Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site | home
Essofoon - 15e jaargang 1969 Nrs 1 - 6
Only in Dutch.
Essofoon - 15 jaargang 1969 (Totaal 12 nummers)
No. 1-1969
Aardgastanker voor Esso-transporten uit Libië.
In Spanje is de eerste tanker voor het vervoer van vloeibaar aardgas uit Libië gereed gekomen. Het schip is „Laieta" gedoopt.
Het is de eerste van vier zuster-schepen die naar ontwerp van Esso worden gebouwd. Zij gaan vloeibaar gemaakt aardgas uit
Libië naar Barcelona in Spanje en La Spezia in Italië transporteren.
De schepen vormen een vitale schakel in de grootste internationale aardgas-transactie die ooit werd afgesloten, namelijk voor
een hoeveelheid van 9,7 miljoen kubieke meter per dag. Hiervan is 3,1 miljoen m3 bestemd voor Gas Natural S.A. in Barcelona,
Spanje, en 6,6 miljoen m3 voor de SNAM, een dochteronderneming van het Italiaanse staatsbedrijf ENI. De leveranties komen
dit jaar op gang. Zowel de fabrieken in Libië als het ontvangende gasbedrijf in Spanje en het distributienet aldaar naderen hun vol-
tooiing. De totale investeringen in dit internationale project belopen ruim 11/4 miljard gulden.
Transport.
De „Laieta" en zusterschepen kunnen elk 40 000 kubieke meter vloeibaar aardgas vervoeren, in aluminium tanks, bij een tempera-
tuur van -259° F. (-162° C). De hoeveelheid van 40 000 m3 vloeibaar aardgas komt overeen met 21 miljoen m3 in de dampfase. De
schepen zijn 208 meter lang, 29 meter breed en hebben beladen een diepgang van 8,54 meter. Zij komen in grootte overeen met
een traditionele tanker van ca. 37 000 DWT voor het vervoer van petroleum-produkten. De ladingtanks van aluminium zijn 29 meter
lang, 25 meter breed en ruim 18 meter hoog.
Speciale voorzieningen.
Alle produktleidingen aan boord zijn uitgevoerd in roestvrij staal. Speciaal geconstrueerde expansiekoppelingen zijn toegepast om
de spanningsverschillen te nivelleren die optreden bij uiteenlopende bedrijfstem-peraturen van normaal tot -260° F. De ladingpompen
staan geheel ondergedompeld in de lading en worden hydraulisch aangedreven. De behandeling van de lading geschiedt vanuit één
centrale regelkamer. Diverse, op zich zelf staande veiligheidssystemen zijn geïnstalleerd, o.a. om het ladingniveau op monitors zicht-
baar te maken en om controle uit te oefenen op druk en temperatuur van de ladingtanks en de scheepsromp.
De „Laieta" is gebouwd door de werf Astilleros y Talleres del Noroesta (Astana) en eigendom van de Spaanse Naviera de Productos
Licuados S.A. (Naproli). Het schip is verhuurd aan Esso Transport Cor-poration die het zal reden en onderhouden. De drie zuster-
schepen worden gebouwd bij Italcantiere in Genua, Italië.
De heer B. Maagdelijn 25 Jaar schipper.
Van de heer N. P. Cats, chef van het Amsterdamse depot (rechts), krijgt de heer B. Maagdelijn een geldgeschenk.
Het 25-jarig jubileum van de heer B. Maagdelijn (57) werd op woensdag 11 december 1968 in hotel Royal te IJmuiden feestelijk gevierd.
Bij die gelegenheid werd hij vergezeld door zijn echtgenote, kinderen en schoonzoon.
De heer Maagdelijn is schipper en ressorteert onder het Amsterdamse Esso-depot. Zijn werk in de haven van IJmuiden is het bevoor-
raden van schepen met gasolie. In hoofdzaak zijn dit visserschepen, alsmede enkele sleepboten en coasters. In de haven van IJmuiden
ligt een lichter die dienst doet als opslagplaats voor de brandstof en waarvan de voorraad brandstof steeds wordt aangevuld per lichter
vanuit Rotterdam. Vanuit deze „voorraadtank" voorziet de heer Maagdelijn zijn klanten van brandstof.
Service in goede handen.
De heer N. P. Cats, depotchef, feliciteerde de heer Maagdelijn met diens jubileum en vertelde dat de heer Maagdelijn Sr. vroeger even-
eens bij Esso heeft gewerkt. De heer Cats wees op het belang van de leveranties aan de vissersvloot en andere schepen in de IJmuiden-
se haven en de service die bij deze leveringen een belangrijke rol speelt. „Deze service is bij u en uw collega's in goede handen", zo zei
de heer Cats, „en wij prijzen ons gelukkig met mensen als u, die op een bijzonder goede manier hun werk doen, ondanks de onregel-
matige werktijden". Namens de directie bood de heer Cats vervolgens de jubilaris een gratificatie aan en tevens een prachtig bloemstuk
waardoor ook de erkentelijkheid jegens mevrouw Maagdelijn bewezen werd, die een grote steun is voor haar man naast zijn werk.
De heer K. F. Mulder bood de heer Maagdelijn uit de pretpot een geldgeschenk aan voor een scheerapparaat namens alle collega's,
chauffeurs, terrein- en kantoorpersoneel uit Amsterdam, en dankte hem voor de goede collegiale vriendschap die al die jaren onderling
heeft bestaan. „Hoewel we elkaar niet zo vaak zien, bestaat er altijd een goede samenwerking en we denken vaak terug aan de tijd dat
we groene haringen ten geschenke kregen van de vissers", aldus de heer Mulder.
Veranderde structuur.
De heer W. H. F. Jongma, O.S.I.-Noord, zei dat hij geen officiële rol bij dit jubileum vervulde en merkte voorts op dat . . . „onze Esso-
maatschappij de laatste jaren nogal van structuur veranderd is. Wij kennen thans een vrij scherp omlijnde functieverdeling. Uw werk
is een onderdeel van het Amsterdamse depot en u vormt met nog enkele anderen een groepje dat in de periferie van onze maatschap-
pij een bijzonder belangrijke bijdrage levert tot de distributie van onze pro-dukten aan belangrijke afnemers. Dat blijkt ook wel uit de
hoeveelheden liters die u met uw collega's met uw schepen aflevert".
Tenslotte sprak de heer Maagdelijn een kort dankwoord en kon hij en zijn familieleden vele felicitaties in ontvangst nemen van de aan-
wezigen waaronder tevens enige vertegenwoordigers van de redersvereniging.
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N.V.
IN DIENST GETREDEN :
J. v. d. Schaaf
J. de Vries
GOUDEN MIJ.-INSIGNES :
Twintig jaar
S. Tuit, ETM-Zeeschepen, 09-02-1969
Essofoon - 15 jaargang 1969
No. 2-1969
Op zoek naar een doorvaart om de Noord.
Voor het 1e verslag van de Poolreis van de tanker Manhattan, klik op onderstaand logo.
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N.V.
UIT DIENST GETREDEN :
A. C. in 't Veld, electriciën
OVERPLAATSINGEN EN FUNCTIEWIZIGINGEN.
A. G. in 't Veld, voorheen werkzaam bij Esso Tankvaart Mij. N. V., thans maint. techn., aromatenfabriek
Essofoon - 15 jaargang 1969
No. 3-1969
Echtgenotes en verloofden van ETM-offlcieren gaan met elkaar praten.
Nadat een enquête had uitgewezen, dat er bij de officiersvrouwen belangstelling was voor wat meer onderling
contact, mocht ik dit initiatief bij de heer J. A. Claassens komen toelichten.
Maandag 24 februari werd ik zo hartelijk ontvangen dat mijn „bibbers" hoe het allemaal wel zou aflopen, totaal ongegrond bleken te zijn.
Allereerst was er ruime belangstelling voor mijn idee hierover. Daarna bleek, dat dit initiatief niet alleen werd toegejuicht, maar dat de
heer Claassens er zelf ook z'n gedachten over had laten gaan. Voelen de dames, die doordat hun man vaart vaak op anderen aange-
wezen zijn, voor een eigen clubje van collegavrouwen, die zelfstandig uitstapjes gaan organiseren? Misschien zelfs gezamenlijk van de
vakantieoorden of het sportpark Duyngheest gaan genieten ? Plannen voor uitstapjes waren er te over I
Of laten we alles bij het oude ? Na over deze mogelijkheden van gedachten gewisseld te hebben werden er spijkers met koppen geslagen.
Want de organisatie om alle dames met elkaar in contact te brengen, vergt heel wat meer dan het idee opperen alleen. Al vlug zaten we
voor het eerste probleem:
Hoe moet het met de kinderen ? Ergens ondergebracht zonder verzuim van school, dat valt niet mee. Vandaar dat deze eerste uitnodiging
ook voor hen geldt en dat het op een zondag is. Daarmee zijn de dames, die nog werken ook geholpen. Zij zijn nu niet verplicht een snipper-
dag te nemen. Het tweede probleem was niet in twee tellen op te lossen. Hoe maken we een gezellige dag, waarin voor jong (± 5 jaar) en
oud wat te beleven valt, terwijl er voor de moeders tijd overblijft om met elkaar een praatje te maken ?
Het volgende toont u een groots opgezet programma dat, voorzover het aan Esso ligt, een gezellige dag garandeert.
Zondag 20 april.
1. Kennismaking met koffie in het restaurant op de Pier in Scheveningen (om ongeveer 2 uur) met voor de kinderen het daargelegen Lunapark,
2. Kennismaking met de mogelijkheden van het Esso sportpark Duyngheest. Een bus brengt ons en de kinderen van evenement tot evenement.
In het Duyngheest-paviljoen kan een drankje worden geconsumeerd en voor de kinderen kan ook het nodige worden georganiseerd,
3. Een officiële bijeenkomst, gevolgd door een diner op Madurodam, 's werelds kleinste stad, in Den Haag.
Dat ook het weer aan deze dag wil meewerken hopen wij natuurlijk allemaal. Tot ziens op de Pier,
Mevr. M. E. Th. Plasschaert-Olgers.
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N.V.
UIT DIENST GETREDEN :
C. Smits
Op 10 maart bevond de „Esso Rotterdam" zich onderweg van Bonny (Nigeria) naar Rotterdam.
Aankomst Rotterdam ongeveer 16 maart 1969.
Gezagvoerder (Wnd.)
|
C. Veltkamp
|
1e stuurman
|
J.C. Vlug
|
2e stuurman (wnd.)
|
H. Markx
|
3e stuurman
|
M. Parre
|
HWTK
|
S. Tuit
|
2e wtk
|
K. Wortel
|
3e wtk
|
H. Mulder
|
3e wtk (wnd.)
|
J. Kievit
|
4e wtk
|
L. Fluit
|
5e wtk
|
M.C. v. d. Tol
|
5e wtk
|
L. Meeusen
|
5e wtk
|
?
|
Elektricien
|
J.B. v. d. Heemst
|
Marconist
|
G. Buiningen
|
Kokhofmeester
|
A. Folugo
|
Op 10 maart bevond de „Esso Amsterdam" zich op weg naar de Caribische Zee.
Gezagvoerder
|
M.C. v. d. Vliet
|
1e stuurman
|
R. v. d. Velden
|
2e stuurman (wnd.)
|
H. Kuypers
|
3e stuurman
|
F. Rottier
|
HWTK
|
F. v. Asten
|
2e wtk
|
J. v. d. Zwan
|
3e wtk
|
A. Noorloos
|
3e wtk
|
J. de Zwarte
|
4e wtk (wnd.)
|
P. Habraken
|
5e wtk
|
A. v. Harten
|
5e wtk
|
H. Foureaux
|
5e wtk
|
K.C. Ong
|
Elektricien
|
R. Kraay
|
Marconist
|
R. Richie
|
Kokhofmeester
|
J.P. Stoutjesdijk
|
Op 5 maart is de „Esso Den Haag" vertrokken van Rotterdam naar de Perzische Golf.
Gezagvoerder
|
S. Westra
|
1e stuurman
|
G. Alkema
|
2e stuurman
|
A. Kocken
|
3e stuurman
|
J. de Vries
|
HWTK (wnd.)
|
F. Scheppers
|
2e wtk
|
B. Croes
|
3e wtk
|
J. Knol
|
3e wtk (wnd.)
|
R. de Ruysscher
|
4e wtk (wnd.)
|
L. Hartland
|
5e wtk
|
J.L. Streur
|
5e wtk
|
P. de Vries
|
5e wtk
|
J. v. d. Schaaf
|
Elektricien
|
W.C. de Mooy
|
Marconist
|
J.P. Byl
|
Kokhofmeester
|
A. Hazenoot
|
Met verlof waren:
L. Veen, A. Plasschaert, J. Mossel, A. Swart, K. Pals, A. Visser, C. Brandt
J. Fondse, J. Portier, L. Daane Bolier, J. v. Dongen, J. Teunisse, J. Pronk
G. Freriks, J. de Vries, W. Grüter, W. Mellema
Met studie verlof waren:
R. v. d. Poel, M. G. de Groot, P. Mellema, A. v. Klink
H. Crucq, B. Kelderman, P. Pesman, H. v. Vugt
Met ziekteverlof waren:
J. T. Hoonsen, H. Jansen
Essofoon - 15 jaargang 1969
No. 4-1969
Rendez-vous bij Kaapstad.
Van de heer S. F. Westra, gezagvoerder van de „Esso Den Haag" ontvingen wij een bericht over een helicopter-bevoorrading nabij Kaapstad
(Zuid-Afïika). S.t.t. „Esso Den Haag", Reis 88 Maart 1969.
Foto: A.G. Kocken, 2e stuurman „Esso Den Haag" . .... hoe vlug en handig de winchman met de vracht manipuleerde
„Wij zouden op zondag 23 maart om 14.00 uur gmt op het rendez-vous arriveren. Een positie 12 mijl bewesten Greenpoint, met de gelijknamige
vuurtoren, gelegen aan de Tafelbaai bij Kaapstad. Wanneer we overdag Kaapstad zouden passeren zouden we van de helicopterservice voor
het halen en brengen van goederen van en naar ons schip gebruik kunnen maken. Hiervoor hadden wij toestemming van de heer Zuiderbaan,
Marine division head.
Bloemetjes ontbraken.
We regelden ook nog het een en ander met de agenten in Kaapstad en deelden mee dat aan boord alle mogelijke voorzieningen waren getrof-
fen. Zo was op het voor-tank-dek, gelegen tussen manifold en bak, ter hoogte van de wingtanken 4 en 5, aan weerszijden op het dek een wit
vierkant van 6 bij 6 meter geschilderd. Deze vierkanten werden als „finishing touch" door bootsman Slaghuis omlijnd met een rose rand. Het
leek wel of er twee fraaie dameszakdoeken op het dek lagen uitgespreid. Het bloemetje-hartje-motief ontbrak er nog maar aan.
Verandering in ETA, geschatte tijd van aankomst, zou als gebruikelijk via Kaapstad-radio aan de agenten worden doorgegeven en eventuele
wijzigingen hierin op de dag van aankomst zou rechtstreeks aan de helicopterpiloot worden gemeld. De agent had de telefoonnummers van
de piloot opgegeven, welke ook bekend zijn bij de telegrafisten van ZSC (Kaapstadradio). Enige uren voor de aankomst wordt d.m.v. de VHF,
very high frequency zendontvang-installatie, contact gemaakt met ZSC op kanaal 16, waar de telegrafist voor door verbinding met de piloot
zorgdraagt.
Twee vluchten.
Op zondag 23 maart was het fraai weer. Kalme zee met matige zuid-westelijke deining en een flauw/stille wind. Het zicht was goed met heiige
kim. Om 13.30 uur scheepstijd werden deze gegevens aan piloot Peek doorgegeven via VHF-kanaal 16 en tevens maakten we melding dat
we iets eerder, ca. 15 minuten, zouden arriveren en dat onze koers bij rendezvous 145 graden rechtwijzend zou zijn. Vaart 17 1/2 mijl per uur.
De heer Peek bleek een landgenoot te zijn zodat besloten werd om bij de communicatie onze moedertaal te gebruiken. Hij vertelde ons, dat
hij wegens overvracht twee vluchten zou moeten maken of één vlucht en een gedeelte van de goederen voor e.v. passage achter te laten. Aan-
gezien er bij deze vracht machine-onderdelen waren begrepen, werd afgesproken twee vluchten te maken. De piloot deelde nog mede, dat het
niet nodig was vaart te minderen.
Toen de helicopter was opgestegen werd overgeschakeld op VHF-kanaal 10 voor rechtstreeks radiocontact tussen ons schip en de helicopter.
We zagen het toestel, type „Westland Whirlwind" met de roepletters ZS-HCL, reeds van verre komen aanwieken.
.... en bleef op ca. 24 meter boven het zeeniveau meevliegen. Foto: A.G. Kocken, 2e stuurman „Esso Den Haag".
Vlotte „drop".
Stuurman Alkema en zijn mannen hadden aan dek reeds „stand by" en vele opvarenden hadden zich, gewapend met fototoestellen, op een
veilige afstand opgesteld. Het duurde slechts enkele minuten alvorens de heer Peek zijn vogel boven het „droppingspot" had gemanoeuvreerd
en de eerste vracht door de „winchman" op het dek werd neer-gevierd. Terstond na dit afvieren werd de laadreephaak uitgepikt en manoeuvreer-
de de piloot, die men in zijn rood vliegtenue duidelijk kon waarnemen, het toestel vrij van het schip en bleef op circa 24 meter boven het zee-
niveau, d.i. ongeveer 12 meter boven het tankdek, meevliegen. Het laad-net werd vlug geledigd en onze filmkist en post er in geplaatst, waarna
de piloot al naar binnen kwam zwenken. De laadreep werd door de winchman afgevierd en het net met onze spullen ingepikt en terug aan boord
van de helicopter gehesen. Het was een imposant gezicht hoe keurig de manoeuvres werden uitgevoerd en hoe vlug en handig de winchman
met de vracht manipuleerde, daarbij soms half uit het toestel hangend. Een lijfgordel met lijn ergens in het vrachtruim vastgemaakt, beveiligde
hem tegen het naar buiten vallen. Ook de tweede „drop" verliep vlug en correct. Totale duur eerste bevoorrading 6 minuten. Op de terugweg van
de helicopter zei de heer Peek, dat hij na 30 of 40 minuten de laatste vracht kwam afleveren. Dit tweede rendez-vous had plaats in de peiling
238 graden rw en 13 mijl afstand van Greenpoint. Onze koers was inmiddels gewijzigd van 145 graden
naar 175 graden rechtwijzend, en de „Esso Den Haag" had sinds de eerste ontmoeting ca. 12 mijlen afgelegd. Ook de tweede operatie verliep
vlot en duurde 7 minuten. De door stuurman Alkema getekende recus van de ontvangen goederen en nog enige brieven uit de ontvangen scheeps-
post van niet meer aan boord zijnde opvarenden werden mee teruggegeven. Tot afscheid maakte piloot Peek nog even een rondje over ons goede
schip, waarop het fraaie toestel met zijn vriendelijke bemanning huiswaarts keerde in de richting Kaapstad en wij onze reis rond de Kaap naar
de P.G. vervolgden. Wij bedankten hem en zijn bemanning voor de vlotte service en met een „tot weerziens" werd overgeschakeld op VHF-kanaal
16. Al met al een welkome „break" en een karweitje, dat mits goed georganiseerd, geen problemen of moeilijkheden geeft."
De route van de „Esso Den Haag" liep van A naar B, tijdens welke de twee ontmoetingen tussen schip en helicopter plaatsvonden
Esso Scotia gedoopt.
Het grootste schip dat ooit van een helling af te water werd gelaten is de „Esso Scotia" van 253000 DWT. Deze tewaterlating vond plaats op 31
maart op de werf A. G. Weser te Bremen. De „Esso Scotia" werd gedoopt door mevrouw J. K. Jamieson, echtgenote van de President van de
Standard Oil Company (New Jersey). De tanker komt onder Engelse vlag te varen.
Esso Norway en Esso Paris te water gelaten.
De 191000 DWT metende tanker „Esso Norway" werd dinsdag 15 april bij de Duitse werf Howaldtswerke te Kiel te water gelaten.
De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw L. E. Lowry, echtgenote van de President van de Creole Petroleum Company. De „Esso Norway"
is het derde en laatste schip in deze klasse waartoe ook de „Esso Malaysia" (1967) en de „Esso Bernicia" (1968) behoren. Dit derde schip van
de vloot van de Esso Transport Company Inc., een dochtermaatschappij van de Standard Oil Company (New Jersey) zal in mei van dit jaar ge-
reed komen. De tanker zal in hoofdzaak gaan varen tussen de Perzische Golf en Noord-Europa via de Kaap de Goede Hoop.
Op zaterdag 19 april werd op de scheepswerf Chantiers de l'Atlantique in St. Nazaire de 193000 DWT metende tanker „Esso Paris" gedoopt door
mevrouw J. Ballet, echtgenote van de President van de Esso Standard S.A.F. Het schip komt onder Franse vlag te varen.
Dezelfde werf bouwde reeds in 1968 het zusterschip „Esso Anglia" en heeft nog opdrachten voor twee Esso-tankers van 253000 DWT (1971 en
1972). Door Esso werden in totaal 22 opdrachten gegeven tot het bouwen van tankers van 140000 tot 255000 DWT in Europa: 4 in Engeland, 7 in
Duitsland, 4 in Frankrijk, 3 in Nederland (Verolme), 2 in Denemarken en 2 in Italië.
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N.V.
IN DIENST GETREDEN :
P. J. de Vries
UIT DIENST GETREDEN :
J. A. Fondse, G. Man, A. de Zwarte
De „Esso Rotterdam" is op 10 april vertrokken van Genua. Laden Brega: 11 april Lossen Kalundborg: 18 april
Gezagvoerder
|
L. Veen
|
1e stuurman
|
J.C. Vlug
|
2e stuurman
|
R. v.d. Poel
|
3e stuurman
|
A. Parre
|
HWTK
|
J.N. Pronk
|
2e wtk
|
K. Wortel
|
3e wtk
|
H. Mulder
|
3e wtk
|
L. Fluit
|
4e wtk
|
A.C.J. Swart
|
5e wtk
|
A. Visser
|
5e wtk
|
G. Freriks
|
5e wtk
|
L Daane Bolier
|
Elektricien
|
J.B. v.d. Heemst
|
Marconist
|
G. Buiningen
|
Kokhofmeester
|
J. Raapis
|
De „Esso Amsterdam". Laden 10 april: Puerto la Cruz Lossen 15 april: New York
Gezagvoerder
|
M.C. v.d. Vliet
|
1e stuurman
|
R. v.d. Velden
|
2e stuurman (wnd.)
|
H.J.M. Kuypers
|
3e stuurman
|
J.H.W. v. Dongen
|
HWTK
|
F. van Asten
|
2e wtk
|
J. v.d. Zwan
|
3e wtk
|
A. v. Noorloos
|
3e wtk
|
J. Teunisse
|
4e wtk (wnd.)
|
P. Habraken
|
5e wtk
|
A. v. Harten
|
5e wtk
|
H. Fouraux
|
5e wtk
|
K.C. Ong
|
Elektricien
|
R.J. Kraay
|
Marconist
|
R. Ritchie
|
Kokhofmeester
|
J.P. Stoutjesdijk
|
De „Esso Den Haag". Laden 10 april: Ras Tanura Aanl. Kaapstad: 25 april
Gezagvoerder
|
L. Veen
|
1e stuurman
|
G.J. Alkema
|
2e stuurman
|
A.G. Kocken
|
3e stuurman
|
J.H. de Vries
|
HWTK
|
F. Scheppers
|
2e wtk
|
B.W. Croes
|
3e wtk
|
J. Knol
|
3e wtk (wnd)
|
R.J. de Ruysscher
|
4e wtk
|
L.P. Hartland
|
5e wtk
|
J. Streur
|
5e wtk
|
P.J. de Vries
|
5e wtk
|
J. v.d. Schaaf
|
Elektricien
|
W.C. de Mooy
|
Marconist
|
J.P. Bijl
|
Kokhofmeester
|
A. Hazenoot
|
Met verlof waren:
J.W. Mossel, W.J.M. Grüter, K. Pals, A.J.M. Plasschaert, J.A.G. Portier, M.C. v. d. Tol
C.A.H. Brandt, L. Meeusen, F. D. Rottier, A. J. C. Swart, J. de Vries, A. Folugo, S. Tuit
Met studieverlof waren:
P.H. Mellema, M.G. de Groot, H.J. Crucq, A.v. Klink, P. Pesman, H.L. v. Vugt, B. Kelderman, W.H. Mellema
Met ziekteverlof waren:
H. Jansen, J.G. Thoonsen
Essofoon - 15 jaargang 1969
No. 5-1969
„Esso Cambria" gleed gesmeerd het water in.
Hellingvet en rustban door Esso geleverd.
De stapelloop van de „Esso Cambria" op 10 mei 1969.
Nadat de kostelijke inhoud van een mammoet-champagnefles, gelijk aan de inhoud van maar liefst 8 normale flessen champagne,
op zaterdag 10 mei tegen de romp van de „Esso Cambria" gespat was, gleed deze reuzentanker van 255.000 DWT van de helling op
de Verolme-werf te Rozenburg gesmeerd in het water van de Nieuwe Waterweg.
Mevrouw H. C. Kauffmann verrichtte de doopplechtigbeid, Na de tewaterlating van de ,,Esso Cambria" werd de kiel gelegd
achter haar de heer C. Verolme. Actieve persfotografen wilden voor de tweede bestelde reuzentanker.
niets van het gebeuren missen.
Voor mevrouw H. C. Kauffmann, echtgenote van de executive vice president van Esso Europ Inc., was het doorhakken van het touwtje voor de fles
niet de enige te verrichten handeling. Door het overhalen van een handgreep gaf zij tevens het sein aan de mensen onder het schip om twee klinken
tegelijk „te laten vallen", waardoor het over twee sleden in beweging kwam.
Ook kiel voor 2e tanker gelegd.
Direct na de geslaagde tewaterlating werd met de 90-meter hoge portaalkraan de kiel gelegd voor de 2e van de 3 bestelde Esso-reuzentankers
van 255000 DWT. Deze tanker, die onder bouwnummer 786 op dezelfde helling zal verrijzen, is bestemd voor de E.T.N.A., de Esso Tankvaart N.A.,
Aruba. De „Esso Cambria" is bestemd voor de Esso Petroleum Company Ltd. te Londen.
De tewaterlating van de „Esso Cambria" werd omgeven door veel feestelijk vertoon. Door de 6-jarige Nanny en de 5-jarige John Albert, kinderen van
de jongste dochter van Verolme, werden orchideeën aangeboden aan mevrouw Kauffmann. De kinderen, in Zeeuwse klederdracht, werden vergezeld
door 11 dames in klederdracht, de 11 provinciën van Nederland vertegenwoordigend. Zeekadetcorpsen uit Maassluis en Rotterdam vormden een ere-
haag voor de doopster. Voorts werden 8000 duiven gelost en 2500 ballonnen opgelaten. Er waren muziekcorpsen, drumbands en majorettes.
Gewichtige zaak.
De „Esso Cambria" is het grootste schip dat ooit in Nederland werd gebouwd. De tanker heeft een totale lengte van 347,8 meter, een breedte naar
de mal van 51,8 meter, een holte naar de mal van 25,6 meter en de maximale diepgang is 19,96 meter. De lading-capaciteit bedraagt 303.000 kubie-
ke meter. De hoogte van het schip van kielplaat tot aan het topje van de radarmast is 65 meter, net zo hoog als een flinke kerktoren.
De tanker gleed achterwaarts in het water, waarbij het roertje van 15 1/2 meter hoogte, 11 meter breedte en 2 1/2 meter dikte het eerst het water proefde.
Gewicht van het roer: 160 ton. Dan volgde de schroef met een gewicht van 60 ton. Het totale staalgewicht van de tanker bedraagt 35.000 ton. Een
moeilijkheid vormde de breedte van de Nieuwe Waterweg ter plaatse. De tanker moest 30 graden van koers veranderen omdat zij zich anders in de te-
genoverliggende wal zou boren. Het afremmen en richten geschiedde met een viertal kettingtrossen, die verzwaard waren met betonkeien van 35 ton
per stuk.
In tegenstelling tot de gebruikelijke methode van één sledebaan om schepen te water te laten werden voor de stapelloop van de „Esso Cambria" twee
sledebanen gebruikt, omdat de tanker te breed is voor een enkele baan.
Esso leverde produkten voor eigen tanker.
Met behulp van rijdende ketels wordt de door verhitting vloeibaar geworden Op de gestolde „base coat"-laag wordt de lachte „slip coat" met de hand
„base coat" tot een dikte van 15 tot 22 mm in de goot uitgevloeid. uitgesmeerd, waarna de slede, welke aan de onderkant met „base coat" is
ingesmeerd, voorzichtig in de goot wordt gelegd.
Voor de afdeling smeermiddelen van Esso Nederland betekende deze stapelloop de leverantie van ca. 40 kubieke meter „base coat" en 40 kubieke
meter „slip coat". Vroeger werden paraffine, talkvet en groene zeep gebruikt. Maar tegenwoordig vormt de „base coat" de harde draaglaag en de „slip
coat" de zachte glijlaag.
Voor de sleden en goten, die ook al dikker en breder waren dan normaal (40 cm dik en 250 cm breed), werd „pitch-pine" of onge-tapt Amerikaans gren-
enhout gekozen, een harshoudende en vette houtsoort, die speciaal voor dit doel met veel moeite uit de Zuidamerikaanse wouden moest worden ge-
haald.
Op de scheepswerf van Verolme werd voor de fabricage van de sleden en goten een speciale produktiestraat ontwikkeld waar l goot en 1slede per dag
gereed kwamen. Voor de „Esso Cambria" waren in totaal ongeveer 75 stel goot-met-slede nodig van elk ca. 20 ton.
De balken van Amerikaans grenenhout voor de vervaardiging van de goten Op een reeds van te voren bepaalde plaats onder de tanker in aanbouw wordt
en sleden. de goot met slede divarsuit van de lorrie getrokken. De ruimte tussen schip en
betonnen vulblokken is zeer klein.
Het hars van de pitch-pine balken wordt tot enkele millimeters uit de Esso rustban wordt op scheepsonderdelen gespoten
bovenkant weggebrand en vervolgens wordt de oppervlakte ruw ge-
schrapt om een goede verbinding tussen hout en „base coat" te
verkrijgen.
Ook voor Esso Chemie N.V. was de „Esso Cambria" een goede klant. Duizenden liters van verschillende rustban-soorten werden in diverse lagen
op de secties van de tanker aangebracht. De levering geschiedde in hoofdzaak in verfemmers van 20 liter, die op de werf van Verolme werden op-
geslagen om iedere stagnatie van de leverantie uit te sluiten.
Door de scheepswerf zelf werden de staalplaten in hun geheel gestraald en gecoat met rustban 186. Hiervan werd gebruikt 27.000 liter met een
totaalwaarde van ca. 500.000 gulden.
Aan de verfcontractor, fa. Kalkman (Rotterdam), werd eveneens voor de „Esso Cambria" geleverd een totaal van 8000 liter rustban 186 en rustban
191, twee soorten die alleen verschillen in kleur.
Voor de bewerking van het onderwatergedeelte van de tanker werd tevens gebruikt 25.000 liter koolteer-epoxy, die over de roestwerende grondlaag
werd aangebracht. Daaroverheen ging een derde zg. anti-fouling-laag tegen aangroei van zee-organismen. Hiervan was 5000 liter nodig.
Tenslotte bestond de levering door Esso Chemie nog uit 11.000 liter andere soorten rustban, 14.000 liter verdunners en 1500 kilo verf, alleen al voor
het aanbrengen van merktekens op de platen voor de verdere bewerking. De leveringen Zullen ook voor de beide volgende tankers voor Esso plaats
vinden.
"Esso Nederland 50" te water.
Onder grote belangstelling werd de „Esso Nederland 50" gedoopt door mevrouw M. C. van Zwieten.
Het tweede smeerolie-bunkerschip, de „Esso Nederland 50", werd vrijdag 23 mei bij scheepswerf „De Hoop" te Schiedam te water gelaten. De doop
werd verricht door mevrouw M. C. van Zwieten.
Door de toenemende scheepvaartintensiteit in zowel de Rotterdamse als de Amsterdamse haven en de stijgende vraag naar scheepvaart-smeer-
middelen in de eerstkomende jaren werd tot de bouw van dit bunkerschip besloten. Daar komt nog bij dat de tonnage van de schepen steeds groter
wordt en ook de hoeveelheid smeerolie die per schip moet worden geleverd. Nog afgezien van het steeds groter wordende aantal schepen die smeer-
middelen zullen bestellen.
Quick despatch.
Leveringen van 40.000 liter (200 vaten per schip) zijn heden ten dage geen zeldzaamheid meer. Dergelijke hoeveelheden kunnen niet in vaten worden
geleverd. Bij de huidige „quick despatch", een van de belangrijkste aspecten van de moderne bulk-, carrier- en containervaart zou vatenlevering te
lang duren en te kostbaar worden.
Het leveren van smeeroliën met eigen bunkerschepen garandeert bovendien een optimale kwaliteits- en afleveringscontrole. De „Hsso Nederland 50"
is speciaal gebouwd en ingericht voor de aflevering van smeerolie aan zeeschepen. Het kan 100.000 liter smeerolie in bulk vervoeren, verdeeld over
10 tanks, die speciaal voor dit doel geconserveerd zijn met rustban coating. Bovendien maken deze 10 tanks het mogelijk om 10 verschillende olie-
soorten in bulk te vervoeren. Hiernevens kunnen 100 vaten van 200 liter in een speciaal vatenruim worden meegenomen. Voor het laden en lossen
van deze vaten is een 13 meter lange, onge-staagde en 180 graden draaibare vatenmast geïnstalleerd.
Na de doop gleed de „Esso Nederland 50" zijwaarts in het water.
Moderne bouw.
Voor de voortstuwing werd ingebouwd een 4-taks DAP-dieselmotor met een vermogen van 169 pk, waarachter een twin-disc keer-koppeling is ge-
monteerd, die het schip een snelheid zal moeten geven van ongeveer 17 km per uur.
De voortstuwingsmotor levert tevens vermogen aan een hydraulisch systeem voor de aandrijving van 2 Houttuin pompen, elk met een capaciteit van
30.000 liter per uur, voor de aflevering van smeerolie, en ook aan de hydraulische hij slier en hydraulische ankerlier.
In de motorkamer is een Thermopac thermische ketel opgesteld met een capaciteit van 70.000 kcal. om de smeerolie in de achterste 6 tanks, die
uitgerust zijn met ver-warmingsspiralen, op elke gewenste afleveringstempcratuur te kunnen brengen.
In de stuurhut zijn o.a. een radar-installatie, bochtaanwijzer, kompas, marifoon en semafoon geïnstalleerd.
Voor de drie bemanningsleden is een gecombineerde eet-zit salon ingericht en voor ieder bemanningslid een eigen slaapvertrekje omdat dag- en
nacht serviceverlening voorkomt.
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N.V.
IN DIENST GETREDEN :
E. W. C. M. Janssen
De „Esso Rotterdam" bestemming Mena Perz. Golf 23 juni.
Gezagvoerder (wnd)
|
J.W. Mossel
|
1e stuurman
|
J.C. Vlug
|
2e stuurman
|
R. v.d. Poel
|
3e stuurman
|
A. Parre
|
HWTK
|
J. de Vries
|
2e wtk
|
K. Wortel
|
3e wtk
|
H. Mulder
|
3e wtk
|
L. Fluit
|
4e wtk
|
A.C.J. Swart
|
5e wtk
|
A. Visser
|
5e wtk
|
G. Freriks
|
5e wtk
|
L Daane Bolier
|
Elektricien
|
J.B. v.d. Heemst
|
Marconist
|
G. Buiningen
|
Kokhofmeester
|
J. Raapis
|
De „Esso Amsterdam" 16 mei Lissabon Portugal 26 mei Bony Nigeria 7 juni Rotterdam.
Gezagvoerder
|
M.C. v.d. Vliet
|
1e stuurman
|
R. v.d. Velden
|
2e stuurman (wnd)
|
H.J.M. Kuypers
|
3e stuurman
|
J.H.W. v. Dongen
|
HWTK
|
F. van Asten
|
2e wtk
|
J. v.d. Zwan
|
3e wtk
|
J. Teunissen
|
3e wtk
|
A. Plasschaert
|
4e wtk (wnd)
|
P. Habraken
|
5e wtk
|
A. v. Harten
|
5e wtk
|
H. Fouraux
|
5e wtk
|
K.C. Ong
|
Elektricien
|
R.J. Kraay
|
Marconist
|
R. Ritchie
|
Kokhofmeester
|
A. Folugo
|
De „Esso Den Haag" 14 mei Rotterdam bestemming Midd. Zee 31 mei Fawley 8 juni Brega (Midd. Zee).
Gezagvoerder
|
L. Veen
|
1e stuurman
|
G.J. Alkema
|
2e stuurman
|
A.G. Kocken
|
3e stuurman
|
H. Markx
|
HWTK
|
J. Pronk
|
2e wtk
|
C. v.d. Horst
|
3e wtk (wnd)
|
J. Kieviet
|
3e wtk (wnd)
|
R.J. de Ruysscher
|
4e wtk (wnd)
|
L.P. Hartland
|
5e wtk
|
J. Streur
|
5e wtk
|
P.J. de Vries
|
5e wtk
|
E. Janssen
|
Elektricien
|
W.C. de Mooy
|
Marconist
|
J.P. Bijl
|
Kokhofmeester
|
A. Hazenoot
|
Met studieverlof waren:
W. Mellema, B. Kelderman, P. Mellema, M.G. de Groot, H. Crucq, A. van Klink, P. Pesman, H. van Vugt
Met verlof waren:
S.F. Westra, B. Croes, K. Pals, W. Grüter, J.A.G. Portier, A. van Noorloos, C.A.H. Brandt, M.C.v.d.Tol
J.H. de Vries, L. Meeusen, S. Tuit, J.P. Stoutjesdijk, F. Scheppers
Met ziekteverlof waren:
H. Jansen, F.D. Rottier, J. Thoonsen
Essofoon - 15 jaargang 1969
No. 6-1969
Dubbel record.
Het LPG-scbip „Gay Lussac" is vrijwel zeker het grootste schip in haar soort dat de Rotterdamse haven is binnengelopen.
Het schip ligt hier gemeerd aan pier 1 van de Esso Raffinaderij Rotterdam in de 3e Petroleumhaven
In ruim 7 uur werd op donderdag 5 juni door enige raffinaderij-employés maar eventjes 8820 ton gekoelde butaan (-12° C) aan boord van het
LPG-schip de „Gay Lussac" gepompt. Een dubbelrecord dus waarbij voor één levering de tijd korter en de hoeveelheid groter waren dan ooit
tevoren.
De Gay Lussac is een 24.000 tons schip met een lengte van 194 meter dat op 11 januari van dit jaar in La Ciotat te water werd gelaten en
dat nu voor een Franse maatschappij en varende onder Panamese vlag op haar eerste reis ook onze raffinaderij aandeed. Het schip heeft
een laadvermogen van 14.000 kubieke meter en naast de belading bij onze raffinaderij werd Italië en België aangedaan waarna het koers
zette naar Zuid-Amerika.
Met deze levering is tevens bewezen dat de nieuwe laadfaciliteiten met bijbehorende koelinstallaties aan de verwachtingen voldoen. Zelfs
meer dan dat, want de ontworpen capaciteit van 10.000 ton in 10 uur werd ruimschoots overschreden door een gemiddelde van meer dan
1200 ton per uur.
De „Gay Lussac" werd aan raffinaderij-pier 1 in recordtijd beladen met meer dan 8800 ton butaan
Esso binnenschepen verlengd.
In de periode van 28 april tot 23 mei werd de Esso Nederland 70 op de werf Schram te Bolnes met ca. 10 meter verlengd. De in 1959 ge-
bouwde Esso Nederland 70 vervoert schone produkten en heeft een draagvermogen van bijna 1180 ton. De nieuwe lengte van het schip
is ongeveer 90 meter.
Een bijzondere ingreep was de verplaatsing van de twee zij roeren tot 28 cm uit de schroeflijn naar buiten. Bij de proefvaart is gebleken dat
hierdoor de manoeuvreerbaarheid en bestuurbaarheid veel is verbeterd. In de genoemde periode werden ook grote survey-werkzaamheden
uitgevoerd aan het schip algemeen en twee 350 pk Bolnes hoofd-motoren geheel gereviseerd. Tevens werden verbeteringen aangebracht
in de verblijven en keuken.
De snelheden na de verlenging van het schip zijn, zo niet toegenomen, zeer zeker niet verminderd. Tijdens de proefvaart werd in lege toe-
stand met enige ballast een gemiddelde snelheid gehaald van 20,4 km per uur. Dit is mede het resultaat van het verplaatsen der zijroeren
die het schroefwater een effectiever stroming geven. De verbeterde bestuurbaarheid van het schip is door de verplaatste roeren een succes.
In het dok van de werf te Bolnes wordt het 10 meter lange verlengstuk tussen de twee bestaande delen van de Esso Nederland 70 ge-
varen. De sectie werd door dezelfde werf te Papendrecht gebouwd. Links achter is het achterstuk van de Esso Nederland 69 te zien.
Het voorschip is tijdelijk het dok uitgesleept.
De eveneens in 1959 gebouwde Esso Nederland 69 is niet alleen verlengd met ca.10 meter maar ook werd de pompcapaciteit vergroot.
Verplaatste roeren, tonnage en lengte zijn ongeveer gelijk aan die van de 70.
De Esso Nederland 69 vervoert stookolie. In de periode van 28 april tot 28 mei werd de loscapaciteit uitgebreid door het installeren van
een tweede 250 m3/uur Houttuin ladingpomp. Deze pomp werd aangesloten op de SB hoofdmotor door middel van een Kuyper versnel-
lingskast met hydraulische koppeling, vanaf dek bedienbaar. De 400 m3/uur pomp staat op de BB hoofdmotor aangesloten. De Clayton
ketel werd door het Stoomwezen gekeurd.
Op 29 mei werd de eerste lading stookolie van 1385 ton met de EN 69 vervoerd en gelost met een zeer gunstig resultaat na de nieuwe
voorzieningen. Het totale resultaat voldoet geheel aan de verwachtingen resp. berekeningen.
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N.V.
IN DIENST GETREDEN :
S. Groenhuis
UIT DIENST GETREDEN :
J. Knol, J. v. d. Schaaf
De „Esso Rotterdam", Vertrokken op 4 juni van Bony naat Rotterdam.
Gezagvoerder (wnd)
|
J.C. Vlug
|
1e stuurman (wnd)
|
R. v.d. Poel
|
2e stuurman (wnd)
|
A. Parre
|
3e stuurman
|
S. Groenhuis
|
HWTK
|
S. Tuit
|
2e wtk
|
K. Wortel
|
3e wtk
|
H. Mulder
|
3e wtk (wnd)
|
H. Crucq
|
4e wtk
|
A.C.J. Swart
|
5e wtk
|
A. Visser
|
5e wtk
|
G. Freriks
|
5e wtk
|
L Daane Bolier
|
Elektricien
|
J.B. v.d. Heemst
|
Marconist
|
J. de Jong
|
Kokhofmeester
|
J. Raapis
|
De „Esso Amsterdam", Vertrokken op 10 juni van Rotterdam naar Aruba.
Gezagvoerder
|
M.C. v.d. Vliet
|
1e stuurman (wnd)
|
K. Pals
|
2e stuurman (wnd)
|
H.J.M. Kuypers
|
3e stuurman
|
J.H.W. v. Dongen
|
HWTK
|
J. de Vires
|
2e wtk (wnd)
|
P. Mellema
|
3e wtk
|
J. Teunissen
|
3e wtk (wnd)
|
A. Plasschaert
|
4e wtk (wnd)
|
P. Habraken
|
5e wtk
|
A. v. Harten
|
5e wtk
|
M. v.d. Tol
|
5e wtk
|
K.C. Ong
|
Elektricien
|
R.J. Kraay
|
Marconist
|
R. Ritchie
|
Kokhofmeester
|
J. Thoonsen
|
De „Esso Den Haag", Vertrokken op 10 juni van Brega naar Lavera.
Gezagvoerder
|
L. Veen
|
1e stuurman
|
G.J. Alkema
|
2e stuurman
|
A.G. Kocken
|
3e stuurman
|
H. Markx
|
HWTK
|
J. Pronk
|
2e wtk
|
C. v.d. Horst
|
3e wtk
|
B. Kelderman
|
3e wtk (wnd)
|
R.J. de Ruysscher
|
4e wtk (wnd)
|
L.P. Hartland
|
5e wtk
|
J. Streur
|
5e wtk
|
P.J. de Vries
|
5e wtk
|
E. Janssen
|
Elektricien
|
W.C. de Mooy
|
Marconist
|
J.P. Bijl
|
Kokhofmeester
|
A. Hazenoot
|
Op 10 juni -waren;
Met verlof:
S. Westra, B. Croes, J. Mossel, A. van Noorloos, R. v. d. Velden, W. Grüter, C. Brandt, L. Fluit
J.H. de Vries, A. van Harten, F. van Asten, L. Meeusen, J. v. d. Zwan, J.P. Stoutjesdijk, F. Scheppers, A. Folugo
Met studieverlof:
P. Pesman, A. van Klink, W. Mellema, H. van Vugt, M. de Groot, J. Kievit
Met ziekteverlof:
H. Jansen, F. Rottier, J. Portier