Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
ETM-nieuwtjes uit de Essofoon
Essofoon - 9e jaargang 1963 Nrs 7 - 12
No. 7 - Juli 1963

Scheveningen 4 juli 1963.

Op de loopbrug heerste een uitstekende stemming toen de fles champagne tegen het stuurhuis was geslagen.
Van links naar rechts Prinses Beatrix, de heren C. R. Smit en C. Verolme en de dames Verolme en Smit.
Verheugd bekijkt Prinses Beatrix hier de enveloppe met inhoud voor het dorp Dousadj, die zij als doopster ontving
van onze maatschappij.
Op de brug werden aan Prinses Beatrix voorgesteld van rechts naar links: Esso-kapitein F. S. Westra, een der
directeuren van de Esso Tankvaart Maatschappij, de heer J. A. Claassens, Verolme's werf-directeur A. Bogaert
en Verolme-kapitein C. v. d. Valk.
    
Gezicht op het dek van de „Esso Den Haag' tijdens het ontmeren.

gedoopt door H. K. H. Prinses Beatrix en overgedragen voor de Scheveningse Pier.

Ik doop U „Esso Den Haag",

en ik wens U een behouden vaart", zei donderdag 4 juli Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix, toen de grote
fles champagne met een klap tegen de voorzijde van het stuurhuis uit elkaar spatte. Met deze - nog niet zo eenvoudige
- daad, die pas bij een tweede poging lukte, kreeg de bijna 90.000 DWT tanker, Nederlands grootste koopvaardijschip,
zijn naam.
Vrijwel gelijk met het uitspreken van de wens van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix schoten niet minder dan
1.000 kleurige ballons vanaf het voorste deel van het dek de lucht in om ook aan wal bekend te maken dat de ,,Esso
Den Haag" haar naam had gekregen. De ballonnen waren vergezeld van ongeveer 1.000 postduiven, die korte tijd later
waren losgelaten en moeizaam boven de ,,Esso Den Haag" hun juiste koers naar de vaste wal zochten.
Een directe radio-telefonische verbinding tussen de tanker en de Scheveningse Pier hield aan de wal de ongeveer 300
Esso-employes en de zeer talrijke andere nieuwsgierigen van minuut tot minuut op de hoogte van hetgeen aan boord
geschiedde. Het was juist voor hen zo spijtig dat zij de „Esso Den Haag" niet konden zien liggen, daar een vrij dichte
mist het uitzicht volledig belemmerde.
Het uitgebreide gezelschap, dat zich aan boord bevond, was 's morgens vanaf de afbouwkade bij Verolme Verenigde
Scheepswerven N.V. te Rozenburg vertrokken en had zich gedurende de plechtigheid op het dek en de loopbrug verzameld.
Onder de 300 officele gasten en een ongeveer gelijk aantal opvarenden en personen met een speciale taak,
bevonden zich onder meer minister drs. J. W. de Pous (Economische Zaken), de burgemeesters van Den Haag, Oslo
en Rozenburg, de volledige directies van Esso en Verolme, enkele directieleden van buitenlandse Esso-ondernemingen
en directieleden van Nederlandse bedrijven als belangrijke relaties van onze maatschappij en de werf. Als vertegen-
woordigers van het personeel, de leden van de Ondernemingsraad, waren uitgenodigd de heren G. Tiessens en P. Sprenger
de Roover, van wie eerstgenoemde door ziekte helaas verstek moest laten gaan.
Direct nadat Prinses Beatrix 's morgens aan boord was gekomen en de tanker zich had losgemaakt van de kant,
verspreidden de vele gasten zich over het grote schip. Op alle belangrijke plaatsen stonden scheepsofficieren, die met een
uitleg de apparatuur van deze tanker verklaarden. Prinses Beatrix kreeg met enkele speciale eregasten een aparte rond-
leiding, waarbij een aantal gasten aan haar werd voorgesteld.
Het opstijgen van 1.000 postduiven had de volle belangstelling van de vele gasten.
De dochter van directeur A. J. Kuselbos werd door Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix vriendelijk
bedankt voor de fraaie bloemen. Rechts de heren C. Verolme en C. R. Smit.
                               
Veel belangstelling had Prinses Beatrix voor de machinekamer          Twee president-directeuren wuifden Hare Koninklijke Hoogheid
van de „Esso Den Haag".                                                                             Prinses Beatrix na toen zij de tanker verliet.
Ruim 300 Esso-employés van het hoofdkantoor gingen per bus naar de Scheveningse Pier om de „Esso Den Haag"
te zien.

De doopplechtigheid zelf, die rond het middaguur plaatsvond, had een vlot verloop. De heer C. Verolme bedankte de
Prinses voor het feit dat zij als plaatsvervangster van haar zuster Prinses Margriet had willen fungeren. Hij memoreerde
de geschiedenis van de bouw van de drie tankers („Esso Hampshire", „Esso Libya" en „Esso Den Haag"), waarna hij
de doopster een gouden armbandhorloge alsmede een cheque voor de herbouw van het dorp Dousadj (Perzië) overhandigde.
Ook onze president-directeur C. R. Smit liet zijn dankwoorden aan Prinses Beatrix vergezeld gaan van een cheque voor
het dorp, terwijl hij de doopster bovendien het zilveren bijltje, waarmee de doop was verricht, als herinnering aanbood.
Prinses Beatrix bood daarop zonder enig aarzelen de heer Smit een muntstukje aan. Voor de zieke Prinses Margriet
kreeg haar zuster een paar briljanten oorhangers van onze maatschappij.
Na deze geschenkenreeks richtte de heer Smit speciaal het woord tot de burgemeester van Den Haag. Hij zei onder
meer: „Het zij mij vergund, U, burgemeester Kolfschoten, te danken voor uw aanwezigheid op dit schip, die verband houdt
met het feit dat dit schip de naam van uw stad draagt. De verbondenheid van dit schip met uw stad willen wij tot uitdrukking
brengen door U een schilderij van deze tanker, vervaardigd door de Rotterdamse kunstschilder Victor Trip, voor de ge-
meente Den Haag aan te bieden".
De antwoordspeech van de heer Kolfschoten werd enigszins gestoord door het overvliegen van een hefschroefvliegtuig,
dat foto's voor een Haagse courant naar de wal moest brengen. Het was de heer Kolfschoten opnieuw gebleken - zo zei
hij o.m. - dat Den Haag niet alleen een regeringscentrum, maar ook een oliecentrum is. Als tegenprestatie overhandigde
mevrouw Kolfschoten-Ferwerda de stadsvlag van Den Haag aan de heer Smit. Pas toen deze naast de maatschappijvlag
wapperde, was de doop- en overdracht ten einde en begaven alle gasten zich aan de lunch. Glazen met champagne waren
toen reeds meermalen hooggeheven geleegd op het welzijn en de toekomst van de „Esso Den Haag".

Ook minister drs. J. W. de Pons en echtgenote behoorden tot de officiële gasten.
          
De heer C. R. Smit (links) in gesprek met minister     Bij Hoek van Holland stapte Prinses Beatrix van de „Esso
De Paus.                                                                           Den Haag" over op een sleepboot.
    

Overdracht ,,Esso Nederland 119".
Donderdag 27 juni werd bij de werf „De Hoop" te Schiedam de gasolie-patrouilleboot „Esso Nederland 119" overge-
dragen aan onze maatschappij. Dit geschiedde in aanwezigheid van de heer H. Zuiderbaan, manager Marine Division,
die de scheepspapieren kreeg overhandigd van werfdirecteur Kleinhesselink.
Tevens werd een korte proefvaart gehouden in de Vliet tussen Schiedam en Delft, waarbij de werfvlag werd verwisseld
voor die van onze maatschappij.
Het schip heeft een lengte van 18.75 meter, een breedte van 3.65 meter en een holte van 1.53 meter. Het scheepje heeft
een laadvermogen van 40 kubieke meter, verdeeld over vier tanks. Het motorvermogen is 80 pk met een DAF-diesel.
Voorlopig zal de „Esso Nederland 119" ten dienste van de afd. Bevoorrading & Transport/Technical Section zijn, die het
tijdelijk zal inzetten op plaatsen waar een schip voor een jaarlijkse onderhoudbeurt uit de vaart moet worden genomen.

Kiellegging „Esso Nederland 72".
In de stromende regen is maandag 1 juli de kiel gelegd van de „Esso Nederland 72", een tanklichter van 1500 ton.
Deze kiellegging geschiedde op de werf van de gebr. Schram te Papendrccht in aanwezigheid van de heren H. Zuiderbaan,
V. C. Besnard en W. A. L. Dobschütz (allen van de afdeling Bevoorrading en Transport), de heer van Dormolen van de
scheepswerf en de ontwerper van het schip de heer Lensink.
De tewaterlating van de „Esso Nederland 72" zal in de tweede helft van oktober plaatsvinden, waarna men de tanklichter
in januari 1964 in gebruik wil nemen.
Deze nieuwste aanwinst voor onze maatschappij krijgt een z.g. kopbesturing, die bedoeld is om de bestuurbaarheid te
verbeteren. Deze kopbesturing is nieuw voor onze binnenvloot.

Van de Tankvloot.
Vertrokken:
R. Bijsterveld         asst. werktuigkundige

No. 8 - Augustus 1963

Esso in het kort
DE ESSO Tankschiff Reederei G.m.b.H. te Hamburg heeft op 11 juli het bij de Howaldtswerke gebouwde turbinetankschip
"Esso Deutschland" (91.300 DWT) in dienst. gesteld.


No. 9 - September 1963

Ds L.A. Bodaan, koopvaardij predikant te Amsterdam, maakte in augustus de tweede reis van de „Esso Den Haag" mee,
die naar Banias (Syrië) ging. Van zijn indrukken publiceren wij hierbij een kort verslag, verlucht met enige foto's. Ds foto's
tijdens de kerkdienst zijn gemaakt door de eerste stuurman Jansen.
Van de kansel in de kuip
De tweede reis van het nieuwe wonderschip „Esso Den Haag" bood, zelfs tot in het reis-verslag van kapitein Westra
toe, iets bijzonnders.
Twee zondagen achtereen is er nl. „kerk gehouden". Natuurlijk waren er die deze kans negeerden. Maar velen deden
dit niet, en kwamen. Dat was fijn.
Ondergetekende had de eer en het genoegen de augustusreis naar Banias rnee te maken. En op de beide zondagen,
in die reis, lag hij een kwartier na de Dienst in het zwembad! Zoiets zou wellicht in Amerika nog niet eens gewoon worden
gevonden, maar op de mammoet was 't gewoonweg gewoon, en ..... heerlijk!
Enkele burgermansdetails zijn dat als men achterop de brug staat, men de indruk krijgt dat er vlak voor nog een schip is,
maar dat „ben je zelf". De lengte van punt tot punt is 406 wandelpassen. Het schip kwam terug met zevenentachtig miljoen
liter ruwe olie.
Bepaald komiek is het verplaatsen van potten verf en andere bootsmansinteressen met . . . een wagentje. Maar 't is me
ook het dekje wel. Wat dacht u van een machinekamer waar je met een lift naar toe moet. De trappen van tankdek naar
schavot tellen 6 X 12 treden.
Onvoorstelbaar.
Maar als je meevaart, hoef je je geen voorstelling te maken, je ondergaat 't schip. Een grappig moment was het toen
op een gegeven ogenblik de vlaggeschepen van de drie olievorsten op een rij lagen, de „Caltex Nederland", en helemaal
niet far from the Caltex-star de „Ondina", en even meer noordelijk de „Esso Den Haag". Nee niet om het een of ander,
echt niet, maar na een poosje voeren we weer alléén, als u begrijpt wat uw schrijver bedoelt. Ergens bij Sicilië was het.
En trots, die kerels op de brug.
Bijna eerbiedig werd uw verslaggever in de machinekamer. Maar HWTK Louter is een wijs man. In zijn hut, nou ja, hut,
in zijn Waldorf-suite, gaf hij een schema van wat er „beneden" te zien is. Die machinerie is toch paarlen voor de predi-
kant, dus hier en daar zei hij nog wat, zodat een ontechnische wal-slurp meende iets te herkennen van het college in
de suite. Wel groots. Heel interessant waren de discussies over „alles achterop"!
Banias was zeer ontroerend. Je kijkt er zo de Bijbel in. Het zou, om zo te zeggen, helemaal niet verwonderlijk zijn als
je plots Rebekka met een waterkruik op de schouder een straatje uit zag komen.
Nee, of als je uit een poortje van een muurtje, om een olijven-hofje, Christus zelf naar buiten zag stappen.
En dan al die kinderen, waarvan de meesten met koologen, heel wat knappertjes erbij. Uitermate boeiend. Pas op, spring
opzij, daar komt weer dol toeterend een auto aan. Uw verslaggever sprong bijna de moskee in. Een heel simpel gebouwtje,
maar ... ze waren er bezig met bidden, liggend en staand, bezig met bidden, nóg meer dan wij (!)
Trouwens het respect voor de muzelman is
net zo algemeen als voor het Leger des Heils. In beide gevallen geldt het de ijver. En terecht. Het was een fijne reis. We
hebben er weer wat bijgeleerd, en kwamen zeer dankbaar thuis.
Eerste weer opgevangen persbericht uit Hilversum, Holland ...... in verband met de verscherping van de toestand tussen
Syrië en Israël.... .", wordt de wereld dan nooit wijs?
Behouwe vaert „Esso Den Haag".
L. A. Bodaan Koopvaardijpredikant Amsterdam.

„Esso Rotterdam" werd schoongemaakt.
De „Esso Rotterdam" onderging in de tweede helft van augustus haar jaarlijkse dokbeurt bij Verenigde Scheepswerven
te Rozenburg. In een vrij korte tijd werd het schip letterlijk van top tot teen schoongemaakt. Voor een van de opvarenden
was dit een mooie gelegenheid zijn fotografisch kunnen eens uit te leven, zoals uit deze drie foto's blijkt.
Het opnieuw schilderen van het bovenste deel van de pijp was een karweitje alleen geschikt voor mensen met een volledig
gebrek aan hoogtevrees. Goed schoonmaken van de scheepshuid is met geen mogelijkheid met de hand te doen. Met
perslucht gaat dat beter. Een beeld van de schroef geeft de derde foto, die trapsgewijs de verhouding weergeeft.
        

VAN DE TANKVLOOT:
In dienst getreden:
W. H. Mellema      asst. werktuigkundige
Ch. W. Nasveld     electricien
A. H. Rensink       asst. werktuigkundige
J. Knol                   asst. werktuigkundige
J. Kievit                 asst. werktuigkundige
J. P. v. d. Akker     asst. werktuigkundige
Vertrokken:
J. E. Beijer                4e werktuigkundige
M. v. d. Waal         asst. werktuigkundige
H. Schansman     asst. werktuigkundige

Bij de Achterplaat.
Twee zeer grote tankers, de „Esso Deutschland" en de „Esso Den Haag", waren vrijdag 23 augustus te zien in het
Rotterdamse havengebied, waar zij tegenover elkaar lagen.
De „Esso Deutschland" laadde 26.000 ton gasolie over in de „Esso Düsseldorf".
De „Esso Den Haag" loste een deel van de lading in Europoort en het resterende op de raffinaderij.

No. 10 - Oktober 1963

Zeemanshuis in Pernis kreeg radio van maatschappij.
Het zeemanshuis Pernis van The missions to seamen, uitgaande van de Anglicaanse kerk, is sinds maandagmiddag 16
september in het bezit van een bijzonder fraai radiotoestcl. De beheerder van dit toevluchtsoord voor zeelieden uit alle landen,
de heer A. Driver, nam het toestel in ontvangst van de heer S. L. Stil, Port Captain, die het aanbood namens Esso Nederland
N.V. Onze maatschappij heeft deze radio gegeven als bijzonder donatie-geschenk en omdat dit zeemanshuis niet alleen door
Nederlandse zeelieden wordt bezocht, maar bovendien veelvuldig door bemanningsleden van Engelse Essotankers.
De beheerder van het zeemanshuis, de heer A. Driver, nam met een verheugd gedicht de radio in ontvangst van
Port Captain S. L. Stil (rechts).

VAN DE TANKVLOOT
In dienst getreden :
A. J, M. Plasschaert        asst. werktuigkundige Vertrokken:
R. A. Keasberry                asst. werktuigkundige
GOUDEN MAATSCHAPPIJ-INSIGNES
C. Veldkamp, Esso Tankvaart Mij.    27-11-63

No. 11 - November 1963

Haagse V. V. V.-informatrices bekochten "Esso Den Haag".
Dat de informatrices van bureaus voor de bevordering van het vreemdelingenverkeer vrijwel op alle vragen een antwoord weten,
was ons in het verleden reeds duidelijk gebleken. Het bewijs van hun (vrouwelijke) nieuwsgierigheid hebben wij zaterdag 26
oktober gekregen, toen ongeveer 15 dames van de Haagse V. V. V. een bezoek brachten aan onze tanker ,,Esso Den Haag".
De uitleg van 2e stuurman Alkema over de apparatuur in het stuurhuis was nauwelijks voldoende. Het aantal afgevuurde vragen
gaf duidelijk aan dat men geïnteresseerd was. Ook de machinekamer van onze grootste tanker hield de V.V.V.-dames geruime
tijd bezig, waarbij Port Captain Stil voor de nodige inlichtingen zorgde.

VAN DE TANKVLOOT
Met pensioen:
C. M. Schoemaker,       gezagvoerder    1-1-64
Vertrokken:
R. W. Goodliff                 asst. werktuigkundige

No. 12 - December 1963

"Esso Nederland 72" in Papendrecht te water.
Eindelijk is dan de nieuwste aanwinst van onze maatsachppij geheel vrij in het water.

„Dat noemen ze nu een tewaterlating", gromde vrijdagmorgen 8 november omstreeks 10.30 uur een oud baasje bij de N.V.
Scheepswerf „Piet Hein" te Papendrecht, terwijl hij behendig een walmend peukje sigaar van links naar rechts in zijn mond
liet verhuizen.
Gelijk had de oudgediende zeker, want de tewaterlating van de „Esso Nederland 72", die met 1500 ton in januari van het komende
jaar in de vaart komt en dan het grootste motortankschip van onze binnenvloot is, was zeker niet spectaculair te noemen.
Gedachten aan kapotbarstende flessen champagne en daarna majestueus in het water glijdende schepen waren er niet bij.
Het nog roestige schip ging centimeter na centimeter van de werf af, terwijl dikke kabels en elektromotoren de tanklichter in
bedwang hielden.
Nochtans was het die morgen voor de heren H. Zuiderbaan, R. Mandemaker en S. L. Stil van de afdeling Bevoorrading & Transport
en de heren F. van Dormolen en L. Lensink, resp. bedrijfsleider en ontwerper van de werf, een belangrijke morgen. In het midden
van dit jaar was de kiel gelegd en reeds voor het einde van 1963 kon aan de afwerking van deze nieuwste aanwinst worden begonnen.
Het oude baasje, dat zo'n tewaterlating maar niets noemde, heeft geen champagne gezien, alhoewel in het directiclokaal van de
werf toch het glas werd geheven. Daar sprak de heer Zuiderbaan enkele woorden over de toekomst van de „Esso Nederland 72" en
over de prettige samenwerking tussen onze maatschappij en de N.V. Scheepswerf „Piet Hein". Eveneens trots beantwoordde
bedrijfsleider Van Dormolen deze woorden met de toezegging dat Esso Nederland N.V. binnenkort een nieuw schip aan de vloot
kan toevoegen. Het heeft een lengte van 90 meter, een breedte van bijna 11 meter en een diepgang van ruim 2,50 meter. De
voortstuwing vindt plaats met behulp van 2 x 350 pk Bolnesmotoren, die het schip een snelheid geven van 17 km/uur. De inhoud is
2.000 kubieke meter, terwijl de loscapaciteit 650 ton per uur is.
Uiteraard is deze nieuwste aanwinst van Esso Nederland N.V. voorzien van radar en andere moderne navigatiemiddelen. De be-
manning van 7 personen is ondergebracht in gerieflijke ruimten op het achterschip.
Belangstellend keken de heren W. A. L. Dobschutz, V. C. Besnord, F. van Dormolen, S. L. Stil,
H. Zuiderbaan, R. Mandemaker en L. Lensink toe bij de tewaterlating van de „Esso Nederland 72".
Op het dek was natuurlijk niets opgeruimd, hetgeen voor de heren Van Dormolen (links) en Stil reden
was de afsluiters eens wat nauwkeuriger te bezichtigen.

JUBILEA 1964

SERVICE BUTTONS 1964
J. de Vries      ETM-zeeschepen       30 - 8 - 1964

VAN DE TANKVLOOT
Vertrokken:
N. Vrij,              assistent werktuigkundige
In dienst getreden:
A. Greeve,      assistent werktuigkundige