Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 21e jaargang 1975 Nrs 1 - 11
Only in Dutch.

Essofoon - 21 jaargang 1975 (Totaal 22 nummers)
No. 1-1975

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

IN DIENST GETREDEN:
J. Hondema

UIT DIENST GETREDEN:
J.H. M.Crijnen

JUBILEUM 25jaar:
 J. Pronk

PROMOTIES PER 1-1-1975:
De volgende promoties hebben per 1 Jan. j.l. plaatsgevonden:
K. Pals tot gezagvoerder;
J.W. Klein en S.G. Boersma tot 1e stuurman;
J.W. Visser, F. Koster en J.E. Tebbe tot 2e stuurman,
G. Boon tot 3e stuurman;
J.A. Niels tot Hoofdwerktuigkundige;
W.F.C. Michels en J.H. Lucieer tot 3e WTK;
J.C. Cranendonk, E.H. ter Horst, P.E.T. Horstman, C.D. Jonker, W. Masselink en H.A. Verschoor tot 4e WTK.
Onze hartelijke gelukwensen aan betrokken personen.

Scheepsposities:

De „Esso Den Haag"; Vertrokken: 30-12-1974 Van: Ras Tanura naar: Port Stanvac Passeert:
De „Esso Nederland"; Vertrokken: 2-1-1975 tot nader order ten anker Lyme Bay Engeland
De „Esso Europoort"; Vertrokken: 30-12-1974 Van: Ras Tanura naar: Singapore
De „Esso Bonaire"; Vertrokken: 1-1-1975 Van: Fawley naar: Bahrein  Passeert: Kaapstad 17-1-1975
De „Esso Saba"; Vertrokken: 14-12-74 Van: Las Palmas naar: Bahrein  Passeert: (situatie na vertrek PG.)

Bemanningslijsten :

Esso den Haag
Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
G. Alkema
J. C. Vlug
H.Jansen
L. Veen
M.C. v. d. Vliet
1e Stuurman
L. Kloet (wrnd.)
L. Boerman
J. W. G. v. Dongen (wrnd.)
M. P. de Boer
H. Kuypers
2e Stuurman
A. v. d. Deyl (wrnd.)
W. J. Berends
S. Groenhuis
W. J. Visser
B. J. Grummels
3e Stuurman
J. Ruisch (wrnd.)
C. Mancke
J. de Haan
H. J. v. Zeben
J. Hondema
3e Stuurman
C. Faber (wrnd.)
M. C. Idzinga (wrnd.)
T. Overdijkink
A. M. Geul
J. F. C. v. Dongen (wrnd.)
LL. Stuurman
-
P. H. Schellens
F. D. v. Walsern
-
H. A. C. Regenboog
LL. Stuurman
-
-
-
-
H.J.v.Wyhe
Hwtk.
B. Nieuwpoort
J. Pronk
F. v. Asten
J.A.NieIs
J.den Boer
2e Wtk.
H. Gierman
C. M. v. d. Tol (wrnd.)
J. Kievit
P. Mellema
H. Koelman
3e Wtk.
L. Meeusen
G.M. Krullaars
H. R. Fouraux
W. v. d. Boogerd
H. J. Kemp
3e Wtk.
-
M. Klumper
-
-
-
4e Wtk.
R. E. Kruizenga (wrnd.)
W. Masselink
C. 0. Jonker
J. Doornbos (wrnd.)
J. C. Cranendonk
4e Wtk.
C. P.Strybosch (wrnd.)
F. L. Glazema (wrnd.)
G. J. v. Ingen (wrnd.)
S. C. Smit (wrnd.)
A. J. Langerak (wrnd.)
Asst. Wtk.
F. v. d. Weiden
H. de Groot
A. Schuring
M.J.EIswijk
J. de Vries
Asst. Wtk.
J. Barends
R. N. Kuperus
J. Prins
P. J. Tol
S. Driessen
Asst. Wtk.
P. H. Schuitemaker
H. v. d. Kevie
N. P. Hanemaayer
S. H. Hornstra
W. J. v. Laren
Asst. Wtk.
T. J. v. Dijk
A. C. Matsinger
-
-
A. F. M. de Bock
Elektricien
R. J. Kraay
J. Stoffels
W. C. de Mooy
P. Bergwerff
W. Bos
Hofmeester
A. Hazenoot
J. P. Stoutjesdijk
J.G.Gomes
A. A. Jongste
B. J. Andrade
2e Kok
A. J. Monteiro
0.Lopes
G. V. Melicio
A. R. Blanco
M. J.Rames
Bediende
A. F.Evora
J.S.Alves
B. Almeida
A. A. Andrade
A. J. dos Santos
Bediende
A. D. Fortes
P. G. Monteiro
J. M. Maehado
T.J.Neves
A. P. Delgado
Bediende
R. A. Aleixo
A. P. Monteiro
A. A. Morais
A. J. Oliveira
G. A. Lima
Pompman
B. Wetzels
A. Q. Tubio
A. M. T. Hoogendijk
J. dos Reis Lima
C. R. Pacin
Bankwerker
A. G. Delgado
J. Oliveira
D. 0. Morais
J. F. Miranda
R.Brito
Bootsman
F. M. Rodrigues
G. D. Goncalves
H. L. Lopes
M. Duarte
A.N.Talho
Matroos
M. J. Crisostomo
L. Barros
P. T. Coutinho
M. J. Medina
J. B. Fortes
Matroos
I. F.Teixeira
J. M. P. Sanles
M.C. Monteiro
M. S. Belles
S. G. Silveira
Matroos
M. 0. Fonseca
R. D. Cruz
M.M.Chantre
M. C. Villafin
J.M. Lopes
Matroos
M. J. Delgado
V. R. Costa
A. F. Martins
C. T. Otero
J. N. da Cruz
Matroos
A. A. Silva
M. S. Maceiras
M. B. Vieites
A. R. dos Santos
0. A. Xavier
Matroos
A. R. Silva
R. Arujo
V. A. da L. Delgado
J. A. Lopes
E. F. Lima
Matroos
J. P. Fortes
C. A. Timas
J. B. Duarte
M. B. E. Pinto
J. C. Correia
Matroos
-
A. F. Santos
-
-
-
Marconist
J. H. M. Hudales
C.J.Twilt
P. Dijkstra
J. de Groot
0. W. C. Janssen

In Memoriam :

IN MEMORIAM
Op 18 december j.l. is op 67-jarige leeftijd overleden onze gepensioneerde, de heer
F. G. SILIAKUS
De heer Siliakus was van 6 februari 1956 tot 1 april 1967 in dienst van Esso Tankvaart Maatschappij, waar hij laatstelijk werkzaam was als hoofdwerktuigkundige.

Essofoon - 21 jaargang 1975
No. 2-1975

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Mededeling:

In afwijking van de tot nu toe gevolgde procedure, volgen hier uitsluitend de bemanningslijsten van die schepen waarop kortelings
een aflossing heeft plaats gevonden.
Van alle schepen worden wel steeds de laatst bekende posities en Eta's opgegeven.
Voor een compleet overzicht zult u dus vaker de vorige uitgave(n) van de Essofoon moeten raadplegen.
De kolom „verlof met daarin een opsomming van de mensen die thuis zijn komt geheel te vervallen. Dit op basis van wie niet vaart
moet thuis zitten. Wel blijven gehandhaafd de overige kolommen met daarin de gegevens studieverlof, in dienst ETM, uit dienst ETM,
promoties, zieken en een nieuwe kolom wie voor welk diploma wanneer geslaagd is.

De „Esso Europoort" Vertrokken: 22-1-1975 Van: Ras Tanura naar: Aruba
Bemanningslijst na vertrek Ras Tanura;
Gezagvoerder
H.Jansen
1e Stuurman
J.W.G. v. Dongen (wnrd.)
2e Stuurman
T. W. H. v. Spronsen
3e Stuurman
J. de Haan
3e Stuurman
T. Overdijking
LL. Stuurman
F. D. v. Walsem
Hwtk.
P. v. Asten
2eWtk.
J. Kievit
3eWtk.
H. R. Fouraux
4eWtk.
C. 0. Jonker
4eWtk.
G. J. v. lngen (wrnd.)
Asst. Wtk.
A. Schuring
Asst. Wtk.
J. Prins
Asst. Wtk.
N. P. Hanemaayer
Elektricien
C. M.Booy
Hofmeester
J.G.Gomes
2e Kok
G. V. Melicio
Bediende
B. Almeida
Bediende
L. S. Piedade
Bediende
P. D.Sancha
Pompman
A. M. T. Hoogendijk
Bankwerker
D. 0. Morais
Bootsman
H. L. Lopes
Matroos
P. T. Coutinho
Matroos
M. C. Monteiro
Matroos
M.M.Chantre
Matroos
A. F. Martins
Matroos
M. B. Vieites
Matroos
V. A. da L. Delgado
Matroos
J.B. Duarte
Matroos
J. B. Bentub
Matroos
A. L. dos Reis
Marconist
P. Dijkstra

BEMANNINGSSITUATIE ONVERANDERD ZIE VORIGE ESSOFOON

De „Esso Den Haag" Vertrokken: 30-12-1974 Van: Ras Tanura naar: Port Stanvac Passeert: Australië
De „Esso Nederland" Vertrokken: sinds 2-1-1975 tot nader order ten anker Lyme Bav Engeland
De „Esso Bonaire" Vertrokken: 1-1-1975 Van: Fawley naar: Bahrein Passeert: Dubai 29-1-1975
De „Esso Saba" Vertrokken: 12-1-1975 Van: Ras Tanura naar: Rotterdam Passeert: Kaapstad 11-2-1975

Als regel zullen deze gegevens echter eens per maand verschijnen, temeer om wat extra ruimte te verkrijgen voor
andere soorten informatie.

UIT DIENST GETREDEN:
B. A. Alberts W. P. G. S. Boevé

Verlof:
K. Pals, B. de Vries, R. v. d. Velden, J. P. v. Liere, J. Mossel,  A. P. dos Santos, S. G. Boorsma, V. J. Neves, W.Kerbert, J. S. Almeida,
J. W. Klein, J.v.Vazques, T. W. H. v. Spronsen, P. D. Sancha, F. Koster, L. S. Piedade, W. Groeneveld, J. B. Fortes, J. V. Verwey, J. J. Correia,
C. J. J. Withagen, C. M. Calderon, W. J. P. M. Vernooy, A. D. Lopes, R. A. v. d. Voort, J. W. Zandvliet, A. H. Nelemans, G. F. Fonseca,
J. Middelburg, A. L. Santos, W. J. Reyse, R. Beekman, J. Lokman, Q. M. da Graga, C. Smeele, A. Verhey, F. Scheppers, B. Cabral,
M. G. de Groot, A. dos Santos, P.Habraken, R. G. Fonseca, J. v. d. Zwan, M. A. de Brito, A. v. Hanen, F. de Pina, K. C. Ong, C. N. Fortes,
W. F. Michels, C. J. Fortes, A. P. M. Nobelen, F. R. Andrade, J. H. Lucieer, J. S. Gomes, A. J. v. Putten, A. P. Freitas, H. A. Verschoor, L. Röske,
A. L. Kruyfhout, J. B. Bintub, P. L. T. Horstman,  A. Nascimentdo, P. J. de Vries, A. L. dos Reis, H. E. Voortman,  A. Moreno, A. Toussaint,
R. C. P. de Oliveil, G. A. Schooten, A. L. Delgado, R. Beukema,  J. G. da Veiga, A.J.J.M.Koevoets, V. N. Sancha
Ziek:
B. P. v. Mieghem, A. Folugo, H. Mulder, W. Schosswald, C. Methorst, D. E. Samallo, G. Boon, J. V. Mendes, W. N. Top, R. Ringma
Studieverlof:
R. E. v. d. Velden, J.J.Tesselaar, J. E. Tebbe, W. de Roode, R. Westerink, E. L. v. Goor, P. Pesman, C. F. v. Manen, P. H. Dassen,
H. E. Hopman, H. Wegenaar, E. ter Horst, J.G.Wermer,  A. Haitsma, H.v.Vugt, J.W. Goeree
In dienst ETM:
Per 1-1-1975:
J. Hondema, 3e stuurman;
P. G. Monteiro, bediende;
R. Arujo, matroos/handl.;
A. F. Santos, matroos/handl.;
A. A. Silva, matroos/handl.
Uit dienst ETM:
Per l-1-1975:
W. Boevé, 3e stuurman wmd.;
B. Alberts, 3e stuurman;
J.H.M. Crynen, 4e wtk. (wmd.)
Tijdelijk kantoor ETM:
C. A. H. Brandt,
W. Grüter,
R. de Ruysscher.

Dankbetuiging:
Om gezondheidsredenen heb ik mijn dienstbetrekking bij E.T.M. moeten beëindigen. Ik wil hierbij de directie van E.T.M, oprechte
dank zeggen voor het mooie bloemstuk dat ik bij mijn uitdiensttreding mocht ontvangen. Tevens wil ik een ieder, kapiteins, officieren,
onderofficieren, bemanning en overig personeel mijn hartelijke dank zeggen voor de goede en prettige verstandhouding en samen-
werking, die ik steeds heb mogen ontvangen.
C.J.P. Coenraad

Essofoon - 21 jaargang 1975
No. 3-1975

Zilveren Jubileum H.C. van Schooten.
Onder grote belangstelling is vrijdagmiddag 31 januari in de Statenhof te Rotterdam het zilveren jubileum gevierd van
de heer H.C. van Schooten, technisch inspecteur Binnenvloot.
De jubilaris, die werd vergezeld door zijn echtgenote, zoon en dochter, werd toegesproken door de heer J. van der Toom,
afdelingshoofd Binnenvloot, die namens Esso Nederland B.V. hem een enveloppe met inhoud overhandigde.
Namens de collega's van het Benelux Marine Department sprak de heer V.C. Besnard, technisch inspecteur Binnenvloot. Hij
verraste de jubilaris met een elektro-nenflitsapparaat.
Het personeel van de Binnenvloot huldigde de heer Van Schooten bij monde van de heer T. Blok, kapitein van de Esso Nederland 70,
die een autoradio aanbood.
In zijn dankwoord benadrukte de heer Van Schooten in het bijzonder de goede verstandhouding en samenwerking, die er binnen het
department bestaat. De heer Van Schooten was, voor hij zijn krachten aan de binnen-vloot wijdde, rond 15 jaar in dienst van de
zeevloot. Geen wonder dan ook dat er onder de aanwezige vele ex-collega's van de zeevaart waren en dat er gelukstelegrammen
binnenkwamen van de Esso tankers Nederland, Europoort en Aruba.
De heer Van Schooten had voorts de gelukwensen in ontvangst te nemen van vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, van
overheidsinstanties, collega's, medewerkers van de Binnenvloot, vertegenwoordigers van de Inland Water Trade en van vele andere
afdelingen.
Jubilaris H. van Schooten, hier met zijn gezin, ontving veel gelukwensen en cadeau's, zowel van Esso-collega's als van relaties uit
het bedrijfsleven en overheidsinstanties.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

De „Esso Nederland" Vertrokken: 4-2-1975 Van: Genua naar: Bahrein F.O. Passeert: Kaapstad 24-2-1975 Aankomst: Dubai 10-3-1975
De „Esso Bonaire" Vertrokken: 1-2-1975 Van: Ras Tanura naar: Rotterdam Passeert: Kaapstad 15-2-1975 Aankomst: Rotterdam 4-3-1975

Esso Nederland
Esso Bonaire
Gezagvoerder
J. C. Vlug
L. Veen
1e Stuurman
J. W. Klein
W. Kerbert
2e Stuurman
W. J. Barends
A. M. Geul (wrnd.)
3e Stuurman
R. H.C. Reyme
G. Boon
3e Stuurman
M. C. Idzinga (wrnd.)
H. J.v. Zeben
LL. Stuurman
P. H. Schellens
J. Middelburg
Hwtk.
B. P. v. Mieghem
J.Lokman
2e Wtk.
C. M. v. d. Tol (wrnd.)
P. Mellema
3e Wtk.
A.P. M.Nobelen (wrnd.)
W. v. d. Boogerd
3e Wtk.
M. Klumper
J. Doornbos (wrnd.)
3e Wtk.
K. C.Ong
S. C. Smit (wrnd.)
4e Wtk.
H. A. Verschoor
M.J.EIswijk
Asst.Wtk.
H. de Groot
P. J. Tol
Asst.Wtk.
A.Toussaint
S. H. Hornstra
Asst. Wtk.
H. v. d. Kevie
P. Bergwerff
Asst. Wtk.
A. C. Matsinger
A. A. Jongste
Electriciën
J. B. v. d. Heemst
A. R. Blanco
Hofmeester
W.N.Top
A. A. Andrade
2e Kok
0. Lopes
T. J. Neves
Bediende
J. S. Alves
A. J. Oliveira
Bediende
P. G. Monteiro
J. d. Reis Lima
Bediende
A. P. Monteiro
J. F. Miranda
Pompman
A.Q.Tubio
M. Duarte
Bankwerker
J. Oliveira
D. J. Medina
Bootsman
G. J. Goncalves
M. S. Belles
Matroos
B. L. Barros
M.C.Villafin
Matroos
J. M. P. Sanles
J. A. Lopes
Matroos
R. D. Cruz
C. T. Otero
Matroos
V. R. Costa
A. R. dos Santos
Matroos
M. S. Maceiras
M. B. E. Pinto
Matroos
R. Arujo
J. de Groot
Matroos
C. A. Timas
-
Matroos
A. F. Santos
-
Marconist
J.C.M.Merks
-
Electriciën
H. J. Broggel (extra)
-

BEMANNINGSSITUATIE ONVERANDERD, ZIE VORIGE ESSOFOON;

De „Esso Den Haag" Vertrokken: 29-12-1974 Van: Ras Tanura naar: Port Stanvac (Australië) Aankomst: Port Stanvac vermoedelijk 12-2-1975
De „Esso Europoort" Vertrokken: 24-1-1975 Van: Ras Tanura naar: Le Havre en Fawley Passeert: Kaapstad 7-2-1975 Aankomst: Le Havre 1-3-1975
De „Esso Saba" Vertrokken: 12-1-1975 Van: Ras Tanura naar: Rotterdam en Fawley Aankomst: Rotterdam 16-2-1975

UIT DIENST GETREDEN:
A. van Harten
IN DIENST ETM:
R. H. C. Reyme, 3e stuurman

Essofoon - 21 jaargang 1975
No. 4-1975

Esso Den Haag verloor roer op zee.
Gedurende de geladen reis van Ras Tanura naar Port Stanvac Australië heeft de Esso Den Haag haar complete roer
verloren. Dit gebeurde op 18 januari j. l. nabij de Australische zuidwestkust ter hoogte van Albany tijdens ruw weer
met hoge zeeën.
Het schip liep op een gegeven moment plotseling uit haar koers en kon daarom niet meer teruggebracht worden. Direkt werd de vaart
verminderd en kwam het schip op een veilige plaats ten anker. Bij inspectie bleek het complete roer te zijn verdwenen.
Nadat de eerste berichten hierover het kantoor in Rotterdam hadden bereikt, werd onmiddellijk een sleepboot besteld om assistentie
te verlenen bij het sturen, om op deze manier toch de reis te kunnen vervolgen.
Deze sleepboot, de sterkste op dat moment beschikbaar in die omgeving, maakte vast aan de Esso Den Haag op 21 januari. Alle
pogingen om het schip op haar koers te houden mislukten door gebrek aan vermogen van de zijde van de sleepboot. Dit betekende
dat de Esso Den Haag opnieuw op een veilige plaats ten anker moest worden gelegd.
Daarna werd met Smit International contact opgenomen om de Esso Den Haag te verslepen van de ankerpositie naar Port Stanvac.
Deze maatschappij heeft de beschikking over de sleepboot Noordzee met 11.000 pks. die op 23 januari beschikbaar kwam na een
sleepkarwei naar Djakarta.
Volle kracht varend heeft de sleepboot Noordzee de Esso Den Haag op 31 januari bereikt. Dankzij deze assistentie bereikte het
schip toch nog de loshaven, maar wel weken later als oorspronkelijk de bedoeling was. Inmiddels heeft de directie van de Esso
Tankvaart Maatschappij B. V. het besluit genomen het turbinetankschip Esso Den Haag te verkopen. Een bericht daarover leest u op
pagina 4.
Dat het geen gemakkelijke wak is, blijkt uit de afmetingen van het roer op bijgaande foto. Als afmetingen en gewichten kunnen
genoemd worden: gewicht totaal 63 ton; hoogte 11,50 m en breedte 6,50 m.

Verkoop tanker Esso Den Haag.
De directie van de Esso Tank-vaart Maatschappij B. V. ziet zich genoodzaakt stappen te ondernemen tot verkoop van het turbine-
tankschip Esso Den Haag. Dit besluit is genomen naar aanleiding van de recente roerschade en de daaraan verbonden hoge reparatie-
en werfkosten. Zoals wij op pagina 1 van dit nummer berichten verloor de Esso Den Haag op 18 januari j. l. ter hoogte van Albany
(Australië) het complete roer. De sleepboot Smit „Noordzee" heeft de tanker vervolgens naar de loshaven Port Stanvac gesleept.
De Esso Den Haag is een tanker van 90.000 DWT, die in 1963 in Rotterdam is gebouwd. De verkoop van dit schip zal niet leiden tot
ontslag van personeel.
In de Essofoon zal t.z.t. in een uitvoerig artikel de directionele beslissing worden toegelicht.

Zilveren jubileum hoofdwerktuigkundige J. Pronk.
Het was een drukte van belang, donderdagmiddag 13 februari in de privé lunchroom op de raffinaderij, waar het zilveren
jubileum van de heer J. Pronk, hoofdwerktuigkundige werd gevierd. Bijna zestig vertegenwoordigers  van  het  ETM-
kantoor en de vloot waren gekomen om de jubilaris te huldigen en in die hulde ook mevrouw Pronk, hun drie kinderen en de
vader van de heer Pronk te betrekken.
Voor de heer Pronk was het een bijzondere verrassing dat ook een van z'n zeevaders van vroeger, de gepensioneerde ,,meneer'' Sauer
(Ome Kees) met zijn echtgenote, eveneens aanwezig was, net als een enkele jaren geleden gepensioneerde collega, de heer J. de Vries.
Namens de directie werd de jubilaris, bij afwezigheid van de heer E.M. Coppenrath, welkom geheten door de heer H.J. Beverdam, die
met een toepasselijk woord de traditionele enveloppe met inhoud overhandigde.
De heer W. Moreau, hoofd Technische Dienst Esso Tankvaart Maatschappij, kwam met een bijzonder en door de jubilaris zeer
gewaardeerd geschenk: een prachtige foto van de Esso Bonaire. Daarbij memoreerde hij het feit, dat, dankzij de inspanning en het
enthousiasme van de heer Pronk, de afbouw van de Esso Bonaire een groot succes is geworden.
     
Namens het kantoor- en vlootpersoneel van Esso Tankvaart Maatschappij overhandigde de heer F.D.C.M. Scheppers de jubilaris
een filmcamera.

Namens de collega's werd de jubilaris toegesproken door de heer F.D.C.M. Scheppers, die hem, namens het ETM-personeel van kantoor
en vloot, een filmcamera overhandigde.
In zijn dankwoord zei de heer Pronk verheugd te zijn over de grote opkomst, die hij niet had verwacht. Hij haalde herinneringen op aan zijn
begintijd, toen hij als assistent werktuigkundige bij Esso in dienst trad. Hij schetste het grote verschil tussen toen en nu in de verlofregeling-
en, de machine-installaties  en  in  de mensen zelf, waarmee moet worden gewerkt.
De geanimeerde receptie duurde tot ongeveer half zes.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

IN DIENST GETREDEN:
E. Y. J. Ypma 3e stuurman 24-2-1975
H. J. Broggel.electriciën, 1-2-1975

UIT DIENST GETREDEN:
C. Manche, 3e stuurman, 21-2-1975
W. Groeneveld
M. J. Delgado, matr./handlanger 17-2-1975

BEMANNINGSSITUATIE ONVERANDERD, ZIE VORIGE ESSOFOON;

De „Esso Bonaire" Vertrokken: 2-2-1975 Van: Ras Tunara Naar: Rotterdam Passeert: Las Palmas 28-2-1975 Aankomst: Rotterdam 5-3-1975
De „Esso Europoort" Vertrokken: 24-1.1975 Van: Ras Tunara Naar: Le Havre en Fawley Passeert: Las Palmas 24-2-1975 Aankomst: Le Havre 1-3-1975
De „Esso Nederland" Vertrokken: 5-2-1975 Van: Genua Naar: Bahrein S.O. Passeert: Kaapstad 24-2-1975 Aankomst: Dubai 10-3-1975
De „Esso Saba" Vertrokken: 21-2-1975 Van: Rotterdam Naar: Bahrein F.O. Passeert Kaapstad 11-3-1975 Aankomst: Dubai 25-3-1975

Esso Saba
Gezagvoerder
M. C. van der Vliet
1e Stuurman
L. Boerman
2e Stuurman
F. Koster
3e Stuurman
J. Hondema
3e Stuurman (wnd.)
J. F. C. van Dongen
LL. Stuurman
H.J.vanWyhe
LL. Stuurman
H. A. C. Regenboog
Hwtk.
J. den Boer
2e Wtk. (wnd.)
M. G. de Groot
3eWtk.
W. F. Michels
4e Wtk.
J. C. Cranendonk
4e Wtk.
P. E. T. Horstman
5e Wtk.
J. de Vries
5e Wtk.
S. Driessen
5e. Wtk.
G. A. van Schooten
Electriciën
W. Bos
Hofmeester
A. Folugo
Kok Bakker
M. J.Ramos
Bediende
J. J. Correia
Bediende
A. P. Delgado
Bediende
G. A. Lima
Pompman
C. R. Pacin
Bankwerker
R. Brito
Bootsman
A.N.Talho
Matroos
J. B. Fortes
Matroos
S.G.Silveira
Matroos
J. M.Lopes
Matroos
J. S. Gomes
Matroos
0. A. Xavier
Matroos
E. F. Lima
Matroos
J. C. Correia
Marconist
C. A. Witte

Essofoon - 21 jaargang 1975
No. 5-1975

Lange ankerperiode s.s. „Esso Nederland" te Lyme Bay.
Ieder weet inmiddels dat het „in de olie" niet meer zo goed gaat als enkele jaren terug. Er wordt aan alle kanten behoorlijk
bezuinigd op het energieverbruik. Ook het olieverbruik in en rond ons land daalde sterk, wat uiteraard ook consequenties heeft
voor de tankvaart.
Doordat de raffinaderijen lang niet op volle kracht meer werken behoeft er minder ruwe olie te worden aangevoerd om de
leeggekomen opslagtanks weer te vullen.
Een middel om de olietoevoer te verminderen over een bepaalde periode is het vertraagt laten varen van de tankers.
Kerstdagen toch op zee.
Zo vertrok de „Esso Nederland" eind november '74 van Ras Tanura in de Perzische Golf, beladen met zo'n 250.000 ton ruwe
olie naar Rotterdam. Normaal gesproken legt het schip die afstand af in ongeveer dertig dagen. Dat betekende voor de
bemanning „waarschijnlijk  de  kerstdagen thuis."
Spoedig na vertrek kwamen er echter orders af om economische snelheid te gaan varen. Dit betekent zoveel als zo'n reis
kunstmatig rekken en dus ...... weg kerst in Rotterdam. Nou ja, dan misschien Oud en Nieuw thuis. Het is ook fijn de sfeer rond de
jaarwisseling thuis weer eens te proeven na lange tijd met „zout water" en „eindeloze einders" geconfronteerd te zijn geweest.
Oud en Nieuw ook niet thuis.
Gedurende de reis kwam opnieuw een teleurstellend bericht binnen. Bestemming Rotterdam gaat niet door, en het schip moet
voorlopig voor onbepaalde tijd ten anker gaan te Lyme Bay in Engeland. Dus ook Oud en Nieuw moest de bemanning op zee
doorbrengen.
Floating Storage.
Op de 2e januari '75 kwam de „Esso Nederland" na een vaarperiode van 42 dagen, schijnbaar doelloos voor onbepaalde tijd ten
anker. Dit noemt men dan in de oliewereld „floating storage", wat zoveel betekent als „drijvende opslagtank". De waltanks
zitten vol olie of anders gezegd: Er is tijdelijk een tekort aan opslagruimte.
Extraopknapbeurtmachinekamer.
De lange ankerperiode maakte het mogelijk extra werkzaamheden uit te voeren waar normaal gesproken tijdens de vaart geen
of te weinig gelegenheid voor bestaat. Daarvoor kwamen zelfs extra bemanningsleden aan boord op 6 januari toen een deel van
de bemanning op zee werd afgelost. Allereerst kreeg de machinekamer een extra opknapbeurt. Verder werd in de machinekam-
er een centraal magazijn gebouwd en ingericht om alle reserve onderdelen, gereedschappen e.d. centraal en overzichtelijk op
te kunnen bergen.
Helaas bestond er voor de bemanning naast het werk geen gelegenheid om eens te passagieren. Er was namelijk duidelijk ge-
steld dat het schip in vol bedrijf moest worden gehouden d.w.z. het diende elk ogenblik in staat te zijn om weg te stomen. Aan
boord kon echter wel van de Engelse t.v. programma's worden genoten want hiervoor bracht het loodsbootje dat de proviandering
verzorgde speciaal enkele televisietoestellen aan boord.
Al met al liet de stemming aan boord gelukkig niets te wensen over.
Op 16 januari werd de periode van ,,rustig" afwachten korte tijd verbroken toen enkele uren volle kracht werd gevaren om de
ketel vol te belasten. Dit moet van tijd tot tijd gebeuren om roetvorming in de ketel te voorkomen.
Het duurde echter tot de avond van 22 januari voor het langverwachte telegram kwam met de tekst: „opstomen naar Le Havre".
Toen kwam aan de schijnbaar eindeloze ankertijd abrupt een einde. Binnen een uur na ontvangst van het telegram was het 22
tons zware anker opgehaald en zette de „Esso Nederland" koers naar het Zuid-Oosten om zijn kostbare lading te lossen in Le
Havre, ruim 60 dagen nadat deze te Ras Tanura was ingenomen.
A. F. van Dokkum.

Een hut op een tanker is geen boudoir!
Wij Nederlanders zijn van huis uit een zeevarend volkje en daarvan hebben wij de wereld altijd kunnen doordringen.
Over de piraterij van onze voorvaderen zullen wij liever niet spreken; dat was nu niet direct iets om trots op te zijn.
Maar wie kent niet de Gouden Eeuw - die periode uit onze veelbewogen geschiedenis waarin de Nederlanden het tot
grote welvaart brachten - niet in het minst dankzij de galjoenen en koopvaardijschepen die van over de hele wereld
de kostelijke goederen naar de Nederlandse havens transporteerden.
Anno 1975 zijn wij nog immer een zeevarende natie van importantie. En ten opzichte van vele andere landen zijn we nog steeds
welvarend. Een stuk van die welvaart wordt ook nu van overzee aangevoerd en wel middels tankers die de voor onze industrie zo
broodnodige grondstoffen en energie brengen.
Het is een enorm brok techniek zo'n tanker. Een imponerend stuk scheepsbouw. En voor wie niet direct bij de scheepvaart is
betrokken is het dan toch wel verrassend om te horen dat bij de afbouw van zo'n tanker een...binnenhuisarchitect wordt ingeschakeld.
De combinatie doet op het eerste gezicht wat vreemd aan „maar", zegt de heer Jan van Bommel, directeur van het Architectenbureau
Jan van Bommel in Rotterdam, "zo vreemd is dat niet. Men moet bedenken dat de bemanning van zo'n tanker maanden achtereen
op zee zit, op die betrekkelijk kleine oppervlakte. Steeds meer houdt men er rekening mee dat die mensen recht hebben op een
stuk comfort."
Het bureau Van Bommel heeft zich in de loop der jaren - naast andere vormen van binnenhuisar-chitecteur - gespecialiseerd op het
inrichten van schepen. Voor Jan van Bommel zelf is het een vorm van een hobby; als medewerker heeft hij de befaamde Nieuw Am-
sterdam helpen inrichten. Later, zelfstandig, onder meer de Rotterdam en de Staten-dam en ook de Esso-tankers Bonaire en Saba
zijn „aangekleed" door het bureau Van Bommel. Bij de inrichting van een tanker gaat het voornamelijk om de per-soneelsverblijven,
die relatief een klein gedeelte van het hele gevaarte uitmaken.
De ideale manier van werken voor een binnenhuisarchitect, die een schip moet gaan inrichten zou, volgens Jan van Bommel, zijn
als de binnenhuisarchitect reeds in het prille stadium bij de besprekingen met werf en technische staf zou worden betrokken. Dat
is lang niet altijd het geval, ook niet bij de Bonaire en de Saba.
Verzoek van bemanning.
De heer Brandenburg, medewerker van het bureau, die deze beide tankers qua inrichting voor zijn rekening heeft genomen vertelt:
"Bij de Bonaire was het helemaal
laat. Wat betreft Saba heeft men er ons een stuk eerder bijgehaald. Grappig in dat geval was wel dat het verzoek daartoe eigenlijk
uit de hoek van de bemanning kwam. De Saba lag in afbouw op de helling van de Weser-werf in Bremerhaven en op een gegeven
moment werd de toekomstige bemanning uitgenodigd om het schip te komen bekijken en het -vooral uiteraard op de technische
merites - te beoordelen. Toen is de wens naar voren gekomen om het schip wat aan te kleden, het minder kil te maken en de
directie van Esso heeft daar toen op ingespeeld.
We hebben een aantal besprekingen op de werf gehad en zijn toen aan de hand van tekeningen aan het werk gegaan. Doordat de
meeste gegevens reeds vast lagen en in de computer zaten werden we natuurlijk enigzins gehandicapt. Je kon je vak niet zo uit-
oefenen als je eigenlijk wel zou willen omdat je bij voorbaat daardoor op een hoop punten zat vastgenageld. Anderzijds was het
natuurlijk voor ons juist een uitdaging om, ondanks die handicap, er iets goeds van te maken. En we konden toch nog wel redelijk
uit de voeten. In de keuze van de materialen waren we vrij en het was een sport om die zo goed mogelijk te laten harmoniëren met
de vastliggende gegevens."
Gezelligheid op de eerste plaats.
Wat is voor de heer Brandenburg het belangrijkste criterium voor het inrichten van zo'n tanker?
,.ln de eerste plaats gezelligheid, juist op een tanker. De bemanning moet zich een beetje thuis kunnen voelen gedurende die
lange maanden dat ze op zee zit. Bij de keuze van de kleuren moet je zeker niet werken met teveel grijzen. Anderzijds moet je
het ook niet te „warm" willen doen, want te veel warme tinten werkt broeierig en dat kan zeker niet met het oog op de snikhete
gebieden waarin zo'n tanker vaak opereert.
Die gezelligheid is één criterium. Je gaat ervan uit dat je sfeer gaat maken in zo'n hut, maar je moet er ook weer geen boudoir
van maken. Aan de andere kant moet je er ook weer rekening mee houden dat het gebruikelijk is dat de dames hun echtgenoten
vaak vergezellen op die grote reizen en zich op dat schip, in dat vrij kleine   personeelsverblijf,   ook thuis moeten voelen.
Verschillende kleurstellingen.
„Een tweede criterium is voor mij het aanbrengen van verscheidenheid in de hutten. Bouwkundig is het stramien gelijk, op al
die vijf lagen die het personeelsverblijf telt. Maar je moet er rekening mee houden dat de bemanningsleden tijdens zo'n reis
wel eens bij elkaar op bezoek gaan, en dan is het prettig om eens een anders aangeklede hut te zien dan die van jezelf. Naast
deze criteria zijn er natuurlijk een aantal punten, waarop een tanker zijn specifieke eisen heeft. Eisen waarmee je bij de
inrichtingen van - noem maar iets, een woning , een warenhuis - geen rekening hoeft te houden. Bijvoorbeeld, als wandbekleding
kun je geen tegels gebruiken. Door het trillen van het schip raken die gegarandeerd los. Ook door de strenge veiligheidseisen
ben je beperkt in de keuze van je materialen. Vanwege de brandveiligheid moet je werken met vervangende materialen, en dan
is het sport om die zo echt mogelijk te houden.
In de gezellige eetzaal vormen de grote foto's van Bert van Goethem een stijlvolle decoratie. In de lounge (onder) is door de
doordachte aankleding een intieme, warme sfeer geschapen.
We zouden natuurlijk graag met "echte" materialen werken, wol en dergelijke, maar ook dat kan niet altijd. Soms is dat een
kwestie van geld - kunstleer is nu eenmaal aanmerkelijk goedkoper dan echt leer - maar tevens is het onderhoud van
synthetische materialen veel gemakkelijker. Als ik bedenk dat zo'n man met een paar vuile voeten zijn hut binnenkomt leg ik
uiteraard geen wit, langharig tapijt op de vloer."
Niet te persoonlijk.
Heeft de bemanning inspraak waar het de inrichting betreft?
Jan van Bommel: ,,Direct inspraak in de vorm van om de tafel zitten is er niet. Het is natuurlijk ook niet mogelijk dat ieder
bemanningslid zijn hut naar eigen smaak en voorkeur zou gaan inrichten vanwege het simpele feit dat in diezelfde hut over
een aantal maanden een ander zit, die -stel dat die hut veel groen heeft -een hekel heeft aan groen. Je moet je inrichting dus
niet te persoonlijk maken. Wel is het zo dat er zo af en toe contacten zijn met het personeel, waaruit dan een soort algemene
opinie naar voren komt.
Brandenburg: „Dat kan heel nuttig zijn, dat heb ik bij de inrichting van de Saba wel gemerkt. In de lounge vond ik de ramen wat
klein, en ik wilde ze wat groter maken. Door contact met de bemanning kwam eruit dat ze dat helemaal geen briljant idee
vonden: ze zien die golven, die zee, de hele dag al. En dus heb ik de ramen gelaten zoals ze waren."
Goede vondst.
De decoratie van de Saba is een vondst gebleken, waar iedereen enthousiast over is.
Brandenburg:   „Mijn   filosofie hieromtrent stoelt op het gevoel voor een weinig nostalgie, wat iedere zeeman toch wel heeft: de
herinnering aan thuis, aan het eigen land. Daarnaast speelt de naam van de tanker een rol: Saba, een van de Bovenwindse
Eilanden. Nu kende ik een fotograaf, Bert van Goethem, die in opdracht van de regering een reportage van de Bovenwindse
Eilanden had gemaakt. Uit deze twee elementen is de decoratie opgebouwd: foto's van Saba, en foto's van Nederland en wat
dat laatste betreft karakteristiek Hollands: de Westertoren van Amsterdam, een Limburgs straatje, een polderlandschap, een
close-up van zo'n pop op een draaiorgel. Die foto's, in kleur en zwart-wit, hebben we vergroot op verschillende formaten, van
één bij één meter tot een plaat van tweeënhalve meter lang.
Het idee van die foto's heb ik eigenlijk opgedaan bij een Amerikaanse tanker, waar men enorme blow-ups had opgehangen.
Veel te grof, waardoor het resultaat wel enigzins werd teniet gedaan, maar het idee op zich was goed. Wij hebben het wat
bescheidener, wat geraffineerder gedaan, en de foto's ook in overleg met de fotograaf geselecteerd en het resultaat is inderdaad
heel aantrekkelijk geworden."
Telegram van kapitein.
De heer Brandenburg heeft bij het uitzoeken van de foto's ook rekening gehouden met het feit dat op dit soort schepen vaak
Portugezen werken, die toch ook hun gevoel van nostalgie kennen, en die door de aanblik  van  Amsterdam's Wester- of
Schreierstoren nauwelijks zullen worden geroerd. Bij het selecteren van de foto's waren er  beelden   van  bijvoorbeeld bloem-
en die voorkomen in Portugal, en deze sieren nu op groot formaat de hutten van de Portugese bemanningsleden.
De heer Brandenburg kijkt met genoegen terug op de periode waarin hij de Saba van interieur voorzag. „De samenwerking met -
de werf en de heer Zuiderbaan van Esso was voortreffelijk. Ondanks het feit dat al zo veel vastlag had ik toch voldoende vrijheid.
Er is op mijn ontwerpen totaal niets beknibbeld en het was erg leuk dat de kapitein van de Saba tijdens de eerste vaart vanuit
de Perzische Golf een telegram stuurde om zijn enthousiasme te laten blijken."

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Rectificatie Essofoon 1 maart 1975.
W. Groeneveld, 3e Stuurman, is niet uit dienst getreden.

GESLAAGDEN:
Februari 1975
H. Wegenaar, Cl-diploma,
H. E. Hopman, Bl-diploma,
G. A. v. Schooten, A-diploma,
B. de Vries, A-diploma

BEMANNINGSSITUATIE ONVERANDERD, ZIE VORIGE ESSOFOON;

De „Esso Nederland" Vertrokken: 5-2-1975 Van: Genua Naar: Bahrein F.O. Passeert: Dubai 17-3-1975
De „Esso Bonaire" Vertrokken: 8-3-1975 Van: Rotterdam Naar: Lissabon (droogdok) Vermoedelijke aankomst: Lissabon 12-3-1975
De „Esso Saba" Vertrokken: Van: Rotterdam Naar: Bahrein F.O. Passeert: Kaapstad 13-3-1975 en Dubai 27-3-1975
De „Esso Europoort" Vertrokken: 3-3-1975 Van: ;Le Havre Naar: Fawley Aankomst: Fawley 4-3-1975 Na Fawley vertrek Bahrein F.O.

Esso Europoort
Gezagvoerder
K. Pals
1e Stuurman
S. G. Boorsma
2e Stuurman
T. W. H. v. Spronsen
3e Stuurman
J. de Haan
3e Stuurman
W. Groeneveld
Hwtk
F. v. Asten
2eWtk
P. Habraken
3eWtk
A. J. v. Putten
4e Wik
H.E. Hopman
4eWtk
G. J. v. Ingen (wrnd)
Ass. Wtk
H. E. Voortman
Ass. Wtk
N. P. Hanemaayer
Ass. Wtk
B. de Vries
Electr.
C. M. Booy
Hofmeester
J. G. Gomes
2e Kok
G. v. Melicio
Bediende
B. Almeida
Bediende
L. S. Piedade
Bediende
P. D. Sancha
Pompman
D. E. Samallo
Bankwerker
D. 0. Morais
Bankwerker
G. F. Fonseca
Bootsman
H. L. Lopes
Matroos
P. T. Coutinho
Matroos
M. C. Monteiro
Matroos
M. M. Chantre
Matroos
F. R. Andrade
Matroos
M. B. Vieites
Matroos
V. A. de Luz Delgado
Matroos
J. B. Duarte
Matroos
J. B. Bentub
Matroos
A. L. dos Reis

Essofoon - 21 jaargang 1975
No. 6-1975

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

UIT DIENST GETREDEN:
F. v.d. Weiden, Leerling Werktuigkundige,
P.J. de Vries, 4e Werktuigkundige

BEMANNINGSSITUATIE ONVERANDERD, ZIE VORIGE ESSOFOON;

De „Esso Europoort" Vertrokken: 4-3-1975 Van: Fawley Naar: Bahrein F.O. Passeert: Kaapstad 24-3-1975 Aankomst: Dubai 8-4-1975
De „Esso Bonaire" Vertrokken: 8-3-1975 Van: Rotterdam Naar: Lissabon (dok) Aankomst: Lissabon 19-3-1975
De „Esso Saba" Vertrokken: 21-2-1975 Van: Rotterdam Naar: Bahrein F.O. Aankomst: Dubai 25-3-1975
De „Esso Nederland" Vertrokken: 19-3-1975 Van: Ras Tanura Naar: Lavera

Esso Nederland
Gezagvoerder
J.C. Vlug
1e strm
J.W. Klein
2e strm
W.J. Barends
3e strm
R.H.C. Reyme
3e strm
M.C. Idzinga (wrnd)
LL. strm
P.H. Schellens
Hwtk
B.P. v. Mieghem
2e wtk
J.v.d.Zwan
3e wtk
C.M. v.d. Tol
3 wtk
M. Klumper
3e wtk
A.P.M. Nobelen (wrnd)
4e wtk
H.A. Verschoor
ass. wtk
H. de Groot
ass. wtk
A. Toussaint
ass. wtk
A. Haitsma
ass. wtk
A.C. Matsinger
electr.
H.J. Broggel
hofmeester
W.N. Top
2e kok
J.S. Almeida
bediende
J.S. Alves
bediende
P.G.Monteiro
bediende
A.P. Monteiro
pompman
A.Q. Tubio
bankwerker
J. Oliveira
bankwerker
A.L. Santos
bootsman
G.J. GonCalves
matroos
B.L. Barcos
matroos
J.M.P. Sanles
matroos
R.D. Cruz
matroos
V.R. Costa
matroos
M.S. Maceiras
matroos
R. Arujo
matroos
C.A. Timas
matroos
A.F. Santos
marconist
J.C.M. Merks

DANKBETUIGING:
Mede namens mijn echtgenote en kinderen betuig ik hierbij mijn oprechte dank aan directie, collega's, oud collega's, en overige
belangstellenden en in het bijzonder gezagvoerders en officieren van de Esso Den Haag, Esso Nederland, Esso Europoort, Esso
Bonaire en Esso Saba voor hun belangstelling, gelukwensen, geschenken en bloemen, welke de viering van mijn 25-jarig jubileum
op Vrijdag 21 januari voor mij en mijn gezin tot een onvergetelijke dag hebben gemaakt.
H.C. van Schooten

DANKBETUIGING:
Langs deze weg wil ik gaarne alle medewerkers van de ETM-vloot en het walpersoneel, mede namens mijn vrouw van harte be-
danken voor de vele cadeaus en de getoonde belangstelling van vele zijden tijdens de 25-jaar-in-dienst-ETM receptie op 13 februari j.l.
Fam. Pronk.

Essofoon - 21 jaargang 1975
No. 7-1975

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

UIT DIENST GETREDEN:
J. Barends, leerling werktuigkundige

Jubileum vijf en twintig jaar:
P. Mossel,  01.05.1975

BEMANNINGSSITUATIE ONVERANDERD, ZIE VORIGE ESSOFOON;

De Esso Nederland, Vertrokken: 19-3-1975 Van: Ras Tanura Naar: Lavera Passeert: Kaapstad 7-4-1975 Aankomst; Lavera 28-4-1975
De Esso Europoort, Vertrokken: 4-3-1975 Van: Fawley Naar: Bahrein F.O. Passeert: Dubai 8-3-1975
De Esso Saba, Vertrokken 29-3-1975 Van: Mena El Ahmadi Naar: Lyme Bay/Rotterdam
De Esso Bonaire, Vertrokken: 29-3-1975 Van: Dokperiode Lissabon Naar: Bahrein F.O.

Esso Saba
Esso Bonaire
Gezagvoerder
M.C. v.d. Vliet
R. v.d. Velden
1e strm
L. Boerman
W. Kerbert
2e strm
F. Koster
A.M. Geul (wrnd)
3e strm
J. Hondema
G. Boon
3e strm
A.H. Nelemans
W.J.P.M. Vernooy
3e strm
-
J.V. Verwey
Hwtk
J. den Boer
J. Lokman
Hwtk
-
C. Smeele (training)
2e wtk
M.G. de Groot (wrnd)
P. Mellema
2e wtk
-
H. Wegenaar
3e wtk
W.F. Michels
W. v.d. Boogerd
3e wtk
-
G.M. Krullaars
3e wtk
-
J.H. Lucieer
4e wtk
J.C. Cranendonk
E.L. v. Goor
4e wtk
P.E.T. Horstman
A.L. Kluyihout
ass. wtk
G.A. Schooten
M.J. Elswijk
ass. wtk
P.H. Schuitemaker
R. Beukema
ass. wtk
R.N. Kuperus
J.P. v. Liere
ass. wtk
A.F.M, de Bock
A.J.J.M. Koevoets
electr.
W.C. de Mooy
N. Tiemans
hofmeester
A. Folugo
B. J. Andrade
2e kok
M.J. Ramos
V.J. Neves
bediende
J.J. Correia
A.A. Andrade
bediende
A.P. Delgado
T.J. Neves
bediende
A.D. Lopes
C.M. Calderon
bediende
-
J.M. Machado
pompman
C.R. Pacin
J.W. Zandvliet
bankwerker
R. Brito
Q.M. da Gracca
bankwerker
R. Beekman
J.F. Miranda
bootsman
A.N. Talho
M. Duarte
matroos
J.B. Fortes
D.J. Medina
matroos
S.G. Silveira
A. Moreno
matroos
J.M. Lopes
A.P. Freitas
matroos
J.S. Gomes
M.J. Crisostomo
matroos
O.A. Xavier
R.C.P. de Olieveira
matroos
E.F. Lima
C.N. Fortes
matroos
J.C. Correia
F. de Pina
matroos
-
A. Nascimento
matroos
-
A.A. Silva
marconist
J.J. v.d. Weerden
J. de Groot

Geslaagden maart 1975:
J. Middelburg S III
W.J. Reyse S III
C.L. Methorst B I
C.F. van Manen A-diploma
A. Schuringa A-diploma
R.N. Kuperus A-diploma
Studieverlof:
R.E. v.d. Velden, J. E. Tebbe, S. Groenhuis, R. Westerink, R.A. v.d. Voort, H. Gierman, P.H. Dassen, P. Pesman, W. de Roode,
H. v. Vugt, J.G. Wermer, E.H. ter Horst.
Ziek:
J. Ruisch, H. Mulder, C.L. Methorst, W. Masselink, R.J. Kraay, A. Hazenoot, J.V. Mendes, J. V. Vazquez, J.F. Teixeira, A. J. Monteiro.

Essofoon - 21 jaargang 1975
No. 8-1975

T.S.S. "Esso den Haag" verkocht.
Vrij plotseling hebben wij defmitief afscheid moeten nemen van de Esso Den Haag, het schip waarop vele zeelieden
in de loop der jaren hebben gevaren. Bij het wel en wee in die periode willen wij nog een keer stil blijven staan.
Natuurlijk begint ons overzicht bij het begin: de bouw en tewaterlating in 1963. Eigenlijk nog maar zo'n twaalf jaar geleden, om
recies te zijn: op 7 juli 1963 werd het schip door het Ver-oime Concern op ,,volle zee" overge-dragen aan de Esso Tankvaart
Maatschappij. Het schip gold toen als een supertanker met ,,ongekende" lengte, breedte en holte-afmetingen. Een schip met twee
schoorstenen en twee stoomketels. Tot voor kort was het zeifs Neerlands grootste koopvaardij-schip.
Het is begrijpelijk, dat bij de doop-plechtigheid van zo'n enonn schip vele hoge gasten een kijkje kwamen nemen. Niet alleen was
uiteraard de heer C. Verolrne zeif aanwezig, maar de doop-plechtigheid werd verricht door Prin-ses Beatrix, omdat Prinses Margriet
wegens ziekte verhinderd was.
• Als extra attractie werden bij de doopplechtigheid zo'n duizend postduiven losgelaten, die vanwege heiig weer slechts met moeite
hun weg over zee terug naar hun thuishaven konden vinden.
Dat niet altijd alles van een ,,leien dakje" kan gaan, bleek destijds ook.
Bij de eerste tewaterlating stroomde meer ijs dan water het dok binnen, waardoor het schip toen maar in het dok zelf is afgebouwd.
Bij de technische proefvaart had men blijkbaar het zoete water met het zoute verwisseld in de ketels, hetgeen geen succes kon
worden genoemd. Om deze lijst van ,,kinderziekten" niet te lang te maken, kan tenslotte nog vermeld worden, dat Prinses Beatrix
zich dubbel moest inspannen tijdens de doopplechtigheid, en wel omdat bij de eerste bijislag de champagnefles niet tegen de huid
wilde verscherven. Dankzij een ,,krachtig en kordaat" ingrijpen van de heer Verolrne lukte het gelukkig wel bij de tweede poging.
Zo begon dan de geschiedenis van deze trotse twee-,,pijper"!
Het varen met zo'n supertanker.
Ook in het aantal beschikbare hutten voor de bemanning was de Esso Den Haag superlatief. Voor iedereen was er een eigen hut
met warm en koud stromend water; een ongekende luxe, vooral als wij bedenken, dat in 1963 de. standaardbezetting minimaal
47 man telde. Ter vergelijking: de standaard bezetting van de tegenwoordige mam-moettankers bedraagt 30 personen. Bijgevolg
had de Esso Den Haag vele, vele hutten op vele, vele dekken. Men had als het ware bijna een gids nodig om de eigen hut terug te
vinden.
Ook de brug waar de centrale naviga-tie werd uitgevoerd, was voor die tijd van enorme afmetingen en bevatte de laatste nautische
snufjes. De machine-kamer was zeifs zo groot, dat deze in tweeen moest worden verdeeld om el-kaar terug te vinden! Ook een
extra anker op het achterschip (hekanker) ontbrak niet.
Om nog even met de accommodatie door te gaan: het zwembad bevond zich tussen de brug en de beide schoorstenen. Bij wind
van voren werd men bruin-zwart door de zon, en bij wind van achteren soms zwart-bruin door het roet van de schoorstenen. Maar
ja, er was in ieder geval ruimte genoeg in de omgeving voor de ligstoelen en dat was tenslotte ook be-langrijk.
Vele officieren en gezellen van de Esso Tankvaart Maatschappij hebben inmiddels, misschien met enige wee-moed, afscheid
genomen van dit schip. Zij bewaren de herinneringen aan een periode van vele reizen in korte tijd;
vele havens aandoen over de gehele wereld; en misschien aan eventueel promotie maken juist op dit schip. Ook die sfeervolle
agen rond Kerstfeest, Pasen, St. Nicolaas etc. zullen velen die op de ,,Esso Den Haag" gevaren hebben, zich zeker nog lang blijven
herinneren.
Een grote salon was er, met voldoende ruimte voor iedereen en een door de bemanning zeifgemaakte bar gaf extra sfeer aan het
geheel.
Er heerste doorgaans op de ,,Esso Den Haag" een gemoedelijke, spontane sfeer, die het lange weg zijn van huis zeker verliehtte.
Laatste reis voor E.T.M.
In december 1974 kreeg de Esso Den Haag een speciale reis (geladen) toe-bedeeld. Het schip vertrok toen van Ras Tanoera in
de Perzische Golf naar Port Stanvac in Australia. Een welkome afwisseling voor de bemanningsleden, die de laatste tijd
doorgaans de route Perzische Golf - Europa hadden bevaren. Daar met economische snelheid gevaren moest worden, zou de reis
uiteraard vrij lang duren, doch binnen 3 1/2 week moest die afstand toch kunnen worden overbrugd. De aankomstdatum werd
daarom gepland op 22 januari.
Er kwam echter een onverwachte tegenvaller. Op 18 januari, bij het in zicht komen van de Australische zuid-west kust, liep het
schip letterlijk en figuurlijk uit z'n roer. Het schip dreef stuurloos rond! Gelukkig kon het wel direkt ten anker komen, daar de
waterdiepte ter plaatse ,,slechts" zo'n 80 meter bedroeg.
Direkt na het gebeurde regende het telegrammen, telefoontjes etc. tussen schip en wal. Het eerste resultaat was een Australische
sleepboot, die enkele dagen later vastmaakte aan de Esso Den Haag om stuurassistentie te verlenen.
Dit vastmaken van zo'n sleepboot is op zich al een opmerkelijk staaltje van zeemanskunst. Eerst werd de ankerketting op de bak
(voordek) doorgebrand met een snijbrander, wat zeer omzichtig moest gebeuren vanwege het brandgevaar op de geladen tanker.
Verregaande maatregelen waren van te voren genomen: zo werd iedere vonk die weg zou kunnen spatten, opgevangen in een over
het werkgebied opgezette speciale tent en er stonden verschillende matrozen standby met poederblussers en reeds
watergevende brandslangen! Uiteraard was het anker voor die tijd al speciaal geborgd en opgevangen.
Helaas.....een met 90.000 ton olie geladen tanker wegslepen met een sleepboot van enkele duizenden paardenkrachten, bleek
op een totale mislukking uit te lopen. Voile kracht draaiend was deze sleepboot niet in staat
om ook maar iets te doen. Na zo'n 27 uren ,,slepen", bleek de positie van ,,Esso Den Haag" nog steeds onver-anderd te zijn.
Stroom en wind hadden daar keurig voor gezorgd. Uitein-delijk kwam men dan ook weer op precies hetzelfde ,,stekkie" ten anker.
Wat nu?
Na veel getelefoneer en getetegrafeer werd de sleepboot Noordzee van Smit International gecontracteerd om de Esso Den Haag
de nog ruim 1000 miji resterende afstand te doen afleggen. Op de komst van de Noordzee, vanuit Djakarta, moest echter weer
worden gewacht. Om die tijd te doden, viste de bemanning veel met speciale lange vislijnen. Er gaan geruchten, dat er per avond
soms meer dan honderd makrelen werden gevangen. Zeifs haaien werden aan de haak geslagen! Misschien heeft men in stilte
toch nog gehoopt het verloren roer te vangen met zo'n lijn!
Eind januari maakte de Noordzee vast aan de Esso Den Haag. In een record tijd. De bemanning kreeg er blijkbaar ervaring in om
de verbinding tot stand te brengen, want het lukte deze keer binnen een half uur. Gezagvoerder Alkema - een verwoed liefhebber
van foto's maken en filmen - heeft een en ander in prachtige beelden vastgelegd.
Zo kwam duidelijk naar voren, dat de Esso Den Haag soms zover van z'n koers achter de sleepboot afweek, dat het voorkwam
alsof deze bijna dwars van de Esso Den Haag lag te trekken aan z'n sleeptros. De sleepsnelheid bedroeg zo'n 4,5 miji per uur
(± 9 km). Ruim 10 dagen had de Noordzee dan ook nodig om de Esso Den Haag uiteindelijk op z'n bestemming te brengen. Op
12 februari 1975 arriveerde de sleep te Port Stanvac. De volgende dag werd de Esso Den Haag afgemeerd langszij de boeien
met behulp van plaatselijke sleepboten en er kon met het lessen van de lading olie worden begonnen.
Intussen werd achter de schermen koortsachtig gewerkt en offerte gevraagd voor een nieuw roer aan verschillende
scheepswerven in de gehele wereld. Een roer met een gewicht van zo'n 60 ton en een 23 ton wegend gietstuk zijn nu eenmaal
geen peuleschilletje.
Steeds duidelijker werd het tenslotte dat het een en ander een zeer kostbare aangelegenheid zou worden, te meer daar het
schip voor deze reparatie geruime tijd uit de vaart genomen zou moeten worden. Toen kwam dan de directiemededeling, dat
het onvermijdelijk was dat de Esso Den Haag zou moeten worden verkocht om de verliezen op dit schip niet nog groter te
maken in de komende jaren.
Vele E.T.M.-ers zullen deze gedwongen verkoop toch ervaren als een persoonlijk gemis. Naast misschien vele ongemakken
die het schip de laatste jaren in vergelijking met de andere E.T.M. schepen met zich meebracht, had het toch een zekere charme
en een zeer bepaalde sfeer die specifiek eigen was voor dit trotse schip. Het was een goed zeeschip, waarop in de loop der jaren
door de opvarenden hard is gewerkt, omdat het schip veel onderhoud vroeg (dekken etc.). Het gaf echter de zeeman altijd weer
een voldaan gevoel als tenslotte bij het binnenstomen in een haven alles weer naar behoren werkte en het schip met de zoveelste
verflaag weer glimmend in de zon, z'n dek, opbouw en schoorstenen liet zien.
Jammer, dat dit schip - in een voortreffelijke staat van onderhoud - moest worden overgedaan aan een Griekse reder.
Voor de E.T.M.-bemanning van boord ging, was het trotse Esso-embleem op beide schoorstenen overgeschilderd en achterop
was de naam Esso Den Haag veranderd in Petrola XX. Een triest gezicht moet het geweest zijn, toen de E.T.M.-mensen in de
tender achterom keken voor een laatste blik, en het schip, waarop zij misschien vele malen hadden gevaren, opeens een andere
naam en bemanning had gekregen.
Blijkbaar heeft de Griekse reder voor de Petrola XX 19 schepen onder dezeifde naam geexploiteerd, doch wij kunnen hem zeker
wel feliciteren met zo'n aanwinst.
De sleepboot Noordzee heeft de in ballast varende Petrola XX weer op sleeptouw genomen, maar nu naar Griekenland, waar
het schip van een nieuw roer wordt voorzien, dat - zo gaan de geruchten - bij Verolrne in Nederland gebouwd zal worden.
Bij het verschijnen van deze Essofoon zai de sleep zo ongeveer in Pireus zijn aangekomen. Wij zijn ervan overtuigd, dat na de
installatie van een nieuw roer de Griekse reder nog veel plezier van de ex. Esso Den Haag zai hebben. Daarom kunnen wij
alleen nog zeggen:

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

GOUDEN MIJ.-INSIGNES:
Twintig jaar
L. Veen,  20.05.1975

BEMANNINGSSITUATIE ONVERANDERD, ZIE VORIGE ESSOFOON;

De Esso Saba Vertrokken: 4-75 Van: Mina Al Ahmadi Naar: Lavera Passeert: Kaapstad 15-4-75 Aankomst: Luvera 5-5-75
De Esso Nederland Vertrokken: 4-75 Van: Ras Tanura Naar: Lavera Aankomst: 28.4.75
De Esso Europoort Vertrokken: 4.75 Van: Ras Tanura Naar: Rotterdam Passeert: Kaapstad 27.4.75 Aankomst: Rotterdam 19.5.75
De Esso Bonaire Vertrokken: 4-75 Van: Lissabon Naar: Bahrein F.O. Passeert: Kaapstad 17-4-75 Aankomst: Dubai 2-5-75

Esso Europoort
Gezagvoerder  
K. Pals
1e strm
S. G. Boorsma
2e strm
T.W.H. v. Sprongen
3e strm
C.J.J. Withagen
3e strm
W. Groeneveld
LL. strm
F.D. v. Walsem
Hwtk
J.A. Niels
2e wtk
P. Habraken
3e wtk
A. J. v. Putten
4e wtk
H. E. Hopman
4e wtk
F.L. Glazema (wmd)
ass. wtk
H.E. Voortman
ass. wtk
P.J. Tol
ass. wtk
B. de Vries
ass. wtk
J. W. Goeree
elektr.
C.M. Booy
hofmeester
J.G. Gomes
2e kok
G.V. Melicio
2e kok
A. A. Morais (training)
bediende
L. S. Piedade
bediende
P. D. Saneha
bediende
B. Almeida
pompman
D.E. Samallo
bakwerker
G.F. Fonseea
bootsman
A. Verhey
matroos
P.T. Coutinho
matroos
M.C. Monteiro
matroos
M.M. Chantre
matroos
F.R. Andrade
matroos
M.B. Vieites
matroos
V.A. da L. Delgado
matroos
R.G. Fonseea
matroos
J.B. Bentub
matroos
A.L. dos Reis
marconist
B. Bessels

Essofoon - 21 jaargang 1975
No. 9-1975

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

UIT DIENST GETREDEN:
C.P. Strijbosch

GESLAAGDEN APRIL 1975:
P. Pesman, C-2 diploma,
P.H. Dassen, C-1 diploma
STUDIEVERLOF:
R.E. v.d. Velden. R. Westerink, J.E Tebbe, S. Groenhuis, R.A. v.d. Voort H. Gierman, W. de Roode, H. v Vugt, J.G. Wermer, E.H. ter Horst.
ZIEK:
J. Ruisch, H. Mulder, C.L. Methorst, R.J. Kraay, J.V. Vazques, J.V. Menoes, I.F. Teixeira, A.R. dos Santos.

BEMANNINGSSITUATIE ONVERANDERD, ZIE VORIGE ESSOFOON;

De Esso Europoort, Vertrokken: ..-4-75 Van: Ras Tanura (Perz. Golf) Naar: Rotterdam Kaapstad 27-4-75 gepasseerd Aankomst: 19-5-75
De Esso Bonaire, Vertrokken: ..-4-75 Van: Lissabon Naar: Bahrein F.O. Kaapstad 17-4-75 gepasseerd Aankomst: Dubai 2-5-75
De Esso Saba, Vertrokken: ..-4-75 Van: Ras Tanura (Perz. Golf) Naar: Savona en Lavera Kaapstad 15-4-75 gepasseerd Aankomst: Savona 6-5-75
De Esso Nederland, Vertrokken: 29-4-75 Van: Lavera Naar: Bahrein F.O. via Las Palmas

Esso Nederland
Gezagvoerder
J. Mossel
Ie strm
M.P. de Boer
2e strm
B.J. Grummels
3e strm
R.H.C. Reyme
3e strm
T. Overdijkink
Hwtk
J. Pronk
Hwtk (training)
B. Nieuwpoort
2e wtk
J.v.d. Zwan
2e wtk
H. Koelman
3e wtk
J. J. Tesselaar
4e wtk
H. A. Verschoor
4e wtk
C.F. van Manen
4e wtk
A. J. Langerak (wrnd)
ass.wtk
N.P. Hanemaayer
ass. wtk
T. J. van Dijk
ass. wtk
A. Haitsma
electr.
J. Stoffels
hofmeester
A.P. dos Santos
2e kok
J.S. Almeida
bediende
A.J. dos Santos
bediende
P.G. Monteiro
bediende
A.P. Monteiro
bediende
A.D. Fortes
pompman
A.M.T. Hoogendijk
bankwerker
A. L. Santos
bootsman
R. Ringma
bootsman
F.M. Rodriques
matroos
L. Maitos
matroos
J.G. da Velga
matroos
V.N. Sancha
matroos
V.R. Costa
matroos
L. Röske
matroos
M.A. de Britd
matroos
A.F. Santos
mareonist
J. Mekkes

Essofoon - 21 jaargang 1975
No. 10-1975

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Gezagvoerder J. W. Mossel vierde zilveren jubileum.
Op l mei j.l. was het precies 25 jaar geleden dat de heer J. W. Mossel, gezagvoerder ETM, als vierde stuurman in dienst
trad op de toenmalige Esso Den Haag. In de Private Diningroom op de raffinaderij werd dit heuglijke feit gevierd met
een bijzonder geanimeerde receptie.
Uit handen van zijn collega, de heer Jansen, ontving jubilerende gezagvoerder J.W. Mossel een TV-toestel dat hem
werd aangeboden door het personeel van de vloot en van het ETM-kantoor.

Namens de ETM-directie sprekend, belichtte de heer H. J. Beverdam de „gestroomlijnde" carrière van de jubilaris, die hem tot de
hoogste positie aan boord van een schip heeft gebracht. Als gezagvoerder heeft hij jaren op de Esso Den Haag gevaren. Als herinnering
daaraan bood de heer Beverdam de heer Mossel, behalve de gebruikelijke enveloppen. een prachtige foto van dit schip aan.
Collega gezagvoerder H. Jansen haalde vervolgens een aantal herinneringen op aan het verre en recente verleden en bood, namens het
vlootpersoneel en dat van het ETM-kantoor een TV-toestel aan, waarop de heer Mossel, naar de spreker hoopte, met veel genoegen z'n
voetbalprogramma's zal kunnen bekijken.
Op originele wijze liet de heer Mossel, die vergezeld was van zijn echtgenote, in zijn dankwoord vele herinneringen uit zijn 25-jarig
dienstverband de revue passeren. Tot half zes 's middags bleef men in bijzonder plezierige stemming bijeen, waarbij het
kantinepersoneel, als vanouds, op voortreffelijke wijze voor de nodige „natjes en droogjes" zorgde.
Onder de gasten bevonden zich onder meer de heren Sauer en de Vries, gepensioneerde ETM-medewerkers, die vele jaren met de
jubilaris hebben samengewerkt.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

BEMANNINGSSITUATIE ONVERANDERD, ZIE VORIGE ESSOFOON;

De Esso Nederland, Vertrokken 3-5-75 Van: Lavera Naar Bubzi (Perz. Golf) Passeert: Kaapstad 23-5-75 Aankomst: 8-6-75
De Esso Europoort, Vertrokken: 11-4-75 Van: Ras Tanura Naar: Rotterdam Aankomst: 25-5-75
De Esso Bonaire, Vertrokken: 7-5-75 Van: Ras Tanura Naar: Rotterdam Passeert: Kaapstad 21-5-75 Aankomst: 6-6-75
De Esso Saba, Vertrokken: 9-5-75 Van: Lavera Naar: Dubai (Perz. Golf) Passeert: Kaapstad 26-5-75 Aankomst: 9-6-75

GOUDEN MIJ.-INSIGNES:
Twintig jaar
G. Alkema, 22.06.1975
Tien jaar
F. de Pina, 29.06.1975

Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
L. Veen
R. v.d. Velden
1e stuurman
W. Kerbert
H. Kuypers
1e stuurman
-
L. Kloet (wmd)
2e stuurman
W.J. Visser
A. v.d. Deyl (wmd)
3e stuurman
W.J.P.M. Vemooy
A.H. Nelemans
3e stuurman
J. V. Verwey
C. Faber (wmd)
3e stuurman (wrnd)
-
W.J. Reyse
LL. stuurman
-
H.J. van Wijhe
LL. stuurman
-
H.A.C. Regenboog
Hwtk
J. Lokman
F. Scheppers
Hwtk
C. Smeele (training)
-
2e wtk
H. Wegenaar
P. Pesman
3e wtk
G.M. Krullaars
W.F. Michels
3e wtk
J.H. Lucieer
L. Meeusen
4e wtk
A.L. Kluyfhout
C.D. Jonker
4e wtk
E. L. van Goor
S.C. Smit (wmd)
ass. wtk.
R. Beukema
A. Schuring
ass. wtk.
J. P. van Liere
R.N. Kuperus
ass. wtk.
A.J. J. M. Koevoets
A.F.M, de Bock
ass. wtk.
W.J. van Laren
-
electricien
N. Tiemens
W.C. de Mooy
marconist
J. de Groot
J.J. v.d. Weerden
Kok/hofmeester
B.J. Andrade
J.P. Stoutjesdijk
kok/bakker
V.J. Nevest
A.J. Monteiro
bediende
A.A. Andrade
J.J. Correia
bediende
T. J. Neves
A.P. Delgado
bediende
C.M. Calderon
A. D. Lopes
bediende
J.M. Machado
-
pompman
J.W. Zandvliet
B. Wetzels
bankwerker
Q.M. da Graca
R. Brito
bankwerker
J.F. Miranda
-
bootsman
M. Duarte
A.N. Talho
matr/handl.
D.J. Medina
A.F. Martins
matr/handl.
A. Moreno
B. Cabral
matr'/hand].
A. P. Freitas
S.G. Silveira
matr/handl.
M.J. Crisostomo
A.R. Silva
matr/handl.
R.C.P. de Oliveira
J.S. Gomes
matr/handl.
C.N. Fortes
A. dos Santos
matr/handl.
F. de Pina
F.F. Lima
matr/handl.
A.A. Silva
A.L. Delgado
matr/handl.
A. Nascimento
-
matr/handl.
C.J. Fortes
-

Essofoon - 21 jaargang 1975
No. 11-1975

Spectaculaire reparatie.
Lek Esso Bonaire werd op zee gedicht.
Op maandag 7 april werd aan boord van de mammoettanker Esso Bonaire een lekkage in de machinekamer ontdekt,
zo rapporteerde gezagvoerder R. v.d. Velden. Dit lek, dat zich op ongeveer 3,50 meter boven de kiel bevond, werd op
zee op Spectaculaire wijze gedicht. Een operatie die in totaal slechts vijftig uur vertraging op het vaarschema
opleverde.
De oorzaak van de lekkage, waardoor buitenboordwater de machinekamer binnenstroomde, was een gedeeltelijk weggeteerde las
van een flens, die zich aan een op de huid gelast pijpstuk van 30 cm lengte en een diameter van 10 cm bevond. Het lek werd ontdekt
toen het schip in ballast onderweg was van Lissabon naar de Perzische Golf en ter hoogte van de Afrikaanse Westkust voer, op zo'n
180 miji zuid-zuid-west van Freetown in Sierra Leone. Er bestond geen direct gevaar daar het wegpompen van het binnengekomen
water makkelijk kon worden bijgehouden. De scheepsstaf was echter van oordeel dat er naar een definitieve oplossing moest
worden gezocht.
Het lek was sinds de ontdekking wat groter geworden en het gevaar dat de flens zou afscheuren leek niet denkbeeldig. Daarom werd
er eerst een trekstelling vervaardigd, waardoor pijpstuk en flens en de zich binnenboords bevindende afsluiter stevig tegen elkaar
gedrukt bleven. In het uiterste geval zou dan slechts een ringvormige lekkage ontstaan.
Met de Loadmaster Computer -een apparaat waarmee de spanningen in het schip bij bepaalde beladingstoestanden worden gemeten
- werden de mogelijkheden bekeken het schip voorover te doen hellen, teneinde het lek voor een permanente reparatie boven te knjgen.
Het bleek dat dit slechts mogelijk was in de zgn. ,,harbour condition", d.w.z. bij stilliggend schip in kalm water.
Op de plaats waar het schip zich bevond stond een oostelijke deining en windkracht 3, zodat werd besloten terug te varen om het schip
tussen Freetown en Conakry, waar goed weer en een kalrne zee konden worden verwacht, ten anker te brengen.
Om negen uur 's morgens werd van koers veranderd en na het opstoken van de hoofdketel - er werd op dat moment op de hulpketel
gevaren - voer de Esso Bonaire voile kracht richting Conakry. Om 10.00 uur in de avond de 8e april werd op 20 miji ZZW van Conakry
ten anker gegaan, waarna direct werd begonnen met het overballasten om het schip voorover te trimmen, en tegelijkertijd twee graden
slagzij over bakboord te doen maken, om te trachten het lek zo goed mogelijk aan de oppervlakte te knjgen en tegelijkertijd het bedrijf
draaiende te houden. Voor dat laatste moesten de inlaat van de hoofdcirculatiepomp en andere koelwaterpompen onder water blijven.
Bij een diepgang van 13 voet achter en 34 voet voor lukte dat. Weliswaar bevond het lek zich nog een meter onder water, maar er was
zwemmend bij te komen.
Vierde werktuigkundige A.L Kluijfhoul op de grotendeels boven water uitstekend schroef.

De vierde werktuigbouwkundigei Kluyfhout en Van Goor den Oosterlingh plaatsten een met rubber omhulde prop in de uitlaat.
Na het afnemen van de afsluiter binnenboord bleek er nagenoeg, geen water meer binnen te komen zodat met de reparatie kon
worden begonnen.
Het bleek dat het aan de huid gelaste pijpstuk over een afstand van rond zes centimeter was weggeteerd, waardoor de las van de
flens gedeeltelijk was verdwenen. Het verteerde stuk werd, met de flens, afgesneden en op het overgebleven pijpstuk werd een
nieuwe flens geplaatst. De afsluiter werd vervolgens teruggeplaatst, de prop naar buiten geslagen en aan de binnenboordzijde van
de afsluiter een nieuw pijpstuk in de koelwaterleiding gebracht. Daarmee was de hele leiding weer dicht.
Het schip werd daarna weer in een zeewaardiger ligging van 10 voet achterover inplaats van 21 voet voorover gebracht en om 22.18
uur preeies op de 9de april werd de tijdelijk onderbroken reis voortgezet.
In de sloep op weg naar het lek.
Met portofoon de heer P. Mellema en op de rug gezien,,duiker" E.L. van Goor de Oosterlingh.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

BEMANNINGSSITUATIE ONVERANDERD, ZIE VORIGE ESSOFOON;

PENSIOEN:
J.P. Stoutjesdijk, 01.07.19975

De Esso Saba; Vertrokken: 9-5-75 Van: Lavera Naar: Dubai (Perz. Golf) Aankomst: 9-6-75
De Esso Europoort; Vertrokken: 24-5-75 Van: Fawley Naar: Dubai (Perz. Gotf) Passeert: Kaapstad 14-6-75 Aankomst: 30-6-75
De Esso Nederland; vertrokken: 3-5-75 Van: Lavera Naar: Dubai (Perz. Golf) Aankomst: 8-6-75
De Esso Bonaire; Vertrokken: 7-5-75 Van: Ras Tanura Naar: Rotterdam Aankomst: 8-6-75

Esso Europoort
Gezagvoerder
K. Pals
1e stuurman (wrnd)
J.W.G. van Dongen
2e stuurman
F. Koster
3e stuurman
C.J.J. Withagen
3e stuurman
H.J. v. Zeben
LL. strm.
F.D. van Walsem
Hwtk
J.A. Niels
2e wtk
P.H. Dassen
3e wtk
A. J. van Putten
3e wtk
H.J. Kemp
4e wtk
W. Masselink
ass. wtk
J. Prins
ass. wtk
P.J. Tol
ass. wtk
B. de Vries
ass. wtk
J.W. Goeree
electrieien
J.B. v.d. Heemst
marconist
B. Bessels
Kok/hofmeester
A. Hazenoot
kok/bakker
A.A. Morais
bediende
P.D. Sancha
bediende
L. S. Piedade
bediende
J.V. Vazques
pompman
W. Schosswald
bankwerker
G.F. Fonseca
bankwerker
A.C. Delgado
bootsman
J.V. Mendes
matr/handl.
F. R. Andrada
matr/hand.
A.L. dos Reis
matr/handl.
R.G. Fonseca
matr/handl.
M.C. Villafin
matr/handl.
M.S. Belles
matr/handl.
J.P. Fortes
matr/handl.
A.R.dos Santos
matr/handl.
M.D. Fonseca
matr/handl.
J.A. Lopes