Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM Nieuwtjes uit de ESSOFOON
Essofoon - 29e jaargang 1983 Nrs 12 - 22
Essofoon - 29 jaargang 1983 (Totaal 22 nummers)
No. 12-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Caribbean; Te Aalesund (Noorwegen)
Esso Saba; Te Johore-Baru Maleisie
Esso Bonaire; Onderweg van Johore-Baru naar Taiwan

Esso Saba
Esso Bonaire
Esso Caribbean
Gezagvoerder
J.C. Vlug
R.van der Velden
C.A.H.Brandt
1e stuurman
W. Kerbert
S.G. Boorsma
-
2e stuurman
G. Ganzeveld
-
-
2e stuurman
R.H.C. Reyme
-
-
3e stuurman
J.J.A. Uytendaal
J.W.Torbijn
S.E.G.M.Bakker
3e stuurman
-
H.J.Broggel
-
LI. stuurman
C.Boekel
-
-
Hwtk
F.Scheppers
J.Pronk
-
2e wtk
A.J.van der Putten
H.Koelman
-
3e wtk
W.de Roode
J.Brouwer
M.J.EIswijck
3e wtk
-
R.M.F.Bergman
-
4e wtk
T.deWit
R.M.Spijkerman
P. Dorr
4e wtk
-
A.Visser
-
Ass. wtk
G.J.Vosman
-
-
Ll. wtk
M.Spaansen
-
-
Electricien
N.Tiemens
-
-
Marconist
J.Groenewoud
B.van der Linden
-
Kok/Hofmeester
P.A.Manuela
D.S.Monteiro
A.A.Andrade
Kok/Bakker
A.Paz Monteiro
-
-
Bediende
B.E.Scares
C.M.Calderon
P.G.Monteiro
Bediende
J.F.dosReis
-
-
Pompman
A.M.Silva
-
-
Bankwerker
R.Brito
A.L.Santos
J.OIiveira
Bankwerker
D.O.Morals
-
-
Bootsman
A.N.Talho
E.R.Livramento
S.A.daGraiça
Matroos
E.F.Lima
E.G.Gabriel
C.J. Fortes
Matroos
C.A.Timas
J.G.daVeiga
A.J.Fortes
Matroos
V.R.Costa
A.L.Lopes
H.G.Lopes
Matroos
M.A.de Brito
L.Roske
J.M.Lopes
Matroos
A.P.Freitas
J.S.Gomes
S.J.Lopes
Matroos
A.L.Delgado
B.Cabral
J.B.Duarte
Matroos
S.G.Silveira
-
M.B.Vieites

No. 13-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Caribbean; Te Aalesund (Noorwegen)
Esso Saba; Te Johore-Baru Maleisie

Esso Bonaire
De Esso Bonaire zal met ingang van van dit nummer niet meer in de scheepslijsten voorkomen.
Op 8 juli jl. kwam het schip aan te Taiwan, waar het werd verkocht aan een sloopwerf.

Esso Saba
Esso  Caribbean
Gezagvoerder
H.J.M.Kuypers
C.A.H.Brandt
1e stuurman
S.G.Boorsma
-
2e stuurman
M.C.Tiemens-ldzinga
-
3e stuurman
H.J.Broggel
-
LI. stuurman
C.Boekel
-
Hwtk
F.Scheppers
-
3e wtk
J.Brouwer
M.J.EIswijk
4e wtk
A.Visser
-
Ass. wtk
G.J.Vosman
-
Ll. wtk
M.Spaansen
-
Electricien
N.Tiemens
-
Marconist
J.Groenewoud
-
Kok/Hofmeester
P.A.Manuela
A.A.Andrade
Kok/Bakker
A.Paz Monteiro
-
Bediende
-
P.G.Monteiro
Bankwerker
D.O.Morais
J.OIiveira
Bootsman
A.N.Talho
S.A.da Graçia
Matroos
A.L.Lopes
C.J, Fortes
Matroos
L.Roske
J.B.Duarte
Matroos
J.S.Gomes
M.B.Vieites
Matroos
B.Cabral
-
Matroos
V.R.Costa
-
Matroos
A.P.Freitas
-

No. 14-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Caribbean; Te Aalesund (Noorwegen)
Esso Saba; Te Johore-Baru Maleisie

Esso Saba
Esso Caribbean
Gezagvoerder
H.J.M.Kuypers
G.J.AIkema
1e stuurman
S.G.Boorsma
-
2e stuurman
M.C.Tiemens-ldzinga
-
3e stuurman
H.J.Broggel
-
HWTK
B.P.van Mieghem
-
3e wtk
J.Brouwer
-
4e wtk
A.Visser
A.J.J.M.Koevoets
Ass. wtk
G.J.Vosman
-
Electricien
N.Tiemens
-
Marconist
J.Groenewoud
-
Kok/Hofmeester
P.A.Manuela
A.A.Andrade
Kok/Bakker
A.Paz Monteiro
-
Bediende
-
P.G.Monteiro
Bankwerker
D.O.Morais
J.OIiveira
Bankwerker
B.Cabral
-
Bootsman
A.N.Talho
S.A.da Graça
Matroos
A.L.dos Reis
C.J. Fortes
Matroos
J.S.Gomes
J.B.Duarte
Matroos
V.RCosta
M.B.Vieites
Matroos
A.P.Freitas
-
Matroos
L.Roske
-

No. 15-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Einde dienstverband:
1-7-1983: G. van Leiyveld van Gingelshouck
5-7-1983: J.G. Gomes
18-7-1983: A.W. Davidse
1-8-1983: R. Drago da Cruz

Esso Caribbean; Te Aalesund (Noorwegen)
Esso Saba; Onderweg van Rastanura naar Taiwan

Esso Saba
Esso Caribbean
Gezagvoerder
H.J.M.Kuypers
G.J. Alkema
1e stuurman
S.G.Boorsma
-
2e stuurman
M.C.Tiemens-ldzinga
-
3e stuurman
H.J.Broggel
-
HWTK
B.P.van Mieghem
-
2e wtk
C.D.Jonker
-
3e wtk
J. Brouwer
-
4e wtk
R.H. Coumans
A.J.J.M. Koevoets
4e wtk
A.Visser
-
4e wtk
H.J. Bakker
-
Ll. wtk
M.Spaansen
-
Electricien
N.Tiemens
-
Marconist
C.A. Witte
-
Kok/Hofmeester
J.S. Almeida
A.A.Andrade
Kok/Bakker
T.J. Neves
-
Bediende
A.P. Delgado
P.G.Monteiro
Bediende
J.M. Machado
-
Pompman
W. Schosswald
-
Bankwerker
F.X.Spencer
-
Bankwerker
G.F.Fonseca
-
Bootsman
A.N.Talho
S.A.da Graçia
Matroos
A.L.Lopes
C.J.Fortes
Matroos
J.S.Gomes
J.B.Duarte
Matroos
M.M. Chantre
M.B.Vieites
Matroos
B.Cabral
-
Matroos
A.P.Freitas
-
Matroos
L.Roske
-

No. 16-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Einde dienstverband:
1-8-1983: E.W.v.d.Brink

Esso Saba; Onderweg van Kaohsiung naar Singapore

Esso Saba
Gezagvoerder
K. Pals
1e stuurman
J.W. Klein
2e stuurman
M.C.Tiemens-ldzinga
3e stuurman
H.J.Broggel
HWTK
B.P. van.Mieghem
2e wtk
C.D.Jonker
3e wtk
A.G.Kool
4e wtk
R.H. Coumans
4e wtk
A.Visser
4e wtk
H.J. Bakker
Electricien
N.Tiemens
Marconist
C.A. Witte
Kok/Hofmeester
J.S. Almeida
Kok/Bakker
T.J. Neves
Bediende
A.P. Delgado
Bediende
J.M. Machado
Pompman
W. Schosswald
Bankwerker
F.X.Spencer
Bankwerker
G.F.Fonseca
Bootsman
A.N.Talho
Matroos
A.L.Lopes
Matroos
J.S.Gomes
Matroos
M.M. Chantre
Matroos
B.Cabral
Matroos
A.P.Freitas
Matroos
L. Röske

No. 17-1983

ETM-officieren krijgen andere functie.
Esso Saba voor onbepaalde tijd opgelegd.
Botiek - Na de verkoop voor sloop van de Esso Bonaire, in juli van dit jaar en de opleg van de Esso Caribbean, in maart ji.,
zal nu ook de Esso Saba uit aktieve dienst worden genomen. Naar verwachting zal dit schip in oktober a.s. voor onbepaal-
de tijd bij Brunei (Borneo) worden opgelegd. Hierdoor zai ook het laatste E.T.N.A.-schip waarover de E.T.M. nog het be-
heer voert, niet langer deelnemen aan het Internationale transport van ruwe aardolie voor het Exxon-concern.
Aan genoemde ontwikkeling ligt de verder verslechterde vervoerssituatie van ruwe aardolie ten grondslag. Deze wordt niet alleen ver-
oorzaakt door het dalende olieverbruik, maar tevens door het grotere aandeel in de energievoorziening van olie uit andere gebieden
dan het Midden-Oosten (b.v. de Noordzee), resulterend in veel lagere transportbehoeften. Toen de Esso Bonaire buiten bedrijf werd ge-
steld, was de verwachting nog dat de Esso Saba in de vaart zou kunnen blijven. De vooruitzichten voor de Esso Caribbean waren toen
al somber. Toen in augustus bleek dat er geen uitzicht op bestond, dat de Esso Caribbean spoedig weer in de vaart zou kunnen worden
teruggebracht, ontviel de basis om de charterovereenkomst voor dit schip te verlengen. Deze werd derhalve in augustus beeindigd,
waarbij het schip wederom aan Esso Tankers International (ETI) is overgedragen.

Vlootinkrimping wereldwijd.
De besluiten die zijn genomen, maken deel uit van een pakket maatregelen, die Exxon wereldwijd heeft moeten treffen om zich aan de
internationale ontwikkelingen aan te passen.
Alle dochterondernemingen worden dan ook met inkrimping van hun vioot geconfronteerd. In het algemeen kan worden gesteld, dat de
oudste schepen met de hoogste operationele kosten en te verwachten reparatiekosten het eerst buiten bedrijf worden gesteld, zonder
dat rekening wordt gehouden met de vlag waaronder ze varen.
Zoals per Esso Bulletin, in augustus jl. reeds aan het personeel werd bekendgemaakt, zal er als gevolg van het voorgaande geen werk-
gelegenheid meer op de E.T.N.A.-schepen overblijven. Voor wat betreft 69 scheepsge-zeilen, die thans nog in dienst zijn van E.T.M.,
betekentditdat er niet aan te ontkomen valt, dat zij de dienst van de E.T.M. zullen moeten verlaten. Mogelijkheden voor vervangende
werkgelegenheid zijn onderzocht, maar zijn gebleken niet voorhanden te zijn.
Ten aanzien van het officierenbestand is in de afgelopen periode reeds een belangrijke vermindering gerealiseerd, doordat meerderen
van hen - wegens inkrimping van de vioot van drie naar twee eenheden - vrijwillig het dienstverband met E.T.M. hebben beeindigd. Voor
een aantal hield dit een overplaatsing naar de Raffinaderij in, anderen aanvaardden een functie elders. In verband hiermee is op dit mo-
ment het surplus aan officieren als gevolg van de verkoop van de Esso Bonaire voor een groot deel opgelost, zonder een geval van on-
vrijwillig ontslag. Voor de meesten van het overblijvende hestand van twee officierenbemanningen is vervangend werk gevonden op
schepen van de internationale Exxon-vloot.
De groep scheepsgezellen. die niet bij E.T.M. in dienst kunnen blijven. bestaat uit een aantal Nederlanders, het merendeel Kaap-
Verdianen, enkele Spanjaarden en Portugezen. Hiervan verblijven er 7 permanent in Nederland. Al deze scheepsgezellen, ongeacht
hun nationaliteit, zullen volgens hetzelfde sociale plan de onderneming verlaten. Terwiji de E.T.M.-directie het bijzonder positief acht,
dat in de huidige uiterst moeilijke omstandigheden waarin de tankvaart verkeert, voor twee officierenbemanningen werkgelegenheid
op de Exxon-vloot is gevonden, betreurt zij ten zeerste de gevolgen die voorgaande viootontwikkeling heeft voor de scheepsgezellen.
Ook de officieren delen deze gevoelens.
Met de vakbond F.W.Z. (Federatie Werknemers in de Zeevaart) ende Ondernemingsraad van de E.T.M. is er in de afgelopen maanden
uitvoerig overleg geweest over de genomen besluiten en is overeenstemming bereikt over de voorwaarden, waarop E.T.M.-employes
als gevolg van de genoemde ontwikkelingen de dienst zullen verlaten.

Eerste officierenbemanning aan boord van de 'Esso Africa'.
De realisering van het plan officieren aan boord van andere Exxon-tankers te plaatsen, is  inmiddels reeds zover gevorderd, dat de
officieren afkomstig van de Esso Caribbean, in September jl. naar de Esso Africa konden vertrekken, een V.L.C.C. van 270.000 DWT
van Esso Tankers International (E.T.I.). Voor de officieren van de Esso Saba is een identieke opiossing in een vergevorderd stadium
van voorbereiding.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Saba; Onderweg van Singapore naar Brunei-Noord Borneo
Esso Africa; Onderweg van Khor Fakkan naar Rastanura

Esso Saba
Esso Africa
Gezagvoerder
K. Pals
G.J. Alkema
1e stuurman
J.W.KIein
W.J. Visser
2e stuurman
M.C.Tiemens-ldzinga
G. Ganzeveld
3e stuurman
H.J. Broggel
J.J.A. Uytendaal
HWTK
B.P.van Mieghem
F.Scheppers
2e wtk
C.D.Jonker
H. Mulder
3e wtk
A.G.Kool
R.M.F. Bergman
4e wtk
R.H.W. Coumans
R.M. Spijkerman
4e wtk
A. Visser
T.deWit
4e wtk
H.J.Bakker
-
Electricien
N. Tiemens
C.M.Booy
Marconist
C.A.Witte
H.Tri. Wigmans
Kok/Hofmeester
J.S.AImeida
-
Kok/Bakker
T.J. Neves
-
Bediende
A.P. Delgado
-
Bediende
J.M. Machado
-
Pompman
W. Schosswald
-
Bankwerker
F.X.Spencer
-
Bankwerker
G.F.Fonseca
-
Bootsman
A.N.Talho
-
Matroos
A.L.Lopes
-
Matroos
J.S. Gomes
-
Matroos
M.M. Chantre
-
Matroos
B. Cabral
-
Matroos
A.P. Freitas
-
Matroos
L.Roske
-

No. 18-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Einde dienstverband:
1-9-1983: S.E.G.M.Bakker
13-9-1983: R.G.Fonseca
20-9-1983: E.v.Kampen
1-10-1983: J.de Vries

Esso Saba;
1 oktober voor een oplegperiode aangekomen te Brunei (Noord Borneo)
De laatste groep opvarenden is 13 oktober jl. van boord gegaan.
Esso Africa; Onderweg van Rastanura naar Aruba

Esso Africa
Gezagvoerder
G.J. Alkema
1e stuurman
W.J. Visser
2e stuurman
G. Ganzeveld
3e stuurman
J.J.A. Uytendaal
HWTK
F.Scheppers
2e wtk
H. Mulder
3e wtk
R.M.F. Bergman
4e wtk
R.M. Spijkerman
4e wtk
T.deWit
Electricien
C.M.Booy
Marconist
H.Th. Wigmans

No. 19-1983

De vluchtelingen met gezagvoerder Pals
Esso Saba nam vluchtelingen aan boord.

Singapore - Onderweg van Taiwan naar Singapore heeft de Esso Saba een groep bootvluchtelingen aan boord genomen.
Het betrof een zestal Vietnamezen, die hun woonplaats Ho-Chi-Minstad (het vroegere Saigon) ontvlucht was en in een klein
bootje probeerden Indonesia of een ander land te bereiken dat hen gastyryheid zou willen verlenen.

Gezagvoerder K.Palsvande Esso Saba: "Wij waren op 19 September onderweg van Koahsiung naar Singapore, toen we op 240 miji ten
Zuid-Oosten van Ho-Chi-Minstad een klein object in zicht kregen, wat later een klein houten bootje bleek te zijn. Dichterbij gekomen trok
het zestal onze aandacht door te zwaaien met lappen en overhemden. Ik besloot het schip te stoppen, omdat ze consequent doorgingen
met het trekken van onze aandacht. Om twee uur 's middags was het bootje langszij gekomen. Na een gesprek met hun leidsman, bleek
dat het om twee mannen ging en vier jongens. Ze hadden zwaar te kampen met zeeziekte en oververmoeidheids-verschijnselen. Nadat
de andere vluchtelingen aan boord waren gekomen werd hun bootje scheep gehaald en vervolgde Esso Saba haar reis naar Singapore."
Na overleg met de ETM-walorganisatie in Rotterdam besloot Pals de vluchtelingen mee te nemen naar Singapore, alwaar de betrokken
autoriteiten werden ingelicht.
De tweede dag dat de bootvluchtelingen aan boord waren, was er reden voor een feestje, de jongste telg werd nl. 11 jaar oud. Er werd een
grote verjaardagstaart gebakken, die met smaak door iedereen werd opgegeten. Voor Tran Cong Doan zai dit ongetwijfeld de meest ge-
denkwaardige verjaardag van zijn leven zijn. De groep was de bemanning en de kapitein zeer dankbaar voor de goede behandeling aan
boord.
Na aankomst op 21 September werden de Vietnamezen overgedragen aan vertegenwoordigers van de Verenigde Naties, die verder voor
de groep zai zorgen, tot hun komst naar Nederland, waar zij een nieuw leven zullen beginnen, is geregeld.
De heer Shashi Tharoor, hoofd van het VN-kantoor in Singapore, dankte de bemanning van de Esso Saba schriftelijk voor het aan boord
nemen van de vluchtelingen: "Ons kantoor is u dankbaar voor het grote verantwoordelijkheidsgevoel dat u heeft getoond door dit te doen.
Ik waardeer het dat u niet geaarzeld heeft deze mensen te redden."
Eenmaal aan boord kregen de Vietnamezen gelegenheid zich te douchen, te eten en goed uit te rusten, waarna bleek dat ze in betrekke-
lijk goede conditie waren. De bemanning van de Esso Saba had hen voorzien van droge en schone kleding.
De vluchtelingen naderen de Esso Saba
De jongste vluchteling 'Daan' (10 jaar) komt aan boord

Een dubbel afscheid bij de Binnenvloot.
Botlek - De binnenvlootkapiteins J. Brand en A. Mathol hebben op 30 september jl. afscheid genomen van de Esso Nederland-
organisatie. Dit vanwege hun vervroegde pensionering. Het afscheid ging in de vorm van een geslaagde en druk bezochte
receptie die 's middags in de Private Dining Room van het Raffinaderij-administratiegebouw werd gehouden.

De kapiteins Mathol en Brand (de laatste was vergezeld van vrouw en kinderen) werden welkom geheten door de heer N.H. Veenema, die
sprak namens de bedrijfsleiding. De heer M.C. Brand overhandigde hij verschillende geschenken zoals twee koffers en een enveloppe met
inhoud voor kapitein Brand en sigaren, een platenbon en 'platenreiniger' en eveneens een enveloppe met inhoud voor kapitein Mathol.
Als laatste spreker dankte kapitein Brand namens hen beiden alle aanwezigen voor hun belangstelling, goede woorden en cadeau's. De
receptie, waar ook verschillende gepensioneerde collega's aanwezig waren, werd in gezellige sfeer afgerond.
Kapitein Mathol (l) en kapitein Brand (r) met echtgenote.

E.T.M.-offïcieren naar Esso Honolulu.
Botlek - Esso Tankers Internationaal (E.T.I.) heeft na de Esso Africa een tweede mammoettanker aangewezen, waarop
Nederlandse E.T.M.-offïcieren geplaatst kunnen worden. Het is de Esso Honolulu, een tanker van 280.000 ton. Maandag
17 oktober jl. zijn de eerste zes officieren in Algeciras (Zuid-Spanje) aan boord gegaan. De overige officieren zullen één
dezer dagen in de loshaven aan boord komen.
Voordat de eerste officieren in Spanje aan boord zijn gegaan, heeft E.T.I. het Ships Managements Team (S.M.T.) onder leiding van
gezagvoerder J.C. Vlug in New York ontvangen. Doe! van het driedaagse bezoek was een uiteenzetting te geven van enkele praktische
zaken, zoals communicatie schip-wal en organisatie E.T.I. Nadien hebben de vier leden van het S.M.T. in Rotterdam verslag uitgebracht
van hun bevindingen aan de overige E.T.M.-officieren.
Vaarroute.
De Esso Honolulu is in 1974 gebouwd op een Japanse werf. Het schip heeft een tonnage van 280.000 ton, wat iets meer is dan de
tonnage van de Esso Africa. een mammoettanker van 270.000 ton. Beide schepen vallen echter in dezelfde categorie als de tankers,
zoals de Esso Saba, waarop de E.T.M.-officieren hun jarenlange ervaring hebben opgebouwd. In de afgelopen periode werd de Esso
Honolulu ingezet voor de vaart tussen enkele Noordzee- en Middellandse Zee-havens.
De eerste reis met Nederlandse officieren gaat van Algeciras naar Sidi Kerir in Egypte. Daar zal een volle lading ruwe aardolie worden
ingenomen, bestemd voor een nog nader te bepalen Europese haven. In deze (los-) haven zullen, zoals eerder gemeld, de overige
E. T. M.-officieren aan boord gaan.

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Esso Honolulu; Onderweg van Sidi Kerir (Egypte) naar Europa
Esso Africa; Onderweg van Kaapstad naar Aruba

Esso Africa
Esso Honolulu
Gezagvoerder
G.J. Alkema
J.C.Vlug
1e stuurman
W.J. Visser
C.A.H.Brandt
2e stuurman
G. Ganzeveld
-
3e stuurman
J.J.A. Uytendaal
-
HWTK
F.Scheppers
J.N.Pronk
2ewtk
H. Mulder
P.Pesman
3ewtk
R.M.F. Bergman
M.J.EIswijk
4ewtk
R.M. Spijkerman
-
4ewtk
T. de Wit
-
Electriciën
C.M.Booy
W.C.de Mooy
Marconist
H.Th. Wigmans
-

No. 20-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Einde dienstverband:
6-10-1983: AP.Freitas
17-10-1983: J.Prins

Esso Africa - In volle zee.

Esso Africa; Onderweg van Kaapstad naar Aruba
Esso Honolulu; Onderweg van Algeciras naar Rotterdam

Esso Africa
Esso Honolulu
Gezagvoerder
G.J. Alkema
J.C. Vlug
1e stuurman
W.J. Visser
C.A.H. Brandt
2e stuurman
G. Ganzeveld
-
3e stuurman
J.J.A. Uytendaal
-
HWTK
F. Scheppers
J.N. Pronk
2ewtk
H. Mulder
P. Pesman
3ewtk
R.M.F. Bergman
M.J. EIswijk
4ewtk
R.M. Spijkerman
-
4ewtk
T. de Wit
-
Electriciën
C.M. Booy
W.C.de Mooy
Marconist
H.Th. Wigmans
-

No. 21-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Ter Nagedachtenis

Wij vernamen dat op 5 november jl. is overleden de heer  S.F. Westra

Hij werd 72 jaar. De heer Westra was in dienst van Esso Tankvaart Maatschappij BV van 13 september 1948 tot 1 juli 1976, laatstelijk als gezagvoerder. Op laatstgenoemde datum werd de heer Westra gepensioneerd.

Einde dienstverband:
01-11-1983:
J. Vieites Mendes
L.A. Röske
D. Hoekstra
A.M. de Graça
A.A.  Andrade
J.B. Bentub

Esso Africa; Onderweg van Aruba naar Perzische Golf.
Esso Honolulu; Onderweg van Rotterdam naar Janbu (S.Arab)

Esso Africa
Esso Honolulu
Gezagvoerder
H.J.M. Kuypers
J.C. Vlug
1e stuurman
W.J. Visser
C.A.H. Brandt
2e stuurman
G. Ganzeveld
R.H.C. Reyme
2e stuurman
-
H.J.A.C. Regenboog
3e stuurman
J.J.A. Uytendaal
-
HWTK
F. Scheppers
J.N. Pronk
2e wtk
A.J. van der Putten
P. Pesman
3e wtk
W. de Roode
M.J. EIswijk
3e wtk
-
J.P. Karsten
4ewtk
R.M. Spijkerman
A.J.J.M. Koevoets
4ewtk
T. de Wit
-
Electriciën
C.M. Booy
W.C.de Mooy
Marconist
H.Th. Wigmans
R.P. Beerlage

No. 22-1983

WIJJIJHIJGIJZIJ

ESSO TANKVAART MIJ. N. V.

Einde dienstverband:
1-11-1983:
JA Niels
22-11-1983:
W. Kerbert
25-11-1983:
H.G. Lopes
1-12-1983:
M. Duarte
4-12-1983:
E. Rodrigues Livramento
23-12-1983:
J.C. Brito
M.A. de Brito
R. Brito
V.R. Costa
A.D. Fortes
A.J. Fortes
D.S. Monteiro
A. Nascimento
J.F. dos Reis
AL Santos
J.J. Soares
27-12-1983:
J.B. Duarte
30-12-1983:
E.G. Gabriel

Esso Africa; Onderweg van Aruba naar Perzische Golf, via Suez Kanaal.
Esso Honolulu; Lossend te Le Havre.

Esso Africa
Esso Honolulu
Gezagvoerder
K. Pals
J.C. Vlug
1e stuurman
W.J. Visser
C.A.H. Brandt
2e stuurman
M.C. Idzinga
R.H.C. Reyme
2e stuurman
-
H.J.A.C. Regenboog
3e stuurman
J.J.A. Uytendaal
-
HWTK
B.P. van Mieghem
J.N. Pronk
2e wtk
A.J. van der Putten
P. Pesman
3e wtk
W. de Roode
M.J. EIswijk
3e wtk
-
J.P. Karsten
4ewtk
P. Dorr
A.J.J.M. Koevoets
4ewtk
T. de Wit
-
Electriciën
N. Tiemens
W.C.de Mooy
Marconist
H.Th. Wigmans
R.P. Beerlage

"Esso Honolulu".