vaart toewenste.
De „Esso Nederland" was dus nu ons schip en met de PIM vlag in top stoomden wc de Waterweg weer op. Een schip om trots op te zijn.
In Rotterdam aangekomen zwaaiden wc om en maakten ca. half zes vast. De auto's aan de waterkant stonden te glimmen van genoegen
dat ze hun bazen weer zagen aankomen. Nog geen half uur later was de Parkkade leeg, maar aan die kade lag fier en trots de „Esso
Nederland". Kapitein Schol en alle officieren en bemanningsleden, wij wensen u van deze plaats een zeer voorspoedige en behouden
vaart toe!
WIRE RECORDER :
Bij de tewaterlating op 13 augustus 1955 van het s.s. „Esso Nederland" bood onze President-Directeur namens zijn echtgenote een band-
recorder aan ten behoeve van de bemanning van dit schip. Tijdens de over-drachtsplechtighcid op 7 maart j.l., waarbij mevrouw M. C. Smit-
Dotinga niet persoonlijk aanwezig kon zijn, heeft zij via deze bandrecorder zich met de volgende woorden tot de opvarenden gericht:
Kapitein, officieren en bemanning „Esso Nederland" De 13e augustus 1955 was voor velen uit onze Maatschappij, en zeker voor mij, een
onvergetelijke dag. Toen immers liep de ,,Esso Nederland" op de werf van Van der Giessen te Krimpen a. d. IJssel van de helling en mij
viel de grote eer te beurt dit nieuwe schip te mogen dopen en de laatste beletselen voor de tewaterlating te laten wegnemen. In de rede,
welke mijn echtgenoot, na afloop van de plechtigheid uitsprak, zegde hij de toekomstige opvarenden namens mij, uit erkentelijkheid voor
liet mij geschonken voorrecht, een bandrecorder toe. Bij het zoeken naar een gepast geschenk ging in mijn gedachten toen in de eerste
plaats uit naar iets, dat voor een ieder van u iets zou kunnen betekenen. Daarin meende ik geslaagd te zijn, toen ik besefte, dat velen
uwer tijdens de vaart door dienst niet in de gelegenheid zullen zijn interessante radio-uitzendingen, hetzij uit het vaderland, hetzij van elders,
te beluisteren.
Ik dacht dan ook, dat een bandrecorder hier goede diensten zou kunnen bewijzen door zulk een uitzending op te vangen en later terug te
draaien. Wellicht zult ge ook nog andere bestemmingen in de loop van de tijd weten te bedenken, waarbij het apparaat van nut zal blijken
te zijn om u prettige ogenblikken te bezorgen. Ofschoon ik niet persoonlijk hier aanwezig kan zijn verheugt het mij toch buitengewoon, dat
ik de eerste mag zijn, die door middel van dit apparaat enige woorden tot u mag richten.
Ik draag hierbij deze bandrecorder dan ook gaarne aan u over. Ik hoop van ganser harte, dat zij aan haar doel zal beantwoorden en dat u
er nog heel veel plezier van zult mogen beleven.
Met u allen „goede vaart en behouden thuiskomst" toe te wensen wil ik eindigen."
Tijdens de overdrachtsproefvaart s.s. „Esso Nederland" op 7 maart 1956
TOESPRAAK VAN DE HEER C. R. SMIT,
Hieronder citeren wij de toespraak van onze President-Directeur, de heer C. R. Smit ter gelegenheid van de overname van het
s.s. „Esso Nederland":
„Mijne Heren,
Zeer gaarne voldoe ik aan het verzoek van u, heer Van der Giessen, om dit prachtige tankschip, dat met zoveel vakmanschap, zorg en
toewijding werd gebouwd, van uw werf over te nemen. Ik doe zulks gaarne, omdat het Esso concern deze nieuwe aanwinst maar al te
goed kan gebruiken en ik doe het ook met een gerust hart. Met een gerust hart immers, daar tijdens de technische proefvaart, waarbij
het schip op alle mogelijke wijzen werd beproefd, wel is gebleken en ik had niet anders verwacht van een werf met uw reputatie, dat de
„Esso Nederland" een hecht en goed schip is, dat in alle opzichten voor zijn taak is berekend. Dat wij dat vertrouwen al hadden voordat
de proefvaart werd gehouden, moge wel blijken uit het feit, dat wij al voor die tijd opnieuw, maar thans een nog groter schip n.l. van bijna
37.000 ton bij uw werf hebben besteld.
Heer Van der Giessen ik voel mij dan ook gedrongen u op deze, voor beide maatschappijen zo belangrijke, heuglijke en gewichtige dag,
ten zeerste dank te zeggen voor het pronkjuweel, dat u thans aan ons wilt overdragen en ik feliciteer u en al uw medewerkers van harte
met het fraaie resultaat. Ik ben niet alleen erkentelijk voor de prettige verstandhouding, welke tussen de functionarissen onzer beide on-
dernemingen tijdens de bouw heeft geheerst, maar bovenal ben ik getroffen en dankbaar voor de eendrachtige samenwerking van allen
van hoog tot laag, zowel op uw werf als in onze maatschappij, die tot de totstandkoming van dit grootse schip hebben bijgedragen. Ik
neem direct aan, dat u en uw medewerkers zich geen ogenblik ernstige zorgen zult hebben gemaakt over de afloop van de technische
proeven, waaraan het schip werd onderworpen. Toch begrijp ik zeer goed, dat u zich eerst dan van uw verantwoordelijkheid ontslagen
acht wanneer wij, als opdrachtgevers, het schip officieel aanvaarden. Het is daarom dan ook, heer Van der Giessen, dat ik dit ogenblik
niet langer zal uitstellen en ik verklaar hierbij, namens mijn maatschappij, de „Esso Nederland" gaarne van uw werf te willen overnemen.
Mijne heren,
Het is mij een genoegen u als de eerste commandant, die over dit nieuwe tankschip het gezag zal voeren, voor te stellen onze kapitein
de heer H. Schol, tot nu toe gezagvoerder van ons tankschip de „Esso Rotterdam". Ik kan u verzekeren, dat hij een zeeman is in hart en
nieren, die reeds jaren lang onder de Esso-vlag vaart.
Kapitein Schol, met een even gerust hart als waarmede wij zo juist de „Esso Nederland" van de werf durfden over te nemen, vertrouwen
wij u het commando over dit prachtige schip toe. Wij weten, dat u een uiterst kundig en ervaren zeeman zijt, die dit schip met grote liefde
en toewijding zal omgeven. Ik weet ook, dat dit het geval zal zijn met uw officieren en de rest van uw bemanning, vooral ook waar wij ons
best hebben gedaan de accomodatie, waarbij zelfs een zwembad niet werd vergeten, zo gerieflijk mogelijk te maken.
De PIM vlag gaat in top
Ik zou u thans willen verzoeken opdracht te geven de vlag van de werf van Van der Giessen te doen strijken en de Esso-vlag daarvoor te
doen hijsen, waarmede wij te kennen willen geven, dat het schip van de werf is overgenomen en dat u het schip in onze dienst stelt en
dat u het commando van één van de grootste schepen van de Nederlandse Koopvaardijvloot op u neemt." Nadat de verwisseling der vlag-
gen had plaats gevonden vervolgde de heer Smit zijn rede:
„Aan het einde gekomen van deze plechtigheid zij het mij vergund u allen hartelijk dank te zeggen voor uw aanwezigheid. Wij stelden het
zeer op prijs, dat u uw werkzaamheden vandaag aan de kant hebt willen zetten om deze, voor onze maatschappij zo gewichtige ge-
beurtenis, n.l. waarbij wij een schip van 20 millioen gulden aan onze vloot hebben toegevoegd, bij te wonen. Ik ben ervan overtuigd namens
u allen te spreken wanneer ik kapitein Schol met zijn officieren en bemanning een voorspoedige vaart op zijn nieuwe schip toewens."
Na gedane arbeid....
C. v. d. Voorde
Op 1 maart j.l. de heer C. v. d. Voorde, depot Alkmaar onze dienst met pensioen verlaten, na een diensttijd van 37 jaren.
Hij trad op 1 maart 1919 in dienst als matroos op ons SS. "Oceaan". Daarna was hij respectievelijk chauffeur en terreinhulp op de depots
den Helder en Alkmaar.
Van de Tankvloot.
In dienst getreden:
s.s. „Esso den Haag"
H. de Steur
F. G. Siliakus
A. W. van den Berg
s.s. „Esso Amsterdam"
A. A. J. v. Schaik
L. J. Vogelaar
s.s. „Esso Nederland"
E. A. Remeijn
Vertrokken:
s.s. „Esso Amsterdam"
R. Tency Wattimena
A. I. Thenu
s.s. „Esso den Haag"
W. J. H. van Duinen
Bevordering:
s.s. „Esso den Haag"
A. G. Korteland tot 2e stuurman 04.02.1956
No. 5 - Mei 1956
Van de Tankvloot.
Vertrokken:
s.s. „Esso Nederland"
E. A. Remeijn
s.s. „Esso Amsterdam"
A. A. J. van Schaik
s.s. „Esso den Haag"
W. R. Jonkers
Het Suez-Kanaal.
Het Suezkanaal vormt een belangrijke schakel tussen de rijke olievelden van het Midden Oosten en het afzetgebied in Europa.
Bijna tweederde van het verkeer door het kanaal van zuid naar noord bestr.at uit het vervoer van aardolie. In 1892 voer de eerste
tanker met 5.000 ton petroleum door het kanail. In 1920 namen tankers 6% van de totale netto tonnagc der scheepvaart door
het kanaal voor hun tekening. Dit nam toe tot 17% in 1938; 63,4% in 1954 en 65,1% in de eerste helft van 1955.
Meer dan 60 % van het totale aardolievervoer door het Suezkanaal komt uit Koeweit. De snelle groei van het verkeer door het
kanaal en de toenemende grootte der schepen vereisen uiteraard steeds verbetering ervan. Het huidige programma van ver-
beteringswerkzaamheden, dat naar men verwacht eind 1956 zal zijn voltooid, is het achtste en grootste sinds de aanleg, nu
bijna 90 jaar geleden.
Het kanaal zal over de gehele lengte van ca. 160 km uitgediept en op verschillende plaatsen verbreed worden, terwijl twee omleg-
kanalen worden gegraven, één bij Port Said en één in het zuidelijke deel van het Grote Bitter meer. Het zal dan mogelijk zijn ge-
middeld 40-48 schepen per dag te laten passeren tegen 38 op het ogenblik.
De gelden, die door de Suezkanaalmaat-schappij worden geheven, zijn, ondanks de enorme bedragen, die met de instandhouding
en verbetering van het kanaal gemoeid zijn, sinds de oorlog verminderd.
De Suezkanaalmaatschappij is in Egypte geregistreerd doch heeft een meerderheid van buitenlandse aandeelhouders waarvan
de Britse regering de grootste is. De concessie van 99 jaar loopt over 12 jaar af waarmee dan het kanaal weer aan Egypte zal toe-
behoren. Wanneer de Egyptische regering op 17 november 1968 het kanaal overneemt, zal zij een vaarwater van internationaal
belang erven en zal zij grote verantwoordelijkheid dragen ten opzichte van de gehele wereld.
(Petroleum Press Service)
IN MEMORIAM
Op 8 april j.l. overleed op 55-jarige leeftijd na een kortstondige ziekte de heer
P. H. SPEK
chef hofmeester van ons SS. „Esso Rotterdam".
De heer Spek trad op 20 augustus 1948 als kapiteinsbediende in dienst van de
N.V. Petroleum Industrie Maatschappij.
In hem hebben wij een ijverige en bekwame medewerker verloren, die ruim
7 jaren met toewijding zijn werkzaamheden heeft verricht.
Onze gedachten gaan uit naar zijn echtgenote en kinderen, die dit verlies moeten
dragen. Wij wensen hun hiervoor veel kracht en sterkte toe.
|
No. 6 - Juni 1956
Tewaterlating van de „ESSO NEDERLAND 62".
Het was voor onze Maatschappij wederom een feestelijk moment toen op 27 maart j.l. het nieuwe bunkcrschip „Esso Neder-
land 62'' te water werd gelaten, dat voor rekening van onze Maatschappij werd gebouwd bij de scheepswerf „Piet Hein" te Pa-
pendrecht. Het schip werd gedoopt door de heer J.A.Claasscns, Manager Cost & Operations;
het heeft een lengte van 53 m, een breedte van 7.40 m en een diepgang van 2.25 m, terwijl het laadvermogen ± 500 ton be-
draagt. Voorts is de „Esso Nederland 62" uitgerust met 10 tanks met een inhoud van ca. 610 m3 en zal de voortstuwing ge-
schieden door een 250 pk Bolnesdicselmotor, die de tanker een snelheid geeft van 15 km. Het schip is speciaal ingericht
voor bunker-leveringcn van gasolie en dieseloliën in de Rotterdamse havens.
Als verdere bijzonderheden vermelden wij, dat de laad- en loscapaciteit uit twee pompen bestaat van resp. 100 m3 en 200 m3
per uur.
Tewaterlating „Esso Nederland 62"
En mocht U soms denken dat mobilo-fooninstallaties alleen in taxi's en autobussen voorkomen, dan hebt U het mis, geachte
lezer. Dit schip zal ook worden voorzien van een dergelijke installatie, waardoor de bemanning dag en nacht bereikbaar zal zijn.
Uiteraard werd ook weer veel aandacht besteed aan de verblijven van de bemanning op het achterschip, die voorzien zullen word-
en van centrale verwarming en douchecel.
Het bleef echter op bovengenoemde datum niet alleen bi) de tewaterlating van de „Esso Nederland 62". Op die dag vond namelijk
ook de kiellegging plaats van de nieuwe binnenvaart-tankers,de,,Esso Nederland 63" en de „Esso Nederland 64", waaruit volgt,
dat onze binnen-vloot binnen niet al te lange tijd met drie belangrijke aanwinsten zal zijn uitgebreid.
Kiellegging „Esso Nederland 63" Kiellegging „Esso Nederland 64"
HERDENKING.
Op 4 Mei j.l. vond in de hal van het Essogebouw de herdenking plaats van de omgekomen employé's van Esso Nederland N.V. en de
N.V. Petroleum Industrie Maatschappij uit de laatste wereldoorlog.
Nadat door deputaties van het 0.0. en van het vlootpersoneel kransen waren gelegd bij het monument voor de gevallenen vond er een
défilé plaats langs het gedenkteken waaraan door vele employé's van H.K. en depot Den Haag werd deelgenomen. Hierna bestond er
gelegenheid voor de nabestaanden het monument te bezoeken.
Van de Tankvloot.
In dienst getreden:
s.s. „Esso Amsterdam"
H. Dekens
s.s. „Esso Amsterdam"
W. J. v. d. Heide
Bevordering:
L. C. L. Theunisse, s.s. „Esso Amsterdam", van 1e stuurman tot gezagvoerder
F. Good, s.s. „Esso Rotterdam", van kapiteinsbediende tot chef hofmeester