Uit de : Nieuwe Leidsche Courant d.d. 17 Juni 1935.
Merkwaardige gebeurtenis
Honderden zijn Zaterdag getuige geweest van een zeer merkwaardige plechtigheid. Van een der hellingen van de Rotterdamsche Droogdok Mij., is nl. van stapel geloopen de grootste tankboot, ooit in Nederland gebouwd, het m.s. G. S. Walden,
waarvoor de opdracht werd verleend door de Internationale Standard Vacuüm Oil Cy. De laatste beletselen werden weggenomen door de Amerikaansche Mrs. Walden.
Het m.s. G. S. Walden is gebouwd volgens een nieuw systeem, onder toezicht van den Duitschen ingenieur Schneider. Het zal als het gereed is gaan varen onder Engdsche vlag in de Aziatische wateren.
Het schip
Hel schip is genoemd naar den voorzitter van het bestuur der Siandord Oil, door wien het contract voor den bouw was afgesloten. De N.V. Nederlandsche Koloniale Petroleum Maatschappij heelt de plaatsing ib Nederland van deze order grootendeels beïnvloed, waardoor voor rond 200.000 mandagen aan direct en indirect werk in Nederland wordt verschaft
De G. S. Walden meet 15.000 ton en was reeds daarom een prachtige order voor de Nederlandsche scheepsbouw. Voor de Rotterdamsche Droogdok Mij. was de bouw echter van te meer belang omdat ze moest geschieden volgens het Isherwood "Arch form" systeem.
Dit systeem, dat reeds is toegepast op vier in Hamburg gebouwde tankers geeft de schepen een bijzoudere onderwatervorm, waardoor ze als een visch het water doorklieven. Door de verrminderde weerstand van het water is het moelijk de snelheid zonder extra machinevermogen te vergrooten,
De G. S. Walden, dat een enkelschroef schip is met een 2 takt Dieselmotor van 3600 A.P.K kan daardoor een snetheid ontwikkelen van 12 1/2 knoopen.
De plechtigheid
De directie der Rotterdamsche droogdok maatschappij heeft van de stapelloop een grootsche plechtigheid gemaakt, waar-toe zij gereede aanleiding vond in het feit, dat de echtgenoote van den president der Slandard Oil, Mrs. Walden zich de moeite had getroost om, in gezelschap van verschillende andere Amerikaansche dames en heeren voor deze plechtigheid de Atlantische Oceaan over te staken.
Onder dit gezelschap bevond zich ook Jirnmy Walker, de bekende oud-burgemeester van New York en de heer H. Dundas, vice-president van de Standard 0il.
Bij aankornst op de werf werden aan mevr Walden prachtige orchideeën aangeboden.
In een der lokalen van de R.D.M., welke feestelijkmet vlaggen en groen was versierd had zich reeds een uitgelezen gezelschap verzameld, w.o. Z.E. de vicc admiraal b.d. C Fock, inspecteur-generaal van de scheepvaart, vertegenwoordigers van het gemeentebestuur van Roterdam en van de Kamer van Koophandel, de hoofdcommissaris van politie en verschillende hoofden van gemeentediensten, vooraanstaanden op het gebied van scheepvaart en handel en tal van anderen.
Na een korte ontvangst werd de doopmoeder van 't schip door de drecteuren der Droogdok Mij. de heeren Ir. A. Knape en B. C. Endert naar de met vlaggen versierde tribune geleid. Het muziekcorps Doyard speelde het Arnerikaansche volkslied. Op de tribune werd nog namens de Ned. Kol. Petroeleurn Mij. aan mevr. Walden een ruiker rose anjers aangeboden.
Voor de tewaterlating heeft Ir. Knape in eon korte rede dank gezegd voor de eer, de maatschappij aangedaan, dat mevr. Walden voor deze plechtigheid wilde overkomen. Hij noemde het een voorrecht, dat de R.D.M. was toegestaan dit schip, de grootste tanker ooit in Nederland te water gelaten, te mogen bouwen en verzekerde, dat allen, die er aan hadden meegewerkt hun best hadden gedaan om het een eersteklas schip te doen worden. Spr. besloot met de wensch, dat de G.S. Walden een goede geldbelegging mocht blijken te zijn en succesvol zou varen.
De heer Dundas, vice-prestdent van de Standardi Oil prees het schip als een mooie boot van naar hij hoopte degelijke constructie, Hij uitte woorden van waardeering voor het werk van Ir. A. Schneider en zeide. dat de eerste kennismaking met de Nederlandsche scheepsbouw tot tevredenheid aanleiding heeft gegeven, omdat men blijk heeft gegeven een schip te kunnen bouwen precies volgens de eischen, die er aan worden gesteld. Hij sprak tenslotte de verwachting uil, dat de bouw van dit schip slechts het begin zxou zijn van nauwere relatie op het gebied van maritieme constructies.
Z.Exc. C. Fock zeide als inspecteur voor de scheepvaart wel geen toezicht te hebben uitgeoefend op den bouw (de Neder-landsche inspectie doet dit niet over buitonlandsche schepen) maar desondanks verzekerd te
zijn dat prachtig werk zou worden afgeleverd, zoodat dit schip een der beste van de Standard Oil vloot zou worden. Spr. uitte de vurige hoop, dat Nederland niet vergeten zou worden indien nog meer tankschepen door de Siandard Oil zouden worden gebouwd, niet alleen omdat dit vele handen werk zou geven, maar ook omdat de goede reputatie, die onze scheepsbouw reeds aan de overzijde van de Oceaan heeft, nog zou worden verstevigd.
Het groote oogenblik
Het grootste in Nederland gebouwde motortankschïp "G. S. Walden", gebouwd voor de Standard Vacuüm Oil Co. te New-York, is Zaterdagmiddag bij de Rotterdamsche Droogdök Maatschappij te water gelaten
Na deze toespraken was het groote oogenblik van de te waterlating spoedig aangebroken, Het hamergeklop van hen, die de stutten verwijderen bracht de bekende nerveuze spanning, de wijzer op het toestel, dal de stand der werkzaamheden aanwees schoot vooruit, een belsignaal weerklonk en daar hakte mevr. Walden met een forsche slag het touw door, dat de champagneflesch nog omhoog hield, zoodat het schuim langs de flanken spatte. Op hetzelfde oogenblik gleed het prachtige schip majestueus van de helling, onder het gejuich der genoodigden op de tribune en der honderden werklieden met hun vrouwen op de wert, terwijl de booten buiten hun daverende sirenezang lieten hooren en de muziek het Wilhelmus en het Amerikaansche volkslied deed schallen.
Even nog was er spanning, omdat de Walden dankzij z'n vlugge romp wel heel ver doorschoot, maar het slippende anker gaf het schip toch tijdig z'n draai en de sleepbooten hadden het toen ook snel te pakken en trokken het naar de kade, waar het zal worden afgebouwd.
|