Nederlandsche Koloniale Petroleum Mij NV. | home
Vlootlijst / Fleetlist NKPM N.V.
SCHEPENLIJST.
N.V. NEDERLANDSCHE KOLONIALE PETROLEUM MAATSCHAPPIJ, 'S GRAVENHAGE
(Opgericht 1912)
N.V. NEDERLANDSCHE KOLONIALE TANKVAART MAATSCHAPPIJ, 'S GRAVENHAGE
(Opgericht 7.1.1935)
N.V. STANDARD-VACUUM TANKVAART MAATSCHAPPIJ, 'S GRAVENHAGE
(Opgericht 23.6.1947)
TANKERS
10.1926 Fumess Shipbuilding Co. Haverton Hill on Tees(107)
2.046 b, 1.108 n, 3.040 d-LxBxH= (85,34) x 14,35 x4,93 meter
Triple expansie 3 cil. stoommachine Richardson, Westgarth & Co., West-Hartlepool (480, 760 & 1245-915), 1.250 i.p.k., 10 kn.
2.3.1942 te Soerabaja door eigen bemanning tot zinken gebracht; 12.9.1943 door de Japanners gelicht, gerepareerd
en weer in dienst gesteld als „TANGO MARU".
8.11.1944 in Straat Makassar getorpedeerd door de Amerikaanse onderzeeboot „Rasher" (00.22 N.B. - 119.22 O.L.)
1922 W.S. Bailey & Co., Hong Kong (000)
464 b, 719 n, 1.240 d-L x B x H = 51,10 x 11,30 x 4,68 meter
Lichter, in 1929 aangekocht
3.1942 in Nederlandsch-Indié achtergebleven en in 1945 niet meer teruggevonden. Waarschijnlijk in Japanse dienst
verloren gegaan.
8.1913 Palmers' Co. Ltd.. Newcastle (827) 5.040 b, 2.823 n, 7.650 d-LxBxH=(l 18,26) x 16,05 x 7,62 meter
Quadruple expansie 4 cil. stoommachine van de werf (515, 740, 1075 & 1550-1145), 1.800 i.p.k., 9 1/2 kn. t.w.7.1913, i.d. 26.8.1913
1913: „PAWNEE", Deutsch Amerikanische Petroleum Gesellschaft. Bremen 10.1914 in dienst bij Kaiserlichte
Marine als wateren oliedepotschip „A" te Wilhelmshaven
4.12.1919 als herstelbetaling aan USA uitgeleverd en in beheer bij Standard Oil Co. of New Jersey
1926: „JOHN J. HOFF", Société Auxiliaire de Transport, Rouan
1929: „COLOMBIATE", Imperial Oil Company Ltd., London 1929 aangekocht; 1933 te Shanghai gesloopt.
7.1930 C. van der Giessen & Zn, Krimpen aan den Ussel (609)
5.209 b. 2.665 n, 7.150 d L x B x H = 117,60 x 17,12x8,23 meter
Triple expansie 3 cil. stoommachine North Eastem Marine Engineering Company, Wallsend on Tyne
(635. 1065 & 1855 - 1220). 3.400 i.p.k., 11 kn.
t.w. 20.5.1930. proeftocht 9.7.1930
9.1939: „TAN 4". Koninklijke Marine
2.3.1942 op de rede van Soerabaja door eigen bemanning tot zinken gebracht.
31.7.1943 door de Japanners gelicht, gerepareerd en weer in dienst gesteld als „EISHO MARU".
12.1.1945 bij Kaap Bataran door Amerikaanse vliegtuigen tot zinken gebracht. (11.10 N.B. - 108.55 O.L.)
1928 Palmers' Shipbuilding Co. Ltd., Newcastle (986)
3.077 b, 2.164 n, 4.250 d - L x B x H = 99,06 x 16,81 x 5,00 meter
Twee triple expansie 3 cil. stoommachines van de werf (375, 610 & 1005 - 685), 2 schr., 2 x 850 i.p.k., lOkn.
1928: „CREOLE JEFE", Standard Oil Company of Venezuela, Maracaibo
1933 aangekocht.
9.1939: „TAN 3". Koninklijke Marine
7.1.1942 ten zuidoosten van Kangean tijdens de reis van Balikpapan naar Soerabaja met geschutvuur van de Japanse
onderzeeboot „I 157" tot zinken gebracht. (07.15 Z.B. - 116.23 O.L.)
9.1935 N.V. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. Rotterdam (194)
4.763 b, 2,665 n, 6.005 d-LxBxH= 115,52 (111.45) x 19,56 x 5.51 (5,06) meter
Twee triple expansie 3 cil. stoommachines van de werf (405, 610 & 1140-760), 2 schr., 2 x 1.150 i.p.k.. 11 kn.
kielgelegd 28.3.1935, l.w. 17.8.1935, i.d. 14.9.1935
20.5.1943 tijdens de reis van Kaapstad naar Baltimore op de Atlantische Oceaan getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot
„U 197" (06.05 Z.B. -12.56W.L.)
1946 Australian Commonwealth Shipping Board, Rhodes N.S.W. (0-0)
194 b, 85 n, 232 d - L x B x H = 37,41 (35,45) x 7,36 x 2,35 meter
Twee 2 tew 4 cil. dieselmotoren Kromhout Motorenfabriek, Amsterdam
2 schr.. 2 x 200 r.p.k., 8'/, kn.
4.1947 herdoopt: „MAMBANG" (II) PFTG
1959: „SINTHU BHUKET", Christeik Bros., Bangkok
10.1945 Todd Houston Shipbuilding Corp., Houston. Texas (216)
3.143 b, l .773 n, 3.925 d-LxBxH=99,ll (95,95) x 14,73 x 6,63 (5,89) meter
2 tew 6 cil. dieselmotor Nordberg Manutacturing Co. Milwaukee, Wis. (450 x 635), 1.400 r.p.k., 11 kn.Type TI-M-BT2
1945: „TARLAC", U.S. Maritime Commission, Houston
1945: „LANGE CREEK", U.S. War Shipping Administration, Houston
10.1947 aangekocht; 1948 herdoopt: „STANVAC PENDOPO", PHSK
1959: „STANVAC PENDOPO", Petroleum Shipping Services Inc., Panama
1963: „CANOPUS", Petroleum Tankship Co. Inc., Panama
4.1979 gesloopt bij Loy Kee Shipbreaker & Transportation Co., Hong Kong
11.1945 Todd Houston Shipbuilding Corp., Houston, Texas (218)
3.145 b, 1.775n,3990d-LxBxH=99,ll (95,96) x 14,73 x 6,63 (5,89) meter
2 tew 6 cil. dieselmotor Nordberg Manufacturing Co., Milwaukee, Wis. (450 x 635), 1.400 r.p.k., 11 kn.Type TI-M-BT2
1945: „TARTARY", U.S. Maritime Commission, Houston
1945: „SEGNO", U.S. War Shipping Administration, Houston
10.1947 aangekocht; 1948 herdoopt: „STANVAC BENAKAT", PHSH
1959: „STANVAC BENAKAT", Petroleum Shipping Services Co. Inc.. Panama
1963: „PROCYON", Petroleum Shipping Services Co. Inc., Panama
1976: „ESSO PROCYON", Petroleum Shipping Services Co. Inc.. Panama
197S: „SEA SAPPHIRE", Petroleum Shipping Pte Ltd., Singapore
5.1980 te Kaohsiung gesloopt.
7.1945 Todd Houston Shipbuilding Corp., Houston. Texas (210)
3.155 b, l .782 n, 4.050 d-LxBxH=99,ll (95,96) x 14,73 x 6,63 (5,89) meter
2 tew 6 cil. dieselmotor Nordberg Manufacturing Co., Milwaukee, Wis. (450 x 635), l .400 r.p.k., 11 kn.Type Tl-M-BT2
1945: „TARANTELLA". Ministry of Transport (British Tanker Co. Ltd.). London in bare boat charter van U.S. War Shipping Administration
11.1947 aangekocht: 1948 herdoopt: „STANVAC DJIRAK", PHSI
1959: „STANVAC DJIRAK". Petroleum Shipping Services Co. Inc., Panama
1963: „REGULUS", Petroleum Shipping Services Co. Inc., Panama
1972: „ESSO REGULUS", Esso Transport Co. Inc., Panama
15.1.1976 bij Mengalum eiland aan de grond gelopen, 17.1.1976 weer vlot, doch zwaar beschadigd.
3.3.1976 te Hong Kong aangekomen om te worden gesloopt bij Loy Kee Shipbreaking Co. Ltd.
7.1945 Todd Houston Shipbuilding Corp„ Houston, Texas (209)
3.155 b, 1.771 n, 3.925 d-Lx B x H =99,11 (95,96) x 14.74 x 6.63 (5,89) meter
2 tew 6 cil. dieselmotor Nordberg Manufacturing Co., Milwaukee, Wis. (450 x 635). l .400 r.p.k., 11 kn.Type Tl-M-BT2
1945: „TARASCON". Ministry of Transport (British Tanker Co. Ltd.), London in bare boat charter van U.S. War Shipping Administration .
11.1947 aangekocht: 1948 herdoopt: „STANVAC TALANG AKAR", PHSM
1959: „STANVAC TALANG AKAR" Petroleum Shipping Services Co. Inc., Panama 1963: „ESSO ADVANCE", Luzon Stevedoring Co.,
Manila
1972: „LSCO PEGASUS", Luzon Stevedoring Co., Manila
3.1963 bij Nippon Kokan K.K., Yokohama verlengd met 17,37 meter en verbouwd tot LPG-tanker
Na 28.4.1973 gesloopt bij Tai Kien Industry Co. Ltd., Kaohsiung.
1944 Todd Galveston Drydocks Inc., Galveston, Texas(112)
1.185 b, 590 n, 1.480 d - L x B x H = , (65,21) x 11.30 x4,37 meter
4 tew S cil. dieselmotor Superior Diesel Engine Co., Springfield O. (370 x 510), 814 r.p.k., 9 kn. Type Tl-M-A2
aanv. „RODESSA". U.S. Maritime Commission
1944: „MANOKIN AOG 60", U.S. Navy
1946: „MEI PING". U.S. War Shipping Administration. Washington
9.1948 aangekocht.
1959: „STANVAC SELO", Petroleum Shipping Services Co. Inc., Panama
4.1963 bij Nippon Kokan K.K., Asano voorzien van een nieuw middenschip, verlengd met 6,10m,brt nu 1294.
1963: „SEA HORSE", Investment Promotion Enterprises Ltd., Bangkok
1979: „SEA HORSE", Choke Anant Chumphom Ltd., Bangkok
1979: verkocht voor de sloop aan Choke Anant Chumphorn te Bangkok.
Maar die verkocht het schip weer voor in de vaart.
1979: "SEA HORSE" Bangkok Orient Co Ltd.Thailand.
1984: "SEA HORSE' Narai Transport Co Ltd.Thailand.
00-04-1988: wordt door Lloyds Register of Shipping Suppl vermeld dat er aan getwijfeld wordt of het schip nog wel in de vaart is.
1.1945 East Coast Shipyards, Bayonne, N.J. (26)
1.188 b, 593 n, 1.483 d-Lx Bx H = 00,00 (65,21) x 11,30x4,37 meter
4 tew 8 cil. dieselmotor Superior Diesel Engine Co., Springfield O. (370 x 510), 814 r.p.k., 9 kn. Type Tl-M-A2
1945: „WAKULLA AOG 44", U.S. Navy
1947: „MEI AN", U.S. War Shipping Administration, Washington 9.1948 aangekocht.
1959: „STANVAC OGAN", Petroleum Shipping Services Co. Inc.. Panama
10.1961 bij Taikoo Dockyard & Engineering Co. Ltd., Hong Kong voorzien van een nieuw middenschip, verlengd met 6,10m brt vu 1292.
1963: „SEA RAVEN", Petroleum Shipping Services Co. Inc., Panama
1967: „MOBIL SERVICE", Mobil Oil Malaya Ltd., Panama
1980: gesloopt,[reportage was in 1982].
10.1945 J.A. Jones Construction Co„ Panama City. Fla. (93)
3.157 b, 1.691n,4.110d-LxBxH=99,ll (96,16) x 14,73 x 6,63 (5,89) meter
2 tew 6 cil. dieselmotor Nordberg Manufacturing Co., Milwaukee. Wis. (450 x 635), 1.400 r.p.k., 11kn.Type Tl-M-BT2
1945: „TANNADICE", U.S. Maritime Commission, Pensacola, Fla.
1948: „COYLE", U.S. Maritime Commission, Pensacola, Fla.
4.1948: „TANKHAVEN I". Gebr. van Uden's Scheepvaart & Agentuur Maatschappij, Rotterdam
1958 aangekocht.
1959: „STANVAC ALOR", Petroleum Shipping Services Co. Inc., Panama
1961: „STANVAC BATAAN", Standard Vacu?m Oil Company, Manila
1962: „MOBIL BATAAN", Mobil Oil Philippines Inc. Manila
1969: „LSCO CANTHO", Luzon Stevedoring Corp., Manila
1983: „PNOC CANTHO", Philippine National Oil Co., Manila
1990: "PNOC CANTHO" Green Pine Trading.Philippinen.
Niet meer in de vaart volgens suppl van Lloyds Register van 00-10-2001.
12.1945 J.A. Jones Construction Co., Panama City, Fla. (94)
3.155 b, l .698 n, 4.110 d - L x B x H = 99,11 (96,16) x 14,73 x 6.63 (5,89) meter
2 tew 6 cil. dieselmotor Nordberg Manufacturing Co., Milwaukee, Wis. (450 x 635) 1.400 r.p.k., 11kn.Type Tl-M-BT2
1945: „TANTALLON", U.S. Maritime Commission, Pensacola, Fla.
1948: „SEALBACH", U.S. Maritime Commission, Pensacola. Fla.
4.1948: „TANKHAVEN II", Gebr. van Uden's Scheepvaart & Agentuur Maatschappij, Rotterdam
1958 aangekocht.
1959: „STANVAC SUNDA", Petroleum Shipping Services Co. Inc., Panama
1963: „DENEB", Petroleum Shipping Services Co. Inc., Panama
1968: „AMIHAN", Esso Standard Philippines Co. Inc., Manila
1968: „LSCO AMIHAN", Luzon Stevedoring Corp., Manila
1983: „PNOC AMIHAN", Philippine National Oil Co., Manila
1.1988 gesloopt bij Boy Aquario, Tondo, Manila
11.1945 J.A. Jones Construction Co., Panama City, Fla. (96)
3.155 b, 1.706 n, 4.110 d - L x B x H = 99,11 (96,19) x 14,73 x 6,63 (5,89) meter
2 tew 6 cil. dieselmotor Nordberg Manufacturing Co„ Milwaukee, Wis. (450 x 635),1.400 r.p.k., 11 kn.Type Tl-M-BT2
1945: „TANNAQUIL", U.S. Maritime Commission, Pensacola, Fla.
1945: „ZENITH", U.S. Maritime Commission, Pensacola, Fla.
4.1948: „TANKHAVEN III", Gebr. van Uden's Scheepvaart & Agentuur Maatschappij, Rotterdam
1958 aangekocht.
1959: „STANVAC SUMBA", Petroleum Shipping Services Co. Inc., Panama
1963: „CAPELLA", Petroleum Shipping Services Co. Inc., Panama
1967: „MOBIL MICRONESIA", Mobil Oil Philippines Inc., Manila
1969: „LSCO CAMRANH", Luzon Stevedoring Corp., Manila
1982: "PNOC CAMRAHN", Philippine National Oil Co Tankers Corp.Philippine
1989: "PNOC CAMRAHN", Via Marine Corp.Philippijnen.
1992: "LORNA", Via Marine Corp. Philippijnen.
1992 verkocht voor de sloop maar vermoedelijk weer in vaart.
Wordt in 1999 vermeld door Lloyds Register dat het schip niet meer in de vaart is.
SLEEPBOOT EN SLEEPLICHTERS
1956 Osaka Shipbuilding Co., Osaka (l 19)
169 b, 159 n - L x B x H = 30,72 (30,52) x 8,54 x 2,00 meter
1959 verkocht naar India.
1956 Osaka Shipbuilding Co., Osaka (120)
169 b, 159 n - L x B x H = 30,72 (30,52) x 8,54 x 2,00 meter
1959 verkocht naar India.
1956 Osaka Shipbuilding Co., Osaka (l 16)
207 b, 4 n - L x B x H = 26,48 (24,23) x 7,82 x 3,29 meter
Twee 4 tew 6 cil. dieselmotoren Mercedes Benz (175 x 305), 2 schr. 2 x 400 r.p.k.,
1957 herdoopt: „STANVAC BUATAN" PHSG
1959: „STANVAC BUATAN", Petroleum Shipping Services Co. Inc., Panama
1963: „ALBACORE", Petroleum Tankship Co. Inc., Panama
1979: „LIRIK", Hulp Seng Trading & Shipping (Pte) Ltd., Panama
1984: „SINGA LAUT", Compania Link S.A., Panama
1984: „SINGA LAUT", Koay Eng Seng, Penang
1988: „SRI AMAN", vlag Honduras gesloopt.
MOTORLICHTER
1950 Scheepswerf „De Waal", Zaltbommel (635) casco: Scheepsbouw Unie, Groningen
141 b, 000 n - L x B x H = 18,54 (00,00) x 7,78 x 3,74 (3,28) meter
4 tew 6 cil. dieselmotor The Buda Co. (133 x 165), 120 r.p.k., 8 kn.
1959: „STANVAC THELMA", P.T. Stanvac Indonesia, Tandjung Uban.