Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site | home
Essofoon - 31e jaargang 1985 Nrs 12 - 22
Essofoon - 31 jaargang 1985 (Totaal 22 nummers)
No. 12-1985
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
Esso Honolulu; Ten anker nabij Puked (Thailand) dienstdoend als drijvende opslagruimte.
Esso Africa; In afwachting van nader orders te Khor Fakkan (Ver. Arab. Emir.)
|
Esso Africa
|
Esso Honolulu
|
Gezagvoerder
|
K. Pals
|
J.C. Vlug
|
HWTK
|
F. Scheppers
|
-
|
2e wtk
|
C. de Jonker
|
-
|
3e wtk
|
J.P. Karsten
|
-
|
3e wtk
|
A.G. Kool
|
-
|
4e wtk
|
-
|
A. Visser
|
5e wtk
|
G.J. Vosman
|
-
|
Electriciën
|
-
|
C.M Booij
|
Marconist
|
P. van Oudheusden
|
L. v.d. Giessen
|
No. 13-1985
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
Esso Africa; In afwachting van nader orders te Khor Fakkan (Ver. Arab. Emir.)
|
Esso Africa
|
Gezagvoerder
|
K. Pals
|
HWTK
|
F. Scheppers
|
2e wtk
|
C. de Jonker
|
3e wtk
|
C.H.W.J. Coumans
|
3e wtk
|
A.G. Kool
|
4e wtk
|
-
|
5e wtk
|
G.J. Vosman
|
Electriciën
|
-
|
Marconist
|
P. van Oudheusden
|
No. 14-1985
Esso Honolulu overgedragen aan Spaanse bemanning.
Vervangende werkgelegenheid voor ETM-oificieren.
Schiedam - Op 17 juli jl. is de VLCC-tanker Esso Honolulu (momenteel ten anker nabij Phuket-Thailand waar ze dienst doet als
drijvende opslagruimte) overgedragen aan een Spaanse bemanning. De E.T.M.-officieren zijn op 19 juli jl. in Nederland terug-
gekeerd.
De verwachting is dat de Esso Africa nog dit jaar eenzelfde bemanningswisseling te zien zal geven. Op dat moment eindigt de
rol van de Esso Tankvaart Maatschappij (E.T.M.) in het bemannen van schepen. Voor de overgebleven E.T.M.officieren wordt alles
in het werk gesteld om vervangende werkgelegenheid te vinden. In persoonlijke gesprekken zijn de recente ontwikkelingen nauw-
gezet doorgenomen. Op basis van een tijdelijk kontrakt kunnen officieren worden gedetacheerd bij de bouw van de FLEXICOKER.
Volgens E.T.M.-direkteur E. Coppenrath is de belangrijkste reden voor deze ontwikkeling de stagnerende oliemarkt.
"Dat alles," vervolgt Coppenrath, "vindt zijn weerslag in de behoefte aan aardolietransport per tanker. Voor grotere, maar ook voor
kleinere eenheden, is de terugval in transport enorm.
"De behoefte aan aardolie is in de afgelopen jaren met sprongen gedaald. Met die terugval is ook de transportbehoefte en daarmee
de vrachtenmarkt in elkaar gestort. Bovendien is er een ontwikkeling, dat, waar wij de schepen niet kunnen inzetten voor eigen ver-
voer, er ook geen alternatieven zijn te vinden die rendabel zijn".
"Overigens voorzie ik een nog verdere afname van het aantal grotere tankers. Het is bijvoorbeeld nu al zeker dat de Esso Honolulu
na het beëindigen van het 'floating storage' -kontrakt in Brunei wordt opgelegd. Van de opgelegde Exxon International vloot worden
er twee of mogelijk drie ULCC's (Ultra Large Crude Carriers) dit jaar nog uit de 'mottenballen' gehaald en verkocht.
Wij geloven nl. niet meer dat deze schepen ooit nog eens in de vaart zullen komen".
Officieren.
Vooruitlopend op het uit de vaart nemen van de Esso Honolulu is de E.T.M. enkele maanden terug gestart met het zoeken naar
alternatieve werkgelegenheid voor haar medewerkers. Coppenrath: "Wij stellen alles in het werk om een ieder die daarin geïnteres-
seerd is, aan een walbaan te helpen. Het verheugt ons bijzonder dat een groot aantal officieren kan worden ingezet bij de bouw van
de FLEXICOKER. Het resultaat van deze ontwikkelingen is echter dat we nu niet over voldoende officieren beschikken om de Esso
Honolulu te bemannen. Vandaar de beslissing om de Nederlandse E.T.M.-officieren te verwisselen voor een Spaanse bemanning.
De volgende opgave waar wij in samenwerking met Personeelzaken van Esso Nederland staan, is de tijdelijke werkgelegenheid
om te zetten in definitieve banen bij Esso Nederland.
Blijft evenwel de vraag waarom E.T.M. na het afstoten van de Esso Honolulu niet gewoon verder gaat met het bemannen van alleen
de Esso Africa.
Coppenrath: "Natuurlijk hebben wij dat overwogen. Het opereren van slechts één schip is echter niet rendabel. Niet rendabel vanuit
economisch oogpunt en niet rendabel vanuit de realiteitszin. Je maakt jezelf namelijk erg kwetsbaar. Je werkt dan met te weinig
mensen waardoor er absoluut geen rek meer in het systeem zit. Immers, als iemand ziek wordt valt er gelijk een enorm gat in de
bemanningssterkte. Om dan vervangend personeel te krijgen moet je allerlei kunsttoeren uithalen. In België maar ook in Duitsland
hebben wij daar in het verleden voorbeelden van gezien. Ook daar bleek het opereren van een organisatie met één schip niet
(economisch) uitvoerbaar te zijn".
Historie.
Ruim 60 jaar na de start van de Esso Tankvaart Maatschappij is het doek voor wat betreft haar bemanningsrol vrijwel gevallen. Eind
dit jaar zullen (naar verwachting) de laatste E.T.M.-officieren de Esso Africa verlaten. De afgelopen jaren zijn de ontwikkelingen,
door omstandigheden zoals eerder beschreven, in een stroomversnelling geraakt. N a de gedwongen verkoop en sloop van de
Esso Nederland en de Esso Europoort in 1982 en de Esso Bonaire in 1983 werd als 'pleister op de wonde' de Esso Caribbean
aan de vloot toegevoegd. Helaas werd dit schip na verloop van tijd (met de Esso Saba) opgelegd en verdween het uit het gezichtsveld.
Met het bemannen van de Esso Honolulu en de Esso Africa leek de werkgelegenheid voor de ETM-offieieren voor langere tijd ver-
zekerd. Het verkopen en opleggen van tankers op grote schaal is er de oorzaak van dat die toekomstvisie niet is uitgekomen.
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
Esso Africa; In afwachting van nader orders te Khor Fakkan (Ver. Arab. Emir.)
|
Esso Africa
|
Gezagvoerder
|
H.J.M. Kuypers
|
2e stuurman
|
M.C. Tiemens-Idzinga
|
HWTK
|
F. Scheppers
|
2e wtk
|
C. de Jonker
|
3e wtk
|
R.M. Spijkerman
|
Electriciën
|
N. Tiemens
|
Marconist
|
P. van Oudheusden
|
No. 15-1985
Van Harte.
Botlek - Kapitein J. de Waart, werkzaam bij de Binnenvloot, vierde in het Bezoekerscentrum op 30 augustus jl. zijn 25-jarig bedrijfs-
jubileum. Een opvallende gebeurtenis, al was het alleen al omdat de jubilaris en zijn gezin in Marker-klederdracht gestoken waren.
Na het openingswoord van Sectionhead TCR-IF&RO, de heer C.A.H. Brandt, voerde de heer ] .A. Harmsen het woord. Deze liet de
loopbaan van de jubilaris passeren. Hij stond stil bij de zelfstudie en de suksesvolle carrière van de heer De Waart. Ook diens echt-
genote werd niet vergeten: zij ontving een bloemetje. Namens de TCRvloot en walemployés sprak vervolgens de heer D. van Rij.
Hij bood een scheepsklok aan, die glazen slaat. Laatste spreker was - namens de OR-kommissie BPPP S&T - de heer L.C. van
Beek. Hij memoreerde De Waart's lidmaatschap sedert 1977. Namens de kommissie bood hij de jubilaris een digitaal horloge aan.
Na het dankwoord van de heer De Waart besloot een geanimeerd samenzijn deze viering.
WIJJIJHIJGIJZIJ
ESSO TANKVAART MIJ. N. V.
Bedankt.
Mede namens mijn echtgenote wil ik langs deze weg nogmaals allen bedanken van wie wij ter gelegenheid van mijn 25-jarig jubileum
gelukwensen mochten ontvangen.
Het deed ons goed weer veel oude 'ETM' en 'Botlek' verhalen tijdens de receptie op te kunnen halen.
Het was bij deze gelegenheid dat wij ons weer realiseerden dat er nog steeds een hechte band bestaat tussen allen die zo vele jaren
het gezicht van de Esso Tankvaart Maatschappij BV bepaalden.
C. van der Horst.
Esso Africa; In afwachting van nader orders te Khor Fakkan (Ver. Arab. Emir.)
|
Esso Africa
|
2e stuurman
|
M.C. Tiemens-Idzinga
|
HWTK
|
F. Scheppers
|
3e wtk
|
R.M. Spijkerman
|
5e wtk
|
G.J. Vosman
|
Electriciën
|
N. Tiemens
|
In verband met de komende wisseling, waarbij de genoemde bemanningsleden alleen een
adviserende taak zullen hebben, is besloten om deze scheepslijst als laatste in de Essofoon
te doen verschijnen.
Einde ETM-Nieuwtjes.