The Miramar Ship Index for
|
LA CAMPINE
|
IDNo / IMO
|
5600099
|
Year
|
1890
|
Name
|
LA CAMPINE
|
Flag
|
BEL
|
Owner
|
F. Speth & Co., Antwerpen
|
Type
|
Steam tanker
|
Tons
|
2595
|
DWT
|
3500
|
LOA
|
94.40
|
LPP
|
94.36
|
Beam
|
11.89
|
Dept
|
8.00
|
Draft
|
??
|
Machinery
|
1T-8.5
|
kW
|
218 nHP
|
ShipDesign
|
1492
|
Builder
|
Palmer’s Ship Building & Iron Co., Ltd.
|
Yard
|
Jarrow
|
Yard No
|
632
|
Country built
|
GBR
|
Keel
|
????
|
Launch
|
24.12.1889
|
Completed
|
02.1890
|
Subsequent History
|
1881 - American Petroleum Co.
|
End
|
1917
|
Disposal Data
|
Aangehouden., beschoten en tot zinken gebracht door (UC-50) 56.00 N / 4.57 E op 13.3.1917 [ door Rotterdam-New York, ballast ]
Captured, shelled and sunk by (UC-50) 56.00 N / 4.57 E on 13.3.1917 [ by Rotterdam-New York, ballast ]
|
Op reis in ballast van Rotterdam naar New York werd de LA CAMPINE op 13 maart 1917 des morgens te 8.45 uur op de Noordzee in positie 56°00’NB en 04°57’OL door de Duitse onderzeeboot ‘UC.50’ aangehouden. Men moest het schip verlaten omdat men zogenaamd in het blokkadegebied voer, hetgeen niet waar was. De 32 opvarenden van de LA CAMPINE gingen in de boten en de Duitse onderzeeboot begon het schip te beschieten. De LA CAMPINE zonk ten gevolge van dit geschutvuur om 13.45 uur op 13 maart 1917 en ging verloren. De 32 opvarenden werden later door een Britse onderzeeboot opgemerkt, die de sloepen op sleeptouw nam tot men hen kon overgeven aan het Noorse stoomschip Norden.
|
SS La Campine
De La Campine uit 1891 was één van de eerste drie Belgische reservoirschepen (tankschepen) met een laadvermogen 3.400 brt.
van de American Petroleum Compagny (later Esso Belgium N.V.).
Het motorzeilschip bezat twee tanks voor het vervoer van petroleum. Het reservoirschip (tankschip) bezat drie masten, waarvan de eerste en het middenmast met fok- en grootzeilen was voorzien. De achterste mast had geen zeilen, daar de lange schoorsteen
ervoor stond en dit voor eventueel brandgevaar. Op het voor-middenschip was de opbouw met een open stuurbak, waar de stuurman en kapitein in weer en wind stonden. Een erfenis van de vroegere zeilvaart. Achteraan was er opbouw met de schoorsteen waar vier reddingssloepen met davits waren.
De La Campine werd in maart 1917 in de Noordzee, tijdens de Eerste Wereldoorlog, door de Duitsers in brand geschoten en tot
zinken gebracht. De bemanning kon zich nog redden in de sloepen, terwijl het schip brandend ten onder ging.
SS La Campine
SS La Campine (2,595 GRT), was built by Palmers' SB. & Iron Co., Ltd., Newcastle for F. Speth & Co., Antwerp and sailing for the American Petroleum Company. It was a steamship with auxiliary sails, an early oil tanker that was launched in 1890, and was sunk by U-boat UC 50 in North Sea waters (Doggersbank, 56.00 North - 04.57 East) on March 13, 1917, on its way from Rotterdam to New York.
Painter Antonio Nicolo Gasparo Jacobsen (1850-1921).
See for more paintings : http://www.rehsgalleries.com/antonio_jacobsen_early_years.htm
N.B. ;
De tanker ss. 'La Campine' (1890) (G. Claudé) van de American Petroleum Company, op weg van Rotterdam naar New York, wordt ter hoogte van de Doggersbank ( 56 N.B. en 04.57 O.L. ) door de Duitse onderzeeboot "UC 50" met kanonvuur tot zinken gebracht. De bemanning kan hierbij worden gered.
Bron: 'De Zee' (1917)
|
Date
|
U-boat
|
Loss type
|
Position
|
Location
|
Route
|
Cargo
|
Casualties
|
13 Mar 1917
|
UC 50 (Rudolf Seuffer)
|
Sunk
|
North Sea
|
56.00 N, 04.57 E
|
Rotterdam - New York
|
in ballast
|
0
|