Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 21e jaargang 1975 Nrs 12 - 22
No. 12-1975

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

GOUDEN MU. -INSIGNES:
Tien jaar
J.V. Mendes,  22.07.1975
GESLAAGDEN:
R.A. v.d. Voort, S2
E.H. ter Horst, A-diploma.
STUDIEVERLOF:
R.E. v.d. Velden, J.E. Tebbe, S. Groenhuis, T.W.H. v. Spronsen, H. Gierman, W. de Roode, H. v. Vugt, J.G. Wermer.
ZIEK:
C.L. Methorst. R.J. Kraay, A. Folugo, A. Verhey.

BEMANNINGSSITUATIE ONVERANDERD ZIE VORIGE ESSOFOON

De Esso Bonaire; Vertrokken van: Coryton 11 juni Naar: Perzische Golf Passeert: Kaapstad 30 juni Aankomst: Dubai 15 juli

De Esso Europoort; Vertrokken van: Fawley 24 mei Naar: Perzische Golf Passeert: Kaapstad 12 juni Aankomst: Dubai 29 juni

De Esso Saba; Vertrokken van: Ras Tanura 13 juni Naar: Rotterdam Passeert: Kaapstad 29 juni Aankomst: Rotterdam 20 juli

Esso Nederland
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
J. Mossel
L. Veen
G. Alkema
1e stuurman
M.P. de Boer
J. W. Klein
L. Kloet (W)
1e stuurman
-
H. Kuypers (1e) (extra)
-
2e stuurman
B.J. Grummeris
W.J. Visser
W.J. Barends
3e stuurman
J. Ruisch (W)
W. Groene veld
A.H. Nelemans
3e stuurman
T. Overdijkink
J.P.C, van Dongen (W)
W.J. Reyse (W)
4e stuurman
-
J. Middelburg
C. Faber
Ll. stuurman
-
P.H. Schellens
H.J. van Wijhe
Ll. stuurman
-
-
H.A.C. Regenboog
Hwtk
J. Pronk
-
-
Hwtk
B. Nieuwpoort
C. Smeele
F. Scheppers
2e wtk
H. Koelman
H. Wegenaar
P. Pesman
3e wtk
-
M. Klumper
L. Meeusen
3e wtk
J.J. Tesselaar
H.R. Fouraux
A.P.M. Nobelen (W)
4e wtk
C.F. van Manen
A.L. Kluyfhout
C.D. Jonker
4e wtk
A.J. Langerak (W)
E. ter Horst
S.C. Smit (W)
ass. wtk
N.P. Hanemaayer
J. de Vries
E. Schuring
ass. wtk
T. J. van Dijk
S. Driessen
A.F.M, de Bock
ass. wtk
A. Haitsma
H. v.d. Keviet
R.N. Kuperus
ass. wtk
S.H. Homstra
-
-
electricien
-
P. Bergwerff
-
electricien
J. Stoffels
H.J. Broggel
W.C. de Mooy
kok/hofmeester
A.P. dos Santos
W.N. Top
J. P. Stoutjesdijk
kok/bakker
J.S. Almeida
V.J. Neves
A.J. Monteiro
bediende
A.D. Fortes
C.M. Calderon
J. J. Correia
bediende
P.G. Monteiro
J.M. Machado
A.J. dos Santos
bediende
A.P. Monteiro
A.J. Oliveira
A.D. Lopes
pompman
A.M. T. Hoogendijk
J. d. R. Lima
B. Wetzels
bankwerker
A.L. Santos
Q.M. da Graca
J. Oliveira
bootsman
F.M. Rodrigues
H.L. Lopes
E.F. Lima
matroos/handl.
M.B.E. Pinto
A. Nascimento
B. Cabral
matroos/handl.
J.G. da Veiga
A. Moreno
S.G. Silveira
matroos/handl.
L. Röske
C.T. Otero
A.R. Silva
matroos/handl.
M.A. de Brito
M.J. Crisostomo
J.S. Gomes
matroos/handl.
A.F. Santos
C.J. Fortes
A. dos Santos
matroos/handl.
-
C.N. Fortes
A.L. Delgrado
matroos/handl.
-
F. de Pina
A.F. Martins
marconist
J. Mekkes
C.J.Twilt
J.J. v.d. Weerden

No. 13-1975

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

UIT DIENST GETREDEN:
J. Doornbos, F. L. Glazema en W.F.C. Michels
GOUDEN MIJ.-INSIGNES:
Tien jaar
J.B. van Heemst, 09.08.1975
GESLAAGDEN:
P.J. Tol, B2
STUDIEVERLOF:
R.E. v.d. Velden, J.F. Tebbe, S. Groenhuis, T.W.H. v. Spronsen, H. Gierman, H. v. Vugt en J.G. Wermer.
ZIEK:
H. Jansen, C.L. Methorst, S.H. Hornstra, R.J. Kraay, A. Folugo. A. Verhey, R. Ringma en Q.M. da Graca.

BEMANNINGSSITUATIE ONVERANDERD ZIE VORIGE ESSOFOON.

De Esso Nederland; Vertrokken van: Ras Tanura 11 juni Naar: Le Havre en Fawley Aankomst: Le Havre 20 juli
De Esso Bonaire; Vertrokken van: R'dam en Coryton 11 juni Naar: Perzische Golf Aankomst: Dubai 16 juli
De Esso Saba; Vertrokken van: Ras Tanura 13 juni Naar: Rotterdam Passeert: Las Palmas 14 juli Aankomst: Rotterdam 20 juli
De Esso Europoort; Vertrokken van: Ras Tanura 29 juni Naar: Lavera Passeert: Kaapstad 18 juli Aankomst: Lavera l augustus

Esso Europoort
Gezagvoerder     
J.C. Vlug
2e stuurman
A.M. Geul
3e stuurman
R. Westerink
Hwtk
B.P. v. Mieghem
4e wtk
R.E. Kruizenga
ass. wtk
H. de Groot

No. 14-1975

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

STUDIEVERLOF:
R.E. v.d. Velden, J.E. Tebbe, S. Groenhuis, T.W.Hv. Spronsen, H. Gierman, H. v. Vugt, J.G. Wermer.
ZIEK:
H. Jansen, W.J. Reyse, C.L. Methorst, S.H. Hornstra, R.J. Kraay, A. Folugo, A. Verhey, R. Ringma, Q.M. da Graca.
GOUDEN MU.-INSIGNES:
Tien jaar
P. Habraken, 16.08.1975
M.G. de Groot, 13.08.19 75

BEMANNINGSSITUATIE ONVERANDERD ZIE VORIGE ESSOFOON.

De Esso Saba; Vertrokken: Fawley 24-07-1975 Naar: Bahrein F.O. Passeert: Cape Town 12-08-1975 Aankomst: Dubai 26-08-1975.
De Esso Nederland; Vertrokken van: Fawley 28-07-1975 Naar: Bahrein F.O. Passeert: Cape Town 14-08-1975 Aankomst: Dubai 26-08-1975
De Esso Bonaire; Vertrokken van: Ras Tanura 21-07-1975 Naar: Aruba Passeert: Cape Town 03-08-1975 Aankomst: Aruba 19-08-1975
De Esso Europoort; Vertrokken van: Ras Tanura 20-06-1975 Naar: Lavera Passeert: Las Palmas 03-08-1975 Aankomst: Lavera 08-08-1975

Esso Nederland
Esso Bonaire
Esso Europoort
Gezagvoerder
M.C. v.d. Vliet
L. Veen
G. Alkema
1e stuurman
S.G. Boorsma
J.W. Klein
L. Kloet (W)
2e stuurman
B. J. Grummels
W. J. Visser
W. J. Barends
3e stuurman
J. Ruisch (W)
W. Groeneveld
G. Boon
3e stuurman
J. V. Verwey
J.F. v. Dongen (W)
J. de Haan (W)
3e stuurman
M.C. Idzinga (W)
-
-
4e stuurman
-
J. Middelburg
-
Ll. stuurman
F. Zwart
P.H. Schellens
W.G. Brunt
Ll. stuurman
-
-
K. Wagenaar
Hwtk
B. Nieuwpoort
L. den Boer
F. Scheppers
2e wtk
H. Mulder
P. Mellema
P.Pesman
3e wtk
J.H. Lucieer
M. Klumper
W. v.d. Boogerd
3e wtk
-
H.R. Foureaux
C.M. v.d. Tol
4e wtk
C.F. v. Manen
-
-
4e wtk
G.J. v. Ingen (W)
E. ter Horst
H.E. Hopman
-
A.L. Kluyfhout
-
ass. wtk.
A.C. Matsinger
J. de Vries
A. Schuring
ass. wtk.
H.E. Voortman
W. J. van Laren
G.A. Schooien
ass. wtk
M. J. Elswijk
S. Driessen
A.G. M.M. Ernest
ass. wtk
-
H. v.d. Kevie
J. P. van Liere
marconist
J. Mekkes
C. J. Twilt
G.E. Wouters
electricien
N. Tiemens
P. Bergwerff
W. Bos
electricien
-
H.J. Broggel
-
kok/hofmeester
A.P. dos Santos
W.N. Top
G.J. Gomes
kok/bakker
M.J.Ramos
V.J. Neves
0. Lopes
bediende
A.D. Fortes
C.M. Calderon
J.B. Fortes
bediende
G.A. Lima
J.M. Machado
D. A.J. dos Santos
bediende
J.S. Alves
A.J. Oliveira
A.D. Lopes
pompman
J.W. Zandvliet
J.D.R. Lima
B. Wetzels
bankwerker
A. L. Santos
D.O. Marais
J. Oliveira
bootsman
F.M. Rodriques
H. L. Lopes
M. Duarte
matroos/handl.
M.B.E. Pinto
A. Nascimento
B. Cabral
matroos/handl.
J.G. de Veiga
A. Moreno
J.M. Lopes
matroos/handl.
V.N. Sancha
C. T. Otero
A.R. Silva'
matroos/handl.
J.B. Duarte
M.J. Cristostomo
J.B. Fortes
matroos/handl.
L. Röske
C. J. Fortes
A. dos Santos
matroos/handl.
H.A. de Brito
C.N. Fortes
A.L. Delgado
matroos/handl.
R.C.P. de Oliveira
F. de Pina
J.T.N. Aquiar
matroos/handl.
I.F. Teixeira
-
J.B. Bentub

No. 15-1975

Koekblikorde voor scheidende kok/hofmeester J.P. Stoutjesdijk.

Na 27 dienstjaren heeft op 6 augustus, tijdens een drukbezochte receptie, kok/hofmeester J.P. Stoutjesdijk afscheid van onze
maatschappij genomen. Namens de ETM-directie overhandigde de heer H.J. Beverdam hem het insigne voor die 27 jaren. Hij
herinnerde eraan dat het eerste schip waarop de heer Stoutjesdijk kwam te varen de Esso Amsterdam was en het laatste de
Esso Saba. „Een enorm verschil in tonnage en werkzaamheden", zo zei hij.
Op latere leeftijd heeft de heer Stoutjesdijk, aldus de heer Beverdam, een omschakeling van werkomstandigheden moeten mee-
maken, toen hij van chef-hofmeester, kok/hofmeester werd. Iets wat hij zeer goed heeft weten op te vangen.
Kapitein J.W. Mossel, namens het ETM-vlootpersoneel sprekend, haalde een aantal herinneringen op aan de vele reizen die hij
samen met de scheidende kok/hofmeester heeft  gemaakt. Namens   het ETM-personeel overhandigde hij een aantal cadeaus:
een hobby-werkbank, een transistorradio, een ligstoel en een forse stapel dozen sigaren.
De heer J. Karel, die de afdeling Inkoop Spijkenisse vertegenwoordigde, kwam met een fles geestrijk vocht en met een bijzonder
fraaie onderscheiding, de orde van het Koekblik, aandragen, die hij onder de nodige hilariteit de heer Stoutjesdijk omhing. De orde
was samengesteld uit een cakeblik, een slagersmes en foto's van de verschillende schepen waar de heer Stoutjesdijk op heeft
gevaren. „De heer Stoutjesdijk", aldus de heer Karel, „behoort nog tot het ras van echte zeevaarders, waarvan hij een karakteristie-
ke vertegenwoordiger is".
Jubilaris Stoutjesdijk, zijn echtgenote en zijn zoon, luisteren aandachtig naar de toespraak van de heer H.J. Beverdam.

IN MEMORIAM

Op 51-jarige leeftijd is op 11 augustus overleden onze medewerker, de heer

Hubert Jansen.

De heer Jansen was gedurende 27 jaar bij onze vloot in dienst, laatstelijk als gezagvoerder van de Esso Tankvaart Maatschappij.

Dankbetuigingen:
Langs deze weg wil ik graag alle medewerkers van de ETM-vloot en van de wal mede namens mijn vrouw en kinderen, van harte
bedanken voor de vele cadeau's en de getoonde belangstelling van vele zijden, tijdens de plezierige en sfeervolle receptie die ik
ter gelegenheid van mijn pensionering heb mogen beleven.
Piet Stoutjesdijk.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

IN DIENST GETREDEN:
J. Ballijns, J.A. v.d. Linden, R.H.C. Reyme.
UIT DIENST GETREDEN:
C. Faber, F.D. van Walsem

De Esso Nederland; Vertrokken: Ras Tanura 31-08-1975 Passeert: Kaapstad 14-09-1975 Naar: Aruba Aankomst: Aruba eind september 1975
Voor de nieuwe bemanningssituatie, zie volgende Essofoon.
De Esso Europoort; Vertrokken: Lavera 12-08-1975 Naar: Bahrein F.O. Passeert: Capetown 29-08-1975 Aankomst: Dubai 11-09-1975
De Esso Bonaire; Vertrokken: Aruba 24-08-1975 Naar: Bahrein F.O. Passeert: Kaapstad 10-09-1975 Aankomst: Dubai 22-09-1975
De Esso Saba; Vertrokken: Ras Tanura 29-08-1975 Naar: Rotterdam Passeert: Kaapstad 16-09-1975 Aankomst: Rotterdam 08-10-1975
Voor de nieuwe bemanningssituatie, zie volgende Essofoon.

Esso Europoort
Esso Bonaire
Gezagvoerder
J.C. Vlug
L. Veen
1e stuurman
W. Kerbert
W.J. Klein
2e stuurman
A.M. Geul (W)
F. Koster
3e stuurman
W.P.J.M. Vemooy
R.H.C. Reijme
3e stuurman
H.J. v. Zeben
J.F. v. Dongen (W)
3e stuurman
P. Westerink
-
4e stuurman
-
J. Middelburg
Ll. stuurman
-
P.H. Schellens
Hwtk
B.P. v. Mieghem
J. den Boer
2e wtk
P.H. Dassen
P. Mellema
2e wtk
J. v.d. Zwan
-
3e wtk
W. de Roode
H.R. Fouraux
4e wtk
R. E. Kruizinga (W)
H.A. Verschoor
4e wtk
P.E.T. Horstman
P.J. Langerak (W)
ass. wtk
J. Prins
A.J. Koevoets
ass. wtk
R. Beukema
J. de Vries
ass. wtk
H. de Groot
S. Driessen
ass. wtk
-
H. v.d. Kevie
electricien
C.M. Booy
P. Bergwerff
electricien
-
H.J. Broggel
marconist
J. Meijnen
J.C. Twilt
kok/hofmeester
B.J. Andrade
W.N. Top
kok/bakker
A.A. Morais
V.J. Neves
bediende
B. Almeide
C.M. Calderon
bediende
M.D. Fonseca
J.M. Machado
bediende
J.V. Vazques
A.J. Oliveira
bediende
A.A. Andrade
-
bankwerker
A.C. Delgrado
D.O. Morais
pompman
C.R. Pacin
J. d.R. Lima
bootsman
J. v. Mendes
H.L. Lopes
bootsman
G.J. Gonsalves
-
matroos/handl.
M.S. Belles
A. Nascimento
matroos/handl.
J. P. Fortes
A. Moreno
matroos/hand].
A.F. Martins
C. T. Otero
matroos/handl.
A.R. dos Santos
J.M.P. Sanles
matroos/handl.
J.A. Lopes
C.J. Fortes
matroos/handl.
M.C. Villafin
C.N. Fortes
matroos/handl.
A.A. Silva
F. d. Pina
matroos/handl.
-
O.A. Xavier

No. 16-1975

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

GOUDEN MU.-INSIGNES:
Tien jaar
A.A. Morais, 25.10.1975

De Esso Nederland; Vertrokken: Ras Tanura 31-08-1975 Naar: Aruba 30-09-1975 Passeert: Kaapstad 14-09-1975 Aankomst: Aruba  -09-1975
De Esso Europoort; Vertrokken: Ras Tanura 14-09-1975 Naar: Lavera Passeert: Kaapstad ±28-09-1975 Aankomst: Lavera ± 20-10-1975
De Esso Bonaire; Vertrokken: Aruba 24-08-1975 Naar: Das Island/Kharg Island (Mexico) Passeert: Dubai 21-09-1975 Aankomst: Das Island 22-09-1975
De Esso Saba; Vertrokken: Ras Tanura 29-08-1975 Naar: Rotterdam Passeert: Kaapstad 16-09-1975 Aankomst: Rotterdam 08-10-1975

Esso Nederland
Esso Saba
Gezagvoerder
M.C. v.d. Vliet
J.W. Mossel
Ie stuurman
S.G. Boorsma
H.J.M. Kuijpers
2e stuurman
J.V. Verwey (wmd)
A. v.d. Deijl (wrnd)
3e stuurman
R.A. v.d. Voort
G. Boon
3e stuurman
W.J. Ruisch (wmd)
J. de Haan (wmd)
3e stuurman
M.C. Idzinga (wrnd)
-
Ll. stuurman
F.Zwart
W.G. Brunt
Ll. stuurman
-
K. Wagenaar
Hwtk
W. Grüter
J. Lokman
2ewtk
H. Mulder
H. Koelman
3ewtk
J.H. Lucieer
W. v.d. Boogerd
-
C.M. v.d. Tol
4e wtk
E.L. v. Goor
H. E. Hopman
4e wtk
G.J. Ingen (wrnd)
-
as s. wtk
A.C. Matsinger
J. Ballijns
ass. wtk
H.E. Voortman
G.A. v. Schooten
ass. wtk
M. J. Elswijk
J. P. Liere
Ll. wtk
J.A. v.d. Linden
A.G.M.M. Ernest
electricien
N. Tiemens
W. Bos
marconist
J. Mekkes
G. E. Wouters
kok/hofmeester
A.P. dos Santos
J.G. Gomes
kok/bakker
G.V. Melicio
0. Lopes
bediende
A.D. Fortes
J.B. Fortes
bediende
M.A. de Brito
A.J. dos Santos
bediende
J. S. Alves
A.D. Lopes
pompman
J.W. Zandvliet
B. Wetzels
bankwerker
R. Brito
J. Oliveira
bootsman
A.N. Talho
M. Duarte
matr./handl.
M.B.E. Pinto
B. Cabral
matr./handl.
J.G. da Veiga
J.M. Lopes
matr./handl.
V.N. Sancha
A.R. Silva
matr./handl.
J.B. Duarte
J.B. Fortes
matr./handl.
L. Röske
A. dos Santos
matr./handl.
R.C.P. de Oliveira
A. L. Delgado
matr./handl.
I.F. Teixeira
J.T.N. Aquiar
matr./handl.
-
J.B. Bentub

No. 17-1975

Feest op Esso Saba.
ONAFHANKELIJKHEID KAAP VERDISCHE EILANDEN GEVIERD.
Voor de opvarenden van onze tankers die afkomstig zijn van de Kaap Verdische eilanden was 5 juli j.l. een historische dag. Im-
mers door het onafhankelijk worden van hun geboortegrond werd een nieuw tijdperk voor deze eilanden en hun bewoners inge-
luid. Reeds jaren bestaat de bemanning van onze tankers voor een deel uit bewoners van deze eilanden, gelegen voor de west-
kust van Afrika, die, zoals bekend, in de beruchte Sahel-zone liggen. De laatste jaren werd dit gebied getroffen door langdurige
droogteperiodes.
Aan boord van de Esso Saba, die met een volle lading crude-oil onderweg was van de Perzische Golf naar Le Havre en Fawley,
werd de onafhankelijkheidsdag door de bemanning feestelijk gevierd.
Bediende A. J. dos Santos fungeerde als ceremoniemeester en bootsman Lima en matroos Mar-tins hadden samen een spe-
ciale vlag ontworpen en een maquette van de eilandengroep gebouwd.
De gezagvoerder en vele anderen hielden toespraken waarin gelukwensen ter gelegenheid van de onafhankelijkheidsverklaring
werden geuit en tevens de hoop werd uitgesproken dat de nieuwe zelfstandige staat een stabiel karakter zal behouden, met wel-
zijn voor allen die hierbij zijn betrokken.
Des avonds werden de feestelijkheden besloten met een traditionele Portugese   éénpansmaaltijd   en geanimeerde gesprekken
over het wel en wee van de toekomst van de eilanden.
A.F. van Dokkum.

Dankbetuiging.
De zeer vele blijken van belangstelling tijdens de ziekte en na het overlijden van mijn echtgenoot, hebben deze donkere dagen
voor mij en de kinderen daadwerkelijk helpen verlichten.
De grote opkomst bij zijn teraar-debestelling was voor mij een bewijs, dat mijn man bij u allen werd gewaardeerd als mens en
als een bekwaam en rechtvaardig gezagvoerder.
Het is mij onmogelijk om u allen hiervoor persoonlijk dank te zeggen en het zij mij derhalve vergund u via deze weg hartelijk te
danken voor dit medeleven. Ik verzeker u, dat de gedachten hieraan mij ongetwijfeld in de afgelopen tijd gesterkt heeft en ook
in de toekomst tot steun zal zijn.
Mevrouw J. Jansen - Vierling.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

IN DIENST GETREDEN:
B. Mud
UIT DIENST GETREDEN:
S.C. Smit

De Esso Nederland; Vertrokken: Perz. Golf 06-10-1975 Passeert: Kaapstad 21-10-1975 Aankomst: Dubai 02-11-1975
Voor de nieuwe bemanningssituatie zie volgende Essofoon.
De Esso Europoort; Vertrokken: Ras Tanura 14-09-1975 Naar: Lavera Passeert: Kaapstad 01-10-1975 Aankomst: Lavera 20-10-1975
De Esso Bonaire; Vertrokken: Das Island (Perz. Golf) Naar: Lymeba/Slagen 30-09-75 Passeert: Kaapstad 17-10-1975 Aankomst: Lymebay 05-11-1975
De Esso Saba; Vertrokken: Ras Tanura 29-08-W75 Naar: Rotterdam Passeert: Tenerife 02-10-1975 Aankomst: Rotterdam 08-10-1975
Voor de nieuwe bemanningssituatie zie volgende Essofoon.

Esso Europoort
Esso Bonaire
Gezagvoerder
J.C. Vlug
R. vd Velden
1e stuurman
W. Kerbert
M.P. Boer
2e stuurman
A.M. Geul (wmd)
F. Koster
3e stuurman
W.J.P.M. Vemooy
R.H.C. Reijme
3e stuurman
H.J. v Zeben
T. Overdijkink
3e stuurman
R. Westerink
-
4e stuurman
-
J. Middelburg
Ll. stuurman
-
P.H. Seheltens
Hwtk
B.P. v Mieghem
C. Smeele
2e wtk
J. vd Zwan
P. Mellema
3e wtk
C.L. Methorst
J.J. Tesselaar
3e wtk
W. de Roode
-
4e wtk
R.E. Kruizinga (wmd)
H. A. Verschoor
4e wtk
P.E.T. Horstman
A.J. Langerak (wmd)
ass. wtk
A. Haitsma
A.J.J.M. Koevoets
ass. wtk
R. Beukema
J. de Vries
ass. wtk
H. de Groot
H. v.d. Kevie
Ll. wtk
-
B. Mud
electricien
C.M. Booy
H.J. Broggel
marconist
J. Meijnen
J.C. Twilt
kok/hofmeester
B.J. Andrade
W.N. Top
kok/bakker
A.A. Morais
M. J. Ramos
bediende
B. AImeide
C.M. Calderon
bediende
J.V. Vazques
P.D. Sancha
bediende
A. A. Andrade
A.J. Oliveira
pompman
C.R. Pacin
A.Q. Tubio
bootsman
l. v Mendes
H.L. Lopes
bankwerker
A.C. Delgado
D.O. Morais
matr./handl.
M.S. Belles
A.P. Freitas
matr./handl.
J. P. Fortes
A. Moreno
matr./handl.
A.F. Martins
C.T. Otero
matr./handl.
A.R. dos Santos
J.M.P. Sanles
matr./handl.
J.A. Lopes
M.S. Maceiras
matr./handl.
M.C. Villafin
R.D. Cruz
matr./handl.
A.A. Silva
C.A. Timas
matr./handl.
M.D. Fonseca
O.A. Xavier

No. 18-1975


WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

„Esso Saba"; Vertrokken: 10-10-1975 Rotterdam Naar: Perz. Golf Passeert: Kaapstad 31-10-1975 Aankomst: Dubai 15-11-1975
„Esso Nederland"; Vertrokken: 06-10-1975 Aruba Naar: Perz. Golf Passeert: Kaapstad 21-10-1975 Aankomst: Dubai 02-11-1975
„Esso Europoort"; Vertrokken: 14-09-1975 Ras Tanura Naar: Lavera Passeert: Teneriffe 15-10-1975 Aankomst: Lavera 21-10-1975
„Esso Bonaire"; Vertrokken: 30-09-1975 Das Island Perz Golf Naar: Slagen (Noorwegen) Passeert: Kaapstad 20-10-1975 Aankomst: Slagen 13-11-1975

Esso Saba
Gezagvoerder
J. Mossel
1e stuurman
H. Kuypers
2e stuurman
A. vander Deyl
3e stuurman
A.H. Nelemans
3e stuurman
J. de Haan
Hwtk
F. Scheppers
2e wtk
H. Koelman
3e wtk
H.J. Kemp
3e wtk
C.M. van der Tol
4e wtk
F. ter Horst
ass. wtk
J. Ballyns
ass. wtk
S.H. Hornstra
ass. wtk
R.N. Kuperus
electricien
J. Stoffels
marconist
G.E. Wouters
kok/hofmeester
J.G. Gomes
Kok/bakker
0. Lopes
bediende
J.B. Fortes
bediende
T.J. Neves
bediende
J. J. Correia
bediende
A.P. Delgado
pompman
A.M.T. Hoogendijk
bankwerker
N.M. da Graca
bankwerker
J. Oliveira
bankwerker
J.F. Miranda
bootsman
R. Ringma
bootsman
M. Duarte
matr./handl.
M.B. Vieitas
matr./handl.
J.M. Lopes
matr./handl.
A.R. Silva
matr./handl.
J.B. Fortes
matr./handl.
A. dos Santos
matr./handl.
J.S. Gomes
matr./handl.
J.T.N. Aquiar
matr./handl.
J.B. Bentub
matr./handl.
P.T. Coutinho
matr./handl.
M.M. Chantre

President-directeur F.G. van Duivenbooden bracht vrijdag 10 oktober een bezoek aan de voor de kust in volle zee liggende Esso Saba.
Dat geschiedde met behulp van een toestel van Noordzee Helicopters B.V., van waaruit hij met een lijn op het dek werd neergelaten,
zoals op bijgaande foto is te zien.
Als inzet ziet u een (achtende heer Van Duivenbooden die, eenmaal veilig op het dek van de Esso Saba aangekomen, kennelijk veel
schik in dit avontuur heeft.

No. 19-1975

door K.C. de Koning.
Vrijdag 10 oktober 1975. Het is zes uur. Kapitein J.W. Mossel, gezagvoerder van de T.T. (Turbinetan-ker) Esso Saba,
250000 DWT, eet staand in zijn hut een bordje bami. Mossel jr. is zichtbaar onder de indruk van het gezag dat uit-
gaat van de tressen van de marechaussee, één van de vele officials die een gezagvoerder moet ontvangen voor-
dat om zeven uur de trossen los gaan.
Vrouwen en kinderen zijn van boord. De havenloods gaat ook al gauw. Op de brug de zeeloods, de stuurman, de roerganger
en de kapitein. De kapitein zal hier blijven tot we in rustig vaarwater komen. Pas in de loop van zaterdagochtend zal hij naar
bed gaan. Zo ging het ook bij binnenkomst, nog geen twee dagen geleden. In Het Kanaal en de Noordzee ziet de gezagvoer-
der z'n bed niet vaak.
De kapitein loopt in z'n zwarte houtje-touwtje jekker naar buiten. Het is een gure herfstavond. Het is donker op de brug. De
zeeloods geeft aanwijzingen. De roerganger staat roerloos (vreemd woord eigenlijk). Hij herhaalt de instructies van de loods.
Het radarscherm doet denken aan een luchtfoto van een krenteboterham. Het is druk voor de Hoek. Inhalen heet hier ,,oplop-
en". „Een klap" is een omwenteling van de scheepsschroef.
Beneden in de salon kijken een paar mensen van de raffinaderij naar Mies Bouman en „een mens wil op vrijdag etc". In kleur.
Overal aan boord het eiland Saba. Het rotsachtige bovenwindse eiland. Van kleurrijke schilderwerken tot king size asbakken
in de vorm van een rots. En dan nog het model van de Esso Saba, van suiker, een meesterstuk van de kok/hofmeester.
Er is van alles aan boord gekomen. Zeeppoeder, leidingen en afsluiters voor het crude-wash project, gestoomde makreel, kerst-
geschenken voor de bemanning. Over vooruitzien gesproken! Men is ook prijsbewust; op het pastachoca-potje op de ontbijttaf-
el staat ,,nu 9 cent voordeel". De zeeloods gaat van boord. Het plenst. Straks komt het kruispunt Vlissingen/Londen en het
Noord/ Zuid verkeer.
Zeg nooit links aan boord. Altijd bakboord. De hoofdwerktuigkundige wordt aan boord „baas", de marconist  „sparks"  genoemd.
Voor mensen van de wal is het allemaal anders aan boord. Fascinerend. Het is alsof een fabriekscomplex zee kiest. De Esso
Saba gaat naar de Perzische Golf. Aan boord 11 mensen van de raffinaderij. Alles wel anders maar verder alles „wel aan boord".

Wassen met je eigen lading of Ruwe olie voor het schoonmaken van tankers.
Er is op onze vloot veel activiteit. Het is niet altijd even eenvoudig om via de Essofoon het personeel geïnformeerd te houden
over wat er wal gaande is op ome schepen. De heer K.C. de Koning, Public Relations Offlcer, is kort geleden met de Esso
Saba meegereisd om zich Ie oriënteren over een serie onderwerpen, wals een nieuw systeem om tanker-compartimenten te
reinigen, het vernieuwen van stripperleidihg tijdens een ballastreis, veiligheid aan boord, het onder water reinigen van de
scheepshuid en de invoering van ,,de onbemande machinekamer". In de komende edities van ons blad zullen deze onder-
werpen aan de orde komen.
Begin 1975 werd door het Benelux Marine Department een voorstel ingediend om de vier VLCC's, (very large crude carriers
of mammoettankers) uit te rusten met een z.g. crude wash-systeem. Dit reinigen met ruwe olie is in feite het wassen van de
ladingtanks tijdens het lossen van de ruwe olie, waarbij de olie zélf als reinigende vloeistof wordt gebruikt. Alvorens in te gaan
op de details van het project lijkt een beknopt overzicht van de achtergronden van dit omvangrijke karwei zinvol.
Zoals het nu gaat.
Tankers nemen na het lossen van ruwe olie water in en varen terug naar de laadhavens. Dit aan boord nemen van ballast is
noodzakelijk om het schip weer enige diepgang te geven en daardoor bestuurbaar te houden. Doet men dit niet dan zou men
het bekende effect van een bal op het water krijgen, de tanker zou letterlijk een speelbal der golven worden. Het is duidelijk
dat dit verontreinigde ballastwater niet in deze staat bij het naderen van de laadhavens in zee gepompt gaat worden. Om dit
laatste te voorkomen vindt een reeks handelingen en behandelingen plaats.
Twee binnenvaartschepen brachten het geprefabriceerde materiaal aan boord.
Een tanker heeft om verschillende redenen niet één groot ruim maar een aantal gescheiden compartimenten. Wanneer nu
bijv. een tanker 12 laadcompartimenten heeft, wordt na het lossen van 3 a 4 van deze compartimenten reeds begonnen met
het innemen van water in deze ruimen. Afgezien van de ballastfunctie van dit water tijdens de reis, zorgt de ballast ervoor
dat de spanningen die ten gevolge van het lossen ontstaan, worden opgeheven.
Wanneer de tanker uitvaart en de terugreis (ook wel ballastreis) begint, zien we het volgende gebeuren.
In de reeds met water geladen tanks komt de olie door het verschil in soortelijk gewicht op het water drijven. De overige ruim-
en of compartimenten worden nu met behulp van butterworth machines gereinigd.  Butterworth is een Exxon dochterondernem-
ing die deze speciale machines levert. De werking van zo'n machine komt ongeveer overeen met een gazon-sproeier, die niet
alleen in één vlak maar in een gecombineerde horizontale-verticale beweging met een krachtige waterstraal de olie van de wand-
en, de onderkant van het dek en van de bodem afspuit en dit in een continu proces. Dit met olie verontreinigde water wordt naar
een zg. sloptank afgevoerd en ook hier begint het proces van de natuurlijke scheiding van olie en water. In de schone tanks wordt
nu zeewater gepomt en dit water kan t.z.t. bij het opnieuw beladen met ruwe olie zonder gevaar voor verontreiniging van de zee
overboord gepompt worden.
Op de checklist: 106 afsluiters, laswagens, speciale bruggen voor de hijskraan.
Dit systeem van in een bepaalde volgorde de compartimenten van een tanker te ballasten, andere compartimenten intussen
met water te reinigen, het verzamelen van olie in sloptanks, het scheiden (veelal met behulp van chemicaliën) van het olie- en
water-mengsel in de sloptanks, wordt aangeduid met ,,load on top" en betekent strikt letterlijk dat de nieuwe lading (load) ruwe
olie boven (on top) op de resterende olie van de vorige reis komt. Zonder twijfel heeft dit ,,load on top" systeem tot dusver be-
vredigend gewerkt om verontreiniging van zeewater te voorkomen. In Esso-kringen neemt men evenwel geen genoegen met be-
vredigend, wanneer men weet dat er een optimaal systeem bestaat. Dit nu is het wassen met crude (het woord dat oliemensen
toch prefereren boven ruwe olie of aardolie).
Voordat hierop wordt ingegaan is het goed nog even stil te staan bij een ander systeem nl. het werken met inert of zuurstofarm
gas in de ruimen. Het is nl. zo dat zowel het huidige systeem van ,,load on top" als het toekomstige systeem waarbij dan
,,crude washing" wordt toegevoegd aan ,,load on top" alleen dan absoluut veilig kan worden uitgevoerd als men beschikt over
een inert gassysteem.
Inert gas.
Wat is inert gas? Bij het stoken van de grote ketel van de VLCC's vindt bij een brandstofgebruik van tussen de 80 en 150 ton
stookolie per dag wel enige rookproduktie van gassen plaats. Dit nogal aanzienlijke verschil in brandstofverbruik is terug te
voeren op het huidige economisch varen der schepen, waardoor bij een gereduceerde snelheid van 4 mijl per uur deze be-
sparing wordt bereikt. De zuurstofarme rook wordt gereinigd met filters en verder ook nog gekoeld. Dit gas wordt direct al bij
het lossen en vervolgens bij ballasten als een soort deken op hetzij de olie of het water gelegd en ook het wassen met de
butter-worthmachines gebeurt in een ruim waarin een overdruk heerst van inert gas, om te voorkomen dat bij pompen vacuüm
getrokken wordt, omdat de tanks nu hermetisch gesloten blijven.

                                   
De loop van het waterkanon ,,Lavomalic".                                Inert gas neemt de plaats in van gasvormige
                                                                                                         koolwaterstoffen.

De reden om dit te doen ligt voor de hand: het uitsluiten van brand of explosie. De tankvaart heeft in de beginperiode van het
varen met de VLCC's enkele ernstige ongelukken meegemaakt. Zorgvuldige analyses van een aantal kort opeenvolgende on-
gevallen hebben aangetoond dat waarschijnlijk statische elektriciteit en de vonk die bij ontlading van de spanning ontstond,
de oorzaak waren van explosies en branden met noodlotige gevolgen. De mogelijkheid dat statische elektriciteit optreedt bij
het wassen met de butterworthma-chines is dan ook nooit uit te sluiten. De grote kracht en snelheid waarmee water door de
leidingen wordt gevoerd veroorzaken wrijving, waardoor statische elektriciteit kan optreden. Een vonk op zo'n moment, en wel
in een ruim waarin gasvormige koolwaterstoffen aanwezig zijn, samen met zuurstof, betekent dat alle ingrediënten voor een
explosie voor handen zijn. Het is dus zaak om vonken te voorkomen door bijv. het aarden van de wasmachines (net als thuis).
Maar de kans op een vonk blijft, ook al is die gering, aanwezig. Gezien de aard van een oliemaatschappij, of dit nu een boor-
eiland, een tanker, een raffinaderij of een service station is, ontmoet men' vrijwel overal vloeibare of gasvormige olie (of om erg
nauwkeurig te zijn ,,koolwaterstoffen"). Hier is weinig aan te doen. Wel kan men, en dat is de moraal van dit verhaal, de zuur-
stof buiten de deur houden. Dit gebeurt dan door de afgewerkte rookgassen keurig naar de ruimen te leiden om zodoende een
veilige omgeving voor het tank-wassen te creëren. De installatie die gebruikt wordt voor de behandeling wordt aan boord wel
eens de gasfabriek genoemd, een woordkeus die, op basis van aard en afmeting, alleszins terecht is.
Er werd een lichte kraan voor zwaar werk ontwikkeld.
Het wassen met crude.
Aardolie bestaat uit lichte fracties (benzine) en zware (stookolie). Stookolievlekken kan men met bezine verwijderen. In al
zijn simplisme is crude washing hierop terug te voeren. De olie hecht zich aan de wanden, aan dwarsschot-ten, spanten,
binten, leidingen en wat men zoal in een compartiment aantreft. Last but not least is ook de bodem een gewild verzamel-
punt voor zware, soms bijna leerachtige olieresten. Al het water van de zee wast dit hardnekkige olieresidu niet weg. En
toch is dit wenselijk en wel om verschillende redenen.
Bij VLCC's spreken wij over gigantische afmetingen en dus ook over grote hoeveelheden. Er blijft dus olie aan boord achter;
honderden tonnen. Maar het is duidelijk dat het niet de zin van de zaak is om deze hoeveelheid kostbare olie continu van los-
naar laad-haven en terug te blijven vervoeren. Dit kost energie. Er moet (punt één) meer olie gelost worden. Dan zitten we nog
met het olieresidu. Wanneer een schip een dok-beurt ondergaat moet de tanker gasvrij en schoon zijn. Tot nog toe moesten
deze resten tijdens een dökbeurt, en vaak met de hand, verwijderd worden. Het behoeft nauwelijks betoog dat dit tijdrovend
en kostbaar is. Deze resten moeten er dus uit vóór het schip gaat dokken (punt twee).
En dan is er de laatste en minstens zo belangrijke reden: Het „load on top"-systeem is zonder meer bevredigend. Maar men
gebruikt bij het schoonwassen van de ruimen water, veel water. Dit water kan, zij het in geringe mate, door olie worden ver-
ontreinigd. Gebruikt men minder water dan loopt men ook minder kans op deze  verontreiniging.  Gebruikt men crude i. p. v.
water dan is de situatie bijna perfect. En dat is dan punt drie. De argumenten zijn overtuigend genoeg. Laten we eens kijken
hoe een dergelijk systeem wordt gerealiseerd.
De Esso Saba het eerst
In april jl. werd een begin gemaakt met de beschrijving van de omvang van het project en de benodigdheden. Kort gezegd
kwam dit op het volgende neer. Er moesten leidingen aangebracht worden tussen de openingen aan dek van de tanker en
de belangrijkste losleidingen. Er moesten extra machines voor het wassen van tanks aangeschaft worden. Overigens word-
en voor het wassen van de tanks hetzij met water of met ruwe olie steeds dezelfde butterworthmachines (de vaklieden sprek-
en over lavomatics en lav-jets) gebruikt. Verder werden binnen Benelux Marine Department verplaatsbare, door lucht aange-
dreven hijskranen ontwikkeld om de extra butterworthmachines en andere zware stukken veilig te kunnen wisselen of ver-
plaatsen.
Tenslotte was het noodzakelijk om wijzigingen aan te brengen in het bestaande tankschoonmaak systeem om de lostijd
toch zo kort mogelijk te houden.
Het uitwerken van zaken zoals de plattegrond van de leidingen, berekeningen van drukverlies, bepaling van de afmeting van
pijpen en afsluiters en niet in de laatste plaats de kostenschatting van één en ander, werd een samenspel van mensen van
de wal en zeevarenden van het Benelux Marine Department en vond ook nog in april van dit jaar plaats. Vanzelfsprekend was
ook de specialistische inbreng van Butterworth noodzakelijk om vast te stellen hoeveel lavomatics nodig waren en waar ze
te plaatsen.

                
Lavomatic wasmachine op het dek, bovenaanzicht.    De loop van het waterkanon ,,Lavomalic".

Omstreeks mei werd het geheel in een begroting omgezet en in juli verklaarde de directie zich akkoord met het project dat
25 miljoen gulden zou gaan kosten. Dit bedrag dekt dus de installatiekos-ten van het systeem op de vier ETNA schepen te
weten de VLCC's Esso Saba, Esso Bonaire, Esso Europoort en Esso Neder-derland (de leeftijd van de schepen is in omge-
keerde volgorde). Intussen werd aan boord van de schepen het project geïntroduceerd, werden aannemers en leveranciers
geselecteerd en werd tevens besloten hoe en door wie het werk zou worden gedaan. Er werd gekozen voor een tot op heden
unieke samenwerking, d.w.z. het werk zou door raffïnaderij-medewerkers worden uitgevoerd. De raffinaderij heeft op dit ogen-
blik medewerkers die tijdelijk werkzaam zijn bij zustermaatschappijen in het buitenland of bij vestigingen van de Exxon orga-
nisatie in Europa of de Verenigde Staten. Deze situatie is al eerder voorgekomen, maar meestal was het toch zo dat er meer
buitenlanders op de raffinaderij werkten om te assisteren dan andersom.
In het verleden was het uitzenden van personeel meer incidenteel en in het kader van job-rotation of training. Nu verkeert de
raffinaderij in de positie waarin zij zelf talent en vakkennis ten dienste kan stellen van andere Esso bedrijven, een ideale po-
sitie die wel eens is aangeduid met „het exporteren van talent" (weliswaar met het uitdrukkelijk voorbehoud om de medewerk-
ers na verloop van kortere of langere tijd weer terug te roepen naar de thuisbasis).
Het is echter nu voor het eerst, en zeker op deze schaal, dat de raffinaderij ook mensen op zee heeft. Vanaf begin oktober
1975 tot ver in 1976 zullen per reis ca. 10 mensen uit Mechanica! Division meevaren op de mammoettankers van de ETNA
om aan boord het crude-wash-systeem te installeren.
Het werk aan de wal.
Nadat alles op papier was gezet en uitgewerkt en het signaal op groen kwam te staan, moest het geheel geconcretiseerd
worden. Raffinaderij-specialisten gingen aan boord van de Esso Saba om terrein te verkennen en een de-tailplan op te stel-
len. De omvang van het project was zodanig dat een gedeelte nl. het leidingwerk, moest worden uitbesteed. Eind augustus/
begin september jl. begon de fa. Keyzer en Kres uit Krimpen a/d IJssel met het prefa-briceren van 1000 meter leidingen, com-
pleet met flenzen, bochten, T-stukken en wat aan hulpstukken en steunen allemaal nodig was. Op de raffinaderij werd alles
in gereedheid gebracht en afsluiters, werkbanken, stalen kisten, flensringen, drums met bouten en moeren stonden keurig
in het gelid alsof een expeditie werd voorbereid. Indien al geen expeditie, een experiment was het in ieder geval wel. Vijf mens-
en zouden in Rotterdam-Europoort aan boord gaan en de spullen, die met maar liefst twee binnenvaartschepen naar de Esso
Saba waren gebracht, alvast gaan uitzoeken, zodat direct in Tenerife, wanneer de andere vijf mechanical technicians zich aan
boord zouden begeven, met het laswerk aan boord kon worden begonnen. Lassen aan boord van een tanker waarop met nog
grotere letters dan de naam van het schip N0 SMOKING staat, komt men toch wel enigszins merkwaardig over. Maar tussen
het vertrek uit Rotterdam-Europoort en het passeren van Tenerife was dan ook wel het nodige werk verzet om het schip te voor-
zien van schone ballast, en geheel onder de ladingtanken schoon inert gas te krijgen. Om dit binnen deze korte tijd te klaren,
en terloops nog even een reparatie in een compartiment uit te voeren, was dan ook een aantal bemanningsleden boven de nor-
male bezetting aan boord gekomen.
Samen werken aan de veiligheid.
Aan boord en aan de wal wordt gelijk gedacht over veiligheid. Men accepteert geen concessies. Wel kan de benadering van
een speciaal geval verschillen.
De „wal" was van laswerk boven een schoon en volledig gasvrij ruim uitgegaan. Om te voorkomen dat bij het lassen vonken
op de bodem zouden komen was een voorziening   uitgewerkt.  Het ,,schip" ging nog een stap verder. Niet alleen werd ervoor
gezorgd dat het ruim schoon was maar bovendien werd het ruim weer vol gezet met inert gas. Volledigheidshalve liet men
nog een laagje water op de bodem staan en werd ook hier gezorgd dat de tank tijdens het lassen gesloten zou blijven. Het
is natuurlijk geen
schande om op het gebied van veiligheid overtroffen te worden door collega's. Dit voorbeeld is illustratief voor de samenwerk-
ing tussen twee belangrijke afdelingen van de Esso-organisatie in Nederland.
Lassen en testen
Het moeilijkste gedeelte is ongetwijfeld het lassen. En het is ook altijd nog maar afwachten of alles wel past. De omstandig-
heden worden moeilijk, uiteindelijk moeten de Esso-mensen twee keer tijdens het karwei de evenaar passeren. Is het con-
structiewerk gereed dan zal ruim voor aankomst in de Perzische Golf het systeem met water onder hoge druk getest worden.
Zoals eerder werd gesteld is het gehele systeem verbonden aan het ruwe olie laad- en losleidingenstel-sel. Men kan zich in
dit leidingnet geen lek veroorloven, dat is een duidelijke zaak. Eind december, na het lossen van de lading ruwe olie in West-
Europa, zal de crude-washinstallatie van de Esso Saba voor het eerst in bedrijf gaan. De voordelen? Geen lossingsverlie-zen.
Besparing van 600 - 900 ton dure olie per jaar (alleen in één schip). Minder wassen met water;
éénmaal tegen 2 a 3 maal voorheen. Dit betekent ook weer minder energieverbruik. Verder minder water in contact met olie
waardoor de toch al minimale verontreiniging tot het absoluut laagste niveau wordt teruggebracht. Tenslotte zal door het kun-
nen beschikken   over   een   crude-wash-installatie de totale tijd voor het gasvrij maken van het schip alvorens dat in dok gaat,
met ca. 5 dagen verlaagd kunnen worden.
De mensen.
Het jaar 1975 is natuurlijk in de eerste plaats het jaar van de vrouw maar chauvinistisch als we zijn ook het jaar van ,,Mensen
maken Esso". Enkele van de vele mensen die aan het project ,,crude-washing" hebben meegewerkt komen in de volgende
Essofoon aan het woord.

        
De codering van het prefab-materiaal aan de wal komt overeen                     De "afdichtingsvoorziening" zoals die aan boord werd                                                                                                                                                                           
 met die aan dek. Een van de 62 aan dek vast te tassen/lenzen.                      gemaakt om veilig de flensen te kunnen lassen.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Nederland; Vertrokken: 06-10-1975 ARUBA Naar: Perz. Golf Passeert: Kaapstad 23-10-1975 Aankomst: Dubai 07-11-1975
Esso Europoort; Vertrokken: 23-10-1975 Lavera Naar: Perz. Golf Passeert: Kaapstad 12-11-1975 Aankomst: Dubai 28-11-1975
Esso Bonaire; Vertrokken: 30-09-1975 Perz. Golf Naar: Slagen (Noorwegen) Passeert: Lyme-Bay 11-11-1975 Aankomst: Slagen 14-11-1975
Esso Saba; Vertrokken: 10-10-1975 Rotterdam Naar: Perz. Golf Passeert: Kaapstad 31-10-1975 Aankomst: Dubai 15-11-1975

Esso Europoort
Gezagvoerder
K. Pals
1e stuurman
C.A.H. Brandt
2e stuurman
B.J. Grummels
3e stuurman
J.F.C. v. Dongen
3e stuurman
C.J.J. Withagen
Ll. stuurman
W.G. Brunt
Ll. stuurman
K. Wagenaar
Hwtk
B. Nieuwpoort
2e wtk
P. Pesman
3e wtk
W. de Roode
4e wtk
P.E.T. Horstman
4e wtk
C.F. v. Manen
ass. wtk
B. de Vries
ass. wtk
R. Beukema
ass. wtk
W.J. v. Laren
Ll. wtk
J. Post
electricien
J.B. v.d. Heemst
electrieien
W. Bos
marconist
J. Meynen
Kok/hofmeester
B.J. Andrade
kok/bakker
A.J. Monteiro
bediende
B. Almeida
bediende
J.V. Vazques
bediende
A.A. Andrade
pompman
C.R. Pacin
bankwerker
G.F. Fonseca
bootsman
F.M. Rodriques
matr./handt.
J.C. Correia
matr./handl.
M.S. Belles
matr./handl.
J. P. Fortes
matr./handl.
A.F. Martins
matr.handl.
A.R. dos Santos
matr./handl.
J.A. Lopes
matr./handl.
M.C. Villafm
matr./handl.
A.A. Silva

No. 20-1975

Mensen en Meningen aan boord Esso Saba.

Kapitein J. W. Mossel: "Enjoy your hobby"
Kapitein Mossel noemt het crude-wash-project ,,operatie spaghetti". In een gesprek met hem valt snel het begrip ,,veiligheid"
en direct in aansluiting daarop ,,verantwoordelijkheid".
Hij heeft veel ervaring met grote reparatie-jobs aan boord en zegt hierover: "Je moet je indenken in de positie van die ander, die
beneden in dat ruim moet werken. De man zou in paniek kunnen raken". Daarom ligt die walkie-talkie toch op tafel. Op afstand
luistert de kapitein naar deze intercom. Het gesprek gaat gewoon door. Over crude-washing: "grondgedachte is gebruikmaken
van de oplossende werking van de crude, technisch is het systeem niet gecompliceerd."
Kapitein Mossel is er altijd en overal. Hij drinkt met de mensen een drankje aan de bar, hij is erbij als er films vertoond worden,
aan dek als iemand zich bezeert, op de brug als we gaan manoeuvreren (dat is blijkbaar niet hetzelfde als varen). Hij weet wie
er ziek is en zegt over de griep dat die in Rotterdam aan boord gekomen is. Hij voorspelt ook dat iedereen "een beurt" zal krijgen.
Kapitein Mossel is een gemoedelijk man. "Er zijn geen afstanden meer tussen de bemanning en de kapitein, dat wil niet zeggen
dat er geen gezag is". Kapitein Mossel wil niets horen over een absoluut verticale gezagsstructuur of iets dergelijks. Een vaak ge-
noteerde uitdrukking van kapitein Mossel is "enjoy your hobby". Slaat dit op dit aparte vak van zeeman? Op de vrijetijdsbesteding?
We geloven dat er voor hem geen verschil tussen deze twee zaken bestaat.

Kees van Appeldoorn: „Het zal best lukken"
Kees van Appeldoorn zegt......
„Ik ben gemakkelijk, het is een soort kamperen. Het eten is voortreffelijk. Wie dat ontkent, liegt. Eerst hebben we vier weken turna-
round gehad. Nu dan aan boord, dat is geen vakantie maar het werkklimaat is plezierig". Kees had nog nooit gevaren en zegt: „Wie
had ooit gedacht dat ik nog eens op zo'n knaap zou varen". En over de ontspanning aan boord: „Je kan doen wat je wilt:
klaverjassen, straks zwemmen". Over het werk zegt Kees van Appeldoorn: „Als de mentaliteit zo blijft zal de job best lukken".

Henk v.d. Brom: „Laat mij maar lassen"
Henk vertelt enthousiast over z'n indrukken en ervaringen aan boord van de Esso Saba. Hij vindt zo'n reisje wel aantrekkelijk en is
reeds gevraagd voor een tweede reis. „Het hijskraantje is niet altijd bij de hand. Het doet er 20 minuten over om van voor- naar ach-
terdek te komen. Dat uitleggen van die zware pijpen valt niet mee, laat mij maar lassen".
Henk geeft z'n collega's instructie over de voorwas, hoofdwas enz. „M'n vrouw krijgt de was schoon thuis. Als ik had geweten dat
deze wasserij aan boord was, had ik driekwart van m'n kleren thuis kunnen laten".
Het milieuaspect van het karwei spreekt hem (fanatiek sportvisser) erg aan: „Daar wordt nogal wat geld voor uitgegeven". En over
goodhouse keeping: „Er liggen overal lappen aan dek om de zaak altijd maar weer schoon te houden". Over de ontspanning is
Henk dik tevreden. „Ik heb alles al gedaan: de hometrainer, ping-pong, kano, de punchbal, alleen vissen gaat hier niet".

Eerste stuurman H. Kuijpers: „Goed tot zeer goed"
De ,,stuur" gunt zich even tijd voor een gesprek. De walkie-talkie blijft echter op tafel. Hij vertelt over de voorbereiding van het crude-
wash-project; totaal was hij er, samen met de heer C. Brandt, eveneens eerste stuurman twee en een halve maand mee beug. De
Saba kent hij van binnen en van buiten, van top tot teen. Hij heeft de Saba ,,mee uitgehaald", wat wveel wil zeggen als: hij is bij de
bouw aanwezig geweest, bij de te waterlating, bij de proefvaart en de maidentrip.
,,De praktijk zal moeten uitwijzen of we kunnen volstaan met éénmaal crude plus éénmaal waterwassen in plaats van viermaal met
water zoals nu". En stuurman Knijpers merkt verder in dit verband nuchter pp: ..Meer water gaf dus grotere kans op vervuiling".
Over de samenwerking met de raf-finaderijmensen hanteert hij de terminologie van een beoordelingsformulier: ,,goed tot zeer goed''.
In heel andere termen laat stuurman Knijpers zich uit over het zeemanschap van de matrozen van het Spaanse bootje dat in Te-
nerife de overige raffmaderijmen-sen aan boord brengt. ,,De Spanjaarden manoeuvreren als mensen in het wegverkeer die na twee rij
lessen proberen examen te rijden". In gespierde taal spreekt stuurman Knijpers de Spanjolen toe en daar is geen woord Spaans
bij. "Take it easy" zegt berustend kapitein Mossel die vanaf de brug deze conversatie heeft gevolgd.

Theo Pieters: „Boodschappenlijst"
Voor Theo is hef dit jaar al z'n tweede reis. Hij heeft de voorbereiding aan boord gedaan en kwam na die eerste reis terug met een in-
drukwekkende boodschappenlijst. Er waren 5 lasdiesels nodig, 4 laswagens voor het auto-geen lassen (..het snij- en brand-werk"),
gereedschapswagens, werkbanken; en dit is nog maar slechts een greep uit de vele cijfers en zaken die Theo Pieters opsomt.
Samen met de tien technicians zal hij de job in 28 werkdagen gaan opknappen; daar zitten ook zaterdagen en zondagen bij.
Theo Pieters deed ook een stuk coördinatie aan de wal, het voorbereiden in de shop op de raffinaderij, toezicht op het prefab-ge-
deelte in Krimpen a d IJssel. Theo Pieters werkt aan boord samen met z'n buurman uit Spijkenisse, te weten 1e stuurman H.
Knijpers van de Esso Saba. Over varen heeft Theo zo z'n mening: ..Wel aardig, maar niet om nog eens te beginnen, dat moet je jong
doen". Over het karwei zegt Theo: ,,Ik heb er geen spijt van, ik zeg altijd ja, dat is een soort ziekte van me".
Theo Pieters kent de hele job uit z'n hoofd: 62 dekflenzen lassen, 1000 meter pijpleiding aanleggen, 106 4" afsluiters installeren, 30
stompen, 260 4" en 5" flenzen en 320 pijpende rsteuningen lassen. Theo ziet het wel zitten. Midden in het Kanaal ontdekte hij een
uil aan boord. Dat vond hij een goed teken.
,,Ik zie liever een uil dan een kraai". ,,En waarom dan wel?" vroegen we Theo. "Kijk, zie je, dan heb je de wijsheid aan boord". Daar is
eigenlijk weinig aan toe te voegen.

Leen Elbers: „Zonder waterpas"
,,..... zo'n groot schip, en zo weinig bemanning". Dit is maar een van de vele dingen waarover Leen Elbers verbaasd is. Het werk vindt
Leen „een grote klus op zee". „Je kunt hier niet zoals aan de wal een waterpas gebruiken, hier moet het op 't oog. De omstandigheden
zullen straks wel moeilijk worden. We gaan lassen aan dek en daarbij tweemaal over de evenaar".
Leen ontdekte eenmaal aan boord dat hij net als de anderen z'n laarzen had vergeten. Net als de anderen heeft hij alleen maar lof voor
de kok, die hij terecht kwalificeert met „formidabel", zowel wat betreft kwaliteit, variatie en nog maar niet te spreken over de porties".
Leen Elbers moest er even aan wennen dat hij z'n monsterboekje moest afgeven. „Het is ook niet alledaags", zegt hij, ,,achten-
veertig jaar en dan naar zee",

Wim van Kempen: „Cadeautje meebrengen"
Vóór vertrek zijn z'n vrouw en twee kinderen (jongen/meisje) aan boord geweest. ,,De kinderen waren er helemaal weg van; ik moet wel
een cadeautje meebrengen". Over het werk. „Het gasvrij maken is in principe hetzelfde als op de raffinaderij. Ik ben een groot voorstander
om samen te werken met de vloot, het is hartstikke interessant en het is fijn dat we eraan mee mogen doen".
Een tweede reis? Wim heeft vroeger al gevaren (10 jaar): ,,van alles, wilde vaart, lijndienst. Ik vind het nog te vroeg om over een tweede
reis te praten. Eerst maar eens zien dat het werk op gang komt".

H. J. Beverdam: „Aantrekkelijk project"
Met achter zich een foto (afmeting kamerbreed) van een tanker vertelt de heer H. J. Beverdam over crude-washing. Rekent snel
voor hoe aantrekkelijk het project is: de al minimale vervuiling nog eens met 75% omlaag, de periode nodig voor tankcleaning
wordt gehalveerd, uitlos-singsverliezen jaarlijks met 800 ton verminderd. De heer Beverdam is de man die op de gedachte kwam
om in deze tot samenwerking tussen Marine en Raffinaderij te komen in plaats van het uitbesteden van het karwei aan een buit-
enstaander. Hij constateert met genoegen hoe mensen van de vloot na een veiligheidsvergadering aan de wal hebben rondgekek-
en in de shop op de raffinaderij en een indruk hebben gekregen van de voorbereidingen van dit grote project.
„Men krijgt interesse voor elkaars werk, de mensen gaan met elkaar praten". De heer Beverdam keert, na een detachering bij het
Benelux Marine  Department gedurende anderhalf jaar, terug naar de raffinaderij-organisatie. „Het is wel een andere wereld; de
communicatie met deze operationele units, die zich over heel de wereld bevinden, is een probleem apart, het persoonlijk contact
is hierdoor erg moeilijk. Ik heb geprobeerd om juist aan dat laatste aspect veel aandacht te geven".

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

De Esso Nederland; Vertrokken: Ras Tanura 10-11-1975 Naar: Milfordhaven/Fawley Passeert: Kaapstad 27-11-1975 Aankomst: Milfordhaven 17-12-1975
De Esso Europoort; Vertrokken: Lavera 24-10-1975 Naar: Perz. Golf Passeert: Kaapstad 12-11-1975 Aankomst: Dubai 28-11-1975
De Esso Bonaire; Vertrokken: Das Island (Perz. Golf) 30-09-1975 Naar: Slagen Passeert: Lyme Bay (lightering) 12/14-11-1975 Aankomst: Slagen 17-11-1975
De Esso Saba; Vertrokken: Rotterdam 10-10-1975 Naar: Perz. Golf Aankomst: Dubai 15-11-1975

Esso Nederland
Gezagvoerder
G. Alkema
1e stuurman
L. Kloet
2e stuurman
J.E. Tebbe
3e stuurman
R.A. van der Voort
3e stuurman
W.J. Reyse (wrnd)
Ll. stuurman
F. Zwart
Hwtk
W. Grüter
2e wtk
H. Mulder
3e wtk
H. van Vugt
4e wtk
E.L. van Goor
4e wtk
C.D. Jonker
ass. wtk
J. Prins
as s. wtk
A.F.M, de Bock
ass. wtk
A. Toussaint
Ll. wtk
J.A. van der Linden
electricien
P. Bergwerff
marconist
J. Mekkes
kok/hofmeester
A. Hazenoot
kok/bakker
G.V. Melicio
bediende
R.G. Fonseca
bediende
P.G. Monteiro
bediende
J.S. Alves
pompman
W. Schosswald
bankwerker
R. Brito
bootsman
A.N. Talho
matr./handl.
M.B.E. Pinto
matr./handl.
V.R. Costa
matr./handl.
E.F. Lima
matr./handl.
J.B. Duarte
matr./handl.
A.F. Santos
matr./handl.
S.G. Silveira
matr./handl.
I.F. Teixeira

No. 21-1975

Esso Europoort redde Angolese vluchtelingen.
Op de geladen reis van de Perzische Golf naar Lavera heeft de Esso Europoort een Portugees vissersvaartuig met
vluchtelingen uit Angola naar de haven van Monrovia in Liberia gesleept.

De Esso Europoort met het Angolese vaartuigje op sleeptouw

Terwijl de Esso Europoort juist de evenaar was gepaseerd en de grote oversteek van Kaapstad naar Monrovia er bijna 'opzat', werd
2e stuurman Geul op de wacht, 12 tot 16 uur, op 9 oktober j.l. opmerkzaam gemaakt op een klein vissersvaartuig dat op alle moge-
lijke manieren probeerde de aandacht van de mammoettanker te trekken.
Zigzaggend kruiste het vaartuig, met een wit laken in de voormast, dichtbij de Esso Europoort, terwijl de 'bemanning' van het vaartuig
wild met armen en benen zwaaide.
Ook radio-officier Meynen ontving op de radio een verzoek om hulp van het vissersvaartuig. Begrepen werd dat hier direct hulp moest
worden verleend en er werd door kapitein Vlug snel gehandeld om de vaart uit de met zo'n 240000 ton 'crude' beladen tanker te halen.
Tevens werd scherp geobserveerd of er toch niet iets 'verdachts' aan dit vaartuig te ontdekken was. Geleidelijk kwam het vissersvaar-
tuig langszij de 'mammoet' en kwam één opvarende aan boord om gezagvoerder Vlug het één en ander uit te leggen.
Het bleek dat er zich negen vluchtelingen uit Angola aan boord bevonden. Ze waren op 2 oktober uit Angola vertrokken en hadden
geen zeekaarten aan boord. Evenmin was er iemand met enige navigatie-kennis aan boord, zodat ze geen idee over hun positie had-
den. En dat terwijl ze nog slechts voor enkele dagen brandstof, water en voedsel hadden.
Zelfs bleek dat zij reeds een ander schip hadden geënterd, waar men hun een kompaskoers had gegeven welke hen eerder naar Zuid-
Amerika zou hebben gedirigeerd dan naar het noorden, oftewel Portugal, als uiteindelijke bestemming. Een aanbod van de gezagvoer-
der om voldoende brandstof, proviand en drinkwater af te geven werd door
de 'vluchtelingen' afgeslagen, omdat de vrees om weer te verdwalen er zo diep in zat dat er voor hen nog maar één ding overbleef: de
Esso Europoort moest het scheepje op sleeptouw nemen naar de eerste 'vrije' haven. En zo besloot gezagvoerder Vlug deze mensen
te helpen en werd de sleepkabel klaargemaakt om de Amor De Deus te slepen naar de dichtstbijzijnde haven, Monrovia. Ook werden
de namen van de vluchtelingen doorgeseind naar de Portugese ambassade in Nederland om eventuele familieleden
in te lichten.
Ruim een dag later arriveerde de 'sleep' nabij de haven van Monrovia waar het vissersvaartuig, voorzien van de laatste instructies om
de haven van Monrovia binnen te lopen, veilig werd afgemeerd. Inmiddels is de gehele bemanning per telegram gefeliciteerd, voor het
veilig binnenbrengen van het vissersvaartuig.
A.F. van Dokkum

Zuigleidingen Esso Nederland tijdens reis vervangen.
In de eerste helft van dit jaar zijn op de tankers Esso Nederland en Esso Europoort leidingen vervangen waarmee olie,
die in de tanks zit, wordt gelost, n.l. de zogenaamde stripper- of drainleidingen. Op het eerste gezicht zou men kunnen
denken dat dit een routineachtig karwei is. Kapitein J.W. Mossel, op dit moment gezagvoerder op de Esso Saba, die tijd-
ens dit werk kapitein was op de Esso Nederland, maakt snel duidelijk dat dit niet het geval is. Het vervoer van 14 duims
leidingen met een lengte van 6 meter is aan dek van een mammoettanker geen kleinigheid. Er zijn talloze obstakels en
men beschikt maar over een beperkt hijsvermogen. Er moest dus geïmproviseerd worden.
De heer H. Koelman, 2e werktuigkundige, kwam op de gedachte het idee van een 'lange jan' uit te werken. Door een paar stevige plas-
ticwielen van een oude mechanische loodsladder met een asje te verbinden, ontstond het 'gouden karretje' waarmee de zware pijpen
vervoerd konden worden zonder dat het dek beschadigd werd. Een ander probleem was dat men verticaal moest werken in een scheeps-
ruim dat toch altijd nog zo'n 25 meter diep of, zo men wenst, hoog is. Men moet zich dan wel bedenken dat een schip niet altijd stil ligt,
het slingert, schommelt in horizontale of verticale richting en soms zelfs in combinatie hiervan. Kapitein Mossel brengt reeds vroeg het
veiligheidsaspect naar voren, dat steeds om de hoek komt kijken, uiteindelijk is er voor de veiligheid maar één man primair verant-
woordelijk. Hoe veilig het
ging en dat er veilig gewerkt werd mag blijken uit het verslag van deze job.
De stripperleidingen dienen om de laatste resten olie uit de tanks te halen en zijn het meest onderhevig aan corrosie. Ondanks het
gebruik van goed materiaal waren deze leidingen aan boord van de Esso Nederland, na 4 jaar, zodanig aangetast dat vervanging nodig
was. Om te voorkomen dat het schip hiervoor het dok in zou moeten, werd besloten om dit werk aan boord door een soort 'vliegende
brigade' te laten uitvoeren, tijdens een ballastreis. Deze 'flying squad' was een gecontracteerde groep bankwerkers, lassers etc., die
ervaring hebben met, en zelfs gespecialiseerd zijn in, werk op schepen, waar ook ter wereld, (op dat ogenblik was er nog geen ervaring
met raffinaderijteams).
Aan dit karwei ging wel enige organisatie en planning vooraf. Er moesten pijpen van hoogwaardige kwaliteit besteld worden. Vijf vracht-
auto's van 20 ton elk zouden de pijpen naar de loshaven brengen. Hier kwam ook voor het eerst de luchtgedreven mobiele kraan in be-
drijf, die later ook voor het installeren van het crude-wash-systeem gebruikt zou worden. Uiteraard moesten de lading-tanks gasvrij ge-
maakt worden. Het ballasten moest ook zeer nauwgezet geplanned en berekend worden zodat zonder onderbreking gewerkt kon word-
en en zonder dat er spanningen in het schip zouden optreden.
H. Koelman 2e werktuigkundige: 'gouden karretje'.
Begin mei kwam de Esso Nederland in Lavera aan. Omdat het schip nog diep lag werd direct gestart met het aan boord brengen van
het materiaal. De leidingen werden in houten constructies zo dicht mogelijk bij die tanks gelegd, waar ze uiteindelijk geplaatst moest-
en worden. Na vertrek werd snel begonnen met het persen van inert gas (zuurstofarm gas afkomstig van de uitlaatgassen van de
schoorsteen) in alle ruimen en vervolgens met het olie- en gasvrij maken om een werkbare situatie te scheppen.
In Las Palmas kwamen na circa vijf dagen de twaalf constructie-mensen aan boord. Het eerste werk bestond uit de demontage van de
oude pijpen. Permanent werden gastesten gedaan om enerzijds na te gaan of de omgeving explosievrij was en anderzijds om te kijken
of er voldoende zuurstof was voor de mensen beneden.
             
De luchtgedreven mobiele kraan                                           Werken in het ruim
Bij de evenaar werd het toch wel merkbaar hoezeer de temperatuur een vertragende invloed kan hebben op het werk. Water op het dek
en extra ventilatie moesten enigszins tegemoet komen aan dit ongemak. Na vier weken was het werk gereed. Goede organisatie, ef-
ficiënte samenwerking tussen wal en schip en het improvisatievermogen van onze mensen hadden dit mogelijk gemaakt. Een groot kar-
wei was onder moeilijke omstandigheden op veilige manier tot een goed einde gebracht.

Jubilea, pensioneringen en service buttons in 1976.
JUBILEA 1976
J. v.d. Zwan, ETM      12. 03.1976    25 jaar

Service-buttons 1976
H.L. v.d. Vugt, ETM,   08.07.1976   10 jaar
J.C. Vlug, ETM,          31.08.1976   20  jaar

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

IN DIENST GETREDEN :
J. Post

ESSO EUROPOORT; Vertrokken: Lavera 24-10-1975 Naar: Perz. Golf Aankomst: Dubai 29-11-1975
ESSO BONAIRE; Vertrokken: 19-11-1975 Naar: Slagen Perz. Golf Passeert: Kaapstad 11-12-1975 Aankomst: Dubai 25-12-1975
ESSO SABA; Vertrokken: Ras Tanura 20-11-1975 Naar: Singapore Aankomst: Singapore 02-12-1975
ESSO NEDERLAND; Vertrokken: Ras Tanura 10-11-1975 Naar: Le Havre/Fawley Passeert: Kaapstad 25-11-1975 Aankomst: Le Havre 13-12-1975

Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
R. van der Velden
J. Mossel
1ste stuurman
M.P. de Boer
H. Knijpers
2e stuurman
R.E. van der Velden
A. van der Deyl
3e stuurman
R.H.C. Reyme
A.T.H. Nelemans
3e stuurman
T. Overdijkink
W.J.P.M Vernooy
Hwtk
J. Pronk
J. den Boer
2e wtk
H. Wegenaar
H. Koelman
3e wtk
J. J. Tesselaar
H.J. Kemp
4e wtk
A. J. Langerak
H.R. Fouraux
4e wtk
H.A. Verschoor
E. ter Horst
ass wtk
A.J.J.M. Koevoets
J. Ballyns
ass wtk
A. Schuring
R.N. Kuperus
ass wtk
A.G.M.M. Emest
J. W. Goeree
Ll. wtk
B. Mud
-
electricien
W.C. de Mooy
J. Stoffels
marconist
C. A. Witte
G.E. Wouters
kok/hofmeester
J.P. Stoutjesdijk
J.G. Gomes
kok/bakker
J.S. Almeida
0. Lopes
bediende
A.P. Monteiro
T.J. Neves
bediende
P.D. Sancha
J. J. Correia
bediende
G.A. Lima
A.P. Delgado
pompman
A.Q. Tubio
A.M.T. Hoogendijk
bankwerker
D.O. Morais
Q.M. da Graca
bankwerker
-
J.F. Miranda
bootsman
G.J. Goncalves
R. Ringma
matr./handl.
A.P. Freitas
J.M. Lopes
matr./handl.
M.J. Crisostomo
M.B. Vieitas
matr./handl.
C.T. Otero
J.B. Fortes
matr./handl.
J.M.P. Sanles
J.S. Gomes
matr./handl.
M. S. Maceiras
J.T.N. Aquiar
matr./handl.
R.D. Cruz
J.B. Bentub
matr./handl.
C. A. Timas
M.M. Chantre
matr./handl.
O.A. Xavier
P. T. Coutinho

No. 22-1975

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

De Esso Nederland; Vertrokken: 15-12-1975 Le Havre Naar: Milfordhaven Aankomst: Milfordhaven 17-12-1975
De Esso Bonaire; Vertrokken: 19-11-1975 Slagen Naar: Perz. Golf Passeert: Kaapstad 12-12-1975 Aankomst: Dubai ± 28-12-1975
De Esso Saba; Vertrokken: 20-11-1975 Ras Tanura Naar: Singapore Vertrek: Singapore naar Perz. Golf ± 15-12-1975 Aankomst: Dubai 28-12-1975
De Esso Europoort; Vertrokken: 5-12-1975 Ras Tanura Naar: Lavera Passeert: Kaapstad 20-12-1975 Aankomst: Lavera 5-01-1976

Esso Europoort
Gezagvoerder
K.Pals
1ste stuurman
C.A.H. Brandt
2e stuurman
B.J. Grummels
3e stuurman
J.F.C, van Dongen
Ll. stuurman
W.G. Brunt
Ll. stuurman
K. Wagenaar
Hwtk
B. Nieuwpoort
2e wtk
P. Pesman
3e wtk
W. van de Boogerd
3e wtk
H.E. Hopman
4e wtk
C.F. van Manen
ass. wtk
B. de Vries
ass. wtk
G.A. van Schooten
ass. wtk.
W. J. van Laren
Ll. wtk.
J. Post
marconist
J. Meynen
electricien
J.B. v.d. Heemst
kok/hofmeester
B. J. Andrade
kok/bakker
A.J. Monteiro
bediende
B. Almeida
bediende
J.V. Vazques
bediende
A.A. Andrade
bediende
L.S. Piedade
bankwerker
G.F. Fonseca
pompman
C.R. Pacin
bootsman
F.M. Rodriques
matr./handl.
J.C. Correia
matr./handl.
M.S. Belles
matr./handl.
J.P. Fortes
matr./handl.
A.F. Martins
matr./handl.
A.R. dos Santos
matr./handl.
J. A. Lopes
matr./handl.
M.C. Villafin
matr./handl.
A.A. Silva