Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site     |   home
Voorstuwing der schepen    /    Propulsion of ships
Hoe werkt een Diesel Motor       /       How a Diesel Engine works

HOE WERKT EEN DIESELMOTOR ?

Basis werking van een viertakt dieselmotor

De meeste lezers weten wel hoe een dieselmotor werkt, maar hier toch voor diegenen, welke deze kennis niet hebben, een beknopte beschrijving van de basisprincipes, om ook de functie en werking van de turbo in het totale motorconcept beter te kunnen begrijpen.

Een dieselmotor is een zogenaamde zelf ontbrander.

Lucht wordt onder hoge druk samengeperst in de cilinder, waar tevens brandstof wordt ingespoten, welke door de hoge compressietemperatuur tot zelfontbranding komt en de zuiger naar beneden drukt in de cilinder.
Deze neerwaartse kracht wordt via een drijfstang en excentrische kruktap overgebracht op de krukas en zo omgezet in een draaiende kracht .

Het grootste verschil met een benzinemotor is, dat het diesel/luchtmengsel vanzelf ontsteekt en er dus geen aparte ontstekingsinrichting nodig is.

Er is wel altijd een inspuitmechanisme nodig, in de vorm van een hogedruk-inspuitpomp en verstuivers, of bij de wat modernere motoren met directe inspuiting, onder zeer hoge druk via injectoren.

Als lucht tot hoge druk wordt samengeperst, wordt deze sterk verhit.
Zelfs tot zodanig hoge temperaturen, dat de onder hoge druk ingespoten brandstof spontaan tot zelfontbranding komt.

                                                        
             1)  inlaat-slag              2) compressie-slag         3) arbeids-slag                 4) uitlaat-slag

We onderscheiden 4 verschillende slagen van de zuiger in de cilinder;

De inlaat-slag (1) (zuiger neergaand), waarbij door de geopende inlaatklep bij een dieselmotor uitsluitend lucht wordt aangezogen.

De compressie-slag (2) (zuiger opgaand), waarbij de lucht wordt samengeperst (gecomprimeerd). Door de hoge compressieverhouding van een dieselmotor wordt de gecomprimeerde lucht heet genoeg (700 à 900°C) om de brandstof spontaan te laten ontbranden. Zowel in- als uitlaatklep zijn dan gesloten.

De zelfontbrandingstemperatuur van diesel is 320 à 360°C. Aan het einde van de compressieslag wordt de brandstof ingespoten. De verbranding produceert een gasmengsel van 60 à 180 bar bij een temperatuur van 2000 à 2500 °C.

De arbeidsslag (3) (zuiger neergaand): de zuiger wordt door de ontstane hoge verbrandingsdruk naar beneden geduwd.

De uitlaatslag (4) (zuiger opgaand): de uitlaatgassen ontsnappen door de nu geopende uitlaatklep, geholpen door de omhooggaande zuiger.

De eerste 2 slagen gebeuren bij 1 omwenteling van de krukas. Bij de volgende omwenteling worden de opvolgende 2 slagen gemaakt.

Omdat elke op- of neergaande beweging van de zuiger een slag genoemd wordt, noemt men dit dus een vierslag- of viertaktmotor.

De stroom hete uitlaatgassen, welke bij een normaal aangezogen motor via het uitlaatspruitstuk richting uitlaatsysteem verdwijnt, kan evt. worden gebruikt om een tussen het uitlaatspruitstuk en uitlaatsysteem gebouwde turbine (van de turbo) aan te drijven.

COPYRIGHT
Deze tekst is geschreven door Aart Waterweg.
Copyright © 2009 www.caboturbo.com