Een merkwaardige hulpverlening waarhij verscheidene sleepboten betlrokken waren, deed zich op 1 december even
buiten de Nieuwe Waterweg voor.
In de nacht kwam bericht binnen dat het 23.800 ton metende tankschip SS Esso France bij de Maasboei ten anker gekomen was, daar de ketting waaraan deze boei verankerd lag, achter het roer van het schip was geraakt. Er stond een zware zeegang en daar in het donker niets uitgericht kon worden, moest tot het aanbreken van de dag gewacht worden, alvorens met een onderzoek kon worden begonnen.
De sleepboot Humber trachtte het logge gevaarte dwarsuit los van de ketting te trekken, maar toen dat niet lukte werd het bergingsvaartuig Bruinvisch ingezet, dat er na veel moeite in slaagde het achterschip van de Esso Fran-ce van de ketting en boei te bevrijden, daarbij geholpen door de sleepboten Argus en Atlas, die het achterschip van de kolos de tegengestelde richting uittrokken. Een en ander nam heel wat tijd in beslag, maar tenslotte was de boel geklaard en waagde de Esso France, met twee sleepboten voor en twee achter vast, een paar klappen met de schroef te geven.
Ogenschijnlijk was er geen schade aan roer of schroef en kort na hoog water kon het convooi de Waterweg binnen-lopen.
Voorafgegaan door de RHD V, die het vaarwater voor het transport vrijhield, kon de Esso France in de loop van de avond in de 3e Petroleumhaven worden gemeerd, Waarmede deze merkwaardige assistentie in samenwerking met de "Berging" tot een goed einde was gebracht.
De foto toont het transport bij het binnenkomen van de Waterweg.
Foto: F. Stigter.
|
Tanker verward in ketting van brulboei
Van onze correspondent
ROTTERDAM, vrijdag
Een 23.000 tons volgeladen tankschip heeft zich gisternacht midden op zee vastgekluisterd aan een ketting, waar-mee de grote Maasboei 5 miji uit de kust ligt verankerd.
Des nachts om 2 uur was de "Esso France" in aanvaring gekomen met de gas- en brulboei, die dag en nacht licht uitstraalt en bovendien een radarreflector draagt. Bij die aanvaring raakte de schroef van het schip verward in de ket-ting, en omdat de boei verankerd ligt aan een drietons blok beton op de bodem, 30 meter diep, zat het grote schip muurvast gevangen.
De sleepdienst van L. Smit en Co zond er 5 schepen heen waarvan een met een duiker aan boord, om hulp te ver-lenen.
Omstreeks het middaguur was de ketting vrijgemaakt en geassisteerd door 4 sleepboten voer de "Esso France" verder naar Rotterdam.
Het loodswezen zal de bij de aanvaring lek geraakte gasboei vervangen.
|