Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 20e jaargang 1974 Nrs 6 - 9
No. 6-1974

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

IN DIENST GETREDEN:
A.E.M. de Bock
M.J. Elswijk
J.J.H.M. Grijnen
J. de Haan
N.P. Hanemaaijer
S.H. Hornstra
G.J. van Ingen
H. de Jong
J. Prins
P.H. Scheltens
P.J. Tol
F.D. Walsem

UIT DIENST GETREDEN:
W. Hoogendijk
A.J. Jonkman
J. Schothorst
J. Stolk

De „Esso Nederland"; Van Rotterdam naar P.G.
Gezagvoerder
J.C. Vlug
1e stuurman
S.G. Boorsma
2e stuurman
T.W.H. van Spronsen
3e stuurman
W.J. Visser
3e stuurman
J.F.C. v. Dongen
Ll. stuurman
W.J. Reyse
HWTK
W. Grüter
2e wtk
P.H. Dassen
3e wtk
K.C. Ong
3e wtk
A. van Harten
4e wtk
G.J. v. Ingen
5e wtk
H.A. Verschoor
5e wtk
A.C. Matsinger
5e wtk
J.F.C. Baesjou
5e wtk
J. Prins
5e wtk
H. de Jong
Elektricien
W. Bos
Kok/Hofmeester
J.G. Gomez
Marconist
W.W. van Wijngaarden

De „Esso Bonaire"; Naar P.G.
Gezagvoerder
L. Veen
1e stuurman
L. Boerman
3e stuurman
W. Boeve
3e stuurman
C. Manche
Ll. stuurman
F.D. van Walsum
HWTK
J. Lokman
2e wtk
J.A. Niels
3e wtk
W. v.d. Boogerd
4e wtk
C.F. van Manen
4e wtk
H.E. Hopman
5e wtk
S.C. Smit
5e wtk
H. v.d. Kievie
5e wtk
A.J.J.M. Koevoets
Electricien
J.B. v.d. Heemst
Kok/Hofmeester
B.J. Andrade
Marconist
M Muller

De „Esso Den Haag", Van Lavera naar P.G.
Gezagvoerder
R. v.d. Velden
1e stuurman
M.P. de Boer
2e stuurman
Klein
3e stuurman
W. Groeneveld
3e stuurman
Koster
3e stuurman
J. de Haan
Ll. stuurman
Schellens
HWTK
C. Smeele
2e wtk
P. Habraken
3e wtk
L. Meeusen
4e wtk
E. ter Horst
4e wtk
J.C. Cranendonk
5e wtk
A. Schuring
5e wtk
J.P. v. Liere
5e wtk
Hornstra
Electricien
R.J. Kraay
Marconist  
Suilen
Kokhofmeester
Top
Trainee
B. Nieuwpoort

De „Esso Saba"; Naar P.G. vanaf Willemshaven
Gezagvoerder
M.C. v.d. Vliet
1e stuurman
C.A.H. Brandt
2e stuurman
J.W.G. van Dongen
3e stuurman
A. v.d. Deyl
3e stuurman
J.V. Verwey
Ll. stuurman
Y. van Wieren
HWTK
F. van Asten
2e wtk
H. Koelman
2e wtk
H. Gierman
3e wtk
H.J. Kemp
3e wtk
D. Drost
4e wtk
E.L. v. Goor
4e wtk
W. Masselink
5e wtk
H.E. Voortman
5e wtk
P.J. Tol
5e wtk
N.P. Hanemaayer
5e wtk
M.J. Elswijk
Electricien
C.M. Booy
Kok/Hofmeester
J.P. Stoutjesdijk
Marconist
C.A. Witte

De „Esso Europoort"; Naar Lavera
Gezagvoerder
H. Jansen
1e stuurman
W. Kerbert
2e stuurman
W.J. Barends
3e stuurman
G. Boon
3e stuurman
F.A. Veenstra
Ll. stuurman
H.A.C. Regenboog
Ll. stuurman
H.J. van Wyhe
HWTK
F. Scheppers
2e wtk
H. Mulder
3e wtk
H.R. Foureaux
3e wtk
R.de Ruysscher
4e wtk
C.D. Jonker
5e wtk
R.E. Kruizinga
5e wtk
A. Toussaint
5e wtk
J.J.H.M. Crynen
5e wtk
A.F.M. de Bock
Electricien
W.C. de Mooy
Kok/Hofmeester
A.A. Jongste
Marconist
P. v. Wijk

Verlof:
L. Veen, S. Snyder, P.A. Staal, K. Pals, H. Kuypers, A.F. van Dokkum, S. Groenhuis, R.E. van de Velden, J.E. Tebbe,
W. Groeneveld, R. Westerink, W.J.P.M. Vernooy, H.J. Zeben, A.H. Nelemans, R.A. v.d. Voort, M.C. Idzinga, C.J. van de Venne,
J. Middelburg, B.P. van Mieghem, J. den Boer, J. Pronk, P. Mellema, J. van der Zwan, J. Kievit, P.C. Nooy, M.G. de Groot,
J.J. Tesselaar, M. Klumper, W.F. Michels, H. van Vugt, G.M. Krullaars, P. Pesman, A.J. Putten, J.H. Lucifer, D. Drost,
J.G. Wermer, P.E.T. Horstman, A.L. Kluyfhout, A.P.M. Nobelen, P.J. de Vries, J. Doornbos, C.P. Strybosch, B. de Vries,
A.J. Langerak, T.J. van Dijk, G.A. Schooten, R. van de Kogel, A.C. van de Eyk, A. Haitsma, R.N. Kuperus, G.J.M. Andriessen,
J. Ballyns, F.L. Glazema, N. Tiemens, J.B. Stee, P. Bergwerff, A. Hazenoot, A. Folugo, A.R. Blanco, G.V. Melicio, C.L. do Rosario,
G.A. Lima, A.J. dos Santos, T.J. Neves, B. Almeida, C.R. Pacin, A.Q. Tubio, A.M.T. Hoogendijk, Q.M. da Graca, G.J. Goncalves,
F.M. Rodrigues, C.A. Timas, M.B. Vieites, M.S. Maceiras, J.M. Lopes, J.P. Fortes, J.T.N. Aquiar, J.B. Duarte, R.D. Cruz,
J.M.P. Sanles, A.L. Nascimento
Ziek:
G. Alkema, R.J.B. Maller, J.W. Goeree, C.L. Methorst, C. Coenraad, R. Ringma, J.C. Correia
Studie:
L. Kloet, A.M. Geul, B.A. Alberts, H.W. van Dijk, J. Ruisch, H. Wegenaar, W. de Roode, C.M. van de Tol

No. 7-1974

ESSO SABA EERSTE MAAL IN NEDERLAND.
Zaterdag 27 juli j.l. heel vroeg in de morgen was Schiphol het verzamelpunt voor een illuster gezelschap. Twee
loodsen, twee technici, de heren E. M. Coppenrath en H. J. Beverdam en uw verslaggever. Doel van dit verzamel-
en was per helicopter naar de Esso Saba te vliegen en haar op haar eerste thuisreis te verwel-komen en be-
geleiden. Het punt waar wij haar zouden treffen lag op 52° N.B. en 3° O.L. (voor niet zeevarenden betekent dit 52
graden Noorderbreedte en 3 graden Oosterlengte; eenvoudig op iedere kaart te vinden). Dit punt ligt zo'n 40 km
buiten de kust voor Europoort.
Na een half uur vliegen zagen wij, ondanks het slechte zicht, de grote tanker liggen en konden wij op het dek landen (via een
takel wel te verstaan). De afmetingen van zo'n schip worden je pas goed dui-delijk alsje over de loopbrug naar de accommoda-
tie-opbouw loopt.
Alles is groot, o.a. de ankerketting en het anker hebben zulke afnietingen dat je je als mens maar erg klein voelt.
De bemanning bestaat echter toch maar uit dertig koppen. Door steeds verdergaande automatisering is het mogelijk met een
minimum aan mensen te varen. Regelapparatuur zorgt ervoor dat het schip en de lading in goede staat blijven en iedere beweg-
ing wordt geregistreerd.
Aan het minimum aan mensen worden steeds hogere eisen gesteld. Deze kleine groep moet voort-durend belangrijke beslis-
singen nemen. De regel-apparatuur moet bediend worden door deze mensen en dat vraagt hoge technische vaardigheden.
Tevens moet het onderhoud en soms ook reparatie van deze apparatuur vaak op zee geschieden. Opieidingen en bijscholingen
worden dan ook steeds zwaarder.
De geromantiseerde verhalen over de zeevaart waar risico's genomen moesten worden bestaan alleen nog in geschiedenis-
boeken. Bij de huidige zeevaart staat alles in het teken van veiligheid en efficientie.
De tocht op zee vanaf het punt waar wij landden verliep zeer voorspoedig. Voor een niet-zeeman is het lastig om, waar niets
aan de horizon te zien is, plaats, tijd en richting te bepalen. Vooral met de richting had uw verslaggever enige moeite. Gelukkig
kwamen al spoedig de boeien in zicht die ons richting Europoort leidden. Toen we de kust dicht naderden kwam goed tot uiting
hoezeer de bemanning als een team werkt. Met de grootste nauwkeu-righeid worden de adviezen van de loodsen opge-volgd,
waarbij iedereen waakzaam de drukte op deze route in het oog houdt. Wanneer het schip in de Waterweg is, komen vier sleep-
boten ons tegemoet.
Nu begint een stukje precisiewerk. Vier sleepboten en de eigen schroefdoen hun werk om veilig en snel aan de kade afte meren.
(Snel betekent in dit geval dat het toch nog een uur duurt voordat afgemeerd is, maar die tijd vliegt voorbij). Vooruit, achteruit,
halve kracht en zeer langzaam zijn orders die elkaar opvolgen.
De Saba is een goed schip, aldus kapitein Van der Vliet. Afgezien van enkele kinderziekten heeft zij zich goed gehouden deze
eerste reis. Zeker qua snelheid en wendbaarheid en het reageren op voor-en achteruit voldoet dit schip uitstekend. De verblijven
van de ofticieren en bemanning zijn tot aller tevredenheid ingericht. Het is een schip waarje met plezier op kan werken.
Wij danken de kapitein en de bemanning hartelijk voor hun gastvrijheid. Op het moment dat deze Essofoon verschijnt, vaart de
Saba al weer ergens over de wereldzeeen. Vanaf deze plaats wensen wij haar en onze collega's aan boord: goede vaart en tot
ziens.
         

Ter herinnering.
De Esso Saba is een schip van 255.000 DWT en behoort tot de vloot van de Esso Tankvaart Neder-landse Antillen N. V. Het
werd gebouwd in Bremen en op 20 februari j.l. gedoopt. De Esso Saba is 347,8 meter long, 51,8 meter breed en heeft bij volle
belading een diepgang van 20,05 meter. De gezamenlijke inhoud van de ladingtanks bedraagt 310.000 m3. Een turbine-instal-
latie van 32.000 pk drijft de 6-bladige schroef aan. Deze schroef (56 ton) heeft een diameter van 8,9 meter en geeft het schip
een vaarsnelheid van ± 16 zeemijien (± 30 km) per uur.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

IN DIENST GETREDEN :
J.F.C. Baesjou
H. de Groot
H. v.d. Kevie
A.J.J.M. Koevoets
J.V. Verwey
H.E. Voortman
C.J.J. Withagen
UIT DIENST GETREDEN :
T. Diepeveen
S. Snijder
P.A. van der Staal

De ,,Esso Den Haag" Vertrokken d.d. 27-8-74 naar Sriracha
Gezagvoerder
K. Pals
1e Stuurman
J. W. Klein
2e Stuurman
F. Koster (W)
4e Stuurman
J. de Haan
4e Stuurman
C. Faber
Hwtk.
B. Nieuwpoort
2e Wtk.
J. Kievit
3e Wtk.
L. Meeusen
3e Wtk.
M. Klumper
4e Wtk.
E. ter Horst (W)
Asst. Wtk.
S. H. Hornstra
Asst. Wtk.
J. P. van Liere
Asst. Wtk.
H. de Groot
Elektricien
R. J. Kraay
Marconist
H. A. M. van Sullen
Kok/Hofmeester
W. N. Top
Extra aan boord
L.l. Stuurman
P. H. Scheltens
4e Wtk.
J. C. Cranendonk (W)
Asst. Wtk.
C. P. Strijbosch

De ,,Esso Nederland" Vertrokken d.d. 22-8-74 naar Rotterdam
Gezagvoerder
J. C. Vlug
1e Stuurman
S. G. Boorsma (W)
2e Stuurman
T. W. H. van Spronsen
3e Sluurman
J. F. C. van Dongen W)
2e Stuurman
W. J. Visser (W)
Hwtk.
B. P. van Mieghem
2e Wtk.
J. van de Zwan
3e Wtk.
K.C.Ong
3e Wtk.
A. van Harten
4e Wtk.
G. J. van Ingen (W)
Asst. Wtk.
J. Prins
Asst. Wtk.
H. de Jong
Asst. Wtk.
A. C. Matsinger
Elektricien
W. Bos
Marconist
A. van Wijngaarden
Kok/Hofmeester
J.G.Gomes
Extra aan boord
L.l. Stuurman
W. J. Reyse
L.l. Stuurman
M. C. Idzinga
4e Wtk.
H. A. Verschoor (W)

De ,,Esso Europoort" Vertrokken d.d. 21-8-74 naar Bahrain
Gezagvoerder
G. Alkema
1e Stuurman
W. Kerbert
2e Stuurman
S. Groenhuis
3e Stuurman
G.Boon (W)
3e Stuurman
C. J. J. Withagen
Hwtk.
J. Pronk
2e Wtk.
H. Mulder
3e Wtk.
H. R. Fouraux
3e Wtk.
R. de Ruysscher
4e Wtk.
P. E. T. Horstman (W)
Asst. Wtk.
A. Toussaint
Asst. Wtk.
R. E. Kruizenga
Asst. Wtk.
J. J. H. M. Crijnen
Elektricien
P. Bergwerff
Marconist
J. van Wensveen
Kok/Hofmeester
A. A. Jongste
Extra aan boord
L.l. Stuurman
H. A. C. Regenboog
L.l. Stuurman
H. J. van Wijhe
Asst. Wtk.
A. F. M. de Bock
Asst. Wtk.
B. de Vries

De ,,Esso Saba" Vertrokken d.d. 30-7-74 naar Kharg Island
Gezagvoerder
M. C. van de Vliet
1e Stuurman
C. A. H. Brandt
2e Stuurman
J. W. G. van Dongen
3e Stuurman
A. van de Deyl
3e Stuurman
J. V. Verwey
Hwtk.
F.Scheppers
2e Wtk.
H. Gierman
3e Wtk.
H. J. Kemp
3e Wtk.
W. F. Michels (W)
3e Wlk.
G. M. Krullaars (W)
Asst. Wtk.
H. E. Voortman
Asst. Wtk.
P. J.Tol
Asst. Wtk.
N, P. Hanemaayer
Elektricien
C. M.Booy
Marconist
C. A. Witte
Kok/Hofmeester
J. P. Stoutjesdijk
Extra aan boord
L.l. Stuurman
Y. van Wieren
L.l. Stuurman
J. Middelburg
Asst. Wtk.
M. J. van Elswijk

De "Esso Bonaire",
Gezagvoerder
J. Mossel
1e Stuurman
L. Boerman
3e Stuurman
W. Groeneveld (W)
3e Stuurman
E. C. Manche
3e Stuurman
W. Boeve (W)
Hwtk.
J Lokman
2e Wtk.
J. A. Niels
3e Wtk.
M. G. de Groot
3e Wtk.
W. v. d. Boogerd
4e Wtk.
A. L. Kluyfhout
Asst. Wtk.
H. van de Kevie
Asst. Wtk.
R. Beukema
Asst. Wtk.
J. Doornbos
Elektricien
N. Tiemens
Marconist
M. Muller
Kok/hofmeester
B. J. Andrade
Extra aan boord
L.l. Stuurman
F. D. van Walsem
3e Wtk.
J. H. Lucieer (W)
Asst. Wtk.
A. J. J. M. Koevoets
Asst. Wtk.
G. A. Schooten

DANK
Hiermede betuig ik mijn hartelijke en oprechte dank ook namens mijn vrouw voor het prachtige bloemstuk dat wij mochten ont-
vangen van directie en personeel van Esso Tankvaart mij. bij ons 25-jarig huwelijksfeest.
C. J. P. Coenraad

No. 8 -1974

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

IN DIENST GETREDEN :
R. Beukema
UIT DIENST GETREDEN :
J.F.C. Baesjou
A.F. Dokkum
H.W. van Dijk
P.C. Nooy
F.A. Veenstra
Mej. C.J. v.d. Venne
GOUDEN MIJ.-INSIGNES :
Tien jaar
L.A. Roske                   30-10-74
A.Folugo                     17-11-74

De ,,Esso Nederland"; Vertrokken: 28-9-74 Van: Rotterdam naar: Lissabon (dok) Vetr. Lissabon ± 25-10 naar P.G.
Gezagvoerder
J. Mossel
1e Stuurman (wmd.)
S. G. Boorsma
2e Stuurman
I.W. H. v. Spronsen
3e Stuurman
W. J. P. M. Vemooy
3e Stuurman
R. A. v. d. Voort
Ll. Stuurman
C. Smeeze
Ll. Stuurman
B. P. v. Mieghem
Hwtk.
B. P. v. Mieghem
2e Wtk.
J. v. d. Zwan
3e Wtk.
K.C.Ong
3e Wtk.
G. M. Krullaars
4e Wtk. (wrnd.)
W. Masselink
4e Wtk. (wrnd.)
H. A. Verschoor
Asst. Wtk.
R. N. Kuperus
Asst. Wtk.
F. L. Glazema
Asst. Wtk.
A. C. Matsinger
Asst. Wtk.
J. P. v. Liere
Elektricien
J. Stoffels
Marconist
C. J. Twilt
Hofmeester
A. P. dos Santos
2e Kok
0. Lopes
Bediende
J. S. Alves
Bediende
C. M. Calderon
Bediende
A. D. Lopes
Pompman
A. Q. Tubio
Bankwerker
Q. M. da Graca
Bankwerker
R. Brito
Bootsman
G. J. Goncalves
Matroos
B. Cabral
Matroos
A. P. Freitas
Matroos
R. D. Cruz
Matroos
A. dos Santos
Matroos
M. S. Macciras
Matroos
R. G. Fonseca
Matroos
J. N. da Cruz
Matroos
C. A. Timas
Matroos
J. M. P. Sanles
De ,,Esso Saba"; Vertrokken: 3-10-74, Van: Savona naar: P.G. 30-10-74, Passeert: kaapstad 19-10-74
Gezagvoerder
R. v. d. Velden
1e Stuurman
H. Kuypers
2e Stuurman
B. J. Grummels
3e Stuurman
A. H. Nelemans
3e Stuurman
J. V. Verwey
Ll. Stuurman
W. J. Reyse
Ll. Stuurman
J. Middelburg
Hwtk.
F.Scheppers
2e Wtk.
H. Koelman
3e Wtk. (wmd.)
W. F. Michels
3e Wtk. (wmd.)
A. P. M. Nobelen
4e Wtk.
P. J. de Vries
Asst. Wtk.
H.E.Voortman
Asst. Wtk.
A. J. Langerak
Asst. Wtk.
W. J. v. Laren
Asst. Wtk.
M. J. Elswijk
Elektricien
J. B. v. d. Heemst
Marconist
C. A. Witte
Hofmeester
A. Folugo
2e Kok
J. S. Almeida
Bediende
A. J. dos Santos
Bediende
J. J. Correia
Bediende
G. A. Lima
Pompman
C. R. Pacin
Bankwerker
R. Beekman
Bootsman
A. Verhey
Matroos
L. Röske
Matroos
L. Röske
Matroos
J. B. Bentub
Matroos
A. Nascimento
Matroos
A. L. dos Reis
Matroos
0. A. Xavicr
Matroos
A. Moreno
Matroos
R. C. P. de Oliveira
De ,,Esso Bonaire"; Vertrokken: 19-10-74 Van: Rotterdam naar: Fawley 20-10-74
Gezagvoerder
L. Veen
1e Stuurman
M. P.de Boer
2e Stuurman (wmd.)
W. J. Visser
3e Stuurman
H.J. v. Zeben
3e Stuurman
W. Groeneveld
Hwtk.
J. Lokman
2e Wtk. (wmd.)
M. G. de Groot
3e Wtk. (wmd.)
J. H. Lucieer
4e Wtk.
A. L. Kluyfhout
4e Wtk. (wmd.)
J. Doornbos
Asst. Wtk.
G. A. Schooien
Asst. Wtk.
R. Beukema
Asst. Wtk.
A. J. J. M. Koevoets
Asst. Wtk.
S. C. Smit
Asst. Wtk.
P. J.Tol
Elektricien
N. Tiemens
Marconist
M. Muller
Hofmeester
J. P. Stoutjesdijk
2e Kok
A. R. Blanco
Bediende
J. v. Vazques
Bediende
T. J. Neves
Bediende
A. J. Oliveira
Pompman
J. d. R. Lima
Bankwerker
A. L. Santos
Bootsman
M. B. E. Pinto
Matroos
D. J. Medina
Matroos
M. S. Belles
Matroos
M. A. de Brito
Matroos
M. C. Villafin
Matroos
C. T. Otero
Matroos
A. R. dos Santos
Matroos
J. A. Lopes
De ,,Esso Den Haag"; Vertrokken: 22-9-74 Van: Ras Tanura naar: Augusta 29-10-74
Gezagvoerder
K. Pals
1e Stuurman (wmd.)
J. W. Klein
2e Stuurman (wmd.)
J. E. Tebbe
3e Stuurman (wrnd.)
J. de Haan
4e Stuurman
G. Faber
Ll. Stuurman
P. H. Schellens
Hwtk.
B. Nieuwpoort
2e Wtk.
J. Kievit
3e Wtk.
C. L. Methorst
3e Wtk.
M. Klumper
4e Wtk. (wrnd.)
E. ter Horst
4e Wtk. (wmd.)
J. C. Cranendonk
Asst. Wtk.
C. P. Strijbosch
Asst. Wtk.
S. H. Hornstra
Asst. Wtk.
P. H. Schuitemaker
Asst. Wtk.
H. de Groot
Asst. Wtk.
T. J. v. Dijk
Elektricien
R. J. Kraay
Marconist
J. H. A. M. Suilen
Hofmeester
W. N. Top
2e Kok
A. J. Monteiro
Bediende
A. P. Delgado
Bediende
A. D. Fortes
Bediende
J. B. Fortes
Pompman
B. Wetzels
Bankwerker
A. C. Delgado
Bootsman
F. M. Rodrigues
Matroos
J. G. da Veiga
Matroos
T. F. Teixeira
Matroos
M. D. Fonsega
Matroos
M. J. Delgado
Matroos
A. L. Delgado
Matroos
J. B. Fortes
Matroos
V. N.Sancha
De ,,Esso Europoort"; Vertrokken: 21-9-74 Van: Ras Tanura naar: Le Havre 31-10-74 Passeert: Las Palmas 24-10-74
Gezagvoerder
G. Alkema
1e Stuurman
W. Kerbert
2e Stuurman
S. Groenhuis
3e Stuurman
C. J. J. Withagen
3e Stuurman (wrnd.)
G. Boon
Ll. Stuurman
H. A. C. Regenboog
Ll. Stuurman
H. J. v. Wijhe
Hwtk.
J.den Boer
2e Wtk.
P. Habraken
3e Wtk.
A. J. Putten
4e Wtk. (wrnd.)
P. E. T. Horstman
4e Wtk. (wrnd.)
J. J. H. M. Crijnen
Asst. Wtk.
A. Toussaim
Asst. Wtk.
B. de Vries
Asst. Wtk.
A. F. M. de Bock
Elektricien
P. Bergwerff
Marconist
J. v. Wensveen
Hofmeester
A. A. Jongste
2e Kok
C. L. do Rosario
Bediende
P. D. Sancha
Bediende
V. J. Neves
Bediende
L. S. Piedade
Bankwerker
G. F. Fonseca
Bootsman
J. S.Gomes
Matroos
J. M. Lopes
Matroos
J.P.Fortes
Matroos
C. N. Fortes
Matroos
F. R. Andrade
Matroos
F. de Pina
Matroos
C. J.Fortes
Verlof:
M.C. v.d. Vliet, H. Jansen, J. Vlug, L. Boerman, C.A.H. Brandt, F. Koster, J.W.G. v. Dongen, W.J. Barends, L. Kloet,
T. Overdijking, A. v.d. Deyl, C. Manche, W. Boeve, J.F.C. v. Dongen, M.C. Jdzinga, F.D. v. Walsem, F. v. Asten, J. Pronk,
H. Mulder, H. Gierman, J.A. Niels, R. de Ruysscher, H.R. Fouraux, L. Meeusen, H.J. Kemp, W. v.d. Boogerd, A. v. Harten,
G.J. v. Ingen, C.D. Jonker, G. Driessen, A. Schuuring, J. Prins, R.E. Kruizenga, H. v.d. Kevie, N.P. Hanemaayer, W. Bos,
C.M. Booy, W.C. de Mooy, A.N. Talho, M. Duarte, R. Ringma, H.L. Lopes, J.V. Mendes, A. Hazenoot, J.G. Gomes,
B.J. Andrade, B. Almeida, J.M. Machado, A.A. Morais, A.A. Andrade, A.P. Monteiro, A.M.T. Hoogendijk, D.E. Samallo,
J. Schout, W. Schosswald, D.0. Morais, J.F. Miranoa, C.A. Lopes, J. Oliveira, A.R. Silva, A.A. Silva, M.B. Vieites, J.B. Duarte,
M.M. Vhantre, A.F. Martins, L. Barros, S.G. Silveira, V.R. Costa, E.F. Lima, M.J. Crisistomo
Studieverlof:
R.E. v.d. Velden, A.M. GeuI, B.A. Alberts, R. Westerink, J. Ruisch, P. Pesman, P.H. Dassen, H. Wegenaar, J.G. Wermer,
H. v. Vugt, J.J. Tesselaar, W. de Roode, C.M. v.d. Tol, E.L. v. Goor, C.F. v. Manen, H.E. Hop-man, J.W. Goeree, A. Haitsma,
J. Ballijns.R.J.B. Mailer
Ziek:
J.C. Correia, C. Coenraad

TWEE REACTIES OP FOTO PETROLEUMINSTALLATIE TE URK.
Myne heren,
In de Essofoon van September zag ik de mooie oude foto van Urk. Ik herken die meneer in Urkerdracht nog goed en ook die
tankinstallatie. Ik kan me nog goed herinneren, dat ik daar voorjaar 1927 voor het eerst kwam met de E.N. 56 als 2de matroos.
Ik was er al meer geweest met de hotter van mijn vader. Die dag was het biddag. De haven vol bolters van de Zuiderzee en mo-
torbotters van deNoordzee. Wijmoesten vooraan blijven iiggen, want er was geen kans om in de hoek te komen bij de loswal.
We hadden daar veel moeite altijd om voor de loswal te komen, tussen de vissersschepen door en dan achteruit er vandaan. Er
moest 2X perjaar petroleum naar Urk. In het voorjaar en najaar ca 80 nf en dan de rest naar Zwolle. Dat vond ik altijd een mooie
reis. Later als schipper ben ik er ook veel geweest met de EN 57. Wij hielpen er in Urk eerst met een leiding aanleggen, daar
was veel werk mee, maar dat vonden we allemaal wel leuk. We hadden daar veel bekijks met zo'n mooie tanker van toentertijd.
De EN 56 de eerste 7jaar, later met de 57. Ik heb toen in de oude petroleumhaven welgehoord dat de petroleum eerst werdge-
varen met tankdekschuiten met een stoom-sleepbootje ervoor. Dat was wat, over die toen grote Zuiderzee en met mensen die
nooit zee gezien hadden. Zo moesten ze toen ook naar Texel (Oudeschild), daar was ook al gauw een depot, en dan naar Leiden
en Alkmaar. Ik meen dat in 1922 de eerste motor is ge-komen bij de EN 55, 40 pk; een gloeikopmotor nog. In 1924 de EN 51,
48 pk, de EN 54, 75 pk en de EN 57, 48 pk en in 1926 de EN 56, 75 pk. De namen waren toen de Urk, Amstel, Schelde, IJsel
en Waal; de tankers van de binnenvaart van toen.
In 1928 heb ik voor het eerst een lading benzine meegemaakt.
        
Ik stuur hierbij een tekening van de EN 57, zoals die was voor 1949, voor de verbouwing van 153 m3 tot 203m3.
C. Taanman.

Wij danken de heer Taanman voor zijn spontane reactie. Het is voor ons een bewijs dat de nieuwe rubriek ,,de Automaat" weer-
klank vindt, zeker bij onze oudere lezers.
Wij hopen op deze manier nog bij vele lezers goede oude hereinneringen opte roepen.
Nogmaals onze dank, de redactie.

No. 9 -1974

KNMI onderscheiding voor gezagvoerder Van der Vliet, Barometer voor gezagvoerder Van der Velden.
Op 9 oktober j.l. vond in de Doelen te Rotterdam de traditionele twee jaarlijkse uitreiking plaats van de onderschei-
dingen en beloningen aan gezagvoerders, stuurlieden en radio-officieren, die zich in de afgelopen periode ver-
dienstelijk hebben gemaakt met het opstellen en verzenden van weerrapporten, naar de diverse kuststations vanuit
zee.
Goud voor M. C. van der Vliet.
Ditmaal reikte de Staatssecretaris van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, dr. H. M. H. van Hullen, de onderscheidingen
en beloningen uit. Gezagvoerder M. C. van der Vliet kreeg nu de gouden medaille. In 1968 was hem de zilveren medaille uitge-
reikt. Deze gouden onderscheiding werd volgens de Staatssecretaris uitgereikt „uit erkentelijkheid voor langdurige en bijzonde-
re verdiensten op het gebied der maritieme meteorologie."
Gezagvoerder R. van der Velden werd beloond met de befaamde KNMI-barometer. Helaas kon hij deze niet zelf in ontvangst
nemen, daar hij op de Esso Saba voer, onderweg naar de Perzische Golf. Gelukkig was mevrouw Van der Velden aanwezig om
deze beloning toch in ontvangst te kunnen nemen.
Voor de eigenlijke uitreiking hield de hoofddirecteur van het KNMI, dr. M. W. F. Schregardus, een rede waarin hij dieper inging op
de achtergronden van deze traditionele uitreikingen. Verder stipte hij de verbondenheid tussen de meteorologie en de hydrografie
aan. Dit met het oog op hel 100-jarig bestaan van de Hydrografische Dienst van de Koninklijke Marine. Daarin ging de heer
Schregardus uitvoerig in op de verdienstelijke werkzaamheden van een Engelse zeeman, hydrograaf, meteoroloog en astronoom,
Sir Francis Beaufort.
Beaufort werd precies 200 jaar geleden geboren en is de grondlegger geweest voor de schaal waarop de windkrachten worden uit-
gedrukt. Per slot van rekening is wind voor de zeeman een belangrijke zaak, daar meer wind betekent: meer golven en deining.
Tenslotte wees de heer Schregardus op het feit dat er binnenkort nieuwe verrekenschalen komen voor de weerrapportering op zee.
Met nadruk betoogde hij, dat het schatten van de wind zoals dit nu op de schepen gebeurt vaak betrouwbaarder is dan het aflezen
op een anemometer. Zelfs in de toekomst mag het systeem van het schatten van de wind niet veranderen, daar het gehele sys-
teem van omrekeningen er nu op gebaseerd is, dat de schattingen correct zijn.
Bij de uitreiking waren namens Esso aanwezig de heren H. J. Beverdam en J. Vanden Bergh.
Deze dubbele vertegenwoordiging benadrukt wel dat wij er trots op zijn, dat erbij deze uitreiking wederom Esso-
officieren zijn onderscheiden. Want ook de weerrapportering op zee en het snelle verzenden daarvan naar de be-
treffende kuststations levert een belangrijke bijdrage op naar een stuk veiligheid aan boord waar iedereen zeer
bij gebaat is.
Staatssecretaris Van Hutten: gouden medaille voor gezagvoerder Van der Vliet.

1975 Jubilea/Pensioenen/Buttons 1975.
Esso Nederland

PENSIOENEN :
J.P. Stoutjesdijk - ETM - 01-07-1975  27 jaar
JUBILEA :
J. Pronk - ETM - 13-02-1975  25 jaar
P. Mossel - ETM - 01-05-75  25 jaar
SERVICE-BUTTONS :
20 jaar:
L. Veen - ETM - 20-05-1975
G. Alkema - ETM - 22-06-1975
10 jaar:
F.de Pina - ETM - 29-06-1975
J.V. Mendes - ETM - 22-07-1975
J.B. v.d. Heemst - ETM - 09-08-1975
P. Habraken - ETM - 16-08-1975
M.G. de Groot - ETM - 23-08-1975
A.A. Morais - ETM - 25-10-1975

UIT DIENST GETREDEN
C. Coenraad, C.L. do Rosario, C.A. Lopes

De „Esso Den Haag"; Vertrokken: 24-11-74 Van: Trieste naar; P.G. Passeert: Kaapstad 14-12-74
Gezagvoerder
G. Alkema
1e Stuurman (wmd.)
L. Kloet
2e Stuurman (wmd.)
A. v. d. Deyl
3e Stuurman (wmd.)
J. Ruisch
3e Stuurman (wmd.)
C. Faber
Hwtk.
C. Smeele
2e Wtk.
H. Gierman
3e Wtk.
C. L. Methorst
4e Wtk. (wrnd.)
R. E. Kruizenga
4e Wtk. (wrnd.)
C. P. Strybosch
Asst. Wtk.
F. v. d. Weiden
Asst. Wtk.
J. Barends
Asst. Wtk.
P. H. Schuitemaker
Asst. Wtk.
T. J. van Dijk
Elektricien
R. J. Kraay
Hofmeester
A. Hazenoot
2e Kok
A. J. Monteiro
Bediende
A. F. Evora
Bediende
A. D. Fortes
Bediende
R. A. Aleixo
Pompman
B. Wetzels
Bankwerker
A. C. Delgado
Bootsman
F. M. Rodrigues
Matroos
J. G. da Veiga
Matroos
I. F. Teixeira
Matroos
M. D. Fonseca
Matroos
M. J. Delgado
Matroos
A. L. Delgado
Matroos
A. R. Silva
Matroos
V. N.Sancha
Marconist
J. H. M. Hudales
De „Esso Nederland"; Vertrokken: 24-11-74 Van: Ras Tanura naar: Rotterdam Passeert: Kaapstad 11-12-74
Gezagvoerder
J. Mossel
1e Stuurman
L. Boerman
2e Stuurman (wmd.)
F. Koster
3e Stuurman
W. J. P. M. Vemooy
3e Stuurman
R. A. v. d. Voort
Hwtk.
J. Pronk
2e Wtk.
J. v. d. Zwan
3e Wtk.
G. M. Krullaars
4e Wtk. (wmd.)
W. Masselink
4e Wtk. (wmd.)
F. L. Glazema
Asst. Wtk.
J. P. van Liere
Asst. Wtk.
R. N. Kuperus
Asst. Wtk.
H. v. d. Kevie
Elektricien
J. Stoffels
Hofmeester
A. P. dos Santos
2e Kok
0. Lopes
Bediende
J. S. Alves
Bediende
C. M. Calderon
Bediende
A. D. Lopes
Pompman
A. G. Tubio
Bankwerker
Q. M. da Graca
Bootsman
G. J. Goncalves
Matroos
B. Cabral
Matroos
J. M. P. Sanles
Matroos
R. D. Cruz
Matroos
A. Dos Santos
Matroos
M. S. Maceiras
Matroos
R. G. Fonseca
Matroos
C. A. Timas
Marconist
C. J. Twilt                               
De „Esso Europoort"; Vertrokken: 26-11-74 Van: Lissabon naar: P.G. Passeert: Kaapstad 9-12-74
Gezagvoerder
H. Jansen
1e Stuurman (wmd.)
J. W. G. van Dongen
2e Stuurman
S. Groenhuis
3e Stuurman
C. J. J. Withagen
3e Stuurman
T. Overdijkink
Ll. Stuurman
F. D. van Walsem
Hwtk.
F. van Asten
2e Wtk.
P. Habraken
3e Wtk.
A. J. van Putten
3e Wtk.
H. R. Fouraux
4e Wtk. (wmd.)
P. E. T. Horstman
4e Wtk. (wrnd.)
C. D.Jonker
Asst. Wtk.
A. Schuring
Assl. Wtk.
B. de Vries
Asst. Wtk.
J. Prins
Asst. Wtk.
N. P. Hanemaayer
Elektricien
W. C. de Mooy
Hofmeester
J. G.Gomes
2e Kok
G. V. Melicio
Bediende.
B. Almeida
Bediende
J. M. Machado
Bediende
A. A. Morais
Pompman
A. M. T. Hoogendijk
Bankwerker
D. 0. Morais
Bootsman
H. L. Lopes
Matroos
P. T. Coutinho
Matroos
M. C. Monteiro
Matroos
J. P. Fortes
Matroos
A. F. Martins
Matroos
M. B. Vieites
Matroos
V. A. da L. Delgado
Matroos
J. B. Duarte
Matroos
M. M. Chantre
Marconist
P. Dijkstra
De „Esso Bonaire"; Vertrokken: 21-11-74 Van: Ras Tanura naar: Lavera Passeert: Las Palmas 21-12-74
Gezagvoerder
L. Veen
1e Stuurman
M. P.de Boer
2e Stuurman (wmd.)
W. J. Visser
3e Stuurman
H.J.van Zeben
3e Stuurman
A. M. Geul
Hwtk.
J. A. Niels
2e Wtk.
P. Mellema
3e Wtk.
W. v. d. Boogerd
4e Wtk. (wmd.)
J. Doornbos
4e Wtk. (wmd.)
S. C. Smit
Asst. Wtk.
R. Beukema
Asst. Wtk.
P. J. Tol
Asst. Wtk.
S. H. Homstra
Elektricien
P. Bergwerff
Hofmeester
A. A. Jongste
2e Kok
A. R. Blanco
Bediende
J. V. Vazques
Bediende
T. J. Neves
Bediende
A. J. Oliveira
Pompman
J. d. R. Lima
Bankwerker
A. L. Santos
Bootsman
M. B. E. Pinto
Matroos
D. J. Medina
Matroos
M. S. Belles
Matroos
M. A. de Brito
Matroos
M. C. Villafin
Matroos
C. T. Otero
Matroos
A. R: dos Santos
Matroos
J. A. Lopes
De „Esso Saba"; Vertrokken: 8-12-74 Van: Lavera naar: P.G. Passeert: Las Palmas 12-12-74
Gezagvoerder
M. C. van der Vliet
1e Stuurman
H. Kuypers
2e Stuurman
B. J. Grummels
3e Stuurman
A. H. Nelemans
3e Stuurman (wmd.)
J. F. C. v. Dongen
Ll. Stuurman
H. J. van Wyhe
Ll. Stuurman
W. J. Reyse
Ll. Stuurman
H. A. C. Regenboog
Hwtk.
F. Scheppers
2e Wtk.
H. Koelman
3e Wtk.
H. J. Kemp
4e Wtfc.
P. J. de Vries
4e Wtk. (wmd.)
A. J. Langerak
Asst. Wtk.
J. de Vries
Asst. Wtk.
S. Driessen
Asst. Wtk.
W. J. van Laren
Asst. Wtk.
A. F. M. de Bock
Elektricien
W. Bos
Hofmeester
B. J. Andrade
2e Kok
M. J. Ramos
Bediende
A. J. dos Santos
Bediende
A. P. Delgado
Bediende
G. A. Lima
Pompman
C. R. Pacin
Bankwerker
R. Beekman
Bootsman
A. N. Talho
Matroos
J. B.Fortes
Matroos
S. G. Silveira
Matroos
J. M. Lopes
Matroos
J. N. da Cruz
Matroos
0. A. Xavier
Matroos
E. F. Lima
Matroos
J. C. Correia
Marconist
O. W. C. Janssen
Verlof:
K. Pals, J.C. Vlug, R. v.d. Velden, W. Kerbert, J.W. Klein, C.A.H. Brandt, W.J. Barends, T.W.H. v. Spronsen, W. Groeneveld,
C. Manche, W. Boeve, G. Boon, J. V. Verwey, M.C. Idzinga, P.H. Schellens, J. Middelburg, C.M. Booy, J.B. v.d. Heemst,
N. Tiemens, J. Lokman, B. Nieuwpoort, J. den Boer, J. Kievit, M.G. de Groot, J.H. Lucieer, A. v. Harten, M. Klumper,
L. Meeusen, K.C. Ong, W.F. Michels, A.P.M. Nobelen, A.L. Kluyfhout, G.J.vanIngen, H.A. Verschoor, J.J.M. Crijnen,
J.C. Cranendonk, M.J. Elswijk, H. de Groot, H.E. Voortman, G.A. Schooten, A.C. Matsinger, A.J.J.M. Koevoets, A. Toussaint
Studieverlof:
R.E. v.d. Velden, R. Westerink, J.E. Tebbe, P. Pesman, P.H. Dassen, H. Wegenaar, J.G. Wermer, A. v. Vugt, J.J. Tesselaar,
W. de Roode, C.M. v.d. Tol, E.L. van Goor, C.F. van Manen, H.E. Hopman, E. ter Horst, A. Haitsma, J.W. Goeree
Ziek:
B.P. van Mieghem, R. Ringma, J. de Haan, W. Schosswald, B.A. Alberts, H. Mulder
Op Kantoor:
R. de Ruysscher, W. Grüter.