Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 24e jaargang 1978 Nrs 12 - 22
Essofoon - 24 jaargang 1978
No. 12-1978

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

In dienst getreden:
25.5.78, A. G. Kool
9.6.78, J. C. Brito
12.6.78. F. X. Spencer

Dankbetuigingen:
Hartelijk dank aan allen die voor mij, 1 juni j.l., waarop ik mijn 25-jarig Esso-jubileum vierde,
tot een fijne dag hebben gemaakt.
Cootje Dalmeyer

Esso Nederland; Aankomst Rotterdam 28 juni 1978
Esso Saba; Onderweg van Fawley naar Perzische Golf, Passeert Tenerife ± 22 juni 1978, Passeert Kaapstad ± 10 juli 1978
Aankomst Dubai ± 28 juli 1978
Esso Europoort; Passeert Kaapstad 22 juni 1978 Aankomst Dubai 9 juli 1978
Esso Bonaire; Onderweg van Island of Grain Naar Perzische Golf

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
R. van der Velden
J. C. Vlug
J. Mossel
M. C. van der Vliet
1e stuurman
J. W. G. van Dongen (W)
W. Kerbert
J. W. Klein
R. E. v. der Velden (W)
1e stuurman
C. A. H. Brandt
-
-
-
2e stuurman
G.Boon (W)
F. Koster
M. C. Tiemens-Idzinga (W)
A. H. Nelemans (W)
2e stuurman
J. A. Loep (W)
-
-
-
2e stuurman
J. Ruisch (W)
-
-
-
3e stuurman
-
-
F. Zwart
J. v. d. Wal (W)
4e stuurman
A. P. Brouwer
L. J. Boonstra
-
-
Ll. stuurman
J. J. A. Uytendaal
-
-
-
HWTK
W. Grüter
B. P. van Mieghem
J. den Boer
B. Nieuwpoort
2e wik
P. Mellema
P. H. Dassen
J. van der Zwan
H. Koelman
3e wtk
M. J. Elswijk (W)
W.de Roode
W. Masselink
K.C. Ong
3e wtk
-
J. P. van Liere (W)
-
C. D.Jonker
4e wtk
G. A. Schooten
A. F. M. de Bock
R. J. G. Nadels (W)
A. G. M. M. Ernest
4e wtk
W. J. v. Laren
-
A. J. J. M. Koevoets
J. de Vries (W)
4e wtk
R. M. F. Bergman (W)
-
-
-
5e wtk
H. H. Willemsen
A. G. Kool
R. F. v. d. Berg
-
5e wtk
-
-
J. Prins
-
Ass. wtk
M. de Groot
0. L. Paap
-
R. Mulder
Elektricien
-
-
N. Tiemens
J. B. van der Heemst
Marconist
P. J. Balkstra
A. J. Rietveld
C. Witte
G. E. Wouters
Kok/Hofmeester
J. G.Gomes
A. A. Andrade
0.Lopes
J. S. Almeida
Kok/Bakker
A. P. Monteiro
A. J. dos Santos
A. D.Fortes
A. D. Lopes
Bediende
J. V. Vazque
P. D. Sancha
C. S. Lima
J. F. dos Reis
Bediende
0. A. Xavier
P. J. Porfirio
R. G. Fonseca
A. P. Delgado
Bediende
M. D. Fonseca
P. G. Monteiro
L. S. Piedade
J. P. Delgado
Pompman
W. Schosswald en
J. J. Andrade
C. R. Pacin
A. M. Silva
Pompman
A. M. T. Hoogendijk
-
-
-
Bankwerker
Q. M. da Graca
G. F. Silvestre
F. X. Spencer
A. C. Delgado
Bankwerker
D. 0. Morais
-
G. F. Fonseca
-
Motorman
-
-
-
J. C. Brito
Bootsman
E. F. Lima
J. V. Mendes
C. A. Timas
M. Duarte
Matr./handl.
F. de Pina
A. A. Silva
A. R. Silva
C. T. Otero
Matr./handl.
A. J. Fortes
J. G. da Veiga
A. P. Freitas
J. B. Duarte
Matr./handl.
A. F. Martins
M. A. de Brito
S. A. da Graca
M. C. Villafin
Matr./handl.
J. M.P. Sanles
J. C. Correia
F. R. Andrade
M. B. Vieites
Matr./handl.
E. G. Gabriel
J. S. Gomes
A. Moreno
D. A. Xavier
Matr./handl.
C. J. Fortes
A. L. Delgado
A. Nascimento
V. R. Costa
Matr./handl.
S. J.Lopes
J.B.Portes
M. B. E. Pinto
M. S. Belles
Matr./handl.
R. D. Cruz
-
-
-
Extra aan boord:
-
-
-
-
LI. wtk
P. J. Hanemaayer
-
C. D. M. Touw
-

No. 13-1978

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Nederland; Onderweg van Fawley, passeert Kaapstad ± 26 juli 1978, naar Perzische Golf
Esso Saba; Passeert Kaapstad 12 juli 1978 Aankomst Dubai ± 30 juli 1978
Esso Europoort; Aankomst Dubai 6 juli 1978 Loshaven Singapore, aankomst 21 juli
Esso Bonaire; Onderweg naar de Perzische Golf Passeert Kaapstad 18 juli 1978

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
R. van der Velden
J. C. Vlug
J. Mossel
M. C. van der Vliet
1e stuurman
C. A. H. Brandt
W. Kerbert
J. W. Klein
R. E. v. der Velden
1e stuurman
J. W. G. v. Dongen (W)
R. H. C. Reyme
M. C. Tiemens-Idzinga (W)
A. H. Nelemans
2e stuurman
J. A. Loep
-
-
-
2e stuurman
J. Ruisch (W)
-
-
-
3e stuurman
-
L. J. Boonstra (W)
F. Zwart
J. v. d. Wal
4e stuurman
A.P.Brouwer
-
-
-
LI. stuurman
J. J. A. Uytendaal
S. ter Wal
-
-
HWTK
W. Grüter
F. van Asten
J. den Boer
B. Nieuwpoort
HWTK
-
B. P. van Mieghem
-
--
2e wtk
P. Mellema
P. H. Dassen
J. van der Zwan
H. Koelman
3e wtk
G. A. van Schooten
C. M. van der Tol
W. Masselink
K. C.Ong
3e wtk
M. J. Elswijk (W)
J. P. van Liere (W)
-
C. D. Jonker
4e wtk
W. J. van Laren
J. P. Karsten
R. J. G. Nadels
A. G. M. M. Ernest
4e wtk
R. M. F. Bergman (W)
-
 A. J. J. M. Koevoets
J. de Vries
5e wtk
H. H. Willemsen
A. G. Kool
R. F. v. d. Berg
-
5e wtk
-
-
J. Prins
-
Ass.wtk
M. de Groot
0. L. Paap
-
R. Mulder
LI. wtk
-
M. de Wit
-
-
LI. wtk
-
G. Lelyveld v. Singelshouck
-
-
Elektricien
-
-
N. Tiemens
J. B. van der Heemst
Marconist
P. J. Balkstra
A. J. Rietveld
C. Witte
G. E. Wouters
Kok/Hofmeester
J.G.Gomes
A. A. Andrade
0. Lopes
J. S. Almeida
Kok/Bakker
A. P. Monteiro
A. J. dos Santos
A, D. Fortes
A. D. Lopes
Bediende
J. V. Vazque
P. D. Sancha
C. S. Lima
J. F. dos Reis
Bediende
0. A. Xavier
P. J. Porfirio
R. G. Fonseca
A. P. Delgado
Bediende
M. D. Fonseca
P. G. Monteiro
L. S. Piedade
J. P. Delgado
Pompman
W. Schosswald
J. J. Andrade
C. R. Pacin
A. M. Silva
Motorman
-
-
-
J. C. Brito
Bankwerker
Q. M. da Graca
G. F. Silvestre
F. X. Spencer
A. C. Delgado
Bankwerker
D. 0. Morais
-
G. F. Fonseca
-
Bootsman
E. F. Lima
H. L. Lopes
C. A. Timas
M. Duarte
Matr./handl.
F. de Pina
A. A. Silva
A. R. Silva
C. T. Otero
Matr./handl.
A. J. Fortes
J. G. da Veiga
A. P. Freitas
J. B. Duarte
Matr./handl.
A. F. Martins
M. A. de Brito
S. A. da Graca
M. C. Villafm
Matr./handl.
J. M. P. Sanles
J. C. Correia
F. R. Andrade
M. B. Vieites
Matr./handl.
E. G. Gabriel
J. S. Gomes
A. Moreno
D. A. Xavier
Matr./handl.
C. J. Fortes
A. L. Delgado
A. Nascimento
V. R. Costa
Matr./handl.
S. J. Lopes
J.B.Fortes
M. B. E. Pinto
M. S. Belles
Extra aan boord:
-
-
-
-
LI. wtk
P. J. Hanemaayer
-
C. D. M. Touw
-

No. 14-1978

ESSO NEDERLAND 71 MODEL VOOR BINNENVLOOT.
ROTTERDAM - „Het is goed varen op een binnenvaartschip van Esso. Het schip is voorzien van de meest eigentüdse ap-
paratuur, het is fijn vertoeven in de salon, de stuurhut of aan dek en er zijn aardige mensen aan boord." Dat is wat uw
verslaggever van jaloerse collega's te horen kreeg toen hij een dagje mee mocht op de Esso Nederland 71. Dit artikel
is bedoeld om het gelijk van die collega's te bewijzen en u er tegelijkertijd van te overtuigen dat het niet altijd even
aangenaam is om kanalen en rivieren te bevaren om de depots in den lande te bevoorraden. Er zijn spelbrekers die
de pret snel kunnen bederven: onkundige schippers aan boord van plezierbootjes en in de beroepsvaart, lastige sluiz-
en, vorst, sneeuw, storm, mist, etc.
In de winter kan ijsvorming op het IJsselmeer voor lastige situaties zorgen, getuige deze foto.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de onderhoudsbeurt die de Esso Nederland 71 van 1 april t/m 3 mei j.l. heeft onder-
gaan, was een noodzakelijk kwaad. Het schip lag op de werf van Van der Giessen-De Noord te Alblasserdam. Toen uw verslaggev-
er er op 12 april een kijkje nam, liepen elektriciens, lassers, timmerlui en andere werklieden af en aan. De bemanning van de 71
hield een oogje in het zeil, hielp mee of zocht een veilig heenkomen in de stuurhut, volgens kapitein A. Visser „de enige plaats waar
we nog kunnen leven". De mannen dronken zwijgend een bakje koffie, maar hun gezichten spraken boekdelen. Hun schip lag vol
staal, hout en ander materiaal en zo lang er (om veiligheidsredenen) niet gestookt mocht en kon worden (de verwarming was ge-
sloopt), was de temperatuur aan de erg lage kant. Het sneeuwde behoorlijk en slechts af en toe brak een waterig zonnetje door het
wolkendek.
Tijdens de werfbeurt in april j.l. ging het voorschip van de 71 schuil onder de uitgebroken betimmering van het vooronder.
Waarom dan toch zo'n survey van vijf weken? Allereerst zijn er natuurlijk de telkens terugkerende revisies en reparaties. Die worden
min of meer opgespaard totdat het 1381 ton metende schip de werf op gaat. Dit keer moesten de twee motoren (elk 350 pk) worden
gereviseerd, werd er een nieuwe warmtewisselaar aangebracht, werden schades aan de voorsteven en tanks 2 en 6 gerepareerd en
moesten elektriciteitskabels waterdicht worden gemaakt. Maar het hoogtepunt van dit survey was wel de installatie van een boeg-
besturing (zie in dit verband de Essofoon van 19 augustus 1977). Daartoe werden op het voorschip enkele hutten uitgebroken en
moesten op het achterschip nieuwe hutten voor de bemanning worden gebouwd.

Trossen los.
We schrijven drie maanden later, 's ochtends 6.30 uur. Uw verslaggever is zojuist aan boord gestapt van de Esso Nederland 71, die in
de 3e Petroleumhaven circa l 830 000 liter Esso extra benzine heeft geladen. Aan dek bevinden zich kapitein Visser, stuurman Klaas
Uithuisje en motordrijver Ser Kievit. Zij controleren, sluiten alle veertien tanks af en hebben zo nodig nog even contact met de dispatch-
ers van O & D. Even later, om precies 7.00 uur, gaan de trossen los en kan de reis naar depot Den Bosch beginnen. Gaat u mee?
„De Esso Nederland 71 vaart de Botlek uit en gaat de Oude Maas op." Via de marifoon geeft kapitein Visser aan schippers in de buurt
de bewegingen van zijn schip te kennen. Geen regel, wel gebruik: „Dit is het allerdrukste gat van Rotterdam", merkt één van de mannen
op. Het schip kan net onder de rechter zijoverspan-ning van de Botlekbrug door. De oude Spijkenisserbrug is lastiger. Klaas Uithuisje
gaat voor de zekerheid naar de boeg om de voorste mast een tikkeltje te laten zakken. Kapitein Visser schakelt de intercom in en hoort
dank zij een krachtige versterker de stem van Klaas: „Laten zakken maar?" De kapitein geeft een bevestigend antwoord; Ser Kievit haalt
ondertussen een lichtmast op het achterschip en de radarinstallatie (aan een arm bevestigd tegen de stuurhut) naar beneden.
Op de nieuwe Spijkenisserbrug is alles rustig. „Als we op de terugreis zijn, zal het verkeer er overheen razen en zal de oude brug gepen-
sioneerd zijn", zeggen we tegen elkaar. „Vandaag (red. 11 juli 1978) wordt de nieuwe brug geopend; die is breder, maar ook 2/2 meter
hoger. En dat scheelt."
Mist.
Het weer is al lang en breed besproken als net buiten Rotterdam mistvlagen het zicht beperken. Vervelend, maar niet erg gevaarlijk: de
kapitein schakelt de radar in, de anderen onthullen het beeldscherm in de stuurhut en sluiten de gordijntjes daar omheen. „De groene
vlekken zijn stukken land, boeien of schepen", legt Ser Kievit uit. „Kijk, daar komt een tegenligger aan bakboord." Het valt gelukkig al-
lemaal reuze mee: om 10.00 uur is de mist verdwenen. „Als het werkelijk menens is", zegt kapitein Visser, „moet er iemand op het
voorschip staan. Met een zicht van minder dan 500 meter mogen wij met gevaarlijke stoffen niet eens varen." Op diverse plaatsen aan
boord waarschuwen bordjes voor andere gevaren: „Roken, gebruik van vuur of open licht tijdens laden, lossen of ontgassen is verboden."
Dubbeldienst.
„Het zonnetje is er en blijft." De mannen kunnen het bijna niet geloven: na meer dan twee weken regen eindelijk zonneschijn. Kapitein
Visser heeft zijn sjaal, zijn jasje en zijn trui uitgetrokken en staat ontspannen achter het stuurrad. Uw verslaggever heeft nu volop ge-
legenheid om om zich heen te kijken en vragen te stellen. Bijvoorbeeld over de dubbeldienst waarin de bemanning van de Esso Neder-
land 71 werkt. Ser Kievit: „Er zijn twee ploegen: de A- en de B-ploeg. Kapitein Visser, Klaas Uithuisje en ik vormen de A-ploeg. De B-
ploeg bestaat uit kapitein C. Taanman, stuurman Chiel de Bruin en motordrijver Piet Zeeman, die pas aan z'n knie is geopereerd en
momenteel wordt vervangen door Jan Uithuisje. En dan is er nog een kok in dagdienst, Piet Schipper. Hij is nu met vakantie; we moet-
en het zonder hem zien te stellen."
Voor een mannengemeenschap ziet het er anders erg proper uit aan boord. Het koper in de stuurhut is gepoetst, de vloer is schoon,
en nergens is een spoor te zien van stof of ander vuil. De mannen hebben aan dek werkschoenen aan, binnen dragen ze sloffen of lop-
en ze op kousevoeten. Het doet allemaal huiselijk aan, en dat mag ook wel: de mannen zijn meer aan boord dan thuis. Maandagmorg-
en komt de eerste ploeg op en om 14.00 uur diezelfde dag is door het aan boord komen van de tweede ploeg de bemanning van de 71
compleet. Eén ploeg krijgt dan rust, de andere heeft wacht. Om 20.00 uur is er aflossing van de wacht en de volgende morgen om
4.00 uur weer. Dat gaat zo door tot donderdagmiddag 13.00 uur. Dan gaat één ploeg van boord (naar huis). De andere ploeg vaart tot
vrijdagmiddag door in dagdienst. Om de twee weken hebben de mannen dus een lang weekend. De lengten van de wachttijden (7,8
en 9 uur) zijn gekozen met het oog op de etens-en rusttijden.
Het is gelukkig niet druk voor de sluis. Enkele plezierbootjes liggen aan de kant te wachten totdat de sluisdeuren - opengaan. De
Esso Nederland 71 heeft voorrang. Het schip past met haar 90 meter lengte maar net in de sluis. In de breedte (de 71 meet 9 1/2 met-
er) is er nog wel ruimte voor met vrolijke vakantiegangers beladen kleine vaartuigen. Nog even en we meren af bij depot Den Bosch.
De heenreis zit er op.
Aflossing van de wacht
Terwijl Ser Kievit en Klaas Uithuisje aan dek de pijpleidingen schuren en opnieuw in de verf zetten, komt kapitein Taanman de stuur-
hut binnen. Hoewel de aflossing van de wacht nabij is, is hij in een opperbeste stemming: het eten staat op. Spoedig verschijnen ook
Chiel de Bruin en Jan Uithuisje op het toneel en is het in de stuurhut gezellig druk. Nog gauw even bijpraten voordat de mannen ploegs-
gewijs aan tafel gaan...
Kapitein Visser blijft, terwijl hij een bakkie doet, de aandacht op het drukke vaarwater houden.
Een ongeluk zit immers in een klein hoekje.

„U weet waar we zijn?" vraagt kapitein Taanman na een smakelijke warme maaltijd. Ja, de A-ploeg (die is gaan rusten) had het exact
uitgelegd en zelfs een waterkaart erbij genomen. We waren via de Oude Maas de Dordtsche Kil opgevaren. Daarna waren we Moerdijk
gepasseerd en de Bergsche Maas ingeslagen. „Het duurt nu niet lang meer eer we bij de sluis van Engelen arriveren."
De Esso Nederland 71 kort voor de aankomst bij de sluis van Engelen.

Lossen van het produkt.
Exacte tijd: 14.30 uur. De 71 ligt tevreden te grommen aan de steiger van depot Den Bosch. Ze is aan het lossen en de pompen lijken
tevreden hun werk te doen. Zojuist heeft kapitein Taanman zich gemeld bij terreinbaas W. M. H. Huigevoort. Beide heren hebben ge-
zamenlijk de inhouden temperatuur van detanks gepeild en zijn gekomen op een totaal van l 837 000 liter extra benzine met een ge-
middelde temperatuur van 14° C. Het peilen en temperaturen is een nauwkeurig karwei: een afleesfout van een centimeter op de peil-
stok betekend honderden liters verschil, terwijl een foutieve temperatuur later bij het omrekenen grote verschillen kan opleveren. De
terreinbaas heeft ook iedere tank gecontroleerd op de aanwezigheid van water en de zgn. zicht/reuk monsters bekeken en geroken.
In de stuurhut zijn vervolgens de benodigde papieren ingevuld; vergelijking van de zojuist verrichte peiling met de beladingsgegevens
van de raffinaderij heeft geleerd dat alles prima in orde is. Vandaar dat terreinbaas Huigevoort kapitein Taanman toestemming heeft
gegeven de lossing te starten. Beide heren staan gedurende de gehele losperiode (ongeveer vier uur) met elkaar in verbinding via een
zgn. portofoon. Ja, een dergelijke losoperatie vraagt alle aandacht en is omgeven met vele veiligheidsvoorschriften.
Het peilen is een nauwkeurig karwei: een afleesfout van een centimeter op de peilstok betekent honderden liters verschil.
Kapitein Taanman houdt de stok omhoog en leest - net als terreinbaas Huigevoort van depot Den Bosch - de tankinhoud af.
Chiel de Bruin kijkt op de achtergrond toe.

Chiel de Bruin is aan het verven, Jan Uithuisje heeft de fiets aan de wal gezet en is boodschappen gaan halen en kapitein Taanman is
naar het kantoorgebouw om naar de raffinaderij te bellen. (Even melding maken van goede aankomst en informeren naar een volgende
reis). „Utrecht", meldt hij na terugkomst. „En daarna misschien een reisje Antwerpen." Mogelijke andere bestemmingen zijn Groningen,
Zwolle, Arnhem, Amsterdam en Linne. De thuishaven is bijna altijd Rotterdam; heel zelden vaart de 71 leeg naar Antwerpen om daar
halfprodukten in te nemen.
Jan Uithuisje stapt weer aan boord van de 71, nadat hij in Den Bosch proviand heeft gekocht.

„Bent u ver weg geweest?" vraagt kapitein Taanman nadat uw verslaggever in de lege hut van Piet Schipper een uiltje heeft geknapt.
Antwoord: „Nou en of! Ik moest vanochtend al om vijf uur opstaan." Het is inmiddels bijna 18.30 uur en we kunnen vertrekken voor de
terugreis. De terrein-baas heeft zijn akkoord al gegeven. Kapitein Taanman laat het schip met behulp van de boeg-schroef 180 grad-
en draaien en zet koers richting Engelen. Het is rustig op de gekanaliseerde Dieze: opnieuw geen lange rij wachtende schepen voor
de sluis. We kunnen er zó in varen. „Voor hetzelfde geld lig je uren of zelfs een hele nacht te wachten", legt de kapitein uit. „Nu heb-
ben we geluk. Als het zo doorgaat zijn we vóór enen in Rotterdam."

Op huis aan.
Een paar boterhammen gingen er best in. Om 20.00 uur hebben de ploegen elkaar afgelost. We varen nu met een snelheid van circa
18 kilometer per uur op huis aan. Kapitein Visser staat weer aan het roer. Uw verslaggever mag het ook eens proberen, maar wil volg-
ens Klaas Uithuisje niet erg hard sturen. Het bewegen van het stuurrad is geen probleem, de moeilijkheid zit hem in het schatten van
de afstand tot de oever en de lastige bochten in de rivier.

Modelbouw.
De B-ploeg zit in de salon een beetje televisie te kijken. Zin en veel tijd om aan de forse werkbank een beetje te knutselen is er (nog)
niet. De mannen hebben net het schip op orde (na de survey) en het weer is te mooi om veel tijd aan vrijwillig karweien te besteden.
Toch hebben we zes jaar geleden, om precies te zijn in de Essofoon van februari 1972, geschreven over de gezamenlijke hobby van
de bemanning van de Esso Nederland 71: modelbouw. Beide kapiteins vooral, kunnen er nog altijd even enthousiast over vertellen.
Jammer dat er geen modellen aan boord zijn; kapitein Visser, tweede kapitein Taanman, Klaas Uithuisje, Ser Kievit en Piet Zeeman
hebben allemaal hun model van de 71 thuis staan. Daarom een citaat uit eerder genoemde Essofoon: ,,De romp is gemaakt van
plankjes lindehout. Verder is een groot deel gemaakt van messing en voor de rest hebben we allerlei dingen gebruikt, zoals balpenstift-
jes, plastic onderdeeltjes, touwtjes en slangetjes. Kijk, de radar staat er ook op. Die hebben we nog draaibaar gemaakt ook. En een
tv-antenne. Het is erg moeilijk geweest om zoiets te maken. Die draadjes zijn zo dun, dat het ene losgaat als je het andere soldeert."
 „Dat er met liefde aan de scheepjes is gewerkt, is een ding dat zeker is. Dat valt ook uit de stemmen te beluisteren als ze nog eens
de pietepeuterige onderdeeltjes opnoemen waar ze zo op gezwoegd hebben. De ankertjes die ze hebben zitten vijlen, 18 in totaal,
drie per schip. De Hertjes van messing, gedraaid naar eigen vinding met een boortol. De motorkap] es die hol zijn, de deurtjes waar-
van ze er één open hebben laten staan, de trossen met kleine stukjes hout eraan, een loopplankje met haakjes. Alles uitgemeten
tot op tiende millimeters van de tekening. Daarom hoefden ze niet voor ieder onderdeeltje het dek op te stuiven om het te bekijken
en op te meten."
„We hebben zes modellen gemaakt omdat we zelf al jaren met dit schip varen. Ik 12 jaar,Piet Zeeman 5 jaar en de anderen meer dan
15 jaar,geloof ik." Dat zei Ser Kievit in 1972. Nu gaat uw verslaggever weer op eigen houtje verder.
Een model van de 71 was er niet aan boord. Wél deze foto, die wfj eerder publiceerden in de Essofoon van februari 1972.
Chiel de Bruin en Jan Uithuisje (nog net zichtbaar) tijdens het schilderen van de leidingen.

Tel dus bij die dienstverbanden 6 jaar op, dan kom je aan lange dienstverbanden. Kapitein Visser bijvoorbeeld, vaart al vanaf januari
1964 op de 71, die sinds 1959 in de vaart is. Een teken dat het goed varen is bij Esso. Om nog even terug te komen op die hobby:
tegenwoordig maken de mannen ook modellen van botters en verrichten zij in hun vrije uren houtsnijwerk dat wordt verwerkt in mi-
niatuur stoven, dienbladen, onderzetters, etc.
De mannen vertellen onderweg over objecten die we passeren: de suikerfabriek van Puttershoek, de energiecentrale in Geertruiden-
berg, het gerestaureerde dorpje Heusden, de Biesbosch, enz. Ze weten er alles van. De avond vliegt werkelijk om. Als we onder de
nieuwe Spijkenisserbrug varen, kunnen we inderdaad het verkeer horen snorren. Heel vakkundig manoeuvreert kapitein Visser even
later het schip de haven in.
Ser Kievit en Klaas Uithuisje maken weldra vast aan de Esso-steiger en uw verslaggever „moet" van boord. „Moet" omdat het al
kwart voor twaalf is en dus bedtijd voor een eenvoudig journalist. „Moet" ook omdat het erg fijn was aan boord van de 71. En ik weet
niet hoe het u, als verstekelingen, is vergaan, maar ik ben een geweldige ervaring rijker. Ja, mijn collega's hadden gelijk.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Uit dienst getreden:
31.7.78, F. A. van Wingerden

Esso Nederland; Aankomst: Dubai 17 augustus
Esso Bonaire; Na laden Rastanura Loshaven Singapore
Esso Europoort; Aankomst: Dubai 10 augustus 1978 Aankomst: Khargjsland 11 augustus 1978. Loshaven Rotterdam
Esso Saba; Vertrekt: Khargjsland Passeert Kaapstad 21 augustus 1978 Loshaven Rotterdam ± 9 september 1978

Esso Nederland
Esso Bonaire
Esso Europoort
Esso Saba
Gezagvoerder
C. A. H. Brandt
J. W. Mossel
G. J. Alkema
M. P. de Boer
1e stuurman
B. J. Grummels
J. W. Visser (W)
L W. G. van Dongen
S. G. Boorsma
2e stuurman
J. A. Loep
M. C. Tiemens-Idzinga
C. J. J. Withagen
A. H. Nelemans (W)
3e stuurman
-
F. H. van Woudenberg (W)
L. J. Boonstra (W)
J. v. d. Wal
4e stuurman
A. P. Brouwer
-
-
-
HWTK
J. A. Niels
J. Pronk
F. van Asten
B. Nieuwpoort
2e wtk
H. G. A. Mulder
J. v. d. Zwan
C. M. v. d. Tol (W)
H. Koelman
3e wtk
M. J. Elswijk (W)
W. Masselink
H. de Groot
K.C.Ong
3e wtk
G. A. van Schooten
-
-
C. D.Jonker
4e wtk
W. P. G. van Wijk
R. J. G. Nadels
J. P. Karsten
J. de Vries
4e wtk
R. M. F. Bergman (W)
A. J. J. M. Koevoets
A. G. Kool (W)
-
5e wtk
-
R. F. v. d. Berg
-
-
Ass. wtk
R. Kleingeld
B. F. Stoel
H.J. Bakker
R. Mulder
Ass. wtk
L. Rosinga
-
G. Lelijveld v. Cingelshouck
J. C. Pool
Electricien
-
N. Tiemens
-
-
Marconist
P. J. Balkstra
A. H. Muysers
A. J. Rietveld
G. E. Wouters
Kok/Hofmeester
J. G.Gomes
0. Lopes
D. S. Monteiro
J. S. Almeida
Kok/Bakker
J. B. da Cruz
A. D. Fortes
B. G. Lima
A. D. Lopes
Bediende
I. Pereira
C. S. Lima
P.D. Sancha
J. F. dos Reis
Bediende
0. A. Xavier
R. G. Fonseca
J. D. de Sousa
A. P. Delgado
Bediende
M. D. Fonseca
B. E. Soares
J. J. Correia
J.,P. Delgado
Pompman
W. Schosswald
J. W. Zandvliet
J. J. Andrade
A. M. Silva
Motorman
-
-
-
J. C. Brito
Bankwerker
Q. M. da Graca
F. X. Spencer
G. F. Silvestre
J. F. Miranda
Bankwerker
D. 0. Morais
G. P. Fonseca
B. Cabral
-
Bootsman
A. N. Talho
C. A. Timas
H. L. Lopes
M. Duarte
Matr./handl.
F. de Pina
A. R. Silva
A. A. Silva
C. T. Otero
Matr./handl.
A. J. Fortes
A. P. Freitas
J. G. da Veiga
J. B. Duarte
Matr./handl.
A. L. dos Reis
S. A. da Graca
M. A. de Brito
M. C. Villafin
Matr./handl.
S. J. Lopes
F. R. Andrade
-
J. C. Correia
Matr./handl.
E. G. Gabriel
A. Moreno
-
A. L. Delgado
Matr./handl.
C. J. Fortes
L. Röske
-
J. M, Lopes
Matr./handl.
R. D. Cmz
-
-
M. B. Vieites
Matr./handl.
-
-
-
D. A. Xavier
Matr./handl.
-
-
-
M. S. Belles
Extra aan boord:
-
-
-
-
LI. strm.
J. J. A. Uytendaal
H. H. Vrenegoor
S. ter Wal
J. G. M. de Groot
LI. strm.
-
A. J. Pieters
S. A. Forsten
C. van Duyn
LI. wtk
P. J. Hanemaayer
C. D. M. Touw
M. de Wit
P. Stumpf
LI. wtk
P. Dorr
P. G. de Wit
-
-

No. 15-1978

Laatste der Mohikanen van de ETM nam afscheid.
ROTTERDAM, 18 AUGUSTUS - Het leek wel of er vanmiddag in de private diningroom op de raffinaderij een reünie aan
de gang was. Talloze ETM-broeders waren er met aanhang aanwezig om de hand te drukken van kok-hofmeester A.
Hazenoot (hij werd onlangs gepensioneerd) en diens familie. „Sommigen hebben uren moeten reizen om hier naar toe
te komen", wist het middelpunt van de belangstelling. „Zo veel had ik echt niet verwacht", vulde hij daar - wijzend op
diverse Black & Decker-geschenken - aan toe.
Operationsmanager H. Zuiderbaan kon volstaan met een korte toespraak. Eind vorig jaar had hij immers de loopbaan van de heer
Hazenoot al besproken ter gelegenheid van diens zilveren dienstjubileum. „Wat ik een jaar geleden heb gezegd, is nog steeds van
kracht", aldus de heer Zuiderbaan. „Je hebt in de ruim 25 jaar dat je voor ons hebt gevaren grote veranderingen meegemaakt. Je be-
gon je loopbaan bij de marine. Van die tijd heb je twee bijzondere eigenschappen overgehouden: teamspirit en een speciaal gevoel
voor humor, dat nodig is om de stemming erin te kunnen houden".
De heer Hazenoot wordt in ETM-kringen ook wel „de laatste der Mohikanen" genoemd. Met zijn 60 jaar is hij de laatste van de ploeg
„oudjes" die met pensioen is gegaan. De heer Hazenoot kwam op 3 november 1952 als kok in dienst van Esso onder hofmeester
Stoutjesdijk (wie kent hem niet?). Jarenlang voer hij op de Esso Amsterdam en de Esso Rotterdam, schepen van 16000 ton en volg-
ens de heer Hazenoot de mooiste en gezelligste schepen waarop hij ooit gevaren heeft. We lieten hem er - enkele weken vóór zijn
pensionering - uitgebreid over vertellen ...
„Je voer toen op een vast schip met voornamelijk Hollanders aan boord. Vijftig man op een schip dat voor hedendaagse begrippen
een roeibootje was. En warm dat het was! Er was toen nog geen airconditioning aan boord van zeeschepen. Als we leeg waren,
lieten we een tank vol lopen met zout water, dan konden we lekker zwemmen. Tegenwoordig is er een kant-en-klaar zwembad aan
boord. Toen deden we ook veel gezelschapsspelletjes..."
Kapitein Westra (hij was met zijn vrouw ook op de afscheidsreceptie van de heer Hazenoot) moest het bij het scrabbelen altijd ont-
gelden. Hazenoot: ,,We lieten hem altijd met de q zitten. Die legden we dan op onze knie tot zijn laatste beurt. Dan legden we de
q stiekem weer in de doos en dan had hij hem wéér. Zo waren er nog wel meer dingen. Met oud en nieuw bijvoorbeeld, was het altijd
feest. Maar het liep nooit uit de hand."

„Het was toen een constante vaart tussen Aruba en Pemis of Antwerpen. Toch was dat een fijne tijd. Op een keer zei de havenmeest-
er van Antwerpen tegen kapitein Prins: 'Je moet kurkzakken tussen de kade en het schip hangen. Anders komen er brokken.' Ant-
woord van de kapitein: 'Dauw er je pet maar tussen.' En dan nog wat: we moesten eens naar Port Jeróme in Frankrijk. Niemand aan
boord had ooit van deze havenplaats gehoord. Zijn we er een halve dag voorbij gevaren: we konden 'potje room' niet op de kaart vinden!"
De heer Hazenoot heeft na de glorietijd van de Esso Amsterdam, de Rotterdam, de Nieuwe Esso Amsterdam en de Esso Den Haag
ook nog gevaren op de supertankers van de ETM die tegenwoordig in de vaart zijn. „Op de Esso Nederland hebben we een poos een
haan aan boord gehad. Als je iets overboord gooide, begon' ie te kraaien. En als hij je mocht, beet' ie je in je wreef. We hadden een be-
diende en die was als de dood voor hem! We hebben ook wel eens een kip meegenomen uit Port Saïd. Die zat op de tweede kok z'n
schouders als die aardappels zat te pitten."
Wat ook nog wel aardig is, is het verhaal over de promotie van de heer Hazenoot in 1955. Hij kon toen hofmeester worden, op voor-
waarde dat hij zijn verlof onderbrak en meteen weer zou inschepen voor een nieuwe reis. „Ik herinner het me nog als de dag van
gisteren", vertelt de heer Hazenoot. „Ik zou met mijn vrouw met vakantie gaan. Dat wou ik liever dan hofmeester worden. Kapitein
Prins en (toen) eerste stuurman Veen hebben me toen overgehaald om tóch hofmeester te worden. Maar het viel me wel zwaar !"
In 1967 vond binnen de ETM een reorganisatie plaats, waardoor de heer Hazenoot kok-hofmeester werd.
Over de maaltijden aan boord van de Esso-schepen heeft de heer Hazenoot niet te klagen. „Ik heb bij Esso altijd goed gegeten en
eten kunnen klaarmaken", vertelt hij. „Vroeger at je pap en veel fruit. Toen moest je zelf nog ijs maken. Nu is het bij Esso nóg beter
dan vroeger. Het is een 4-sterren restaurant geworden aan boord van de schepen."
„We missen nog steeds je Hollandse erwtensoep", lieten de opvarenden van de Esso Bonaire in een telegram voor de gepension-
eerde weten. Ook waren er telegrammen van de Esso Nederland en de Europoort. Waaruit nog eens te meer duidelijk wordt dat de
heer Hazenoot geliefd was bij zijn collega's. Hij zal de grote vaart niet licht vergeten. En hij is blij dat hij de Essofoon zal blijven ont-
vangen. „Dat is de enige verbinding die blijft bestaan als je aan de wal bent", zei hij in zijn dankwoord.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Dankbetuiging
Langs deze weg wil ik, mede namens mijn vrouw en kinderen, iedereen bedanken voor de mooie cadeaus en de telegrammen die
ik ter gelegenheid van mijn pensionering mocht ontvangen. De receptie was bijzonder geslaagd. Nogmaals bedankt, vooral ook
voor de vriendschap en collegialiteit van de afgelopen jaren.
A. Hazenoot.

In dienst getreden:
15.8.78, P. Dorr
Service-button:
tien jaar;
12.9.78, C. M. v. d. Tol

Esso Nederland; Onderweg van Kharg Island Loshavens: Wilhelmshaven + Rotterdam ± 23 september 1978
Esso Bonaire; Laadhaven Rastanura 6 september 1978 Bestemming Singapore
Esso Europoort; Passeert Tenerife 9 september 1978 Aankomst Rotterdam 15 september 1978
Esso Saba; Aankomst Rotterdam 11 september 1978

Esso Nederland
Esso Bonaire
Esso Europoort
Esso Saba
Gezagvoerder
C. A. H. Brandt
H. J. M. Kuypers
G. J. Alkema
M. P. de Boer
Ie stuurman
B. J. Grummels
W. J. Visser (W)
J. W. G. van Dongen
S. G. Boorsma
2e stuurman
J. A. Loep
M.C. Tiemens-Idzinga (W)
C. J. J. Withagen
A. H. Nelemans (W)
3e stuurman
F. D. van Walsem
F.H. van Woudenberg (W)
L. J. Boonstra (W)
H. J. A. C. Regenboog
3e stuurman
A. P. Brouwer (W)
-
-
-
HWTK
J. A. Niels
J. Pronk
F. van Asten
F. C. D. M.Scheppers
2e wtk
H. G. A. Mulder
H. Wegenaar
C. M. v.d. Tol (W)
P. Pesman
3e wtk
M. J. Elswijk (W)
W. Masselink
H. de Groot
N. P. Hanemaayer
4e wtk
W. P. G. van Wijk (W)
R. J. G. Nadels
J. P. Karsten
P. G. Geluk
4e wtk
R. M. F. Bergman (W)
A. J. J. M. Koevoets
A. G. Kool (W)
J. Prins (W)
Ass. wtk
L. Rosinga
B. F.Stoel
H.J.Bakker
R. Mulder
Ass. wtk
R. Kleingeld
-
G. Lelijveld v. Cingelshouck
J. C.Pool
Electriciën
C. M. Booy
N. Tiemens
-
-
Marconist
P. J. Balkstra
A. H. Muysers
A. J. Rietveld
J. J. Markus
Kok/Hofmeester
J. G. Gomes
0. Lopes
. S. Monteiro
P. A. Manuela
Kok/Bakker
A. P. Monteiro
A. D. Fortes
B. G. Lima
A. D. Lopes
Bediende
I. Pereira
C. S. Lima
P. D. Sancha
J. F. dos Reis
Bediende
0. A. Xavier
R. G. Fonseca
J. D. de Sousa
A. P. Delgado
Bediende
M. D. Fonseca
B. E. Soares
J. J. Correia
J. P. Delgado
Pompman
W. Schosswald
J. W. Zandvliet
J. J. Andrade
A. M. Silva
Motorman
-
-
-
J. C. Brito
Bankwerker
Q. M. da Graca
F. X. Spencer/
G.F. Silvestre
J. F. Miranda
Bankwerker
D. 0. Morais
G. F. Fonseca
B. Cabral
A. L. Santos
Bankwerker
-
-
J. Oliveira
-
Bootsman
A. N. Talho
C. A. Timas
H. L. Lopes
M. Duarte
Matr./handl.
F. de Pina
A. R. Silva
A. A. Silva
C. T. Otero
Matr./handl.
A. J.Fortes
J.P.Fortes
J. G. da Veiga
J. B. Duarte
Matr./handl.
A. L. dos Reis
S. A. da Graca
M. A. de Brito
M. C. Villafm
Matr./handl.
S. J. Lopes
A. P. Freitas
J. C. Correia
M. B. Vieites
Matr./handl.
E. G. Gabriel
A. Moreno
A. L. Delgado
D. A. Xavier
Matr./handl.
C. J. Fortes
S. G. Silveira
J. M. Lopes
J. A. Lopes
Matr./handl.
R. D. Cruz
L. Röske
-
M. S. Belles
Extra aan boord:
-
-
-
-
LI. stuurman
J. J. A. Uytendaal
H. H. Vrenegoor
S. ter Wal
J. G. M. de Groot
LI. stuurman
-
A. J. Pieters
S. A. Forsten
J. C. van Duyn
LI wtk
P. J. Hanemaayer
C. D. M. Touw
M. de Wit
H.P. Stumpf
LI wtk
P. Dorr
P.G. de Wit
-
-

No. 16-1978

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Nederland; Loshaven Wilhelmshaven 23 september 1978 Aankomst Rotterdam ± 25 september 1978
Esso Saba; Aankomst Immingham 14 september 1978 Passeert Tenerife ± 26 september 1978 Bestemming Perzische Golf
Esso Europoort; Aankomst Rotterdam 16 september 1978 Passeert Las Palmas ± 25 september 1978
Esso Bonaire; Aankomst Singapore 24 september 1978 Aankomst Dubai ± 10 oktober 1978

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
C. A. H. Brandt
K. Pals
H. J. M. Kuypers
M. P. de Boer
1e stuurman
B. J. Grummels
J. W. G. van Dongen
W. J. Visser (W)
S. G. Boorsma
2e stuurman
J. A. Loep
C. J. J. Withagen
M C. Tiemens-Idzinga (W)
A. H. Nelemans (W)
3e stuurman
F. D. van Walsem
J. Stienstra (W)
F. H. van Woudenberg (W)
H. J. A. C. Regenboog
3e stuurman
A. P. Brouwer (W)
F. Zwart
-
-
HWTK
J. A. Niels
B. P. van Mieghem
J. Pronk
F. C. D. M. Scheppers
2e wtk
H. G. A. Mulder
C. M. v.d. Tol (W)
H. Wegenaar
P. Pesman
2e wtk
-
P. H. Dassen
-
-
3e wtk
M. J. Elswijk (W)
H. de Groot
W. Masselink
N. P. Hanemaayer
4e wtk
W. P. G. van Wijk (W)
J. P. Karsten
R.J.G.Nadels
P. G. Geluk
4e wtk
R. M. F. Bergman (W)
A. F. M. de Bok
A. J. J. M. Koevoets
J. Prins (W)
Ass. wtk
L. Rosinga
H. J. Bakker
B. F. Stoel
J. C. Pool
Ass. wtk
R. Kleingeld
G. vLelijveld v. Cingelshouck
R. Mulder
Electriën
C. M.Booy
H.J. Broggel
N. Tiemens
J. B. van der Heemst
Marconist
P. J. Balkstra
M. A. de Roos
A. H. Muysers
J. J. Markus
Kok/Hofmeester
J. G. Gomes
D. S. Monteiro
0. Lopes
P. A. Manuela
Kok/Bakker
A. P. Monteiro
B. G. Lima
A. D. Fortes
A. D. Lopes
Bediende
I. Pereira
J. M. Machado
C. S. Lima
J. F. dos Reis
Bediende
0. A. Xavier
J. D. de Sousa
R. G. Fonseca
A. P. Delgado
Bediende
M. D. Fonseca
J. J. Correia
B. E. Soares
J. P. Delgado
Pompman
W. Schosswald
J. J. Andrade
J. W. Zandvliet
A. M. Silva
Pompman
-
A. M. J. Hoogendijk
-
-
Motorman
-
-
-
J. C. Brito
Bankwerker
Q. M. da Graca
G. F. Silvestre
F. X. Spencer
J. F. Miranda
Bankwerker
D. 0. Morais
A. L. dos Santos
G. F. Fonseca
-
Bankwerker
-
B. Cabral
-
-
Bootsman
A. N. Talho
H. L. Lopes
C. A. Timas
M. Duarte
Matr./handl.
F. de Pina
M. J. Crisostomo
A. R. Silva
C. T. Otero
Matr./handl.
A.J. Fortes
J. G. da Veiga
J.P.Fortes
J. B. Duarte
Matr./handl.
A. L. dos Reis
M. A. de Brito
S. A. da Graca
M. C. Villafm
Matr./handl.
S. J. Lopes
J. C. Correia
A. P. Freitas
M. B. Vieites
Matr./handl.
E. G. Gabriel
J. J. Soares
A. Moreno
D. A. Xavier
Matr./handl.
C. J. Fortes
J. M. Lopes
S. G. Silveira
J. A. Lopes
Matr./handl.
R. D. Cruz
J. B. Bentub
L. Röske
M. S. Belles
Extra aan boord:
-
-
-
-
LI. stuurman
-
S. ter Wal
H. H. Vrenegoor
J. G. M. de Groot
LI. stuurman
-
S. A. Forsten
A. J. Pieters
J. C. van Duyn
LI. wtk :
-
M. de Wit
C. D. M. Touw
H.P. Stumpf
LI. wtk :
-
-
P. G. de Wit
-

No. 17-1978

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Uit dienst getreden:
31.5.78, F. A. M. Hennekam
1.9.78, A. Hazenoot

Esso Europoort; Passeert Kaapstad 12 oktober 1978 Aankomst Dubai 27 oktober 1978
Esso Nederland; Passeert Kaapstad 17 oktober 1978 Aankomst Dubai l november 1978
Esso Bonaire; Aankomst Dubai 8 oktober 1978
Esso Saba; Passeert Kaapstad 10 oktober 1978 Aankomst Dubai 22 oktober 1978

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
J. W. Mossel
K. Pals
H. J. M. Kuypers
M. P. de Boer
1e stuurman
B. J. Grummels
S. G. Boorsma
R. E. v. d. Velden (W)
W. Kerbert (W)
2e stuurman
F. Koster
C. J. J. Withagen
J. M. v. Hoorne
A. H. Nelemans (W)
2e stuurman
J. A. Loep
-
-
-
3e stuurman
F. D. van Walsem
F. Zwart
F.K. van Woudenberg
H.J.A.C. Regenboog
3e stuurman
-
J. Stienstra
-
-
LI. stuurman
J. J. A. Uytendaal
S. ter Wal
H. H. Vrenegoor
J. G. M. de Groot
LI. stuurman
D. Hoekstra
S. A. Forsten
A. J. Pieters
J. C. van Duyn
HWTK
J. A. Niels
B. P. van Mieghem
J. den Boer
F.Scheppers
2e wtk
P. Mellema
P. H. Dassen
H. Wegenaar
P. Pesman
3e wtk
M. J. Elswijk (W)
H. de Groot
J. A. v. d. Linden
N. P. Hanemaayer
4e wtk
W. P. G. van Wijk (W)
A. F. M, de Bock
H. H. Willemsen (W)
P. G. Geluk
4e wtk
R. M. F. Bergman (W)
J. P. Karsten
W. J. van Laren
J. Prins (W)
Ass. wtk
L. Rosinga
H.J. Bakker
B. F. Stoel
J. C. Pool
Ass. wtk
R. Kleingeld
G. =Lelijveld v. Cingelshouck
D. Peets
-
Electriciën
C. M.Booy
H. J. Broggel
W. C. de Mooy
J. B. v. d. Heemst
Electriciën
J. Grootveld
-
-
-
Marconist
-
M. A. de Roos
A. H. Muysers
J. J. Markus
Kok/Hofmeester
B. J. Andrade
D. S. Monteiro
0. Lopes
P. A. Manuela
Kok/Bakker
J. B. da Cruz
B. G. Lima
A. D. Fortes
A. D. Lopes
Bediende
I. Pereira
J. M. Machado
P. G. Monteiro
J. F. Dos Reis
Bediende
C. M. Calderon
J. D. de Sousa
R. G. Fonseca
A. P. Delgado
Bediende
M. D. Fonseca
J. J. Correia
B. E. Soares
J. P. Delgado
Pompman
W. Schosswald
J. J. Andrade
J. W. Zandvliet
A. M. Silva
Pompman
-
A.M.J. Hoogendijk
-
-
Motorman
-
-
-
J. C. Brito
Bankwerker
J. Oliveira
A. L. Santos
F. X. Spencer
J. F. Miranda
Bankwerker
R. Brito
G. F. Silvestre
G. F. Fonseca
-
Bootsman
A. N. Talho
H. L. Lopes
C. A. Timas
M. Duarte
Matr./handl.
M. S. Maceiras
M. J. Crisostomo
A. R. Silva
C. T. Otero
Matr./handl.
A. dos Santos
J. B. Bentub
C. R. Pacin
J. B. Duarte
Matr./handl.
A. L. dos Reis
J. G. da Veiga
S. A. da Graca
M. C. Villafin
Matr./handl.
S. J. Lopes
M. A. de Brito
S. G. Silveira
M. B. Vieites
Matr./handl.
A. F. Martins
J. C. Correia
A. Moreno
D. A. Xavier
Matr./handl.
V. N. Sancha
J. J. Soares
J. T. W. Aquiar
J. A. Lopes
Matr./handl.
J. M. A. Sanles
J. M. Lopes
J.P.Fortes
M. S. Belles
Extra aan boord:
-
-
-
-
LI. wtk
P. J. Hanemaayer
M. de Wit
C. D. M. Touw
H. P. Stumpf
LI. wtk
P. Dorr
-
P. G. de Wit
-
Bankwerker
-
B. Cabral
-
-

No. 18-1978

Binnenvlootvaarder nam afscheid ...
ROTTERDAM, 29 SEPTEMBER -Vandaag nam de laatste voor de oorlog in dienst getreden binnenvlootemployé afscheid van
onze maatschappij. De heer C. Schipper, kapitein binnenvaart, ging na een diensttijd van ruim 46 jaar - om precies te zijn
46 jaar, 8 maanden en 28 dagen - met pensioen. Op de receptie in de private diningroom werd h9 vergezeld door zyn echt-
genote, zoon en dochter met hun respectieveluke echtgenoten en twee kleinkinderen.
Tijdens de officiële huldiging liet de heer J. A. Harmsen de indrukwekkende loopbaan van de bin-nenvloot-employé de revue passeren.
De heer Schipper kwam in 1931 als 17-jarige jongeman bij onze maatschappij in dienst als tweede schippersknecht en heeft zich ver-
volgens via eerste knecht en stuurman opgewerkt tot kapitein, welke functie hij van 1958 tot 1974 bekleed heeft. Op medisch advies
moest hij helaas zijn werkzaamheden staken.
De heer Harmsen sprak zijn bewondering uit voor de inzet en vakbekwaamheid waarmee de heer Schipper zijn werk al die jaren heeft
gedaan. Voor het op peil houden van de voorraden op Schiphol - hij was toen kapitein op de Esso Nederland 58 - kreeg de gepensioneer-
de de titel „Schiphol-specialist". Tenslotte speldde de heer Harmsen de scheidende medewerker en service-butten voor 46 dienstjaren op.
Als tweede spreker richtte O&D-manager M. C. van Zwieten namens de directie enkele woorden tot de heer Schipper. Hij bedankte hem
voor zijn inzet en wenste hem nog vele jaren toe in goede gezondheid, waarna hij de gepensioneerde een envelop met inhoud over-
handigde.
De heer L. Ph. H. Heynen sprak namens de collega's en het overige binnenvlootpersoneel enkele lovende woorden tot de afscheid
nemende  binnenvaartkapitein; hij verraste mevrouw Schipper met een boeket bloemen. Daarna mocht haar man de cadeaus van zijn
collega's uitpakken (zie foto): een Skill boormachine en een tweede envelop met inhoud.
Tot slot bedankte de heer Schipper directie, collega's en overige aanwezigen voor de waarderende woorden en het hem goed van pas
komende cadeau.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Service-button:
tien jaar;
4.11.78, A.G.Tubio

Esso Nederland; Passeert Kaapstad 16 oktober 1978 Aankomst Dubai 28 november 1978
Esso Europoort; Passert Dubai ± 22 oktober 1978 Aankomst Rastanura 23 oktober 1978 Loshaven vermoedelijk Ain Sükhna
Esso Bonaire; Aankomst Singapore 21 oktober 1978
Esso Saba; Aankomst Dubai 22 oktober 1978

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
J. W. Mossel
K. Pals
H. J. M. Kuypers
M. C. van der Vliet
1e stuurman
B. J. Grummels
S. G. Boorsma
R.E. van der Velden
F. Koster (W)
2e stuurman
J.Jongeneel
C. J. J. Withagen
J. M. van Hoome (W)
J. Engelbrecht
3e stuurman
F. D. van Walsem
J. Stienstra
F.H. v. Woudenberg (W)
H.J.A.C. Regenboog
LI. stuurman
J. J. A. Uytendaal
S. ter Wal
H. H. Vrenegoor
J.G.M. de Groot
LI. stuurman
D. Hoekstra
S. A. Forsten
A. J. Pieters
J. C. van Duyn
HWTK
J. A. Niels
B. P. van Mieghem
J. den Boer
F. Scheppers
2e wtk
P. Mellema
J. van der Zwan
H. Wegenaar
P. Pesman
3e wtk
M. J. Elswijk (W)
H. de Groot
J.A. van de Linden (W)
N. P. Hanemaayer
4e wtk
W. P. G. van Wijk (W)
A. G. M. M. Emest
W. J. van Laren
P. G. Geluk
4e wtk
R. M. F. Bergman (W)
A. F. M. de Bock
H. M. Willemsen (W)
J. Prins (W)
5e wtk
-
R.H.W.J. Coumans
-
-
Ass. wtk
L. Rosinga
H. J. Bakker
D.W.H.Peets
J. C. Pool
Ass. wtk
R. Kleingeld
B. F.Stoel
H. P. Stumpf
LI. wtk
P. J. Hanemaayer
M. de Wit
C. D. M. Touw
R.A.G. Vermeulen
LI. wtk
P. Dorr
-
P. G. de Wit
-
Electriciën
C.M. de Booy
H.J. Broggel
W. C. de Mooy
J. B. van de Heenst
Electriciën
J. Grootveld
-
-
-
Marconist
J. Gerling
M. A. de Roos
A. H. Muysers
J. J. Markus
Kok/Hofmeester
B. J. Andrade
D. S. Monteiro
0. Lopes
P. A. Manuela
Kok/bakker
J. B. da Cruz
B. G. Lima
A. D. Fortes
E. J. Neves
Bediende
I. Perreira
J. M. Machado
P. G. Monteiro
J. F. dos Reis
Bediende
C. M. Calderon
J. D. de Sousa
R. G. Fonseca
L. S. Piedade
Bediende
M. D. Fonseca
J. J. Correia
B. E. Soares
J. V. Vazques
Pompman
W. Schosswald
J. J. Andrade
C. R. Pacin
A. M. Silva
Pompman
-
A. M. J. Hogendijk
-
-
Motorman
-
-
J. C. Brito
Bankwerker
J. Oliveira
A. L. Santos
F. X. Spencer
J. P. Miranda
Bankwerker
R. Brito
G.F. Silvestre
G. F. Fonseca
A. C. Delgado
Bankwerker
-
B. Cabral
-
-
Bootsman
A. N. Talho
H. L. Lopes
C. Timas
M. Duarte
Matr./handl.
M. S. Maceiras
M. J. Crisostomo
A. R. Silva
C. T. Otero
Matr./handl.
A. dos Santos
J. B. Bentub
L. Röske
J. S.Gomes
Matr./handl.
A. L. dos Reis
J. G. da Veiga
S. A. da Graca
M. C. Villafm
Matr./handl.
S. J. Lopes
M. A. de Brito
S. G. Silva
M. B. Vieites
Matr./handl.
A. F. Martins
J. C. Correia
A. Moreno
D. A. Xavier
Matr./handl.
V. N. Sancha
J. J. Soares
J. T. N. Aquiar
J. A. Lopes
Matr./handl.
J. M.'P. Sanles
J. M. Lopes
J.P.Fortes
M. S. Belles
Matr./handl.
-
M. M. Chantre
-
-

No. 19-1978

Veiligheid binnen de Esso Tankvaart Mij.
ROTTERDAM - Een ongeval zit in een klein hoekje. Of dat hoekje zich nu thuis, in het verkeer of aan boord van een
mammoettanker bevindt, is niet relevant. Noodzaak is wel dat we die hoekjes weten te vinden. De Esso Tankvaart Maat-
schappij is zich daarvan bewust, getuige de vele veiligheidsactiviteiten die zijn ontwikkeld. Om deze activiteiten te
kunnen verwezenlijken, roept de ETM regelmatig de hulp in van derden. Enkele voorbeelden: leveranciers van veilig-
heidsmiddelen en deskundigen verzorgen instructies en inspecties, gezellen volgen brandweertrainingen op de raf-
finaderij, scheepswerktuigkundigen worden in staat gesteld in de TNO machinekamersimulator hun vaardigheid te
testen en gezagvoerders en eerste stuurlieden maken nuttig gebruik van de scheepsmanoeuvreer-simulator, even-
eens bij het TNO te Delft. Ook is regelmatig het gezicht van de rafflnaderij-veiligheidsfunctionaris Maarten Tims ten
burele van de ETM en aan boord van de mammoettankers te zien.
Onze collega's op de tankers moeten zich 24 uur per dag aan veiligheidsregels houden.
Vandaar deze foto van de Esso Bonaire bij nacht.

„Veiligheid bevorderen is informeren, motiveren en stimuleren", vindt Maarten Tims. „Een goede communicatie is daarbij een
belangrijke en tevens de moeilijkste factor. Wij zitten aan de wal, de mammoettankers varen vaak duizenden kilometers van
ons verwijderd. De mensen aan boord moeten op de hoogte zijn van de geldende procedures, dienen te weten wat kan en be-
slist voorkomen dient te worden. Maar het allerbelangrijkste is het gebruik van gezond verstand, waarbij de wil aanwezig dient
te zijn veiligheid gewoon in de dagelijkse werkzaamheden in te bouwen."
Die zo belangrijke communicatie wordt binnen de ETM ondermeer door diverse veiligheidsvergade-ringen gestimuleerd. Daar-
in wordt, in aanwezigheid van officieren en Portugese gezellen, gediscussieerd over onveilige situaties, de beschikbare veilig-
heidsmiddelen en veiligheidsvoorstellen. De notulen van deze z.g. scheepsveilig-heidsvergaderingen worden besproken in
een wal-veiligheids-vergadering. Daaraan nemen deel walemployés en afgevaardigden (officieren die met verlof zijn) van de
diverse scheeps-veiligheidsvergaderingen. De notulen van de wal-veiligheidsvergaderingen worden op hun beurt weer besprok-
en in de scheeps-veilig-heidsvergaderingen, waardoor het zo belangrijke samenspel ontstaat.
Surveys.
Voorts zijn er de safety surveys, de bezoeken aan de schepen ten einde de werkelijke veiligheids-toestand te toetsen aan de
geldende normen. Tevens vinden tijdens de surveys brand- en sloepenoefeningrn, veiligheidsvoordrachten en gesprekken
plaats ter motivatie tot veilig werken plaats. Dergelijke, circa 7 dagen durende veiligheids-surveys vinden plaats op de route
Noord-Afrika/West-Europa of omgekeerd.
De havensurveys daarentegen worden in één dag tijd in een Europese haven uitgevoerd. Deze surveys zijn echt op techniek
gericht. „Duidelijk dient gesteld te worden", vindt Maarten Tims, „dat surveys er niet voor de controle zijn. Door te observeren
komen we tot adviseren. Daarom wordt ook niets gerapporteerd als men het daarover niet eens kan worden. Ieder surveyrap-
port wordt besproken met de scheepsleiding alvorens het aan de operations manager van de ETM wordt overhandigd."
Elke mammoettanker komt meestal éénmaal per jaar in aanmerking voor een survey.
Persoonlijk contact.
„Persoonlijk contact", aldus Maarten Tims, „is van het grootste belang. Als veiligheidsman moet je aan kunnen voelen wat de
behoeften zijn en waar afkeer tegen bestaat. In het begin was dat moeilijk, want als walman heb je een andere kijk op het zee-
mansleven dan een varensgezel. Voor een walfunctionaris is met een bepaalde regel wel te leven, terwijl een man van de vloot
dat onmogelijk acht, omdat hij zich 24 uur per dag aan regels dient te houden."
Ja, u leest het goed: 24 uur per etmaal, want ook als de bemanningsleden in hun hut vertoeven of elders hun vrije tijd door-
brenger moeten zij zich - in tegenstelling tot walpersoneel - houden aan de bedrijfsvoorschriften.
Natuurlijk zijn er naast de procedures die de ETM zelf heeft in gevoerd, internationale afspraken gemaakt op het gebied van
de veiligheid. Ook daar houdt men zich strikt aan. Zodoende is het mogelijk geworden dat de gehele vloot op 10 juni j.l. twee
jaar zonde verzuimongeval had gevaren. En dit alles dank zij een goede communicatie, samenwerking in organisatieverband
en de inspanning van het voltallige ETM-personeel.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

In dienst getreden:
20.10.78, R. H. W. J. Coumans
20.10.78, R. A. G. Vermeulen
Uit dienst getreden:
12. 7.78, C. F. van Manen
1.10.78,R.E.Kruisenga
10.10.78, W. J. Reyse

Esso Nederland; Bemanning na aflossing Dubai 31 oktober 1978
Esso Europoort; Loshaven Ain Sükhna 4 november 1978
Esso Bonaire; Bemanning na passage Dubai op 4 november 1978
Esso Saba; Passeert Kaapstad 15 november 1978 Passeert Las Palmas 1 december 1978 Aankomst Le Havre ± 7 december 1978

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
J. C. Vlug
K. Pals
H. J. M. Kuypers
M. C. de Vliet
1e stuurman
B.J. Grummels
S. G. Boorsma
R.E. v.d. Velden (W)
F. Koster (W)
2e stuurman
J. Jongeneel
C.J.J. Withagen
J. M. van Hoome (W)
J. J. Engelbrecht
3e stuurman
F. D. van Walsem
J. Stienstra
L. J. Boonstra (W)
H.A.J.C. Regenboog
LI. stuurman
J.J.A. Uytendaal
S. ter Wal
H. H. Vrenegoor
J. C. M. de Groot
LI. stuurman
D. Hoekstra
S. A. Forsten
-
J. V. van Duyn
HWTK
W. Grüter
B. P. van Mieghem
J. den Boer
F.D.C.M. Scheppers
2e wtk
H.G.A. Mulder
P. H. Dassen
H. Wegenaar .
P. Pesman
3e wtk
M.J. Elswijk (W)
H. de Groot
J.A. van de Linden (W)
N. P. Hanemaayer
4e wtk
W.P.G. van Wijk (W)
A.F.M. de Bock
W. J. van Laren
P. G. Geluk
4e wtk
R. F. van de Berg
-
H.H. Willemsen (W)
J. Prins (W)
5e wtk
-
R.H.W.J. Coumans
-
-
Ass. wtk
L. Rosinga
H. J.Bakker
D. W. H. Peets
J. C.Pool
Ass. wtk
R. Kleingeld
-
B. F. Stoel
P. Stumpf
LI. wtk
P.J. Hanemaayer
M. de Wit
C. D. M. Touw
R.A.G. Vermeulen
LI. wtk
P. Dorr
-
P. G. de Wit
-
Elektricien
J. Grootveld
H.J. Broggel
W. C. de Mooy
J.B. van de Heemst
Marconist
J. Gerling
M. A. de Roos
A. H. Muysers
J. Markus
Kok/Hofmeester
B. J. Andrade
D. S. Monteiro
0.Lopes
P. A. Manuela
Kok/Bakker
J. B. da Cruz
B. G. Lima
A. J. dos Santos
T. J. Neves
Bediende
I. Pereira
J. M. Machado
P. G. Monteiro
J. P. dos Reis
Bediende
C. M. Calderon
J. J. Correia
G. A. Lima
L. S. Piedade
Bediende
M. D. Fonseca
J. D. de Sousa
B. E. Soares
J. P. Delgado
Pompman
W. Schosswald
J. J. Andrade
C. R. Pacin
A. M. Silva
Pompman
-
A.M.T. Hoogendijk
-
-
Motorman
-
-
-
J. C. de Brito
Bankwerker
J. Oliveira
A. L. Santos
Q. M. da Graca
A. C. Delgado
Bankwerker
R. Brito
B. Cabral
-
-
Bootsman
A. N. Talho
H. L. Lopes
J. V. Mendes
M. Duarte
Matr./handl.
M. S. Maceiras
M. J. Crisostomo
B. F. Costa
C. T. Otero
Matr./handl.
A. dos Santos
J. B. Bentub
J. T. N. Aquiar
M. M. Chantre
Matr./handl.
A. L. dos Reis
J. G. da Veiga
M. B. E, Pinto
M. C. Villafin
Matr./handl.
A. R. dos Santos
M. A. de Brito
S. G. Silveira
M. B. Vieites
Matr./handl.
A. F. Martins
J. C. Correia
A. Moreno
D. A. Xavier
Matr./handl.
V. N.Sancha
J. J. Soares
A. Nascimento
J. A. Lopes
Matr./handl.
J. P. Sanles
J. M. Lopes
J. P. Fortes
M. S. Belles
Matr./handl.
-
J. S. Gomes
-
-

No. 20-1978

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Uit dienst:
24.8.78, C.L. Methorst

Esso Nederland; Aankomst Rotterdam 28 november 1978
Esso Europoort; Passert Dubai 21 november 1978
Esso Bonaire; Aankomst Air Sukhna 23 november 1978
Esso Saba; Passeert Las Palmas l december 1978 Aankomst Le Havre 7 december 1978

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
J. C. Vlug
K. Pals
H. J. M. Kuypers
M. C. van de Vliet
1e stuurman
B. J. Grummels
S. G. Boorsma
J.W.G. van Dongen
F. Koster (W)
2e stuurman
J.Jongeneel
C. J. J. Withagen
J.M. van Hoome (W)
J. J. Engelbrecht
3e stuurman
F. D. van Walsem
J. Stienstra
L.J. Boonstra (W)
H.J.A.C. Regenboog
LI. stuurman
J. J. A. Uytendaal
S. ter Wal
H. H. Vrenegoor
J. G. M. de Groot
LI. stuurman
D. Hoekstra
S. A. Forsten
R. van Nugteren
J. C. van Duyn
HWTK
W. Grüter
B. P. van Mieghem
J. den Boer
F.Scheppers
2e wtk
H. G. A. Mulder
P. H. Dassen
H. Wegenaar
P. Pesman
3e wtk
M. J. Elswijk
H. de Groot
J.A. van de Linden (W)
N. P. Hanemaayer
4e wtk
W.P.G. van Wijk (W)
A. F. M. de Bock
W. J. van Laren
P. G. Geluk
4e wtk
R.F. van de Berg (W)
H.H. Willemsen (W)
J. Prins (W)
5e wtk
R. H. W. J. Coumans
Ass. wtk
L. Rosinga
H.J. Bakker
D. W. H. Peets
J. C. Pool
Ass. wtk
R. Kleingeld
B. F. Stoel
LI. wtk
P.J. Hanemaayer
M. de Wit
C. D. M. Touw
H. P. Stumpf
LI. wtk
P. Dorr
P, G. de Wit
R.A.G. Vermeulen
Elektricien
J. Grootveld
H.J. Broggel
W. C. de Mooy
J.B. van de Heemst
Marconist
J. Gerling
M. A. de Roos
A. H. Muysers
J. Markus
Kok/Hofmeester
B. J. Andrade
D. S. Monteiro
0. Lopes
P. A. Manuela
Kok/Bakker
J. B. da Cruz
B. G. Lima
A. J. dos Santos
T. J. Neves
Bediende
I. Pereira
J. M. Machado
P. G. Monteiro
J. F. dos Reis
Bediende
C. M. Calderon
J. D. de Sousa
G. A. Lima
L. S. Piedade
Bediende
M. D. Fonseca
J. J. Correia
B. E. Soares
J. P. Delgado
Pompman
W. Schosswald
J. J. Andrade
C. R. Pacin
A. M. Silva
Motorman
A.M.J. Hoogendijk
J. C. Brito
Bankwerker
J. Oliveira
A. L. Santos
Q. M. da Graca
J. F. Miranda
Bankwerker
R. Brito
B. Cabral
A. C. Delgado
Bootsman
A. N. Talho
H. L. Lopes
J. V. Mendes
M. Duarte
Matr./Handl.
M. S. Maceiras
M. J. Crisostomo
V. R. Costa
C. T. Otero
Matr./Handl.
A. dos Santos
J. B. Bentub
J. T. N. Aquiar
M. M. Chantre
Matr./Handl.
A. L. dos Reis
J. G. da Veiga
M. B. E. Pinto
M. C. Villafin
Matr./Handl.
A. R. dos Santos
M. A. de Brito
S. G. Silveira
M. B. Vieites
Matr./Handl.
A. F. Martins
J. J. Soares
A. Moreno
D. A. Xavier
Matr./Handl.
V. N.Sancha
J. M. Lopes
A. Nascimento
M. S. Belles
Matr./Handl.
J. M. P. Sanles
J. S. Gomes
J.P.Fortes
Matr./Handl.
J. C. Correia

No. 21-1978

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

In dienst getreden:
2J1.78, R. van Nugteren
Uit dienst getreden:
1.11. 78, M. de Groot
1.11.78, O. L. Paap

Esso Nederland; Passeert Lyme Bay 30 november 1978 Passeert Wilhelmshaven 2 december 1978
Aankomst Rotterdam 5 december 1978
Esso Europoort; Aankomst Singapore 6 december 1978
Esso Bonaire; Aankomst Dubai 3 december 1978
Esso Saba; Passeert Tenerife l december 1978 Aankomst Le Havre 7 december 1978

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
G. J. Alkema
K. Pals
H. J. M. Kuypers
M.C. van de Vliet
1e stuurman
W. Kerbert
C. A. H. Brandt
J.W.G. van Dongen
F. Koster (W)
2e stuurman
J. Jongeneel
C. J. J. Withagen
J.M. van Hoorne (W)
J. J. Engelbrecht
3e stuurman
A. P. Brouwer (W)
J. Stienstra
L. J. Boonstra (W)
H.J.A.C. Regenboog
LI. stuurman
J. J. A. Uytendaal
S. ter Wal
H. H. Vrenegoor
J. G. M. de Groot
LI. stuurman
-
S. A. Forsten
R. van Nugteren
J. C. van Duyn
HWTK
W. Grüter
F. van Asten
J. den Boer
F.Scheppers
2e wtk
H. G. A. Mulder
P. H. Dassen
H. Wegenaar
P. Pesman
3e wtk
C. D.Jonker
G.A. van Schooten
J.A. van de Linden (W)
N.P. Hanemaayer
4e wtk
J. P. Karsten
A. F. M. de Bock
W. J. van Laren
P. F. H. Geluk
4e wtk
R.F. van de Berg (W)
-
H. Willemsen (W)
J. Prins (W)
5e wtk
R. M. Spijkerman
R.H.W. Coumans
-
-
5e wtk
-
R. Mulder
-
-
Ass. wtk
L. Rosinga
H.J. Bakker
D. W. H. Peets
J. C. Pool
Ass. wtk
-
M. de Wit
B. F. Stoel
-
Ass. wtk
-
-
C. D. M. Touw
-
LI. wtk
P. J. Hanemaayer
-
P. G. de Wit
H. P. Stumpf
LI. wtk
P. Dorr
-
-
R.A.G. Vermeulen
Elektricien
J. Grootveld
H. J. Broggel
W. C. de Mooy
J.B. van de Heemst
Marconist
J. Gerling
M. A. de Roos
A. H. Muysers
J. J. Markus
Kok/Hofmeester
B. J. Andrade
J. G. Gomes
0. Lopes
P. A. Manuela
Kok/Bakker
J. B. da Cruz
A. A. Andrade
A. J. dos Santos
T. J. Neves
Bediende
I. Pereira
J. M. Machado
P. G. Monteiro
J. F. dos Reis
Bediende
C. M. Calderon
J. D. de Sousa
G. A. Lima
L. S. Da Piedade
Bediende
0. A. Xavier
J. J. Correia
B. E. Soares
J. P. Delgado
Pompman
J. W. Zandvliet
A.M.J. Hoogendijk
C. R. Pacin
A. M. Silva
Motorman
-
-
-
J. C. Brito
Bankwerker
D. 0. Morais
A. L. dos Santos
Q. M. da Graca
J. F. Miranda
Bankwerker
R. Brito
B. Cabral
A. C. Delgado
Bootsman
A. N. Talho
F. M. Rodriques
J. V. Mendes
M. Duarte
Matr./Handl.
M. S. Maceiras
M. J. Crisostomo
V. R. Costa
C. T. Otero
Matr./Handl.
A. dos Santos
J. B. Bentub
J. T. N. Aquiar
M. M. Chantre
Matr./Handl.
A. L. dos Reis
J. G. da Veiga
M. B. E. Pinto
M. C. Villafin
Matr./Handl.
A. R. dos Santos
M. A. de Brito
S. G. Silveira
M. B. Vieites
Matr./Handl.
A. F. Martins
J. J. Soares
A. Moreno
D. A. Xavier
Matr./Handl.
V. N.Sancha
J. M. Lopes
A. Nascimento
M. S. Belles
Matr./Handl.
J. M. P. Sanles
J. S.Gomes
J.P.Fortes
-

No. 22-1978

Medewerkers in 1979.
ESSO NEDERLAND B.V.
tien jaar:
13. 05.1979, C.A. Timas, ETM
14. 05.1979, A. Moreno, ETM
07.0 8.1979, W. de Roode, ETM
09.12.1979, J.B. Fortes, ETM

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Uit dienst getreden:
16.11.78, A. J. Pieters

Esso Nederland; Passeert Kaapstad ± 28 december 1978 Passeert Dubai ± 10 januari 1979
Esso Europoort; Aankomst Bahrein 19 december 1978
Esso Bonaire; Aankomst Ain Sukhna ± 18 december 1978
Esso Saba; Vertrekt Donges 15 december 1978 Passeert Kaapstad ± 29 december 1978 Passeert Dubai ± 10 januari 1979

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
G. J. Alkema
K. Pals
J. W. Mossel
M. C. van de Vliet
1e stuurman
W. Kerbert
C. A. H. Brandt
W. J. Visser (W)
F. Koster
2e stuurman
J. Jongeneel
C. J. J. Withagen
J. M. van Hoorne (W)
J. J. Engelbrecht
3e stuurman
A. P. Brouwer
J. Stienstra
L. J. Boonstra (W)
H.J.A.C. Regenboog
LI. stuurman
J. J. A. Uytendaal
S. ter Wal
H. H. Vrenegoor
J.C. van Duyn
LI. stuurman
-
S. A. Forsten
R. van Nugteren
J. G. M. de Groot
HWTK
W. Gruter
F. van Asten
C. Smeele
F.Scheppers
2 ewtk
H. G. A. Mulder
P. H. Dassen
H. Koelman
C. M. van de Tol (W)
3e wtk
C. D.Jonker
G. A. van Schooten
J.A. van de Linden (W)
W. Masselink
4e wtk
A. J. J. M. Koevoets
A. F. M. de Bock
H. H. Willemsen (W)
P. G. Geluk
4e wtk
R. F. van den Berg (W)
-
J. P. Karsten
J. Prins (W)
5e wtk
-
R.H.W.J. Coumans
-
-
5e wtk
-
R. Mulder
-
-
Ass. wtk
L. Rosinga
M. de Wit
D. W. H. Peets
G. van Lelyveld van Cingelshouck
Ass. wtk
P. J. Hanemaayer
H. J. Bakker
B. F. Stoel
-
Ass. wtk
-
-
C. D. M. Touw
-
LI. wtk
P. Dorr
-
P. G. de Wit
P. H. Stumpf
LI. wtk
-
-
-
R.A.G. Vermeulen
Elektricien
J. Grootveld
H. J. Broggel
W. C. de Mooy
-
Marconist
J. Gerling
M. A. de Roos
C. Witte
F. J. Ryckaert
Kok/Hofmeester
B. J. Andrade
J. G. Gomes
J. S. Almeida
P. A. Manuela
Kok/Bakker
J. B. da Cruz
A. A. Andrade
A. J. dos Santos
T. J. Neves
Bediende
I. Pereira
J. M. Machado
P. G. Monteiro
L. S. Piedade
Bediende
C. M. Calderon
J. B. de Sousa
G. A. Lima
P. J. Porfirio
Bediende
0. A. Xavier
J. J. Correia
B. E. Soares
-
Pompman
J. W. Zandvliet
A. M. J. Hoogendijk
C. R. Pacin
-
Bankwerker
D. 0. Morais
A. L. Santos
Q. M. da Graca
A. C. Delgado
Bankwerker
R. Brito
B. Cabral
-
-
Bootsman
A. N. Talho
F. M. Rodriques
J. V. Mendes
E. F. Lima
Matr./handl.
M. S. Maceiras
M. J. Crisostomo
V. R. Costa
A. P. Freitas
Matr./handl.
A. dos Santos
J. B. Bentub
J. T. N. Aquiar
M. M. Chantre
Matr./handl.
A. L. dos Reis
J. G. da Veiga
M. B. E. Pinto
F. R. Andrade
Matr./handl.
A. R. dos Santos
M. A. de Brito
S. G. Silveira
J.B.Fortes
Matr./handl.
A. F, Martins
J. J. Soares
A. Nascimento
A. J.Fortes
Matr./handl.
V. N.Sancha
J. M. Lopes
J.P.Fortes
A. L. Delgado
Matr./handl.
J. M. P. Sanles
J. S. Gomes
R. D. Cruz
J. A. Lopes