Diepgang te groot voor Schelde
(Van onze correspondent)
BRUSSEL. - De Belgische olie-maatschappij Esso Belgium heeft afgezien van haar voomemen om de nieuwe en grootste Belgische tanker, de "Esso Liege" de haven van Antwerpen te laten binnenvaren. In plaats daarvan zal de tanker de haven van Rotterdam binnenlopen, nadat zij eerst naar de Libanon is gegaan om daar olie in te nemen. Het besluit is genomen, omdat de diepgang van de Schelde niet voldoende navigatiewaarborgen biedt.
De "Esso Liege" is zo juist op een Hamburgse werf gereed gekomen. De tanker zou op 10 oktober 1960 vandaar vertrekken voor een proefvaart.
Het schip meet 47500 ton en heeft een diepgang van 11.30 meter. De Schelde is slechts bevaarbaar, zonder risico, voor schepen van maximaal 9,2 meter diepgang. Het grootste schip, dat ooit te Antwerpen is aangekomen, was de "Esso Brussel", die 41000 ton meet.
Autoriteiten van de Antwerpse haven zijn van mening, dat de baggerwerken in de Schelde eerst volgend voorjaar zover zullen zijn gevorderd, dat schepen met een diepgang van meer dan elf meter zullen kunnen binnenlopen.
Voorlopig zal de "Esso Liege" daarom tussen het Midden-Oosten en Rotterdam varen.
In Antwerpse havenkringen was men zeer ontdaan over het besluit van Esso-Belgium, niet zozeer voor het financie-le verlies, dat uiteraard een zeer gering deel uitmaakt van de havenontvangsten, maar voor het prestige verlies van Belgie's grootste haven.
In Antwerpen waren geen moeilijkheden verwacht bij het binnenvaren van de "Esso Liege". Het schip zou volgens de oorspronkelijke plannen niet volledig geladen naar Antwerpen komen.
|