ROTTERDAM, 9-februari-1970.
Maandagmorgen is brand ontstaan in de machinekamer van de mammoettanker Esso Nederland (253.000
d.w.t.) liggende aan de afbouwkade van de Verolme scheepswerf te Rozenburg. Om half elf maandagmorg-
en - ca een uur na het ontstaan van de brand - wist men op de werf nog niet veel te vertellen. De situatie
was nog wat onoverzichtelijk. Men constateerde een verminderde rookontwikkeling.
De Esso Nederland is op 20 december van het vorig jaar zonder doopplechtigheid te water gegleden, doordat ze van de klink viel. De doop vond een uur later op de Nieuwe Waterweg plaats. De mammoettanker is het grootste schip dat onder Nederlandse vlag zal gaan varen.
De Esso Nederland, bestemd voor de aanvoer van ruwe olie naar Rotterdam. is in aanbouw voor Esso Tankvaart Nederlandse Antillen. De mammoettanker is de tweede van een serie van drie, die Verolme bouwt voor het Ameri-
kaanse olieconcern. Het eerste schip, de Esso Cambria, is reeds aan de Essovloot toegevoegd. De kiellegging voor het derde schip vond plaats op 20 december, direct na de stapelloop van de Esso Nederland.
Om elf uur was er van builen af geen rookontwikkeling meer te zien. De brandweer deelde mee het vuur meester te
zijn.
Op de Verolmewerf in Rozenburg wordt een diepgaand onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de brand in de
machinekamer van de supertanker Esso Nederland en naar de schade die deze met een enorme rookontwikkeling
gepaard gaande, heeft veroorzaakt. Bij Verolme kon men maandagmiddag met geen mogelijkheid zeggen of de
brand zal leiden tot een vertraging in de aflevering van het schip. Of een dergelijke vertraging zal optreden, hangt
af van de mate waarin de reeds geinstalleerde machines door het vuur zijn beschadigd.
|