Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 28e jaargang 1982 Nrs 12 - 22
Essofoon - 28 jaargang 1982 (Totaal 22 nummers)
No. 12-1982

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Jubileum:
25 jaar:
15-7-1982 W.Grüter
Service-button;
10 jaar:
10-7-1982 C.R.Pacin
18-7-1982 J.Ruisch

Esso Nederland; Onderweg van Hong Kong naar Buxan (Taiwan)
Esso Bonaire; Ten anker nabij Dos Bocas
Esso Europoort; Onderweg van Sidi Kerir naar Lavera, alwaar aankomst 15 juli
Esso Saba; Onderweg van Brunsbuttelkoog naar de P.G., passeert Gibraltar 8 juli

Esso Nederland
Esso Europoort
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
J. C. Vlug
R. van der Velden
H.J.M. Kuypers
G.J. AIkema
1e stuurman
J. W. G. van Dongen
C.A.H. Brandt
J. W. Klein
W. Kerbert
2e stuurman
A. H.Nelemans
T. v.d. Werf (W)
J.A.Loep
M.C. Idzinga
2e stuurman
-
-
J. Ruisch (W)
-
3e stuurman
J. J. A. Uytendaal
F. H. van Woudenberg
-
E. de Pooter
3e stuurman
D. Hoekstra
H. J. Broggel
-
-
LI. stuurman
P. Buren
M. Scheepstra
J. Leeflang
T. T.de Jong
HWTK
B. Nieuwpoort
J.A.Niels
J.den Boer
H. Mulder
2e wtk
M. J. Elswijk (W)
P. H.Dassen
P. Pesman
H. Koelman
3ewtk
J.A.v.d. Linden
J. P. Karsten
M. de Groot (W)
W. P. G. van Wijk
3e wtk
R. M. F. Bergman
-
M. de Wit (W)
J. Prins
3e wtk
B.F. Stoel (W)
-
-
A.G.Kool
3e wtk
R. M. Spijkerman (W)
-
-
R.H.W.J. Coumans (W)
4e wtk
-
A. W. Davidse (W)
G. van Lelyveld
-
4e wtk
-
L. Schouten
-
-
LI. wtk
N. M. M. Hartings
A.H.M.Vrijssen
M. van Gent
M. van Duinen
LI. wtk
-
-
H. J. Brouwer
A. H. van der Boom
LI. wtk
-
-
-
J. H. van den Herik
Electriciën
-
W. C. de Mooy
J. B. van der Heemst
N. Tiemens
Marconist
C. Witte
J. Dieleman
M. A.Roos
C. Jongbloed
Kok/Hofmeester
0. Lopes
P. A. Manuela
J.S.AImeida
B. J. Andrade
Kok/Bakker
A. D. Fortes
A. da Paz Monteiro
J.B.daCruz
T. J. Neves
Bediende
J.J.Correia
R. G. Fonseca
J. M. Machado
A. P. Delgado
Bediende
P. G. Monteiro
J. D. deSousa
L. S. Piedade
J. F. dos Reis
Pompman
J.W.Zandvliet
W. Schosswald
A. M. Silva
A. M. T. Hoogendijk
Bankwerker
G. F. Silvestre
A. C. Delgado
J.OIiveira
B. Cabral
Bankwerker
-
G.F.Fonseca
A. L. Santos
Q. M.daGraca
Motorman
-
J. C. Brito
-
J. van Buren
Bootsman
A.N.Talho
H.L.Lopes
J.V.Mendes
E. R. Livramento
Matroos
H.G.Lopes
M. S. Belles
P. J. Porfirio
M. B. E. Pinto
Matroos
A. Moreno
M.B.Vieites
S.G.Silveira
J. J. Soares
Matroos
E.K.Smit
J. M.Lopes
J. B. Duarte
J. B. Fortes
Matroos
B. E. Soares
M.C.Villafin
J.S.Gomes
J. P. Fortes
Matroos
J. B. Bentub
A. Nascimento
M. M. Chantre
E. F. Lima
Matroos
-
E. van Kampen
M. J. Crisostomo
0. A. Xavier

No. 13-1982

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Nieuwe collega's:
26- 6-1982 T. T. de Jong
26- 6-1982 M. van Duinen
Einde dienstverband:
1- 7-1982 R.J.Q.Nadels
1- 7-1982 A.A.AImeida
1- 7-1982 C.J.Dudok
1- 7-1982 A.R.Silva
Service-buttons:
20 jaar:
1- 8-1982 H. G. A. Mulder

ESSO NEDERLAND
De Esso Nederland zal met ingang van dit nummer niet meer in de scheepslijsten voorkomen. Op 21 juli jl. kwam het schip aan te Taiwan, waar het werd verkocht aan een sloopwerf. Op 27 juli vertrok de laatste bemanningsploeg vanuit Taiwan.

Esso Bonaire; Onderweg van Dos Bocas naar Houston
Esso Saba; 3 aug. aankomst te Sidi Kerir
Esso Europoort; Onderweg naar Dubai, alwaar aankomst 7 augustus

Esso Bonaire
Esso Saba
Esso Europoort
Gezagvoerder
H.J.M. Kuypers
K. Pals
R. van der Velden
1e stuurman
J. W. Klein
F. Koster
C. A. H. Brandt
2e stuurman
J.A.Loep
S.E.G.M. Bakker (W)
T. v.d. Werf (W)
2e stuurman
J.Ruisch (W)
-
-
3e stuurman
-
J. W. Torbijn
F. H. van Woudenberg
3e stuurman
-
-
H.J. Broggel
LI. stuurman
J. Leeflang
T. T.de Jong
M. Scheepstra
LI. stuurman
G. Hollander
-
C. Boekel
HWTK
F. van Asten
F. Scheppers
J.A.Niels
2ewtk
P. Pesman
A. J. v.d. Putten
C. D. Jonker
3e wtk
M. de Groot (W)
W. P. G. van Wijk
J. P. Karsten
3e wtk
M. de Wit (W)
J. Prins
A.J.Koevoets (W)
3e wtk
-
A. G. Kool
-
4e wtk
G. van Lelyveld
-
A. Visser (W)
Ass. wtk
-
G.J.Vosman
-
LI. wtk
P.deVor
M. van Duinen
A. H. M. Vrijssen
LI. wtk
M. van Gent
-
M.Spaansen
LI. wtk
H. J. Brouwer
-
-
Electriciën
J. B. van der Heemst
-
W. C. de Mooy
Marconist
M. A.Roos
C. Jongbloed
J. Dieleman
Kok/Hofmeester
J. S. Almeida
B.J.Andrade
P. A. Manuela
Kok/Bakker
J.B.daCruz
T. J. Neves
A. A. And rade
Bediende
J. M. Machado
C. S. Lima
R.G.Fonseca
Bediende
L. S. Piedade
J. F. dos Reis
J. D.deSousa
Bediende
-
A. P. Delgado
-
Pompman
C. R. Pacin
A. M. T. Hooqendijk
W. Schosswald
Bankwerker
F.X.Spencer
B.'Cabral
A. C. Delgado
Bankwerker
J. Oliveira
-
G.F.Fonseca
Bankwerker
A.L.Santos
-
-
Motorman
-
J.C.Brito
-
Bootsman
J. V. Mendes
E. R. Livramento
H.L.Lopes
Matroos
M.J.Crisostomo
M. B. E. Pinto
M. S. Belles
Matroos
P. J. Porfirio
J.J.Soares
M. B. Vieites
Matroos
A. L. Delgado
J. B. Fortes
C. J.Fortes
Matroos
J. B. Duarte
0. A. Xavier
M.C.Villafin
Matroos
M.D.Fonseca
J. P. Fortes
A. Nascimento
Matroos
J. S.Gomes
E. F. Lima
E. van Kampen

No. 14-1982

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Bonaire; Lossen nabij Houston
Esso Saba; Onderweg Lavera naar Sidi Kerlr
Esso Europoort; Ten anker nabij Khorsakkam tot eind augustus

Esso Bonaire
Esso Saba
Esso Europoort
Gezagvoerder
H.J.M.Kuypers
K. Pals
M. C. v.d. Vliet
1e stuurman
J. W. Klein
F. Koster
C. A. H. Brandt
2e stuurman
R.E.v.d.Velden
S.E.G.M. Bakker (W)
T. v.d. Werf (W)
2e stuurman
J.Ruysch (W)
-
H.J.A.C.Regenboog
3e stuurman
-
J.W. Torbijn
H.J.Broggel
LI. stuurman
G.Hollander
T. T.de Jong
M. Scheepstra
LI. stuurman
-
-
C.Boekel
HWTK
F. van Asten
F.Scheppers
J.A.Niels
2e wtk
P. Pesman
A. J. v.d. Putten
C. D.Jonker
3e wtk
A.Schuring
W. P. G. van Wijk
J. P. Karsten
3e wtk
N. P. Hanemaayer
J. Prins
A. J. Koevoets (W)
3e wtk
-
A. G.Kool
-
4e wtk
-
-
A. Visser (W)
5e wtk
P. Dorr
-
-
Ass. wtk
-
G. J. Vosman
-
Ll. wtk
P. de Vor
M. van Duinen
M.Spaansen
Electriciën
J. B. van der Heemst
-
W. C. de Mooy
Marconist
M. A.Roos
C. Jongbloed
J. Dieleman
Kok/Hofmeester
J.S.AImeida
B.J.Andrade
P. A. Manuela
Kok/Bakker
J.B.daCruz
T. J.Neves
A. A. And rade
Bediende
C. M. Calderon
C.S.Lima
R. G.Fonseca
Bediende
L. S. Piedade
J. F. dos Reis
J. D.deSousa
Bediende
-
A. P. Delgado
-
Pompman
C. R. Pacin
A. M. T. Hoogendijk
W. Schosswald
Bankwerker
F. X.Spencer
B. Cabral
A. C. Delgado
Bankwerker
A. L. Santos
G. F. Silvestre
G.F.Fonseca
Motorman
-
J. C. Brito
-
Bootsman
J. V. Mendes
E. R. Livramento
H.L.Lopes
Matroos
P.J.Porfirio
M.B.E.Pinto
M. S. Belles
Matroos
A. L. Delgado
J.J.Soares
M.B.Vieites
Matroos
J. B. Duarte
J. B. Fortes
C. J. Fortes
Matroos
M.D.Fonseca
0. A. Xavier
M.C.Villafin
Matroos
M.A.deBrito
J. P. Fortes
A. Nascimento
Matroos
M. J. Crisostomo
E. F. Lima
E. van Kampen

No. 15-1982

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Bonaire; Onderweg van Houston via Kaapstad naar de P.G.
Esso Saba; Aankomst Rotterdam 9 september
Esso Europoort; Vertrokken uit Singapore voor schoonmaakreis.

Esso Bonaire
Esso Saba
Esso Europoort
Gezagvoerder
H. J. M. Kuypers
K. Pals
J. W. Mossel
1e stuurman
R.E.v.d.Velden
F. Koster
W.J. Visser
2e stuurman
G. Ganzeveld
S.E.G.M. Bakker (W)
H. J.A.C. Regenboog
2e stuurman
J. Ruysch (W)
-
T. v.d. Werf  (W)
3e stuurman
-
J. W.Torbeyn
E. de Pooter
LI. stuurman
G.Hollander
T. T.de Jong
M. Scheepstra
LI. stuurman
-
-
C.Boekel
Hwtk
J. Pronk
F. Scheppers
B. P. van Mieghem
2e wtk
P. Pesman
A. J. v.d. Putten
C. D.Jonker
3e wtk
A. Schuring
W. P. G. v. Wijk
J. P. Karsten
3e wtk
R.H.Coumans (W)
J. Prins
A.J.J.M.Koevoets (W)
3e wtk
-
A.G.Kool
4e wtk
-
-
A. Visser (W)
5e wtk
P. Dorr
-
-
Ass.wtk
-
G. J. Vosman
-
LI. wtk
P. de Vor
M. van Duinen
M.Spaansen
Electriciën
J. B. van der Heemst
-
W. C. de Mooy
Marconist
M.A.Roos
C. Jongbloed
J. Dieleman
Kok/Hofmeester
J.S.AImeida
B.J.Andrade
P.A.Manuela
Kok/Bakker
J.B.daCruz
I.J.Neves
A. A. And rade
Kok/Bakker
A.J.dosSantos
-
-
Bediende
C. M. Calderon
C. S. Lima
R. G.Fonseca
Bediende
G. A. Lima
J. F. dos Reis
J.D.de Sousa
Bediende
-
A. P. Delgado
-
Pompman
A. J. Fortes
A. M. T. Hoogendijk
W. Schosswald
Bankwerker
F.X.Spencer
B. Cabral
A. C. Delgado
Bankwerker
R. Brito
G. F. Silvestre
G.F.Fonseca
Motorman
-
J. C. Brito
-
Bootsman
J.V.Mendes
E. R. Livramento
H.L.Lopes
Matroos
P.J.Porfirio
M.B.E.Pinto
M. S. Belles
Matroos
A. L. Delgado
J. J. Soares
M. B. Vieites
Matroos
C.A.Timas
J. B. Fortes
C. J. Fortes
Matroos
M.D.Fonseca
0. A. Xavier
M.C.Villafin
Matroos
M. A. de Brito
J. P. Fortes
A. Nascimento
Matroos
M.J.Crisostomo
E. F. Lima
E. van Kampen

No. 16-1982

Laatste reis Esso Nederland.
De mammoettanker Esso Nederland heeft zijn laatste reis gemaakt. Begin augustus is het 250.000 ton metende schip overgedragen
aan de slopers op Taiwan. In minder dan twee maanden tijds zal er niets meer over zijn van wat eens de trots was van de Esso Tankvaart
Maatschappij. Dan zal het laatste stukje staal verdwenen zijn in de smeltkroezen van de Hoogovens ter plaatse. Met kapitein Vlug
keken wij nog even terug op de laatste reis van het schip.

Eind mei, om precies te zijn op de 23e van die maand vaart het schip de Perzische Golf binnen voor het innemen van zijn laatste lading
ruwe aardolie. De laadhaven is Ras Tanura. Het ritme van alle dag wordt ter hoogte van Dubai onderbroken wanneer twee mensen uit
Nederland aan boord komen. Het zijn de heren H. Zuiderbaan van de Esso Tankvaart Maatschappij en L. Sterck van de afdeling Per-
soneelzaken Esso Nederland. Zij hebben de taak op zich genomen ook de bemanning van de Esso Nederland te informeren over de
nieuw ontstane situatie waarbij de Esso Nederland en de Esso Europoort definitief uit de vaart genomen zullen worden. Van de mo-
gelijkheid om tot een goede gedachtenwisseling te komen ten aanzien van bijvoorbeeld de promotiekansen en de mogelijkheden voor
plaatsing elders binnen Esso wordt druk gebruik gemaakt.

De directie van de Esso Tankvaart Maatschappij heeft eerder dit jaar te kennen gegeven dat twee van de vier Nederlandse Esso tankers uit de vaart zullen worden genomen. Van doorslaggevende betekenis is geweest de voortdurende overcapaciteit in de wereldtankvaart. In de Essofoon van 25 juni jl. is gesteld dat in het herstructureringsplan van Exxon in New York gedacht wordt aan de toewijzing van een moderne ULCC (Ultra Large Crude Carrier), met een draagvermogen van ± 400.000 ton aan de Nederlandse Esso vloot. De besprekingen hierover zijn momenteel in een vergevorderd stadium.

Reserveonderdelen.
Op 26 mei wordt de telegraaf op (vol) 'vooruit' gezet en koerst de Esso Nederland voor de laatste maal met een volle lading de haven van
Ras Tanura uit met als bestemming Tao Yuan (Taiwan).
Een reis die 25 dagen zou gaan duren. Voor de 28 opvarenden was er volop werk aan de winkel. "Dat begon eigenlijk al bij het passeren
van Dubai (out-bound) toen bepaalde reserve onderdelen en andere voorraden op zee werden gelost in een barge (dekschip)", zo steekt
kapitein Vlug van wal. "Dit materiaal was bestemd voor de andere ETM-schepen die zodoende over extra onderdelen kunnen beschikken.
Dat materiaal hadden wij toch niet meer nodig en de sloper geeft er geen cent voor."
De Esso Nederland: de sloop begint.
Kapitein J. C. Vlug.

Hong Kong
Na een voorspoedige reis wordt in Taiwan de lading gelost en zet de Esso Nederland koers naar Hong Kong. "Het belangrijkste wat
nu stond te gebeuren was het schoonmaken van de tanks. Dat wij naar Hong Kong voeren had te maken met de hoeveelheid bunkers
en gasolie die wij nog aan boord hadden", zo vervolgt kapitein Vlug. "Dat moest in Hong Kong van boord, zodat we juist genoeg hadden
om de terugreis naar Taiwan te maken. In Hong Kong aangekomen, het schip was inmiddels geheel gasvrij gemaakt, was het een drukte
van jewelste. Veel scheepvaart in de vorm van vracht- en container-schepen, maar ook allerlei jonken en vissersscheepjes. Er was voor
zo'n schip als de Esso Nederland bijna geen doorkomen aan. Het lukte de eerste keer dan ook niet een veilige ankerplaats te bereiken
zodat we de volgende dag een tweede poging moesten ondernemen. Overigens had men daar nog nooit zo'n groot schip binnen gehad.
Voor de bemanning was er volop gelegenheid een kijkje te nemen aan de wal. Daar is druk gebruik van gemaakt.
Schoonmaken.
"De 7e juli zijn we 'anker op gegaan' en vertrokken naar Bu-san in de republiek Zuid-Korea. In Busan is een bedrijf gevestigd dat ge-
specialiseerd is in het schoonmaken van tankers. Met behulp van moderne schoon-maakapparatuur werden daar de tanks schoon-
gemaakt.
De laatste restjes bezinksel in de tanks werden met kleine schepjes verwijderd. Een klus waarbij op een gegeven moment 280 man
mee bezig waren.
Die hele schoonmaakploeg bleef dag en nacht aan boord. Op het achterschip kookten de vrouwen in een provisorisch gemaakte
kombuis. Het menu bestond uit rijst, vis en groente. 's Nachts sliepen de schoonmakers op matjes in de stuurmachinekamer en
andere 'slaapplaatsen' op het dek. In enkele dagen tijds was het schip 'spie en span' en klaar voorde sloop."
"Dat de ladingtanks 'spic en span' moeten zijn is een absolute vereiste. Als de snijbranders hun verscheurende taak verrichten
moeten verbanddelen vrij zijn van elk restant aardolie. Met recht kun je dus zeggen dat de tanks brandschoon moeten zijn" zo
stelt kapitein Vlug.
Typhoon.
Op 21 juli komt de Esso Neder
land ten anker op de rede van Kaoshiung in Taiwan. Het wachten is alleen nog op de officiële overdracht aan de slopers. Dat mo-
ment laat echter nog even op zich wachten. "Behalve ons schip lagen daar nog enkele tankers waaronder een zuster-schip, de
Esso Wilhelmshaven, die hetzelfde lot zou ondergaan. Het wachten op de ankerplaats werd op 28 juli vrij plotseling onderbroken
door de aankondiging van een typhoon. Met de laatste restjes bunkers zijn we daarom anker op gegaan en langzaam naar open
zee gestoomd. De typhoon zelf is later iets noordelijker het eiland overgeraasd, een spoor van vernieling achterlatend. Bij terug-
komst op de ankerplaats op 30 juli bleek een ertstanker van 140.000 ton hoog en droog op het strand te zitten. De orkaan met
een kracht van 220 km per uur was niet aan dat schip voorbijgegaan."
Overdracht.
De laatste officiële handeling was de ondertekening van de overdrachtspapieren op 7 augustus. Na bijna 12 jaar'trouwe' dienst
is het laatste woord aan de slopers. Het gehele schip wordt in partjes gesneden waarbij elk partje precies op een vrachtwagen
past, en vervolgens naar de op het eiland gelegen Hoogovens wordt vervoerd.
Thuiskomst
Op 9 augustus vertrok de gehele bemanning per vliegtuig uit Taiwan. Kort na vertrek uit Taiwan werden de symptomen van een
nieuwe typhoon in het vliegtuig alweer  duidelijk  merkbaar. "Zelfs op 10.000 meter hoogte vlogen we door een dik wolkendek.
" Nadat deze laatste hindernis was genomen arriveerde de bemanning op 10 augustus op Schiphol, waar ze werden opgewacht
door familieleden, bekenden en twee ETM-vertegenwoordigers.
De Esso Nederland: de sloop.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Einde Dienstverband:
1-8-1982 K. L. J. v. Steenbergen
7-8-1982 W.O.Roozen
7-8-1982 E.K.Smit
7-8-1982 J. A. dos Santos
13-8-1982 J. M. v. Buren
Service-buttons:
10 jaar:
11-9-1982 A. J. v. d. Putten
14-9-1982 C. M.Booy
14-9-1982 C. J. Fortes
27-9-1982 M.M.Chantre

Esso Bonaire; Verwacht te Curapao voor laden
Esso Saba; 11 september uit Rotterdam vertrokken richting P.G.
Esso Europoort; Verwachte aankomst Taiwan 22 september.

Esso Bonaire
Esso Saba
Esso Europoort
Gezagvoerder
H. J. M. Kuypers
K. Pals
J. W. Mossel
1e stuurman
R. E. v.d. Velden
F. Koster
W. J. Visser
2e stuurman
G. Ganzeveld
E. G. M. Bakker (W)
H. J.A.C. Regenboog
2e stuurman
J. Ruisch (W)
-
T. v.d. Werf (W)
3e stuurman
-
J.W.Torbijn
E. de Pooter
LI. stuurman
G. Hollander
T. T.de Jong
M. Scheepstra
LI. stuurman
-
-
C.Boekel
HWTK
J. Pronk
F.Scheppers
B. P. van Mieghem
2e wtk
P. Pesman
A. J. v. Putten
C. D.Jonker
3e wtk
A. Schuring
J. Brouwer
J. P. Karsten
3e wtk
R.H.W.J.Coumans (W)
R. Bergman
A.J.J.M. Koevoets (W)
4e wtk
-
L. Schouten
A. Visser (W)
5e wtk
P. Dorr
-
-
Ass. wtk
-
G. J. Vosman
-
Ll. wtk
P.deVor
M. van Duinen
M.Spaansen
Electriciën
J. B. van Heemst
N. Tiemens
W. C. de Mooy
Marconist
M.A.Roos
C. Jongbloed
J. Dieleman
Kok/Hofmeester
J. S. Almeida
B. J. Andrade
P. A. Manuela
Kok/Bakker
J.B.daCruz
B. G. Lima
A. A. Andrade
2e Kok
A. J. dosSantos
-
-
Bediende
C. M. Calderon
C.S.Lima
R. G.Fonseca
Bediende
G.A.Lima
J. F. dos Reis
J. D. deSousa
Bediende
-
A. P. Delgado
-
Bediende
-
l. Pereira
-
Pompman
A.J. Fortes
J. J. Andrade
W. Schosswald
Bankwerker
F. X. Spencer
B.Cabral
A. C. Delgado
Bankwerker
R. Brito
G. F. Silvestre
G.F.Fonseca
Motorman
-
J. C. Brito
-
Bootsman
J. V. Mendes
E. R. Livramento
H.L.Lopes
Matroos
P.J.Porfirio
A. L. dos Reis
M. S. Belles
Matroos
A. L. Delgado
J. J. Soares
M.B.Vieites
Matroos
C.A.Timas
E. F.Lima
C. J. Fortes
Matroos
M.D.Fonseca
J. P. Fortes
M.C.Villafin
Matroos
M. A. de Brito
A. P. Freitas
A. Nascimento
Matroos
M. J. Crisostomo
S. J.Lopes
E. van Kampen
Matroos
-
E.G.Gabriel
-
Extra WTK's i.v.m inventaris programma:
Hwtk
-
W. Grüter
-
2e wtk
-
K.C. Ong
-
3e wtk
-
M.J.R. EIswijk
-

No. 17-1982

Nieuwe tanker voor Esso Tankvaart Maatschappij BV.
Esso Caribbean 450.000 ton
In de loop van deze maand zal ETM de beschikking krijgen over de Esso Caribbean. Het schip, een zogeheten Ultra Large
Crude Carrier (ULCC), heeft een tonnage van 450.000 ton en is in 1976 gebouwd op een Japanse werf.
Tot dusver heeft deze tanker gevaren voor ETI (Esso Tankers International).
Binnen ETM neemt de Esso Caribbean de plaats in van de Esso Nederland en de Esso Europoort, die respectievelijk in augustus en
september voor de sloop zijn verkocht. Beide schepen hadden een draagvermogen van 250.000 DWT.
De Esso Caribbean zal na overname onder Liberiaanse vlag blijven varen, zolang de voorbereidingen voor de formele eigendomsover-
dracht nog niet zijn afgerond.
Met de komst van deze ÜLCC heeft ETM de beschikking gekregen over één van de modernste schepen van de Exxon vloot en is het
herstructureringsprogramma van de ETNA vloot dat in april 1981 door de ETM direk-tie werd aangekondigd voltooid. Een deelbeman-
ning is eind september nabij Dubai (Perzische Golf) aan boord gegaan. Na belading van het schip zal ETM de Esso Caribbean op de
uitreis (Dubai) voorzien van een volledige bemanning.
De (beperkte) bemanningslijst treft u aan op deze pagina aan. De redaktie van de Essofoon en haar lezers wensen de (toekomstige)
bemanningsleden veel succes en een goede vaart op de Esso Caribbean.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Ter Nagedachtenis

Op 26 augustus jl. is overleden de heer

C. PRINS
Hij werd 86 jaar oud. De heer Prins was in dienst van de Esso Tankvaart Maatschappij van 11 mei 1929 tot 1 december 1957. Hij was laatstelijk werkzaam als gezagvoerder. Op laatstgenoemde datum werd de heer Prins gepensioneerd wegens het bereiken van de pensioengerechtige leeftijd.

Einde Dienstverband:
1-8-1982 K. L. J. v. Steenbergen
7-8-1982 W.O.Roozen
7-8-1982 E.K.Smit 7-8-1982
J. A. dos Santos 13-8-1982
J. M. v. Buren
Service-buttons:
10 jaar:
11-9-1982 A. J. v. d. Putten
14-9-1982 C. M.Booy
14-9-1982 C. J. Fortes
27-9-1982 M.M.Chantre

Esso Bonaire
Esso Saba
Esso Europoort
Gezagvoerder
H. J. M. Kuypers
K. Pals
J. W. Mossel
1e stuurman
R. E. v.d. Velden
F. Koster
W. J. Visser
2e stuurman
G. Ganzeveld
E.G.M. Bakker (W)
H. J.A.C. Regenboog
2e stuurman
J. Ruisch (W)
-
T. v.d. Werf (W)
3e stuurman
-
J.W.Torbijn
E. de Pooter
LI. stuurman
G. Hollander
T. T.de Jong
M. Scheepstra
LI. stuurman
-
-
C.Boekel
HWTK
J. Pronk
F.Scheppers
B. P. van Mieghem
2e wtk
P. Pesman
A. J. v. Putten
C. D.Jonker
3e wtk
A. Schuring
J. Brouwer
J. P. Karsten
3e wtk
R.H.W.J.Coumans (W)
R. Bergman
A.J.J.M. Koevoets (W)
4e wtk
-
L. Schouten
A. Visser (W)
5e wtk
P. Dorr
-
-
Ass. wtk
-
G. J. Vosman
-
Ll. wtk
P.deVor
M. van Duinen
M.Spaansen
Electriciën
J. B. van Heemst
N. Tiemens
W. C. de Mooy
Marconist
M.A.Roos
C. Jongbloed
J. Dieleman
Kok/Hofmeester
J. S. Almeida
B. J. Andrade
P. A. Manuela
Kok/Bakker
J.B.daCruz
B. G. Lima
A. A. Andrade
2e Kok
A. J. dosSantos
-
-
Bediende
C. M. Calderon
C.S.Lima
R. G.Fonseca
Bediende
G.A.Lima
J. F. dos Reis
J. D. deSousa
Bediende
-
A. P. Delgado
-
Bediende
-
l. Pereira
-
Pompman
A.J. Fortes
J. J. Andrade
W. Schosswald
Bankwerker
F. X. Spencer
B.Cabral
A. C. Delgado
Bankwerker
R. Brito
G. F. Silvestre
G.F.Fonseca
Motorman
-
J. C. Brito
-
Bootsman
J. V. Mendes
E. R. Livramento
H.L.Lopes
Matroos
P.J.Porfirio
A. L. dos Reis
M. S. Belles
Matroos
A. L. Delgado
J. J. Soares
M.B.Vieites
Matroos
C.A.Timas
E. F.Lima
C. J. Fortes
Matroos
M.D.Fonseca
J. P. Fortes
M.C.Villafin
Matroos
M. A. de Brito
A. P. Freitas
A. Nascimento
Matroos
M. J. Crisostomo
S. J.Lopes
E. van Kampen
Matroos
-
E.G.Gabriel
-
Extra WTK's i.v.m. inventaris programma:
-
-
HWTK
-
W. Grüter
-
2e wtk
-
K.C. Ong
-
3e wtk
-
M.J.R. EIswijk
-

No. 18-1982

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Bonaire; Passeert 28 oktober Kaapstad op weg naar Japan
Esso Caribbean; Onderweg van P.G. via Kaapstad naar Lyme-Bay en Rotterdam
Esso Saba; 13 okt. laden te Sidi Kerir voor Europa

Esso Bonaire
Esso Caribbean
Esso Saba
Gezagvoerder
G. Alkema
J. C. Vlug
K. Pals
1e stuurman
J. W. G. van Dongen
S. G. Boorsma
F. Koster
2e stuurman
G. Ganzeveld
C. J. J. Withagen
A. H. Nelemans
2e stuurman
E.W. van der Brink (W)
J.A.Loep
S.E.G.M. Bakker (W)
2e stuurman
-
T. van der Werf (W)
-
LI. stuurman
G.Hollander
C.Boekel
-
HWTK
J. Pronk
B. Nieuwpoort
J. den Boer
2e wtk
H. Koelman
H. Mulder
A. J. van der Putten
3e wtk
A. Schuring
J. Prins
J. Brouwer
3e wtk
R.H.W.J.Coumans (W)
A.G.Kool
R. M. F. Bergman
3e wtk
M. de Wit (W)
-
-
3e wtk
M. de Groot (W)
-
-
4e wtk
-
A.W.Davidse (W)
L. Schouten
Ass. wtk
-
-
G. J. Vosman
Ll. wtk
P.deVor
M.Spaansen
M. van Duinen
Electriciën
-
C. M. Booij
M.Tiemens
Marconist
J. A. van der Werf
C. Witte
C. Jongbloed
Kok/Hofmeester
J.G.Gomes
D. S. Monteiro
B. J. Andrade
Kok/Bakker
A.J.dosSantos
A.0.Fortes
B.G.Lima
Kok/Bakker
J. B. da Cruz
-
-
Bediende
C.M.Calderon
P. G. Monteiro
C. S. Lima
Bediende
G. A. Lima
J. M. Machado
J. F. dos Reis
Bediende
-
-
A. P. Delgado
Bediende
-
-
l. Perreira
Pompman
A. J. Fortes
J.W.Zandvliet
J. J. Andrade
Bankwerker
F. X.Spencer
Q.M.daGraca
J. F. Miranda
Bankwerker
R. Brito
D.O. Morais
G. F. Silvestre
Motorman
-
-
J. C. Brito
Bootsman
J. V. Mendes
S.A.daGraca
E. R. Livramento
Matroos
P. J. Porfirio
L. A. Röske
A. P. Freitas
Matroos
A. L. Delgado
J. T. N.Aquiar
V. R. Costa
Matroos
C.A.Timas
J.G.daVeiga
S.J. Lopes
Matroos
M.D.Fonseca
S. G. Silveira
A. L. dos Reis
Matroos
M. A. de Brito
0.T. Otero
J. P. Fortes
Matroos
M. J. Crisostomo
J. M. Lopes
E. F. Lima
Matroos
-
-
E. G. Gabriel
Extra aan boord:
-
-
-
HWTK
-
-
W. Grüter
2e wtk
-
-
K.C. Ong
3e wtk
-
-
M.J. EIswijk

No. 19-1982

Esso Caribbean in volle zee.
Zoals de Essofoon onlangs meldde, beschikt onze tanken/loot sinds kort over de Esso Caribbean. De ULCC (Ultra Large
Crude Carrier) heeft een tonnage van 450.000 ton en werd in 1976 gebouwd. De foto geeft een beeld van het schip in volle zee.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Service-button:
10 jaar:
1-11-1982 B.P.v.Mieghem

Esso Bonaire; Onderweg van Kaapstad naar Kiire-Japan, passeert Kaapstad 28 oktober
EssoCaribbean; Onderweg naar Lyme Bay en Rotterdam, passeert Kaapstad 30 oktober
Esso Saba; Aankomst Le Havre 27 oktober

Esso Bonaire
Esso Caribbean
Esso Saba
Gezagvoerder
R. van der Velden
J. C. Vlug
H. J. M. Kuypers
1e stuurman
J. W. G. van Dongen
S. G. Boorsma
W.Kerbert
2e stuurman
G. Ganzeveld
C. J. J. Withagen
R. E. van der Velden
2e stuurman
H. J.A.C.Regenboog
T. van der Werf (W)
A. H. Nelemans
2e stuurman
R.H.C.Reyme
J.A.Loep
-
3e stuurman
-
-
E.de Poorter
LI. stuurman
G.Hollander
C.Boekel
HWTK
J. Pronk
B. P. van Mieghem
J. den Boer
2e wtk
H. Koelman
H. Mulder
K.C.Ong
3e wtk
W. de Roode
J. Prins
J. Brouwer
3e wtk
R.H.W.J.Coumans (W)
A. G.Kool
R. M. F. Bergman
3e wtk
M. de Wit (W)
J. P. Karsten
-
3e wtk
M. de Groot (W)
-
-
4e wtk
-
A.W. Davidse (W)
L. Schouten
4e wtk
-
T. de Wit
-
Ass. wtk
-
-
G.J.Vosman
Ll. wtk
P.deVor
M.Spaansen
M. van Duinen
Electriciën
-
C.M.Booy
N.Tiemens
Marconist
J. A. van der Werf
C. Witte
C. Jongbloed
Kok/Hofmeester
J.G.Gomes
D. S. Monteiro
J. S.AImeida
Kok/Bakker
A. da PazMonteiro
A. D. Fortes
B. G. Lima
Bediende
C. M. Calderon
P. G. Monteiro
C. S. Lima
Bediende
B. E. Soares
J. Ivl. Machado
J. F. dos Reis
Pompman
A.M.Silva
J.W.Zandvliet
J.J.Andrade
Bankwerker
A. L. Santos
Q. M.daGraca
J. F. Miranda
Bankwerker
R. Brito
D. 0. Morais
J.OIiveira
Bootsman
A.N.Talho
S. A.daGraca
A. L. dos Reis
Matroos
H. G.Lopes
L.Röske
A. P. Freitas
Matroos
A. L. Delgado
J. T. N.Aquiar
V. R. Costa
Matroos
C. A.Timas
J. G. daVeiga
S. J.Lopes
Matroos
M.M.Chantre
S.G.Silveira
C.J.Fortes
Matroos
M. A. de Brito
C.T. Otero
J. B. Duarte
Matroos
J.B.Bentub
J. M.Lopes
E. G. Gabriel
Extra aan boord:
-
-
-
HWTK
-
-
W. Grüter
3e wtk
-
-
M. J. Elswijk

No. 20-1982

Esso Caribbean overgedragen.
Botlek - In oktober heeft de Easo Tankvaart Maatschappij haar nieuwste aanwinst in gebruik genomen: de 'Esso Caribbean', een
ULCC en dat staat voor Ultra Largo Criide Carrier, nog een slag groter dan de V(van Very)LCC. Gezagvoerder J. C. Vlug stuurde
ons naar aanleiding van de commando-overdracht de volgende bijdrage.

,,0p 30 september vertrokken wij met een groep van zeven personen naar de Esso Caribbean teneinde ons in te werken om daar-
door de overdracht van het schip te vergemakkelijken. De ochtend na onze aankomst werden wij nabij Dubai aan boord gebracht
en konden wij kennis maken met de Italiaanse bemanning van het schip. De Esso Caribbean wijkt nogal sterk af van de vertrouw-
de 250.000 tonners Esso Bonaire en Esso Saba. De ULCC werd gebouwd in 1976 op de werven van Ishikawajima-Harima in Japan.
Het schip heeft een lengte van maar liefst 378 meter en een breedte van 68 meter. De geladen diepgang is 25 meter, het  laadver-
mogen bedraagt 450.000 ton en de machines hebben een vermogen van 45.000 pk, voorwaar geen kleinigheid!
Na onze aankomst werd koers gezet naar Ras Tanura. Daar werd een volle lading aardolie 'Arabian Light' ingenomen met als be-
stemming Lime Bay en Rotterdam. Na het innemen van deze lading, een operatie die twee dagen in beslag nam, werd koers ge-
zet richting Europa. In Dubai werd de rest van de ETM-bemanning aan boord genomen en werd afscheid genomen van de Italiaan-
se bemanning. Toen het schip in de buurt van Dubai was aangekomen werden nog enkele manoeuvreerproeven gedaan. Het schip
bleek een stop-weg van 5 kilometer nodig te hebben en de draaicirkel bedroeg 1,8 kilometer! Nadat de ETM-bemanning aan boord
was gekomen had een korte bijeenkomst plaats.
De heer J. van der Graaf van het Benelux Marine Department (BMD) dankte kapitein R. Schiappacasse en hoofdwerktuigkundige
T. Faustino voor de genoten gastvrijheid en de 'oude' bemanning voor de uitstekende medewerking tijdens de inwerkperiode.
Na dit officiële gedeelte was de overdracht een feit en vertrokken de Italiaanse bemanningsleden met uitzondering van de hoofd-
werktuigkundige en de tweede werktuigkundige die nog tot Kaapstad meevoeren. Na het innemen van proviand zette de Esso
Caribbean koers richting Europa."
J. C. Vlug,  gezagvoerder Esso Caribbean.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Bonaire; Aankomst Kiire Japan 5 december
Esso Caribbean; Passeert 22 november Tenerife op weg naar Lyme Bay
Esso Saba; 12 november te Yan Bu, lading bestemd voor Ain Suhkna

Esso Bonaire
Esso Caribbean
Esso Saba
Gezagvoerder
R. van der Velden
J. C. Vlug
H.J.M.Kuypers
1e stuurman
J. W. G. van Dongen
S. G. Boorsma
W.Kerbert
2e stuurman
G.Ganzeveld
C. J. J. Withagen
R. E. van der Velden
2e stuurman
H. J.A.C.Regenboog
T. van der Werf (W)
A.H.Nelemans
2e stuurman
R.H.C.Reyme
J.A.Loep
-
3e stuurman
-
-
E. de Poorter
LI. stuurman
G.Hollander
C.Boekel
HWTK
J. Pronk
B. P. van Mieghem
J. den Boer
2e wtk
H. Koelman
H. Mulder
N. P. Hanemaaijer
3e wtk
W. de Roode
J. Prins
J. Brouwer
3e wtk
R.H.W.J.Coumans (W)
A.G.Kool
R. M. F. Bergman
3e wtk
M. de Wit (W)
J. P. Karsten
-
3e wtk
M. de Groot (W)
-
-
4e wtk
-
A.W.Davidse (W)
L. Schouten
4e wtk
-
T. de Wit
-
Ass. wtk
-
-
G.J.Vosman
Ll. wtk
P.deVor
M.Spaansen
M. van Duinen
Electriciën
-
C.M.Booy
N.Tiemens
Marconist
J. A. van der Werf
C. Witte
C. Jongbloed
Kok/Hofmeester
J. G. Gomes
D.S.Monteiro
J.S.AImeida
Kok/Bakker
A. daPazMonteiro
A. D. Fortes
B.G.Lima
Bediende
C.M.Calderon
P. G. Monteiro
C. S. Lima
Bediende
B. E. Soares
J. M. Machado
J. F. dos Reis
Pompman
A. M. Silva
J.W.Zandvliet
J.J.Andrade
Pompman
A. J. Fortes
-
-
Pompman
C. J. Fortes
-
-
Bankwerker
A. L. Santos
Q. M.daGraca
J. F. Miranda
Bankwerker
R. Brito
D.O.Morais
J. Oliveira
Bootsman
A.N.Talho
S.A.daGraca
A. L. dos Reis Lopes
Matroos
H.G.Lopes
L. Röske
A. P. Freitas
Matroos
A. L. Delgado
J. T. N.Aquiar
V. R. Costa
Matroos
C.A.Timas
J.G.daVeiga
S. J.Lopes
Matroos
M. A. de Brito
S.G.Silveira
M.M.Chantre
Matroos
J. B. Bentub
C.T. Otero
J. B. Duarte
Matroos
-
J. M.Lopes
E. G. Gabriel

No. 21-1982

Jubilea en pensioneringen in 1983.
Pensioneringen:
1- 1-83 J.C.Correia, E.T.M.
Service-buttons/brochettes:
1- 2-83 A.daPazMonteiro, E.T.M.     10 jaar
5- 2-83 A. Nascimento,  E.T.M.     10 jaar
7- 2-83 V. R. Costa,  E.T.M.     10 jaar
19- 6-83 A. Schuring,  E.T.M.     10 jaar
1- 3-83 J. den Boer. E.T. M.     10 jaar
1- 3-83 C. M. Calderon,  E.T.M.     10 jaar
1- 3-83 O. Lopes,  E.T.M.     10 jaar
1- 3-83 D. O. Morais, E.T.M.     10 jaar
14- 3-83 J. M. Lopes, E.T.M.     10 jaar
2- 7-83 M. C. Tiemens-ldzinga, E.T.M.     10 jaar
9- 7-83 F. Koster, E.T.M.     10 jaar
13- 7-83 J. A. da Veiga,  E.T.M.     10 jaar
16-10-83 R. G. Fonseca, E.T.M.     10 jaar
22-10-83 M. A. de Brito. E.T.M.     10 jaar
22-10-83 J. P. Fortes, E.T.M.     10 jaar
27-11-83 C. Veldkamp, BMD     30 jaar
30-11-83 G. A. Lima, E.T.M.     10 jaar
5-12-83 W. J. Visser, E.T.M.     10 jaar
28-12-83 A. L. Santos, E.T.M.     10 jaar

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Caribbean; Aankomst Lyme Bay 1 december, Rotterdam
Esso Bonaire; Aankomst Kiire 5 december
Esso Saba; Passeert 2 december Dubai inbound

Esso Caribbean
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
J. C. Vlug
R. van der Velden
H. J. M. Kuipers
1e stuurman
S. G. Boorsma
J. W. G. van Dongen
W. Kerbert
1e stuurman
W.J. Visser
-
-
2e stuurman
C. J. J. Withagen
G. Ganzeveld
R. E. van der Velden
2e stuurman
J. A.Loep
H. J.A.C.Regenboog
A. H. Nelemans
2e stuurman
T. van der Werf (W)
R.A.C.Reyme
3e stuurman
-
-
E. de Pooter
LI. stuurman
C. Boekel
G. Hollander
-
HWTK
B. P. van Mieghem
J. Pronk
J. den Boer
2e wtk
H. Mulder
H. Koelman
N..P. Hanemaayer
3e wtk
J. Prins
W.de Roode
J. Brouwer
3e wtk
A.G.Kool
R. H. Coumans (W)
R. M. F. Bergman
3e wtk
J. P. Karsten
M. de Wit (W)
-
3e wtk
-
M. de Groot (W)
-
4e wtk
A. W. Davidst (W)
-
L. Schouten
4e wtk
T. de Wit
-
-
Ass.wtk
-
-
G.J.Vosman
Ll. wtk
M.Spaansen
P. de Vor
M. van Duinen
Electriciën
C.M.Booy
-
N.Tiemens
Marconist
C. Witte
J. A. van der Werf
C. Jongbloed
Kok/Hofmeester
D. S. Monteiro
J. G.Gomes
J. S. Almeida
Kok/Bakker
A. D. Fortes
A. da Paz Monteiro
G. Lima
Bediende
P. G. Monteiro
C.M.Calderon
C. S. Lima
Bediende
J. M. Machado
B. E. Soares
J. F. dos Reis
Pompman
J. W. Zandvliet
A. M. Silva
J.J.Andrade
Pompman
-
A. J. Fortes
-
Bankwerker
Q. M.daGraca
A. L. Santos
J. F. Miranda
Bankwerker
D.O.Morais
R. Brito
J. Oliveira
Bootsman
S.A.daGraca
A.N.Talho
A. L.Lopes
Matroos
L.Röske
H.G.Lopes
A. P. Freitas
Matroos
J. T. N.Aquiar
A. L. Delgado
V. R. Costa
Matroos
J. G. daVeiga
C.A.Timas
S. J.Lopes
Matroos
S.G.Silveira
C. J. Fortes
M. M.Chantre
Matroos
C.T. Otero
M. A. de Brito
J. B. Duartre
Matroos
J. M. Lopes
J. B. Bentub
E. G. Gabriél
Extra aan boord:
-
-
-
Gezagvoerder
C. A. H. Brandt
-
-

No. 22-1982

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Einde dienstverband:
6-10-1982 T. T. de Jong
18-10-1982 J. A. v. d. Linden
1-11-1982 P. H. Dassen
3-11-1982 M. G. Scheepstra

EssoCaribbean; Onderweg van Rotterdam naar Lyme Bay
Esso Bonaire; Onderweg van Tokuiama naar Busan
Esso Saba; Te Khor Fakkan

Esso Caribbean
Esso Bonaire
Esso Saba
Gezagvoerder
C.A.H. Brandt
R. van der Velden
K. Pals
1e stuurman
S. G. Boorsma
J. W. Klein
W.Kerbert
2e stuurman
C. J. J. Withagen
F. Koster
R. .E. van der Velden
2e stuurman
-
H. J.A.C.Regenboog
-
2e stuurman
-
R.H.C. Reyme
-
3e stuurman
S.E. G. M. Bakker
-
J.W.Torbijn
3e stuurman
.J. J. A. Uijtendaal
-
-
LI. stuurman
C.Boekel
G.Hollander
-
HWTK
B. P. van Mieghem
J.A.Niels
J. den Boer
2e wtk
H. Mulder
P. Pesman
A. J. van der Putten
3e wtk
J. Prins
W.deRoode
N. P. Hanemaaijer
3e wtk
A.G.Kool
W. P. G. van Wijk
J. Brouwer
3e wtk
J. P. Karsten
-
-
4e wtk
A.W.Davidse (W)
A. J.J. M.Koevoets
L. Schouten
4e wtk
T. de Wit
P. Dorr (W)
A. Visser (W)
LI.  wtk
M.Spaansen
P. de Vor
M. van Duinen
Electriciën
C. M.de Booy
-
N.Tiemens
Marconist
C. J. Roomer
J. A. van der Werf
M.A.Roos
Kok/Hofmeester
D. S. Monteiro
J. G. Gomez
A.A.Andrade
Kok/Bakker
A. D. Fortes
A. da Paz Monteiro
T. J.Neves
Bediende
P. G. Monteiro
C.M.Calderon
L.S.Piedade
Bediende
J. M. Machado
B. E. Soares
A. P. Delgado
Pompman
W. Schosswald
A.M.Silva
A.M.T.Hoogendijk
Pompman
-
A. J. Fortes
-
Bankwerker
Q. M. daGraca
A. L. Santos
J. F. Miranda
Bankwerker
V.O.Morais
R. Brito
J. Oliveira
Bankwerker
-
-
G.F.Fonseca
Bootsman
S. A. daGraca
A.N.Talho
A. L.Lopes
Matroos
L.Röske
H.G.Lopes
A. P. Freitas
Matroos
J. T. N. Aquiar
M. S. Belles
V. R. Costa
Matroos
J.G.daVeiga
M.C.Villafin
S. J.Lopes
Matroos
S.G.Silveira
C. J. Fortes
M. M. Chantre
Matroos
C. T. Otero
J. S.Gomes
J. B. Duarte
Matroos
J. M.Lopes
J. B. Bentub
E.G.Gabriel
Extra aan boord:
-
-
-
Hwtk
H. Gruter
-
-
2e wtk
-
-
M. G. Elswijk