Perspectieven der koopvaardij
Volgend jaar verdubbeling van de vioot
De secretaris-generaal van het ministerie van Scheepvaart mr. J. J. Oievaar heeft een radiorede gehouden, waarin hij het een en ander heeft verteld over de Nederlandsche scheepvaart.
De koopvaardii vloot was een der belangrijkste activa, die Nederland kon inbrengen in de geallieerde oorlogvoering. Ongeveer 95 pct. was in de Meidagen van 1940 buitengaats of kon nog buitengaats gebracht worden. Dit heeft offers geeischt.
Wij betreuren het verlies van eenige duizendtallen zeelieden, die voor het vaderland het Ieven lieten, en van meer dan de helft van de scheepsruimte. Wij hadden na de bevrijding 1.7 millioen, in plaats van 2.9 millioen ton voor den oorlog.
Hef ministerie van Scheepvaart staat voor twee hoofdtaken: afwikkeling van alles wat in oorlogsfijd met de vioot ge-schiedde, en het leggen van de grondslagen voor ccn nieuwe toekomst van de Nederlandsche scheeovaart.
De regeering is van oordeel,. aldus mr. Oievaar. dat de koopvaardijvloot spoedig weer op een verantwoord peil ge-bracht moet worden. De vioot van vandaag is te klein, alleen al voor de aanvoeren, welke voor of door de Nederland-sche regeering moeten worden bewerkstelligd. Wat wij aan scheepsruimte te kort komen, moet met buitenlandsche betaalmiddelen van het buitenland gehuurd worden. Van wat de kracht was van de Nederlandsche scheepsvaart, het varen voor anderen met eigen Nederlandsche bernanningen het verdienen van vreemde valuta, blijft aldus niet veel over. Naar die inkomsten moeten wij weer toe, nu meer dan ooit, nu de export nog minder dan vroeger in staat is den invoer te betalen, en het met de inkomsten uit buitenlardsche beleggingen ook zoo fraai niet gesteld is.
Thans wordt door de maatregelen, die tot dusver reeds genomen werden, de vioot in 1946/47 2.150.000 brt. groot, ook al zou van nu af aan niets meer geschieden. Dit is alvast een peil van 74 pct. in plaats van 30 pct.
De minister van Scheepvaart heeft besloten tot den aankoop. zoo mogelijk, van 300,000 tot 400.000 ton Amerikaansche scheepsruimte, die aan de reederijen verhuurd wordt, voor zoolang zij daaraan bchoefte hebben. Voor zoover dit Libertyschepen zijn, die zich voor't lijnbedrijf minder leenen, maken zij aldus geen blijvend bestand-deel van de Nederlandsche vloot uit en staan zij aan de gewenschte uitbreiding met gespecialiseerde schepen op den duur niet in den weg.
Nog een geheel ander aspect zal de blijvendc belangstelling van de regeering dienen te behouden.
In het jaar 1932 kon van de wereldvloot 21 pct. geen emplooi vinden, maar van de Nederlandsche vloot lag niet mind-er dan 38 pct. op. De regeering is toen met haar - onvermijdelijke - maatregelen achter de feiten aangeloopen. Een situatie als toen zal moeten worden voorkomen, ook omdat de zeeman daar in de eerste plaats de dupe van zou kunnen worden.
Voorts zeide de heer Oievaar o.m., dat de internationale concurrentie van hevigen aard zal worden.
Op 18 Juni zai in Nederland, in Amsterdam, de allereerste zitting plaats vinden van een nieuw internationaal lichaam op scheepvaartgebied, de United Maritime Consultative Council, zooals uit den naam blijkt, een raadgevend lichaam, waartoe de Nederlandsche regeering, in samenwerking met de Engeische en die van de Vereenigde Staten, alle scheepvaart-landen der wereld heeft uilgenoodigd.
Een vloot van 3 millioen ton, zooals Nederland voor den oorlog bezat, verschaft arbeid aan circa 19.000 zeelieden. namelijk 5000 officieren en 14.000 scheepsgezellen, met een gezamenlijke gage per jaar van ongeveer 25 millioen gulden. Als het waar is, dat vier mannen aan den wal noodig zijn om een man op zee te laten varen, dan verschaft de zeevaart, in een bestaan op zee of aan den havenkant, arbeid aan tegen de 100.000 mannen.
|
ZIJ GAAN SCHEPEN HALEN
De Java-loods van de Rotterdamse Lloyd was vanmorgen een en al bedrijvigheid met de ontvangst van tezamen 937 zeelieden, die tussen 3 en 4 uur met de „Weltevreden" naar New-York zijn vertrokken.
Zij zullen n.l. de bemanning uitmaken van de eerste 20 van de 50 in Amerika gekochte schepen - voor het grootste deel van het Liberty-type - die voor Nederland zijn bestemd. Van deze twintig zijn er 10 Libertyschepen door de rege-ring aangekocht; de rest, bestaande uit Victories en één tanker, door de verschillende maatschappijen hier te lande.
Het komt niet veel voor dat zeelieden als passagier aan boord stappen en daarbij aan de zorgen van een Welfare-officier worden toevertrouwd. Alvorens zij ais passagiers hun schreden naar de Weltevreden richtten, moesten zij zich in de loods, waar lange tafels voor de bagage stonden opgesteld, aan visitatie, passencontroIe enz. onderwerp-en.
De inscheping op de Weltevreden, voor dit doel speciaal door de regering gecharterd, geschiedde man voor man, al naar gelang de aankomst.
Degenen, die uit andere steden naar Rotterdam waren gereisd, werden met bussen van D.P. afgehaald. Het tijdstip
van aankomst van de nieuwe schepen kan zelfs bij benadering met worden vastgesteld.
Dit hangt af van verschillende factoren, zoals lading en bestemming.
|
De Nederlandsche scheepsaankoopen in de VS
De United States Maritime Commission heeft medegedeeld dat de Nederlandsche regeering van de 605 in den oor-log gebouwde koopvaardijschepen die buittenlandsche regeeringen of personen, er 41 heeft ontvangen deze 41 schepen bestaan uit 10 Victory-ships 28 Libertyships 2 kleinere vaartuigen en 1 tankschip. De Nederlandsche kolo-niale tankvaart ontving twee tankschepen.
De commissie heeft nog een aanvraag van de Nederlandsche regeering ontvangen voor vier Victory-schepen.
|
Schepen voor onze koopvaardij
Aankopen in Amerika.
In het kader van de wederopbouw van onze koopvaardijvloot heeft de Nederlandse regering ten behoeve van de re-derijen 25 schepen aangekocht in de Verenigde Staten, uit de Amerikaanse surplustonnage.
Hier volgt een opgave van deze schepen, gerangschikt naar de maatschappijen, onder wier vlag zij komen te varen.
De tonnage cijfers zijn slechts voorlopig, aangezien de schepen na aankomst in Nederland volgens de hier te lande geldende normen zullen worden gemeten.
De bouwjaren variëren van 1943 tot '45.
Holland-Amerika-Lijn:
s.s. Aalsdijk (ex. Guatemala - Victory) 7.607 brt:
s.s. Amsteldijk (ex. Panama -Victory) 7.612 brt;
s.s. Arkeldijk (ex. Whitman - Victory) 7.606 br.
Ver. Ned. Scheepvaart Mij.:
s.s. Gaasterkerk (ex. Reed - Victory) 7.606 brt.
Java-Chlna-Japan-Lyn:
s.s. Tjikampek (ex. Berry - Victory) 7.612 brt;
s.s. Tjipondok (ex. Hillsdale - Victory) 7.612 brt.
Kon. Ned. Stoomboot Mij.:
m.s. Delft (ex. Fort Nassau; Cape Sable) 5.158 brt.
Mij. Oceaan:
s.s. Polydorus (ex. Salina - Victory) 7.607 brt;
s.s. Polyphemus [ex. Mac Murray - Victory) 7.607 brt.
Holl. Stoomboot Mij.:
m.s. Congostroom (ex. Cape San Lucas) 5.163 brt.
Kon. Paketvaart Mij.:
(ex. Fort Amsterdam; James A. Little) 1.780 brt.
(ex. Fort Rensselaer; Philip Dumarasq) 1.700 brt;
(ex. Fort Wilhelmus; Samuel Yeaton) 1.752 brt.
Petroleum Industrie Mij.:
s.s. Esso Den Haag (ex. Hobkirk's Hill) 10,296 brt.
Van deze schepen behoren de ,,Delft" en „Congostroom" tot het z.g. C-1 type, terwijl de aan de Kon-Paketvaart Mij.
toegewezen zg. ,,Fort"-schepen van het type N-3 zijn. Het s.s. "Esso Den Haag" is een tankschip en behoort tot het
type T-2. Alle overige schepen zijn z.g. Victory-schepen.
Voorts heeft de Nederlandse regering nog elf Liberty-schepen aangekocht. Het zijn:
s.s. Anthony Leeuwenhoek (ex David Wilmot 7 244 brt;
s s. Bredero (ex. S. Hal Young) 7.176 brt;
s.s. Egmond (ex. Samuel G. French) 7.176 brt;
s s. Erasmus (ex. Fort Orange; Tobias Lear) 7.176 brt:
s.s. Hugo de Groot (ex. J. H. Drummond) 7 176 brt;
s.s. Leeghwater (ex. Bufus E. Foster) 7.176 brt:
s.s. Lely (ex. William Wolfskill) 7.207 brt:
s.s. Lorenz (ex. Andrew T. Huntington) 7.176 brt:
s.s. Nicolaas Witsen (ex. Frank Gilbreth) 7.176 brt:
s.s. Thorbecke (ex. Washington Allston) 7.176 brt;
s.s. Zeeman (ex. L. H. Mc. Nelly) 7.244 brt.
|
Amerikaanse schepen aan Nederland
In het kwartaalsrapport van de U S maritime commission wordt medegedeeld dat sinds begonnen werd met de ver-koop koop van de overbodige scheepsruimte in het kadei van de desbetreffende wet Nederland 30 Victory-schepen 28 Liberty-schepen 3 vrachtschepen 7 kustvrachtschepen en 3 tankschepen heeft verkregen.
|