Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 22e jaargang 1976 Nrs 1 - 11
Only in Dutch.

Essofoon - 22 jaargang 1976 (Totaal 22 nummers)
No. 1-1976

Een drietal Esso-lichters zorgt er iedere week voor dat de schepen van Seatrain Lines, Inc. die containers van Europa
naar de Amerikaanse oostkust vervoeren, in zo kort  mogelijke  tijd  van brandstof worden voorzien. Het gaat daarbij
om gemiddeld 4.000 m3 per week van een   belangrijk   produkt: MGT 7, oftewel Marine Gasturbine Fuel.
„Dat vereist nog al wat organisatie en de nodige zorg", zo vertelt ons bunkerspecia-list H.A. Biirmann. „Er moet daarbij
aan nogal wat eisen worden voldaan". Het bunkeren moet vlug gebeuren, omdat de schepen van Seatrain slechts kort
- hooguit twaalf uur - in de haven liggen.
Maar nog belangrijker is dat speciale eisen worden gesteld aan de zuiverheid van het produkt. Onze Esso-lichters mog-
en, voor ze MGT 7 innemen, geen andere lading in de tanks hebben gehad dan gasolie of petroleum. Je moet aardig
wat plannen om lichters te vinden die én aan deze eis voldoen én beschikbaar zijn op het gewenste ogenblik. Lukt dat
niet dan moeten de tanks van de wél beschikbare schepen worden schoongemaakt - een kostbare zaak die we liever
voorkomen".
Om het bunkeren zo kort mogelijk te  laten duren wordt gebruik gemaakt van een   8-duims doorverbin-dingsslang naar
het zeeschip en een 6-duims z.g. Y-vormig broekstuk waarmee de schepen onderling via 6-duims slangen worden ver-
bonden. Daardoor kost het minder tijd om de inhoud van drie lichters naar de voorraadtanks van de zeeschepen over
te brengen. Dat er zich desondanks toch nog wel eens complicaties kunnen voordoen leest u in bijgaand verhaal.

De Eurofreighter moest op tweede kerstdag bunkeren.
ledere dinsdag arriveren in de Ftotterdamse haven de gigantische containerschepen van Seatrain Lines Inc. In enkele
uren worden er tientallen containers afgehaald en vervangen door nieuwe containers. In die-ten hoogste-twaalf uur
moeten de tanks van het schip worden gevuld met zo'n vierduizend kubieke meter Marine Gasturbine Fuel. Werk voor
Esso.
Kort geleden kwam er een kink in de kabel. In verband met het kerstfeest konden de twee andere Europese havens,
die deze schepen gewoonlijk mede aan doen, ze niet ontvangen. De altijd nijvere Rotterdammers zeiden echter:
welkom. Zo kwam het dat het schip van de week - de Eurofreighter - niet op dinsdag, maar op woensdag eerste kerst-
dag arriveerde. Op de tweede kerstdag moest het worden gebunkerd. De bemanningen van drie van onze binnen-
schepen - de Esso Nederland 64, de Esso Nederland 71 en de Esso Nederland 72 - kostte dat een vrije kerstdag. Onze
redacteur was er bij en vertelt er in het bijgaande artikel over.

De kapiteins zijn - zoals dat heet - gelovig. Als ze niet zouden zijn opgeroepen voor deze klus zouden ze 's morgens naar de kerk
zijn gegaan en de rest van de dag in hun gezin hebben doorgebracht. Werken op tweede kerstdag is voor hen precies het zelfde als
werken op zondag. In beide gevallen geldt: liever niet (en dat zowel op godsdienstige gronden als om het feit dat ze hun gezin toch
al niet zo veel zien), maar als het moet, dan moet het. En dan trekken ze er geen lang gezicht bij. De eerste die je daarmee hebt
ben je immers zelf? Ook de overige bemanningsleden van de drie schepen weten op die tweede kerstdag wel wat leukers te doen,
maar aan hun optreden en ook aan hun gezichten is dat niet te merken.,,We wisten immers toen we dit beroep kozen dat zoiets
kan gebeuren".
De bemanning.
Een opgewekte stemming dus aan boord van de E.N. 71, waarmee we de tocht naar de Eemhaven meemaken. In het donker van
de ochtend (het is acht uur als we uitvaren) stuurt kapitbin Aren Visser zijn negentig meter lange schip de haven uit. Beneden, in
de keuken, is motordrijver S. Kievit druk bezig met de koffie, waarvoor hij een lekkere kerstkrans heeft meegebracht. Op twee van
de andere schepen die in het donker alleen als lichtjes achter ons zichtbaar zijn, zal het niet anders zijn.
Op twee van de drie schepen zit tenminste één man uit Marken. Op de E.N. 71 is dat stuurman K. Uithuisje: op de E.N. 72 zijn het
kapitein Klaas Visser en stuurman P. Uithuisje; motordrijver W. Vreeken woont in Leiden. Alleen de bemanning van de E.N. 64
(kapitein J.C. van Harten, stuurman A. Zoon en motordrijver D.C. van Gent) komen van wat minder ver. Ze konden dus wat later op-
staan dan de Markers, die allen al om zes uur uit hun warme bed moesten stappen.
Ze waren om half acht op het terrein. Aan de kade (nou ja, wat je kade noemt: we moesten over vijf andere schepen klauteren voor
we bij de Esso Ned. 71 kwamen) lagen de beladen schepen al klaar. Dat laden is gedaan vóór de laad-ploeg en de bemanning van
de schepen woensdag voor kerstmis zijn afgenokt.
Niet voor zeven uur...
Het is acht uur. Rustig op het water: ook in het Rotterdamse havengebied wordt nauwelijks gewerkt nu het slap is in de scheepvaart.
In de stuurhut van de E.N. 71 (radar, stuurmachine, die het grote  houten  stuurwiel  overbodig maakt, bochtenaanwijzer, intercom-
verbinding met de voorplecht, radio voor verbinding met andere schepen en de wal zijn bijgezet) doen we gezamenlijk een bakje.
Kievit heeft uitstekende koffie gezet; de kerstkrans smaakt er best bij. Uithuisje moet het wel koud hebben: vanaf het moment van
vertrek is hij op het dek bezig geweest met vele karweitjes. Hij was het ook die tegen acht uur per intercom meldde: Je kan varen.
Waarop de kapitein (die met een handel ook de motor bedient) het schip eerst onmerkbaar, later iets sneller, in beweging heeft ge-
zet. Tijdens de koffie wordt er weinig gesproken. Niet over gisteren, ook niet over de onderbreking van het lange kerstweekend. Wel
over de vraag of de boot er al zou zijn. Het antwoord is ja: kapitein Van Harten heeft hem al zien liggen toen hij naar de raffinaderij
kwam. Zou het antwoord nee zijn geweest, dan had dat een nóg langere werkdag betekend: eerst wachten, dan pompen en dan te-
rug. Zo is het trouwens al mooi genoeg: de E.N. 71 en de E.N. 72 zullen niet voor zeven uur 's avonds terug zijn aan de steiger. Met
de E.N. 64 is dat anders: omdat die minder in heeft en het eerst leeg is kan die eerder vertrekken.
Twee foto's die de heer T. Blok enige tijd geleden maakte van de 5 a 6 uur durende bunkeroperatie.
Hier drie Essoschepen naast het te bunkeren schip in de Eemhaven.
Door middel van een zes-duims slang worden de schepen aan elkaar verbonden en gelijktijdig leeggepompt.
Het moet vlug; de Seatrainfreighters liggen immers maar kort voor de wal.

Mannetje aan wal.
Negen uur. We hebben de dag stralend zien aanbreken. Voor ons ligt de Eurofreighter aan de kade. ,,Eerst even een mannetje aan
wal zetten", mompelt kapitein A. Visser en hij brengt zonder noemenswaardige   inspanning   zijn schip langszij de kade. Met een
werplijn (leken spreken van een touw) over de schouder verdwijnt Kievit de wal op. Terwijl het schip draait (we geloven nooit dat het
kan in de nauwe ruimte tussen de Eurofreighter en de andere wal, maar het lukt moeiteloos) komt Kievit op het dek van de Euro-
freighter te voorschijn. Via zijn lijn worden de echte - veel zwaardere - meerdraden uitgebracht, waarbij er zodanig wordt ge-
manoeuvreerd dat de stuurhut van de E.N. 71 niet in aanraking kan komen met de huid van de Eurofreighter, die boven ons uit torent.
Half tien: de andere schepen liggen inmiddels langszij. Naast ons kapitein Klaas Visser's E.N. 72. daarnaast de E.N. 64 van kapitein
Van Harten. Er is een vier-duims bunkerslang omhoog gehesen naar het dek van de Eurofreighter; tussen de E.N. 72 en de persleiding
van de E.N. 71 is een zes-duims slang aangebracht, zodat er straks
gezamenlijk kan worden gepompt. De E.N. 64 heeft het wat gemakkelijker: zij heeft een hydraulisch bediende bunkergiek die over
de E.N. 72 heen naar de E.N. 71 reikt en het koppelen daar van aan de zuigleiding van de E.N. 71 vergt eigenlijk maar enkele minut-
en inspanning (waar overigens wel bijna iedereen aan te pas komt).
Kan er nu gepomt worden? Ja, maar de eerste partij die via de vier-duims slang naar boven gaat is een speciale portie van 140 m3
MGT 4, bestemd voor het opstarten van de gasturbines. Omdat er aan boord van de Eurofreighter wat problemen zijn duurt het nog
even voor die 140 m3 kan worden verpompt. En als dat eindelijk op gang komt, gaat het maar langzaam. Door een dunne leiding
kan je maar weinig per tijdseenheid verpompen. Straks, als de acht-duimsverbinding voor de MGT7 er is, zal het sneller gaan.
Tien uur. De pompen draaien. Aan het dek van de E.N. 71 houdt een man de wacht. De anderen hebben tijd voor een tweede kop
koffie. Weer met een kerstkrans:
vanmorgen in alle vroegte heeft de heer M.C. van Zwieten, OSD dir. manager, aan kapitein Klaas Visser voor alle drie de bemanning-
en zo'n fleurig verpakte lekkernij afgegeven. Het is rustig op de schepen: als je ligt te pompen kan je weinig meer doen.
Elf uur. Ja, er is toch sprake van een zekere spanning. Hoe lang duurt het nog voor die 140 m3 ..over is"? Want pas daarna kan met
het echte werk worden begonnen. Tenslotte liggen nu de E.N. 72 en de E.N. 64 werkloos naast de E.N. 71 die de 140 kuub ,,in" heeft.
Half twaalf. Het grote moment. De vier-duims leiding wordt vervangen door de acht-duims leiding. Het overpompen van de 4250 m3
MGT 7 begint. De E.N. 71 en E.N. 72 pompen gezamenlijk door de 8-duims-slang naar het zeeschip, terwijl de E.N. 64 tegelijkertijd
lost in de zuigleiding van de E.N. 71.
En dan is het etenstijd. Een of twee man blijven aan dek. Beneden wordt duur de overigen gegeten. Hoewel de koks thuisgelaten
zijn (behalve twee maal drie bemanningsleden heeft elk schip dat een dubbele bemanning vaart ook nog een kok/matroos, terwijl
van de drie bemanningsleden van een enkel dienstschip de matroos als kok optreedt), hebben hun plaatsvervangers uitstekende
maaltijden klaargemaakt.
Een uur.... Twee uur.... Het eentonige brommen van pompen en motoren blijft doorklinken. Het weer is prachtig. Als je niet weet dat
het tweede kerstdag is, zou je zeggen: een mooie dag in april. Toch heeft de Spidoboot die nu de haven in komt niet veel passagiers
aan boord. Ze kijken wel gespannen, maar ik denk dat ze meer belangstelling hebben voor de gigantische Eurofreighter (die nu door
de grote laadkranen wordt beladen) dan voor ons.
Vijf voor drie. De E.N. 64 is leeg. Vier man helpen de verbinding tussen de E.N. 64 en de E.N. 71 los te maken. Met dezelfde snel-
heid blijven de E.N. 71 en de E.N. 72 via de gekoppelde leiding hun lading verpompen. Kapitein Klaas Visser (64) leest een boek.
Hij moet zijn laatste kerstdag in dienst van de maatschappij werken en vindt dat voor zijn vrouw erger dan voor zichzelf. Kapitein
Aren Visser staat op het dek en houdt toezicht op het verpompen van de lading. De E.N. 64 waarop we zijn overgestapt wordt en-
kele minuten later losgegooid en vertrekt richting raffinaderij. Kapitein Van Harten zet de radar bij, enerzijds om mij de werking uit
te leggen, anderzijds omdat het een klein beetje donker begint te worden. Voor hij de haven verlaat roept hij de radarpost Pernis
op om te vragen of hij de rivier op kan gaan. Het kan, er is weinig scheepvaart.
Om vier uur ligt de E.N. 64 weer voor de wal aan de raffinaderij. Ginds, in de Eemhaven, wordt nog gepompt. Het zal nog tot zes
uur duren voor de twee achtergebleven schepen leeg zijn en nog een uurtje voor zij daarna aan de raffinaderij afgemeerd zullen lig-
gen. De Eurofreighter kon op Kerstmis niet in Hamburg en in Plymouth terecht...

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

In Memoriam;

Op 51-jarige leeftijd is op 29 november j.l. overleden de heer
C.J.P. Coenraad.
De heer Coenraad was sedert 3 juni 1970 in dienst van de Esso Tankvaart Maatschappij in de functie van elektricien.
Vanaf medio 1972 heeft hij wegens ziekte zijn functie niet meer kunnen uitoefenen.

Dankbetuigingen;
Mede namens mijn kinderen wil ik de directie van de E.T.M, mijn oprechte dank betuigen, voor de blijken van medeleven onder-
vonden bij het overlijden van mijn man, wat voor ons een bijzondere grote steun is geweest.
Mevr. J. Coenraad-Jacobs en Kinderen.

Esso Europoort; Vertrokken: 05-12-1975 Ras Tanura Naar: Le Havre/Bordeaux Aankomst: Le Havre 06-01-1976
Esso Bonaire; Vertrokken: 28-12-1975 Kharg Island Naar: Rotterdam Passeert: Kaapstad 12-01-1976 Aankomst: Rotterdam 28-01-1976
Esso Nederland; Vertrokken : 17-12-1975 Millordhaven Naar: Perz. Golf Passeert: Kaapstad 09-01-1976 Aankomst: Dubai 25-01-1976
Esso Saba; Vertrokken: 31-12-1975 Naar: Le Havre/Fawley Passeert: Kaapstad 17-01-1976 Aankomst: Le Havre 06-02-1976

Esso Nederland
Esso Saba
Gezagvoerder
G. Alkema
J.C. Vlug
1ste stuurman
W. Kerbert
J.W.G. van Dongen
2e stuurman
J. E. Tebbe
T.W.H. van Spronsen
3e stuurman
G. Boon
A.H. Nelemans
3e stuurman (wmd)
W.J. Reijse
W.J.P.M. Vernooy
Hwtk
B.L. v. Mieghem
J. den Boer
2e wtk (wmd)
C.M. v.d. Tol
P.H. Dassen
3e wtk
H. v. Vugt
H.J. Kemp
3e wtk
-
H. R. Fouraux
4e wtk
W. Masselink
E. ter Horst
4e wtk
C.D. Jonker
-
ass. wtk
J. Prins
J.P. van Liere
ass. wtk
A.F.M, de Bock
S. Driessen
ass. wtk
A. Toussaint
J. W. Goeree
marconist
H.W.M. Jordens
G.E. Wouters
elec.
P. Bergwerff
C.M. Booy
kok/hofmeester
P. Hazenoot
0. Lopes
kok/bakker
G.V. Melicio
V.J. Neves
bediende
R.G. Fonseca
T. J. Meves
bediende
P.G. Monteiro
J. J. Correia
bediende
R.C.P. de Oliveira
A.P. Delgado
bankwerker
R. Brito
Q.M. da Graca
bankwerker
A.L. Santos .
J.F. Miranda
pompman
W. Schosswald
A.M.T. Hoogendijk
bootsman
A.N. Talho
J.S.Gomes
matr./handl.
F.R. Andrade
J.M. Lopes
matr./handl.
E.F. Lima
P.T. Coutinho
matr./handl.
J.B. Duarte
M.B. Vieites
matr./handl.
A.F. Santos
J.B. Fol-tes
matr./handl.
S.G. Silveira
J.T.N. Aquiar
matr./handl.
B. Cabral
J.B. Bentub
matr./handl.
V.R. Costa
M.M. Chantre

No. 2-1976

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Nederland; Vertrokken: 17-12-1975 Milfordhaven Naar: Perz. Golf Aankomst: Dubai 25-01-1976
Esso Europoort; Vertrokken: 11-01-1976 Bordeaux Naar: Perz. Golf Passeert: Kaapstad 01-02-1976 Aankomst: Dubai 18-02-1976
Esso Bonaire; Vertrokken: 28-12-1975 Kharg Island Naar: Rotterdam Passeert: Kaapstad 12-01-1976 Aankomst: Rotterdam 29-01-1976
Esso Saba; Vertrokken: 31-12-1975 Ras Tanura Naar: Le Havre / Fawley Passeert: Kaapstad 18-01-1976 Aankomst: Le Havre 07-02-1976

Esso Europoort
Esso Bonaire
Gezagvoerder
K. Pals
H.J.M. Kuypers (W)
1e stuurman
C.A.H. Brandt
J.W. Klein
2e stuurman
J. V. Verwey (W)
R.E. van der Velden
3e stuurman
M.C. Idzinga
R.H.C. Reyme
3e stuurman
C.J.J. Withagen
H.J. van Zeben
Ll. stuurman
W.G. Brunt
-
Ll. stuurman
K. Wagenaar
-
Hwtk
F. van Asten
J. Pronk
2ewtk
P. Pesman
H. Wegenaar
3e wtk
W. van de Boogerd
C. L. Methorst
3e wtk
C.E. van Manen (W)
J. G. Wermer
4e wtk (w)
R.E. Kruizinga
G.J. van Ingen
Ass. wtk
B. de Vries
A.F. Haitsma
Ass. wtk
G.A. Schooten
A. Schuring
Ass. wtk
W. J. van Laren
A.G.M.M. Emest
Ass. wtk
H. van der Kevie
Ll. wtk
J. Post
-
Electricien
N. Tiemens
W.C. de Mooy
Marconist
C.J. Twilt
C. A. Witte
Kok/hofmeester
W.N. Top
J. S. Almeida
Kok/Bakker
A. J. Monteiro
A.P. Monteiro
Bediende
A. J. dos Santos
P. D. Sancha
Bediende
J.M. Machado
G.A. Lima
Bediende
L. S. Piedade
O.A. Xavier
Pompman
J.W. Zandvliet
A.Q. Tubio
Bankwerker
G.F. Fonseca
D.O. Morais
Bootsman
F.M. Rodriques
G.J. Goncalves
Matr/handl.
L. Röske
M.J. Crisostomo
Matr/handl.
A. Nascimento
C. I. Otero
Matr/handl.
A. L. Delgado
J.M.P. Sanles
Matr/handl.
C.N. Fortes
M.S. Maceiras
Matr/handl.
C.J. Fortes
R.D. Cruz
Matr/handl.
M.D. Fonseca
C.A. Timas
Matr./handl.
A.A. Silva
A.P. Freitas

No. 3-1976

Binnenvloot werkte in 1975 zonder één verzuimongeval.
ROTTERDAM - Wordt alles op alles gezet om te voorkomen dat iemand die een ongeval heeft gehad thuis blijft en
dus in de rubriek Verzuimongevallen terecht komt? Het antwoord daarop is, meldt de heer Harmsen: „Natuurlijk
proberen we om iemand die voor een bepaald werk is uitgeschakeld, ander werk te geven. Een man die veertien
dagen niet mag meevaren met een van onze lichters, kan natuurlijk soms heel nuttig werk doen op kantoor. Dat
zullen we hem dan ook altijd aanbieden, als er tenminste werkelijk nuttig werk is. We gaan niet proberen zo ie-
mand postzegels te laten plakken of een telefoon te laten aannemen".
„Maar ik moet er op wijzen", vervolgt de heer Harmsen, „dat de huisdokter van de betrokkene het laatste woord heeft. Als die
zegt dat de man of vrouw niet mag werken, dan houden we ons daar aan". Schrijft de behandelende huisarts lichte werkzaam-
heden voor dan gebeurt dit in goed samenspel tussen huisarts, Esso Medische Dienst en de betrokken chef.
844 536 manuren.
Begin januari kon de heer Harmsen naar Esso Europe schrijven dat de vijftien schepen van onze binnenvloot in 1975 hadden
gevaren zonder dat er één verzuimongeval was gebeurd. Of - om het anders te zeggen - dat in dat jaar 844 536 manuren was
gewerkt zonder dat er iemand thuis moest blijven omdat hij .... vult u maar in.
Daarmee gooit onze binnenvloot hoge ogen in de internationale vei-ligheidscompetitie die door ons Europese hoofdkantoor
wordt gecoördineerd. Aan die competitie wordt deelgenomen door de binnenvloten van Esso-maatschappijen in Noorwegen,
Argentinië, Duitsland, Denemarken, Canada, Engeland, Finland, Frankrijk, België, de Vér. Staten, verschillende landen in
Azië en in Venezuela.
Of onze binnenvloot werkelijk de enige eerste is geworden in deze internationale veiligheidscompeti-tie is nog niet te zeggen.
Harmsen: „In het derde kwartaal van 1975 waren er nog twee andere deelnemers zonder verzuimonge-vallen, maar je weet na-
tuurlijk nooit wat er in dat laatste kwartaal nog is gebeurd...
Misschien hebben we pech. Dan bezetten we misschien een gedeelde eerste plaats. Maar of je nu in dit geval van pech kunt
spreken? Hoe minder ongevallen er gebeuren, des te beter is het. We kunnen ons zo voorstellen dat Esso Europe het liefst
zou zien dat iedereen op de eerste plaats eindigt.
Gouden plaquette.
Hoe dan ook: de gouden plaquette zit er voor ons in, dit jaar. Ook als het een gedeelde plaats wordt kan die plaquette een goe-
de plaats krijgen op kantoor.
Maar in wezen gaat het natuurlijk niet om die plaquette en om die prijzen. In wezen gaat het om het belang van de mensen en
van de maatschappij.  „We besteden", zegt de heer J.W.C. Reuter, „er heel veel aandacht en vrij veel geld aan om onze mensen
te doordringen van het feit dat ze -voor een groot deel - hun eigen veiligheid zelf in de hand hebben.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

ESSO NEDERLAND: Vertrokken: Ras Tanura 28-01-1976 Naar: Lavera / Savona Aankomst: Lavera 01-03-1976
ESSO EUROPOORT: Vertrokken: Bordeaux 11-01-1976 Naar: Perz. Golf Aankomst: Dubai 12-02-1976
ESSO BONAIRE: Vertrokken: Rotterdam 02-02-1976 Naar: Fawley/Perz. Golf Aankomst: Fawley 03-02-1976
ESSO SABA: Vertrokken: Ras Tanura 31-12-1975 Naar: Le Havre / Fawley Aankomst: Le Havre 08-02-1976

Esso Bonaire
Gezagvoerder (w)
H.J.M. Kuypers
Ie stuurman
L. Kloet
2e stuurman
A.M. Geul
3e stuurman
H.J. van Zeben
3e stuurman
J. Ruisch
4e stuurman
P.H. Schellens
Hwtk
C. Smeele
2e wtk
H. Gierman
3e wtk
C.L. Methorst
3e wtk
J.G. Wermer
4e wtk (w)
G.J. van Ingen
ass. wtk
A.F. Haitsma
ass. wtk
M.J. Elswijk
ass. wtk
H. de Groot
eleetricien
W.C. de Mooy
marconist
C.A. Witte
kok/hofmeester (W)
J.S. Almeida
kok/bakker
A.A. Morais
bediende
A. P. Monteiro
bediende
A.D. Lopes
bediende
G.A. Lima
bediende
O.A. Xavier
pompman
A.Q. Tubio
bankwerker
A.C. Delgado
bankwerker
J. Oliveira
bootsman
M. Duarte
matr/handl.
M.J. Crisostomo
matr./handl.
F. de Pina
matr./handl.
V.N. Sancha
matr./handl.
M. S. Maceiras
matr./handl.
R.D. Cruz
matr./handl.
C.A. Timas
matr./handl.
M.A. de Brito
matr./handl.
A.P. Freitas

No. 4-1976

Kapitein Sissing kan terugzien op 39 goede Esso-jaren.
30 JANUARI 1976 - De service-button, een opvouwbare werktafel en een set met barometer en thermometer zullen het de familie
Sissing tot in lengte van jaren duidelijk maken: de binnenvloot heeft het zeer op prijs gesteld, deze actieve medewerker 39 jaren
in zijn midden te hebben gehad. Dat werd ook in woorden duidelijk gemaakt toen de heer en mevrouw Sissing en hun kinderen
met hun vrouwen de eregasten waren tijdens de afscheidsbijeen-komst. De heer M.C. van Zwieten, manager O&D-division, voer-
de er het woord namens de directie. Hij bracht onder de aandacht dat de heer Sissing in dienst kwam in een tijd waarin ons land
in grote moeilijkheden verkeerde en het bedrijf verlaat op het ogenblik dat Nederland er ook niet rooskleurig voor staat. De heer
Sissing heeft zich in al die jaren volledig waar kunnen maken. Het is zijn vakkennis en inzet die hem hebben gebracht op de post
van kapitein laadploeg, in welke hoedanigheid hij de walfunctionaris-sen altijd vakkundig van advies heeft kunnen dienen. Na-
mens de directie overhandigde de heer Van Zwieten de scheidende kapitein laadploeg binnenvloot een enveloppe met inhoud.
De heer J.W.C. Reuter, section head inland fleet, was de tweede spreker. Hij ging wat dieper in op de carrière van de heer Sis-
sing -een loopbaan die eindigde op een verantwoordelijke post, waar hij door allen werd gewaardeerd. De heer Reuter kon de
heer Sissing de service-button met twee diamanten overhandigen - een button waarin  bovendien het aantal dienstjaren was
gegraveerd.
Namens de collega's en het overige binnenvaartpersoneel sprak kapitein L.Ph.N. Heijnen van de Esso Nederland 66 vervolgens
over de goede samenwerking van de varenden met de heer Sissing, die geruisloos de belangen van de schepen behartigde. De
opvouwbare werktafel en de barometer-thermometerset waren de zichtbare uitdrukkingen van de waardering die men voor de
heer Sissing heeft.
Uit het dankwoord van de heer Sissing bleek dat hij dankbaar was, deze tijd - met zijn vele mogelijkheden en waarin zich zo vele
interessante ontwikkelingen voordoen - mee te kunnen maken.
Aandacht voor een van de cadeaus van collega's en overige opvarenden: de opvouwbare werktafel.
Familie Sissing bekijkt het cadeau.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Dankbetuiging:
Mede namens mijn vrouw, wil ik directie, chefs en collega's, hartelijk bedanken voor de fraaie cadeaus en bloemen, en de on-
vergetelijke dag, ons geschonken, bij mijn pensionering op 30-01-1976.
L. Sissing

JUBILEUM:
Vijf en twintig jaar;
J. v.d. Zwan, 12.03.1976

ESSO NEDERLAND; Vertrokken: 28-01-1976 Ras Tanura Naar: Lavera / Savona Aankomst: Lavera 01-03-1976
ESSO EUROPOORT; Vertrokken: 16-02-1976 Ras Tanura Naar: Lavera /Savona Aankomst: Lavera 21-03-1976
ESSO BONAIRE; Vertrokken: 06-02-1976 Fawley Naar: Perz. Golf Aankomst: Dubai 06-03-1976
ESSO SABA; Vertrokken: 11-02-1976 Fawley Naar: Perz. Golf

Esso Europoort
Esso Saba
Gezagvoerder
J. Mossel
M.C. van der Vliet
1e stuurman
S.G. Boorsma
J.W.G. v. Dongen
2e stuurman (wmd)
J.V. Verwey
R.A. van der Voort
3e stuurman
M.C. Idzinga
R. Westerink
3e stuurman
T. Overdijkink
J. Middelburg (W)
Ll. stuurman
-
F.Zwart
HWTK
F. van Asten
F. Scheppers
2e werktuigkundige
H. Koelman
J. van der Zwan
3e werktuigkundige
W. de Roode
J.H. Lucieer
3e werktuigkundige
-
H.R. Fouraux
4e werktuigk.
H.A. Verschoor
P.E.T. Horstman
4e werktuigk.
R.E. Kruizinga (W)
J.C. Cranendonk
ass. werktuigk.
G.A. v. Schooten
R. Beukema
ass. werktuigk.
J.A. v.d. Linden
S. Driessen
ass. werktuigkundige
J. Ballijns
A.C. Matsinger
elektricien
N. Tiemens
J.B. v.d. Heemst
elektricien (extra)
J. Stoffels
-
marconist
C.J. Twilt
W.J.J. Oort
kok/hofmeester
W.N. Top
J.G. Gomes
kok/bakker
A.J. Monteiro
V.J. Neves
bediende
A.J. dos Santos
J.S. Alves
bediende
J.M. Maehado
T.J. Neves
bediende
L.S. Piedade
J. J. Correia
bediende
A.D. Fortes
A.P. Delgado
pompman
J.W. Zandvliet
B. Wetzels
bankwerker
G.F. Fonseca
J.P. Miranda
bankwerker
Q.M. da Graca
-
bootsman
F.M. Rodriques
J.V. Mendes
matr./handl.
L. Röske
J.S. Gomes
matr./handl.
A. Nascimento
P.T. Coutinho
matr./handl.
A. L. Delgado
M.R. Vieites
matr./handl.
C.N. Fortes
J.G. da Veiga
matr./handl.
C.J. Fortes
A. Dos Santos
matr./handl.
M.D. Fonseca
J.C. Correia
matr./handl.
A.A. Silva
M.M. Chantre
matr./handl.
A.R. Silva
-
matr./handl.
A.J. Fortes
-

No. 5-1976

Terugblik op een veelbewogen zeemansloopbaan.
Vrijdagmiddag 23 januari j.l. was het zover: Op een drukbezochte gezellige receptie moesten we afscheid nemen
van "onze" bootsman Ritske Ringma, bekend en geliefd bij alle mensen van de Esso Tankvaart Maatschappij.
Bootsman Ringma is 60 jaar geworden en omdat dit in de scheepvaart gebruikelijk is betekent dit ook voor hem pen-
sionering.
Onder nieuwsgierige belangstelling van mevrouw Ringma wordt met vereende krachten de draagbare radio
uitgepakt en even later aan de heer Ringma aangeboden.

Vertrouwd met de zee van jongsafaan.
Pensionering en dus "aan wal blijven" betekent een grote verandering voor deze zeeman in hart en nieren, die opgroeide op een
zeiltjalk op de Friese meren, al jong zelfstandig met pramen door Friesland voer en in de tweede wereldoorlog met een oude vracht-
tjalk zelfs het IJsselmeer overvoer.
Boeiend kan bootsman Ringma op de hem kenmerkende droog/humoristische manier vertellen over deze tijd waarin zeelui met be-
perkte middelen toch succesvol het water trotseerden.
Wie binnen de E.T.M, kent ook niet de  zeemansverhalen  die Ritske Ringma kan vertellen over de jaren die hij op de walvisvaarder
Willem Barendsz doorbracht? Het waren harde jaren waarin het gewoon was zeven á acht maanden van huis te zijn, zonder zelfs
maar post te ontvangen! Wel een verschil met de huidige situatie in de scheepvaart.

In dienst van de E.T.M.
In 1961 stapte bootsman Ringma over op de tankvaart en kwam in dienst van de E.T.M. Van de grote Willem Barendsz kwam hij
op de veel kleinere Esso Rotterdam en maakte bij ons de ontwikkeling naar steeds grotere schepen mee.
Gezagvoerder M.C. van der Vliet haalde in een persoonlijk, geheel op de karakteristieke figuur Ritske Ringma gericht toespraakje,
tijdens de afscheidsreceptie diverse voorvallen aan uit diens veertien Esso-jaren. O.a. werd het verlies  van een pink genoemd. Na-
dat de pink was gescheurd kon bootsman Ringma er moeilijk mee werken. Vooral het splitsen van staaldraad leverde moeilijkhed-
en op en "dus" besloot hij dat die pink er maar af moest! Dit leverde aan boord een nieuw voordeel op. Als het toplicht stuk ging en
de lamp moest worden verwisseld werd Ringma hiervoor de aangewezen persoon, want zijn smaller geworden hand past precies in
de smalle houder!
Herinneringen waren er ook aan het houtsnijwerk waar Ringma in zijn vrije tijd aan boord nogal eens mee bezig was en aan de vele
brieven die hij naar huis schreef.

Thuisfront
Dat in al deze jaren zijn gezin achter hem heeft gestaan en zijn vrouw haar moeilijke taak als zeemansvrouw die zoveel zaken al-
leen op moet lossen aan kon, bleek wel op de receptie waar niet alleen mevrouw Ringma. maar alle kinderen met hun echtgeno(o)t-
(en) aanwezig waren. Ook zij werden in de waardering voor hun man en vader betrokken en in de bloemetjes gezet.
De heer Moreau die namens de E.T.M, bootsman Ringma dankte voor het werk dat hij voor de E.T.M, in de afgelopen jaren met zo'n
grote persoonlijke inzet heeft verricht, overhandigde hem ook enkele  stoffelijke  blijken van waardering.
Namens "het kantoor" was dit een tweetal boeken die handelen over "de goeie ouwe tijd" van de binnenvaart waaraan Ringma zelf
nog herinneringen heeft. De zeevarenden verrasten "hun" bootsman met een prachtige draagbare radio (met visserijband) en een in-
stamatic camera.
De heer Ringma toonde zich bijzonder verheugd met deze cadeaus. Gelukkig ook dat er geen "luie stoel voor bij de kachel" bij was.
Ritske Ringma voelt zich vitaal en ziet voor zich een bedrijvige toekomst met allerlei klusjes en hopelijk toch ook nog menig zeereis-
je. Want .... het bloed kruipt waar het niet gaan kan en Ritske Ringma blijft nu eenmaal een echte zeebonk.
A.F. van Dokkum

Schipper M.L. Verhey koninklijk onderscheiden.
DEN HAAG, 3 FEBRUARI 1976.
Veertig jaar was dezer dagen de heer M. L. Verhey in dienst van ons bedrijf. Vandaag is dit gevierd in gebouw Gouden Wieken, waar
de jubilerende schipper en diens vrouw welkom werden geheten door de heer Versteeg, directeur van SteI's Oliehandel. De heer Ver-
steeg gaf al snel het woord aan de heer Kooi, vertegenwoordiger van de burgemeester van Den Haag, die de verrassende mededeling
kwam doen dat het H.M. de Koningin heeft behaagd, de jubilaris de eremedaille in zilver, verbonden aan de orde van Oranje-Nassau
toe te kennen. De heer Versteeg sprak de heer Verhey vervolgens toe als diens directe chef. Hij schetste het verloop van de veertig
dienstjaren van de heer Verhey, die als schippersknecht op 3 februari 1936 in dienst trad. Hij werd geplaatst aan boord van de bunker-
boot in de Scheveningse haven, waarop zijn vader schipper was. Na enige overplaatsingen keerde hij in 1953 in Scheveningen terug
om als schipper op de E.N. 94 de taak van zijn vader over te nemen.
Koninklijk zilver voor schipper Verhey.
Spreker zei grote waardering te hebben gekregen voor de taakopvatting van de heer Verhey, die steeds met grote inzet en ver-
antwoordelijkheidsgevoel Esso Nederland, en sinds 1973 SteI's Oliehandel, een klinkende naam in de visserijwereld heeft bezorgd.
Gelijktijdig is de heer Verhey een begrip geworden voor de visserij van Noord tot Zuid. De heer Versteeg, die ook mevrouw Verhey
in de huldiging betrok, speldde de jubilaris de service button met drie briljanten op en sprak de hoop uit dat de jubilaris de hem
resterende jaren tot zijn pensionering in goede gezondheid mag uitdienen, daarbij de zelfde prettige samenwerking ervarend die de
afgelopen jaren heeft gekenmerkt.
Voortbordurend op het thema Mensen maken Esso zei de volgende spreker - de heer Van der Voort, sprekend namens de directie
van Esso Nederland B.V. - dat de heer Verhey zeker een van die mensen is die de image van Esso bij de relaties in de visserijkring-
en bepaalt. De heer Van der Voort besloot zijn toespraak met het overhandigen van de gebruikelijke enveloppe met inhoud. Voorts
spraken nog de heren Den Dulk (agent te Scheveningen), Van Duyn (namens de collega's), Oomkes (Depotchef Rotterdam) en Van
Hoogdalen (voorheen de-potchef in Den Haag). Ook hun woorden gingen vergezeld van cadeaus.
De heer Verhey dankte tenslotte alle sprekers voor hun lovende woorden en goede gaven. In het bijzonder dankte hij zijn vrouw.
Hij merkte op dat veertig jaren niet zo lang zijn, als je maar gezond blijft en dat hij al die jaren bij Esso was gebleven omdat hij
geen betere werkgever had kunnen vinden.
Met een gezellig samenzijn werd de viering van dit jubileum afgesloten.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

ESSO EUROPOORT; VERTROKKEN: RAS TANURA 17-02-1976 NAAR: LE HAVRE AANKOMST: LE HAVRE 22-03-1976
ESSO BONAIRE; VERTROKKEN: FAWLEY 06-02.1976 NAAR: KHARG ISLAND (PERZ. GOLF) PASSEERT: DUBAI 11-03-1976
AANKOMST: KHARG ISLAND 12-03-1976
ESSO SABA; VERTROKKEN: FAWLEY 11-02-1976 NAAR:PERZ. GOLF AANKOMST: DUBAI 21-03-1976
ESSO NEDERLAND; VERTROKKEN: LAVERA 09-03-1976 NAAR:PERZ. GOLF

UIT DIENST GETREDEN:
Afd. rederijzaken: J.C. Adriaans, D.C. Gent, Mej. L.C. Hogenboom

Dankbetuigingen;
Voor de vele blijken van belangstelling ondervonden bij mijn afscheidsreceptie wegens pensionering op 23 januari j.l., zeg ik u,
mede namens mijn vrouw en kinderen, heel hartelijk dank.
Speciaal de prachtige cadeaus die ik hierbij in ontvangst mocht nemen vielen zeer in de smaak. Tevens zullen deze geschenken
me doen blijven herinneren aan een periode van 14 jaar dat ik bij de Esso Tankvaart Maatschappij in dienst ben geweest en daar-
bij steeds met veel plezier en uitstekende onderlinge samenwerking mijn werk heb mogen verrichten.
R. Ringma

Namens mijn vrouw en mijzelf bedank ik de directie voor het cadeau en de voordracht voor een Koninklijke onderscheiding, die
ik beide bij mijn 40-jarig jubileum mocht ontvangen.'
Wij danken ook vroegere chefs en vooral de collega's van afdeling Stei's  Oliehandel  en  verdere schenkers, voor de cadeaus en
bloemen en vooral de belangstelling voor mijn 40-jarig jubileum. Zij hebben deze dag voor ons onvergetelijk gemaakt.
M.L. Verheij

Esso Nederland
Gezagvoerder
R. van der Velden
Ie stuurman (w)
B.J. Grummels
2e stuurman
R.E. van der Velden
3e stuurman
G. Boon
3e stuurman (w)
W.J. Reyse
Ll. stuurman
W.G. Brunt
Ll. stuurman
K. Wagenaar
Hwtk
W.Groter
2e wtk (w)
C.M. van der Tol
3e wtk (w)
H. E. Hopman
3e wtk
W. van de Boogerd
4e wtk
W. Masselink
ass. wtk
B. Mud
ass. wtk
A.J.J.M. Koevoets
ass. wtk
A.G.M.M. Emest
EIectricien
M. J. Broggel
Marconist
H.W.M. Jordens
Kok/hofmeester
A.P. dos Santos
Kok/bakker
B. Almeida
Bediende
A.A. Andrade
Bediende
P.G. Monteiro
Bediende
R.C.P. de Oliveira
Pompman
C.R. Pacin
Bankwerker
A.L. Santos
Bootsman
E.F. Lima
Matroos/handl.
F.R. Andrade
Matroos/handl.
I.F. Teixeira
Matroos/handl.
A. Moreno
Matroos/handl.
A.F. Santos
Matroos/handl.
S.G. Silveira
Matroos/handl.
B. Cabral
Matroos/handl.
V.R. Costa

No. 6-1976

Veiligheid op onze Supertankers.
K.C. de Koning legde de altijd actuele vraag over veiligheid op onze tankers voor aan de heren C Veldkamp, nautisch
coördinator BMD en M. Tims, veilig-heidsengineer van de raffinaderij en had een vraaggesprek met de heren n.a.v.
hun veiligheidsinspectie, die ze in oktober 1975 en begin maart 1976 hebben gehouden, respectievelijk aan boord
van de T.T. Esso Saba en Esso Nederland.
De heer Veldkamp: ,,We hebben geen eigen veilig-heidsman voor de vloot, daarvoor is de vloot te gering in omvang
vergeleken met andere tankerrederijen. We concentreren ons op de onderwerpen brandbestrijding, veiligheidsmid-
delen en reddingsmiddelen. Het is eigen lijk een soort van herhalingsoefening want deze ,,vakken" heeft men op de
zeevaartschool reeds geleerd. En dit geldt ook voor de werktuigkundigen. Het is echter wel zo dat we naar verfijning
op dit gebied blijven streven."
M. Tims: ,,Je moet zo'n machinekamer, het domein van de wtk, eigenlijk vergelijken met een gigantisch ketelhuis aan
de wal en daar is natuurlijk de veiligheid meer op andere zaken geconcentreerd". M. Tims die voor het eerst is meege-
varen voor zo'n periodieke inspectie, vertelt over die eerste kennismaking.
„Het is een wezenlijk andere zaak dan aan de wal, je bent volledig op je zelf aangewezen. Er zijn natuurlijk belangrijke overeenkomst-
en zoals bijv. de Scheepvaartinspectie die zich laat vergelijken met de Arbeidsinspectie aan de wal".
C. Veldkamp: „Deze inspecties zijn een initiatief van Esso Nederland. Natuurlijk zijn er binnen EXXON Marine, ofwel de internationale
Esso vloot, regelmatig technische inspecties en daarvan maakt dan veiligheid deel uit".
Komen daarbij verrassende zaken aan het licht?
M. Tims: „Als man van de wal heb je een andere kijk op veiligheid aan boord. Het blijkt gewoon dat een voorziening als bijv. een kooi-
ladder aan de wal is ingevoerd en wordt toegepast en aan boord niet, waar de noodzaak eigenlijk nog groter is, denk maar aan het
slingeren van een schip. Ook zie je aan de wal in werk- en woonruimte vaak meer handblusgereedschap; door vrij eenvoudige in-
grepen zijn hier verbeteringen aan te brengen, bijv. door een blusvoor-ziening in de hut. Hier doen wij dus aanbevelingen en zien toe
op de opvolging ervan. Begrijp me goed, waar we over praten is de verfijning, de puntjes op de „i". Ik ben erg onder de indruk van de
veiligheid aan boord van onze tankers. Er is veel materiaal, in ieder geval meer dan voorgeschreven, we hebben meer perslucht bijv.
omdat we hiervoor over een eigen compressor beschikken. En de volledig afgesloten sloep, overigens een Exxon ontwikkeling, dat
is erg goed. Het inertgas-systeem is ook een zeer effectieve zaak, we hebben hiervan nog een recent voorbeeld in de zin van het
vele laswerk dat ten behoeve van het crude-washing project op de Esso Saba en Esso Bonaire kon worden gedaan. Een geslaagd
voorbeeld van het  uitvoeren  van  heet-werk waarbij alle voorzorgen waren genomen".
Hoe staat het met de training aan boord?
C. Veldkamp: „Training wordt wekelijks door de 2e stuurman gegeven. De taal is daarbij en ook bij onze inspectie wel een handicap
maar op de Esso Saba hadden we aan boord in de persoon van de heer Q.M. de Graca (bankwerker) veel steun omdat hij als tolk
optrad. Overigens gaan we aan dit taalprobleem (de gezellen op onze vloot spreken overwegend Portugees) wel iets doen in de vorm
van een eenvoudige talencursus, publikaties en instructies in het Portugees en het vaker gebruik maken van een tolk. Tijdens onze
reizen hebben we ook een aantal vergaderingen kunnen organiseren. Daarbij werden dan films vertoond o.a. één over oogbescher-
ming. Op deze manier heb je veel persoonlijk contact met de mensen en dat is zeer belangrijk".
M. Tims: „We hebben ook gekeken naar de mogelijkheid om de mensen brandweertraining aan de wal te geven. Aan boord kan je
moeilijk een brandje bij wijze van oefening laten blussen. Op de raffinaderij hebben wij met de oefenplaats veel meer mogelijkheden
om mensen met ,,Iife" of goed gesimuleerde situaties te laten kennismaken en dat rechtstreekse contact met vlammen geeft veel
meer houvast, aan boord kan je alleen maar „droog-zwemmen" ". De heer C. Veldkamp is nu vier maal meegevaren.
Hoe is na zo'n 4e keer de instelling?
C. Veldkamp: „Je wordt wel kritischer, maar je moet wel redelijk blijven. De mensen met complexen op schepen zijn ongewenst".
Hoe komt zo'n inspectie tot een eind en wat gebeurt er daarna?
M. Tims: ,,We maken een uitvoerig rapport op, bespreken dit met het management en volgen daarna op wekelijkse basis onze
actie-punten op. Gezien het ambulante karakter van het bedrijf is verwezenlijking op snelle wijze niet altijd uitvoerbaar".
Hoe bindend of dwingend is zo'n advies?
C. Veldkamp: „Men legt zo'n advies niet zonder risico terzijde of m.a.w. het wordt gewoon uitgevoerd; niemand zal riskeren een ad-
vies om een onveilige situatie te verbeteren niet uit te voeren".
Wat is het effect van dit soort inspecties?
C. Veldkamp: ,,Veiligheid is moeilijk meetbaar. We hebben zo'n zes certificaten voor een of meer jaren veilig werken, dat wijst op
succes. Wel hebben we in die periode sommige „near misses" gehad en juist ook vanwege zulke „dubbeltje op z'n kant"-gevallen,
blijft veiligheid onze volle aandacht vragen. Instelling t.a.v. veiligheid is minstens zo belangrijk als het behalen van een record".
Het laatste woord: M. Tims: „De uitrusting aan boord is uitstekend, toch moet je de mensen wennen om van het in ruime mate aan-
wezige materiaal nog meer gebruik te maken, geen drempelvrees alstublieft".
Brandweeroefeng aan boord ...praten over de puntjes op de i....
Sloepenrol  ...soort herhalingsoefening...
Aan boord: V.l.n.r. de heren C. Veldkamp (nautisch coördinator), Kapitein
J. W. Mossel, safety engineer M. Tims en wnd. gezagvoerder H.J.M. Kuypers.

Op schipper Taanman hebben we nooit vergeefs een beroep gedaan.
O&D, 27 FEBRUARI
 „Van de thans negen gepensioneerden bent u de jongste in leeftijd, maar de oudste in dienstjaren. U hebt 49 jaar bij
Esso gewerkt, maar met de overuren er bij komt u zeker aan zeventig jaar. In al die jaren - ook niet tijdens de oorlog
toen u op wachtgeld was gesteld -heeft de maatschappij ooit vergeefs op u een beroep gedaan".
Aldus   vandaag  O&D-manager M.C. van Zwieten tot kapitein C. Taanman, die op 7 februari 65 jaar is geworden en dus op deze
laatste werkdag van de maand met pensioen is gegaan. De heer Van Zwieten bracht in herinnering dat de heer Taanman op l novem-
ber 1971 zijn werk helaas wegens ziekte al heeft moeten neerleggen, maar zelfs dat betekende niet dat zijn belangstelling voor het
wel en wee verminderde. U hebt uw werk - de heer Taanman voer 28 jaar op de 'Esso Nederland 57', waarvan 22 jaar als kapitein,
werd daarna overgeplaatst naar de 'Esso Nederland 54' - altijd onder moeilijke omstandigheden, en met een enorm verantwoordelijk-
heidsgevoel gedaan. Voor deze opstelling zegde de heer Van Zwieten de heer Taanman hartelijk dank, en bekrachtigde dit met de
overhandiging van de enveloppe met inhoud.
De heer J.W.C. Reuter, section head inland fleet, overhandigde de heer Taanman met een korte toespraak de service button met
drie briljanten en het getal 49. Waarna kapitein L.Ph.N. Heijnen hilariteit verwekte met zijn mededeling:
,,Beste Kees, ik heb een bos bloemen meegebracht. Die zijn niet voor jou, maar voor je vrouw". Er volgde nog meer: een uiting van
oprechte waardering voor deze kapitein en, namens de collega-kapiteins en het overige personeel een gouden polshorloge met in-
scriptie dat even later al aan de arm van de heer Taanman prijkte. We sluiten ons aan bij de wens van de heer Heijnen: „We hopen
dat jij en je vrouw nog een lang leven voor je hebt en dat we je nog dikwijls zullen zien". We kregen de indruk dat het aan kapitein
Taanman niet zal liggen.
Schipper Taanman, de heer J. W.C. Reuter en de service button.

T. Blok: sociaal bewogen kapitein.
O&D, 20 FEBRUARI
 „U wordt door ons gewaardeerd vanwege uw uitstekende taakopvatting en vanwege het feit dat u zich, gedurende uw 25 Essojaren,
hebt ingespannen voor de belangen van de maatschappij én voor die van uw collega's."
Dat was in het kort hetgeen zowel O&D-manager M.C. van Zwieten als section head inland fleet J.W.C. Reuter vandaag zeiden teg-
en kapitein T. Blok van de Esso Nederland 70. De heer Blok was met echtgenote en (vier) kinderen naar de lunchkamer van de raf-
finaderij gekomen ter gelegenheid van zijn jubileum. Legde de heer Van Zwieten de nadruk op de zakelijke inzet van de heer Blok
(zonder daarbij overigens diens andere activiteiten te vergeten), de heer Reuter sprak in het bijzonder over het werk dat de heer Blok
in de ondernemingsraad en in het plaatselijke contactver-band heeft verricht. ,.De belangen van anderen gaan bij u altijd voor die van
u zelf, aldus de heer Reuter die met veel genoegen de enveloppe met inhoud overhandigde.
De heer J.A. Harmsen (personeelszaken binnenvloot) nam in zijn op rijm gestelde toespraak de carrière, de verdiensten van de ju-
bilaris onder de loep. Dat in dit fantastische gedicht ook enkele anecdotes bleken te zijn opgenomen maakte de - toch al warme -
belangstelling van de vele aanwezigen nog groter.
Jubilaris T. Blok (achtergrond) mevr. Blok en de heer J.W.C. Reuter, ...anderen gingen altijd voor...
Dat werk ten behoeve van anderen werd ook gememoreerd door kapitein L.Ph.N. Heijnen van de Esso Nederland 66 die namens
collega's en het overige binnenvaartpersoneel sprak. Ook hij prees de goede samenwerking de collegialiteit die de heer Blok steeds
demonstreerde. De waardering van de collega's en medewerkers bleek duidelijk door de geschenken: een L.P. cassette met de
Mattheus Passion alsook een polshorloge. Voor mevr. Blok was er een prachtig bos bloemen.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Dankbetuigingen:
Langs deze weg wil ik, mede namens mijn vrouw en kinderen, gaarne directie, chefs en collega's van de binnenvloot, hartelijk be-
danken voor het mooie cadeau en bloemen, gekregen bij mijn pensionering op 27 februari 1976. Het was een dag, die altijd in
herinnering zal blijven.
C. Taanman

ESSO NEDERLAND; VERTROKKEN: LAVERA 09-03-1976 NAAR:PERZ. GOLF PASSEERT: CAPE TOWN 30-03-1976
AANKOMST: DUBAI 15-04-1976
ESSO EUROPOORT; VERTROKKEN: RAS TANURA 17-02-1976 NAAR: MILFORDHAVEN/FAWLEY AANKOMST:
MILFORDHAVEN 22-03-1976
ESSO BONAIRE; VERTROKKEN: KHARG ISLAND 14-03-1976 NAAR: MILFORDHAVEN PASSEERT: CAPE TOWN 28-03-1976
AANKOMST: MILFORDHAVEN 13-04-1976
ESSO SABA; VERTROKKEN: FAWLEY 11-02-1976 NAAR: KHARG ISLAND PASSEERT: DURAI 21-03-9176 AANKOMST:
KHARG ISLAND 22-03-1976

Esso Bonaire
Gezagvoerder
J.C. Vlug
1e stuurman
L. Boerman
2e stuurman
A.M. Geul
3e stuurman
H.J. van Zeben
3e stuurman
J. Ruisch
4e stuurman
P.H. Scheltens
HWTK
C. Smarle
2e werktuigkundige
H. Gierman
3e werktuigkundige
C. L. Methorst
3e werktuigkundige
J.G. Wermer
ass. wtk
A. Haitsma  
ass. wtk
H.J. Flawijk
ass. wtk
H. de Groot
electricien
W. Bos
Marconist
R.B.P.C.A. Schouten
kok/hofmeester (w)
J.S. Almeida
kok/bakker
A.A. Morais
bediende
A. P. Monteiro
bediende
A. D. Lopas
bediende
G.A. Lima
pompman
A.Q. Tubio
bankwerker
A.C. Delgado
bootsman
M. Duarta
matroos/handl.
F. de Pina
matroos/handl.
M.J. Crisostomo
matroos/handl.
V.N. Sancha
matroos/handl.
M.S. Macriras
matroos/handl.
R.Q. Cruz
matroos/handl.
C.A. Timas
matroos/handl.
M.A. de Brito
matroos/handl.
A.P. Freitas

No. 7-1976

A. P. DOS SANTOS NU GEDIPLOMEERD SCHEEPSKOK.
Op 20 februari jl. zijn wederom een 16-tal kandidaten geslaagd voor het diploma scheepskok. De cursus hiervoor wordt twee
maal in het jaar gegeven, aan de vakschool voor bakkerij- en hotelper-soneel te Rotterdam en duurt vier weken. In die tijd krijgt
men onderricht in zo'n 13 vakken, welke alle direct of indirect te maken hebben met de voedingsbereiding aan boord van de
schepen.
Warenkennis.
Op de vraag aan de heer Santos (de enige ETM-kandidaat) welk vak nu het moeilijkst voor hem was, antwoordde hij: ,,waren-
kennis, omdat dit typisch een theoretisch vak is met allerlei onderwerpen die ik moeilijk kan begrijpen, vooral vanwege het
Nederlandse taalgebruik, (de heer Santos heeft de Portugese nationaliteit) waar ik soms nog een beetje moeite mee heb."
Het vak warenkennis omvat dan ook onderwerpen als: Hoe maakt u boter, hoe kunt u het best de melk bewaren in tropische
gebieden, en natuurlijk ook het beschermen van het voedsel tegen bacteriën en vele andere zaken.
Voor de rest bestaat de praktische kant uit vijf vakken nl.: keuken, broodbakkerij, banketbakkerij, slagerij en hygiëne, terwijl
de theoretische kant zeven vakken omvat nl.: warenkennis, voedingsleer, hygiëne, proviandadministratie, en dan wederom
keuken, broodbakkerij, banketbakkerij, slagerij.
Al met al betekent 13 vakken doen in één maand, dat er druk gestudeerd moet worden. De week telt vier schooldagen en daar-
naast krijgt men veel huiswerk mee.
Diploma wettelijk vereist.
Binnenkort moeten alle kok/hofmeesters gediplomeerd zijn. Dit betekent dat de Esso Tankvaart Maatschappij dit najaar (sep-
tember) wederom een aantal kok/hofmeesters en/of kok/bakkers naar de cursus zal moeten sturen.
Hopelijk heeft de volgende ploeg evenveel succes als de heer Santos die inmiddels al weer is vertrokken met de Esso Neder-
land en nu aan boord kan laten zien wat zo'n diploma in de praktijk betekent.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

In memoriam:

Op 76-jarige leeftijd is op 10 maart overleden de heer
J. Tielenburg
Van 5 maart 1924 tot 1 oktober 1964 was de heer Tielenburg in dienst van onze maatschappij, laatstelijk als senior ace. E.T.M. Met ingang van laatstgenoemde datum werd hij gepensioneerd wegens het bereiken van de 65-jarige leeftijd.

Aan de gevolgen van een ongeval overleed op 24 maart aan boord van de Esso Nederland de heer
Antoniü Francisco Santos
De heer Santos, die de leeftijd van 40 jaar heeft bereikt, was   werkzaam als matroos/handlanger bij  Esso Tankvaart Maatschappij B. V. Hij was sedert 1 januari 1975 bij het bedrijf in dienst.

Esso Bonaire; Vertrokken: Kharg Island 14-03-1976 naar: Milfordhaven/Fawley aankomst: Milfordhaven 14-04-1976
Esso Saba; Vertrokken: Kharg Island 24-03-1976 naar: Wilhelmshaven passeert: Cape Town 06-04-1976 aankomst: Wilhelmshaven 25-04-1976
Esso Nederland; Vertrokken: Lavera 09-03-1976 naar: Perz. Golf passeert: Cape Town 31-03-1976 aankomst: Dubai 14-04-1976
Esso Europoort; Vertrokken: Fawley 30-03-1976 naar: Perz. Golf passeert: Cape Town 22-04-1976 aankomst: Dubai 07-05-1976

Esso Europoort
Gezagvoerder
J. Mossel
1ste stuurman
S.G. Boorsma
2e stuurman (w)
J.V. Verwey
3e stuurman
J.F.C. van Dongen
3e stuurman
T. Overdijkink
Hoofdwerktuigkundige
B. Nieuwpoort
2e werktuigkundige
H. Koelman
3e werktuigkundige
W. de Roode
4e werktuigkundige (w)
R. E. Kruizenga
4e werktuigkundige (w)
A.J. Langerak
ass. werktuigkundige
J. Ballijns
ass. werktuigkundige
A. Schuring
ass. werktuigkundige
J.A. v.d. Linden
Elektricien
J. Stoffels
Marconist
C.J. Twilt
Kok/hofmeester
B.J. Andrade
Kok/bakker
A.J. dos Santos
Bediende
J.M. Machado
Bediende
L.S. Piedade
Bediende
A. D. Fortes
Pompman
J.W. Zandvliet
Bankwerker
Q.M. da Graca
Bankwerker
J. Oliveira
Bootsman
H.L. Lopes
Matroos/handlanger
A.J. Fortes
Matroos/handlanger
A. Nascimento
Matroos/handlanger
A.L. Delgado
Matroos/handlanger
C.N. Fortes
Matroos/handlanger
C.J. Fortes
Matroos/handlanger
M.D. Fonseca
Matroos/handlanger
A.R. Silva

No. 8-1976

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

ESSO NEDERLAND; Vertrokken: 18-04-1976 Ras Tanura naar: Milfordhaven/Fawley passeert: Kaapstad 07-05-1976 aankomst:
Milfordhaven 19-05-1976
ESSO EUROPOORT; Vertrokken: 09-04-1976 Tenerife naar: Dubai passeert: Kaapstad 23-04-1976 aankomst: Dubai 05-05-1976
ESSO BONAIRE; Vertrokken: Fawley 19-04-1976 naar: Perz. Golf passeert: Kaapstad 08-05-1976 aankomst: Dubai 24-05-1976
ESSO SABA; Vertrokken: Kharg Island 24.03-1976 naar: Milfordhaven/Fawley aankomst: Milfordhaven 24-04-1976

Esso Nederland
Esso Bonaire
Gezagvoerder
R. v.d. Velden
H.J.M. Kuypers (W)
1ste stuurman
B.J. Grummels (W)
L. Boerman
2e stuurman
C.J.J. Withagen (W)
S. Groenhuis
3e stuurman
R.H.C. Reyme
J. Ruisch
3e stuurman
A.H. Nelemans
P. Scheltens
11. stuurman
W.G. Brunt
-
11. stuurman
K. Wagenaar
-
hoofdwerktuigkundige
W. Grüter
J. Pronk
2e werktuigkundige
H.G.A. Mulder
H. Gierman
3e werktuigkundige
W. v.d. Boogerd
K.C. Ong
3e werktuigkundige (w)
H.E. Hopman
C. van Manen
4e werktuigkundige
E.H. ter Horst
H. Verschoor
ass. werktuigkundige
B. Mud
J. Post
ass. werktuigkundige
A. J. J. M. Koevoets
H. de Groot
ass. werktuigkundige
A.G.M.M. Emest
M. Elswijk
electricien
H. J. Broggel
W. Bos
electricien
-
C.M. Booy
marconist
H.W.M. Jordans
R. Schouten
kok/hofmeester
A. P. dos Santos
0. Lopes
kok/bakker
B. Almeida
A.A. Morais
bediende
A.A. Andrade
A.P. Monteiro
bediende
P.G. Monteiro
A. D. Lopes
bediende
R.C.P. de Oliveira
C.M. Calderon
pompman
C.R. Pacin
A. Hoogendijk
pompman (training)
-
J. J. Andrade
bankwerker
A.L. Santos
A.C. Delgado
bootsman
E.F. Lima
M. Duarte
matroos
F.R. Andrade
A. Moreno
matroos
I.F. Teixeira
A.L. dos Reis
matroos
F. de Pina
S.G. Silveira
matroos
J.M.P. Sanles
B. Cabral
matroos
V.N. Sancha
V. R. Costa
matroos
A.F. Martins
-
matroos
J.P. Fortes
-
matroos
M.B.E. Pinto
-
matroos
M.A. de Brito
-

No. 9-1976

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

ESSO NEDERLAND; Vertrokken: Ras Tanura 18-04-1976 naar: Milfordhaven/Fawley passeert: Cape Town 02-05-1976 aankomst:
Milfordhaven 19-05-1976
ESSO EUROPOORT; Vertrokken: Fawley 29-03-1976 naar: Ras Tanura/Perz. Golf aankomst: Dubai 05-05-1976
ESSO BONAIRE; Vertrokken: Fawley 19-04-1976 naar: Perzische Golf passeert: Cape Town 08-05-1976 aankomst:
Dubai 24-05-1976
ESSO SABA; Vertrokken: Fawley 28-04-1976 naar: Perzische Golf passeert: Las Palmas 04-05-1976

Esso Saba
Gezagvoerder
M. v.d. Vliet
1e ste stuurman
C. Brandt
2e stuurman (W)
R. v.d. Voort
3e stuurman (W)
J. Middelburg
3e stuurman
R. Westerink
Hoofdwerktuigkundige
J. den Boer
2e werktuigkundige
P. Pesman
3e werktuigkundige (W)
C.Jonker
3e werktuigkundige (W)
P. Horstman
4e werktuigkundige
J. Cranendonk
ass. werktuigkundige
R. Beukema
ass. werktuigkundige
A. Toussaint
ass. werktuigkundige
A. Matsinger
electricien
J. v.d. Heemst
marconist
W.v. Oort
kok/hofmeester
J.G.Gomes
kok/bakker
V.J. Neves
bediende
P.D. Sancha
bediende
R.G. Fonseca
bediende
C.S. Lima
pompman
B. Wetzels
bankwerker
D.O.Morais
bootsman
J.V. Mendes
matroos/handl.
A.R. dos Santos
matroos/handl.
M.C. Villafm
matroos/hand].
M.S. Belles
matroos/hand].
J.G. de Veiga
matroos/handl.
A. dos Santos
matroos/handl.
J. A. Lopes
matroos/handl.
J.B. Bentub

No. 10-1976

Officieren ETM leren meer over ziekten- en ongevallenbehandeling.
In het vorige nummer vertelden wij over de prestatie (want zo mag dat toch wel worden genoemd) van bijna alle me-
dewerkers van depot Rotterdam om in hun vrije tijd een EHBO-diploma te behalen. Het stelt de heren in staat, handel-
end in te grijpen als zij - onverhoopt - getuige zijn van een ongeval, waarbij mensen gewond zijn geraakt. Op deze
plaats iets over een andere opleiding, bestemd voor mensen die onder geheel andere omstandigheden werken.
Bemanningen van onze tankers zijn vaak maanden lang onderweg. Ze zijn eraan gewend - dat is het probleem niet - maar er kan
een probleem komen als aan boord iemand ernstig ziek wordt of als er een ongeval zich voordoet. Daarmee is natuurlijk rekening
gehouden; de meeste eerste stuurlieden hebben een speciale opleiding ontvangen, die hen in staat stelt hulp te bieden. (Hulp,
die natuurlijk heel wat verder zal moeten gaan dan de hulp die een niet-arts in Nederland mag geven). Daarbij kan de „stuurman-
dokter" altijd terugvallen op de hulp van de Radio-Medische Dienst voor de Scheepvaart van het Nederlandse Rode Kruis; de beide
artsen van de R.M.D. zijn in wisseldienst dag en nacht bereikbaar om de stuurman aan boord met raad en daad bij te staan.
Niet tevreden.
En ondanks deze - in de praktijk goed werkende - regelingen was dokter W.A. Minderhoud, hoofd van de Bedrijfsgeneeskundige
Dienst, niet helemaal tevreden. Mede op grond van gesprekken met officieren kwam hij tot de conclusie dat het goed zou zijn als
de heren een meer uitgebreide training zouden kunnen krijgen op dit gebied. Het was een gedachte die, bij gebrek aan tijd bij de
BGD, niet direct kon worden uitgewerkt. Toen de tijd wél beschikbaar kwam, vond dokter Minderhoud een willig oor bij de leiding
van de ETM. Het resultaat: een serie herhalingscursussen (als we ze zo mogen noemen) voor stuurlieden en een gewaardeerde
aanvulling - ook voor werktuigkundigen. Dat zich bovendien enkele gezagvoerders voor deze cursus opgaven, zegt wel iets van
de waardering voor dit initiatief.
„Ik heb nooit geweten"...
Het zijn voor de deelnemers aan de eerste cursus (op 10 en 11 juni volgt een cursus voor de tweede groep) twee inspannende
dagen geweest. Veel van wat in het verleden is geleerd, werd nog eens gerepeteerd. Daarbij kwam een mini-opleiding in reani-
matie-technieken waarmee de cursisten niet bekend waren, zoals hartmas-sage en mond-op-mondbeademing. („Ik heb nooit
geweten dat hart-massage en mond-op-mondbeademing zo inspannend is", was de ervaring van een deelnemer).
v.l.n.r. de heren F. Koster, J.W. Klein, M.P. de Boer, C.A.H. Brandt, J.W. Visser,
K. Pals, W. Kerbert en J. Pronk. knielend de heren J. den Boer (links) en J.E. Tebbe.

De 3 oefenpoppen (waarvan er één zo geconstrueerd is dat de reanimatie-technieken - op de juiste wijze toegepast - duidelijk
afleesbaar zijn) hadden het druk. Verder werd er aandacht besteed aan het meten van de bloeddruk. De verpleegkundigen, me-
vrouw Dalmeijer en de heer Koopman, moesten nog al eens corrigerend ingrijpen, toen de heren bij elkaar de bloeddruk opnam-
en. Ook werden er injecties gegeven in een „kunstarm".
De kaderinstructrice van de EHBO-vereniging Rotterdam/Overschie, Mevrouw Boers, verleende ook haar medewerking en nam
de behandeling o.m. van shock en been breuken voor haar rekening.
Zoals te doen gebruikelijk was het veel doe-het-zelfwerk; dit soort zaken leer je niet alleen door te luisteren naar de docent (hoe-
wel dat er natuurlijk ook wel bij hoort) maar door dingen zelf te doen.
De resultaten? De cursisten waren enthousiast. Een hoofdwerktuigkundige: „Het is goed dat wij ook in staat worden gesteld
deze kennis te verwerven. Het kan immers voorkomen dat de stuurman elders op het schip bezig is - bijv. bij een brand - en
dat er toch hulp moet worden verleend. Wij komen dan tenminste ook goed beslagen ten ijs".
En verder? „Je hoopt natuurlijk de in deze aanvullingscursus verworven kennis nooit nodig te hebben. Maar als de nood aan
de man komt, is het goed niet met twee linkerhanden te staan".

Kapitein Zeeman verruilde schip voor boot
Zesenveertig jaar heeft de heer D. Zeeman bij onze maatschappij gewerkt. Op 30 april kwam aan die periode een einde: met in-
gang van de volgende dag zou hij officieel met pensioen gaan. Tijdens een druk bezochte bijeenkomst nam de BMD/Inland Fleet
afscheid van deze collega, die vooral sinds hij in 1950 kapitein was geworden op de Esso Nederland 62 (het aanvankelijke marine-
diesel-moederschip) zijn stempel heeft gedrukt op de Rot-terdamse haven. O&D manager M.C. van Zwieten, die de Esso-ge-
schiedenis van de heer Zeeman de revue liet passeren, sprak er vooral over dat het werk van Dirk Zeeman altijd geruisloos is ver-
lopen. Zo geruisloos zelfs dat ,,als u het zelf niet schriftelijk had gemeld, we vandaag niet zouden hebben geweten dat u in maart
1969 door een misstap „kop voor" over boord bent gegaan in het ijskoude water. Het moet een goede snoekduik zijn geweest,
want u kwam voorbij het achterschip weer boven water". Het schip was 63 meter lang.... In 1973 moest de heer Zeeman op grond
van zijn gezondheid de actieve dienst beëindigen. „Bij uw officiële vertrek (maar we hopen u nog vaak hier te zien)" bracht de heer
Van Zwieten hulde aan de taakopvatting die de heer Zeeman altijd heeft gehad en dankte hij hem voor de fijne en constructieve
samenwerking. Namens de directie bood de heer Van Zwieten een enveloppe met inhoud aan.
De heer P. Koster en D. Zeeman

De heer J.A. Harmsen bood vervolgens de servicebutton met drie briljanten en inscriptie (46) aan. Van hem vernamen we -
voor zover we dit nog niet wisten - dat de heer Zeeman van het varen nu zijn hobby heeft gemaakt. Voor zijn eigen boot
overhandigde tenslotte kapitein L.Ph.N. Heynen namens het    binnenvlootpersoneel    een draagbaar televisietoestel. In
miniatuur (als potloodslijper) zowel als in realiteit.  Mevrouw Zeeman kreeg bloemen. We bleven daarna nog geruime tijd
gezellig bijeen.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

UIT DIENST GETREDEN:
M. Klumper

Dankbetuiging:
Langs deze weg wil ik, mede namens mijn echtgenote, gaarne dankzeggen aan directie, bedrijfsleiding, collega's en alle ander-
en voor hun aanwezigheid, cadeaus en bloemen welke ik bij mijn afscheid heb mogen ontvangen.
D. Zeeman

ESSO NEDERLAND; Vertrokken: 18-04-1976 Ras Tanura naar: Milfordhaven/Fawley aankomst: Milfordhaven 20-05-1976
ESSO EUROPOORT; Vertrokken: 12-05-1976 Ras Tanura naar: Rotterdam passeert: Kaapstad 26-05-1976 aankomst:
Rotterdam 12-06-1976
ESSO BONAIRE; Vertrokken: 19-04-1976 Fawley naar: Kharg Island/Perz. Golf passeert: Dubai 20-05-1976 aankomst:
Kharg Island 21-05-1976
ESSO SABA; Vertrokken: 28-04-1976 Fawley naar: Perz. Golf aankomst: Dubai 29-05-1976

Esso Europoort
Gezagvoerder  
K. Pals
Ie stuurman  
L. Kloet  
2e stuurman  
A.M. Geul  
3e stuurman
J.F.C, van Dongen  
3e stuurman  
W.J.P. Vemooy  
Hoofdwerktuigkundige  
B. Nieuwpoort  
2e werktuigkundige  
H. Koelman  
3e werktuigkundige  
ï A.J. van Putten  
3e werktuigkundige
R. de Ruysscher  
4e werktuigkundige (w)  
A. J. Langerak  
ass. werktuigkundige
J. Ballyns
ass. werktuigkundige
J.A. v.d. Linden
ass. werktuigkundige
A. Schuring
Electricien
P. Bergwerff
Marconist
G.E. Wouters
Kok/hofmeester
B. J. Andrade
Kok/bakker
A. J. dos Santos
Bediende
J.M. Machado
Bediende
L.S. Piedade
Bediende
A.D. Fortes
Pompman
J. W. Zand vliet
Bankwerker
J. Oliveira
Bootsman
H.L. Lopes
Matroos/handl.
A. J. Fortes
Matroos/handl.
A. Nascimento
Matroos/handl.
A. L. Delgado
Matroos/handl.
C.J. Fortes
Matroos/handl.
C.N. Fortes
Matroos/handl.
M.D. Fonseca
Matroos/handl.
A.R. Silva
Matroos/handl.
L. Röske

No. 11-1976

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

ESSO NEDERLAND; Vertrokken: 24-05-1976 Fawley naar: Perz. Golf passert: Kaapstad 10-06-1976 aankomst: Dubai 26-06-1976
ESSO BONAIRE; Vertrokken: 23-05-1976 Kharg Island naar: Milfürdhaven/Fawley passeert: Kaapstad 13-06-1976 aankomst: Milfordhaven 02-07-1976
ESSO EUROPOORT; Vertrokken: 12-05-1976 Ras Tanura naar: Rotterdam aankomst: Rotterdam 13-06-1976
ESSO SABA; Vertrokken: 03-06-1976 Ras Tanura naar: Le Havre passeert: Kaapstad 21-06-1976 aankomst: Le Havre 12-07-1976

Esso Nederland
Esso Bonaire
Gezagvoerder
G.J. Alkema
H.J.M. Kuypers
1e stuurman
W. Kerbert
L. Boerman
2e stuurman
W,J. Visser
S. Groenhuis
3e stuurman
R.H.C. Reyme
H.J. van Zeben
3e stuurman
A.H. Nelemans
J. A. Loep
Ll. stuurman
W.G. Brunt
-
Ll. stuurman
K. Wagenaar
-
Hoofdwerktuigkundige
W. Grüter
J. Pronk
2e werktuigkundige
H. Mulder
P. Habraken
3e werktuigkundige
H.E. Hopman (W)
K.C. Ong
4e werktuigkundige
E. ter Horst
C.F. v. Manen (W)
4e werktuigkundige
A.L. Kluyfhout
H.A. Verschoor
ass. Werktuigkundige
G.A. v. Schooten
J. Post
ass. werktuigkundige
A.J.J.M. Koevoets
J. Prins
ass. werktuigkundige
A.G.G.M. Ernest
H. de Groot
Elektricien
H. J. Broggel
C.M. Booy
Marconist
H.V. Walraven - Borst
R.B.P.C.A. Schouten
Kok/Hofmeester
A. Hazenoot
O. Lopes
Kok/bakker
B. Almeida
A.J. Monteiro
Bediende
A.A. Andrade
A.P. Monteiro
Bediende
G.A. Lima
A.D. Lopes
Bediende
J. P. Delgado
C.M. Calderon
Pompman
W. Sehosswald
M.T. Hoogendijk
Pompman (Training)
-
J.J. Andrade
Bootsman
A.N. Talho
M. Duarte
Bankwerker
R. Brito
A.C. Delgado
Matroos/handl.
J.T.N. Aquiar
F. de Pina
Matroos/handl.
I.F. Teixeira
J.M.P. Sanles
Matroos/handl.
A. Moreno  
V.N. Sancha
Matroos/handl.
A.L. dos Reis  
A.F. Martins
Matroos/handl.
J.B. Fortes  
J.B. Fortes
Matroos/handl.
J.M. Lopes  
M.A. de Brito
Matroos/handl.
J.B. Duarte
-