Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 1950 Nrs 1 - 6
Nr. 1 - Januari 1950

PERSONEELS- & SOCIALE ZAKEN
In dienst getreden
P.I.M. ZEESCHEPEN:
Nov.: P. J. Trompert, 5e werktuigkundige „Esso Den Haag .
Vertrokken
Dec.:
W. Verhey van Wijk, s.s. „Esso Amsterdam";
F. J. van Galen, s.s. „Esso Den Haag";
A. Th. Assies, s.s. „Esso Den Haag".

Nr. 2 - Februari 1950

PERSONEELS- & SOCIALE ZAKEN
In dienst getreden
Dec.
H. J. van Schooten, s.s. „Esso Den Haag" (P.I.M.);
R. Groeneveld, s.s. „Esso Den Haag" (P.I.M.).
Vertrokken
Jan.
F. J. de Wert, s.s. „Esso Den Haag" (P.I.M.);
G. W. G. Kemps, s.s. „Esso Den Haag" (P.I.M)

Nr. 3 - Maart 1950

PERSONEELS- & SOCIALE ZAKEN
Service Buttons
10 DIENSTJAREN:
28 Maart 1950: A. J. Hammer, s.s. „Esso Amsterdam" (P.LM.).

Nr. 4 - April 1950

PERSONEELS- & SOCIALE ZAKEN
In dienst getreden
Maart:
H. J. Hofland, s.s. „Esso Amsterdam" (P.l.M.).

IN MEMORIAM
Op 21 Maart j.l. werd naar zijn laatste rustplaats gebracht de heer J. v.d. Geyn, schipper op ons Rijntanksleepschip „Esso-Holliand 2".
Op medisch advies werd de heer v. d. Geyn drie maanden geleden genoopt aan de wal rust te nemen. Helaas heeft deze rust hem niet meer mogen baten en hij is op 17 Maart j.l. te Tiel overleden.
De heer v. d. Geyn stond bij ons bekend als een uiterst bekwaam schipper.
Hij was sedert 14 Maart 1920 in onze dienst.

Nr. 5 - Mei 1950

PERSONEELS- & SOCIALE ZAKEN
In dienst getreden
Mei:
C. J. Baarda, s.s. „Esso Den Haag" (PIM); J. W. Mossel, s.s. „Esso Den Haag" (P1M).
De heer F. Ch. L. Bahimann, die reeds geruime tijd als tijdelijk 3e werktuigkundige op onze zeeschepen heeft dienst
gedaan, is met ingang van 1 Maart 1950 een definitieve aanstelling als zodanig verleend.
Met ingang van 1 April 1950 werd de heer S. F. Westra, die reeds geruime tijd als tijdelijk 1e stuurman dienst deed,
definitief in deze rang aangesteld.
Vertrokken
Maart
C. E. van 't Woudt, s.s. „Esso Amsterdam" (PIM);
April
B. Hoos, s.s. „Esso Amsterdam" (PIM);
H. A. Mellegers, s.s. „Esso Amsterdam" (PIM).

De „Esso Holland 58"
Tijdens de proef vaart werden de Maasbruggen te Rotterdam gepasseerd.

Onze binnenvloot heeft in de maand April j.l. wederom een welkome versterking gekregen door de aflevering en het in de vaart
komen van bovengenoemd tankschip, dat geschikt is voor het vervoer van benzine, petroleum en gasolie en is opgeleverd met
een certificaat K1 (benzine) van de Scheepvaart Inspectie, d.w.z. dal het voldoet aan de voorschriften van de Internationale
Regeling nopens het vervoer van brandbare vloeistoffen op de binnenwateren en aan de voorschriften voor de vaart op het IJssel-
meer, de Zeeuwse stromen en de Nederlandse rivieren. Een zeer bruikbaar schip dus en met een behoorlijk laadvermogen
van 350 m3 in totaal, waarmede de betrokkenen erg zijn ingenomen en waaraan de scheepswerf  J. S. Figée te Vlaardingen
een achttal maanden heeft gebouwd. Op 24 Augustus 1949 werd de kiel gelegd, op 3 Maart 1950 werd het schip te water ge-
laten en op 26 April j.l. de technische proefvaart gehouden. Het schip is 42 meter lang, 6.25 meter breed en 2.25 meter hol en
bevat 6 halve lading-tanks. De voortstuwing geschiedt door een dieselmotor van het fabrikaat AWA, geleverd door de firma
Kemper en Van Twist Diesel N.V. te Schiedam, van 160 pk (4 cyl., 4-takt), terwijl een kleinere dieselmotor van 30 pk, een 3
cylinder Russel Newbury, de Houltuin-pomp (voor het verwerken van de lading), de ballastpomp en de luchtcompressor aan-
drijft. De Houttuinpomp heeft een capaciteit van 150.000 liter per uur en het innemen en lossen van een gehele lading is voor
de ,,Esso Holland 58" dus slechts een peule-schilletje. U kunt er bij wijze van spreken even op wachten.
Het voorschip is voorzien van een speciale ijsversterking, bestaande uit extra dikke platen in de voorsteven ter hoogte van de
beladen diepgang en een kleinere afstand van de spanten in de steven dan in de rest van het vaartuig.
Aan de bouw van hel schip is grote zorg besteed, vooral aan de huisvesting van de bemanning, die geheel in het dekhuis op
het achterschip is ondergebracht. De schipper en de matrozen hebben elk een aparte, geriefelijk ingerichte hut en een ge-
zamenlijke eetkamer, keuken, douchecel, enz. De firma Goud in Rotterdam leverde de centrale verwarmingsinstallatie.
De officiële proefvaart en de overdracht van hel schip door de werf aan onze maatschappij vond op 29 April j.l. op een heldere,
frisse lentemorgen plaats tussen Rotterdam en Dordt.
De vlag van de firma Figee werd gestreken en onze Esso-vlag in top gehesen ten teken, dat Ir J. A. Beukers de „Esso Holland
58" van de werf namens de SA.P.C. accepteerde. Erg lang heeft de heer Beukers zijn nieuwe aanwinst niet in bezit gehad,
want hij haastte zich de boot aan de heren A. J. Kuselbos en J. N. Mos, die het schip voor de V.C. zullen exploiteren, over te
dragen.
Een kleine schare meevarenden was getuige van het heuglijke feit en de schepen, die toevallig in de buurt voeren, hadden blijk-
baar schik in de nieuwe kameraad, die er zo op zijn Paasbest uitzag en lieten enkele vreugde-fiuittonen horen. De Pers toonde
warme belangsielling.
Onze Technische Dienst heeft met de aflevering van deze boot een mooi en langdurig werk afgesloten. In nauwe samenwerking
met de firma Figee zijn de plannen en het bestek door de laatste uitgewerkt en tijdens de bouw is steeds een prettig en goed
contact met de werf onderhouden.
... de vlag van de Fa. J.S. Figee werd gestreken ....

PERSONEELS- & SOCIALE ZAKEN
In dienst getreden
April
P. J. Jansen, s.s. „Esso Den Haag" (PIM).
Vertrokken
April
C. Kuiper, s.s. „Esso Amsterdam" (PIM);
P. v. d. Berg, s.s. „Esso Amsterdam" (PIM);
L. v. d. Graaf, s.s. „Esso Amsterdam" (PIM);
R. Groeneveld, s.s. „Esso Den Haag" (PIM);
F. C. Nobel, s.s. „Esso Den Haag" (PIM).