In 1947 nam Esso Belgium de « Esso Brussels » in dienst. Het vaartuig, toen de grootste eenheid van de Belgische koopvaardijvloot, was een tanker van het bekende T2-type, dat tijdens de tweede wereldoorlog in de Verenigde Staten was ontworpen.
De gehele Belgische pers beschreef uitvoerig de eerste aankomst van de « Esso Brussels » in onze nationale haven. Het schip was onderverdeeld in 26 tanks en werd in 24 uur gelost met behulp van drie rotatiepompen. Tevens was de Esso Brussels het eerste Belgische schip voorzien van turbo-elektrische aandrijving met hoog-spannings-wisselstroom.
De «Esso Brussels» (16.460 ton) die in 1947 het grootste schip was van de Belgische Koopvaardijvloot.
Vanaf de jaren vijftig begon de «wedloop naar het gi-gantisme» van de tankers. Enerzijds was er de spek-takulaire uitbreiding van de petroleummarkt, en anderzijds de bevoorradingsmoeilijkheden tijdens de Suez-crisis, die de reders ertoe aanzetten steeds grotere tankers te bestellen. De totale tonnenmaat van de wereld-vloot, die 87 miljoen DWT bedroeg in 1954, was in 1964 opgelopen tot 140 miljoen ton, waarvan méér dan één derde uit tankers bestond.
De «Esso Antwerp» (26.848 ton) gebouwd in 1954 te Hoboken.
Op 23 oktober 1954 werd de « Esso Antwerp » te water gelaten. Dit schip van 26.848 ton was gebouwd op de Cockerill-Ougrée scheepswerven te Antwerpen.
De voortdurende expansie van de petroleumnijverheid, alsmede de inhuldiging van onze nieuwe raffinaderij in 1953, verplichtte de maatschappij steeds grotere eenheden in dienst te nemen. In 1955 werd in Canada een tanker van 27.090 DWT aange-kocht die « Esso Belgium » werd gedoopt.
In oktober 1959 werd de 43.121 ton metende « Esso Brussels » te water gelaten. Deze supertanker was het grootste schip van de Belgische vloot, en toen hij op 25 februari de Scheldehaven binnenvaarde, was dit meteen het grootste schip dat ooit in Antwerpen had aangelegd.
Op 19 mei 1960 werd te Hamburg de « Esso Liège » (50.561 ton) te water gelaten. Deze eenheid is uitgerust met een stoomturbine van 19.000 PK en vier centrifugaal-pompen met elk een capaciteit van 1633 ton/uur. Op 30 november 1960 komt de
« Esso Liège » voor de eerste maal naar Antwerpen. Op 1 december brengt Z.K.H. Prins Albert een bezoek aan dit indrukwekkende vaartuig, met een totale inhoud van 60.350.000 liter, een lengte van 225,55 m. en een diepgang van 11,50 m.
De schroef weegt 32 ton en heeft een diameter van 7 m. Op 19 november 1964 kocht de maatschappij bij Esso Standard Eastern de 43.276 ton metende « Esso Horizon». Dit schip is het zusterschip van de «Esso Brussels» en werd «Esso Ghent» gedoopt.
Het lossen van de «Esso Liège» (50.561 D.W.T.) in de haven van Antwerpen
15 juni 1967 betekende een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van de Esso-vloot: op die dag werd in de Akers Mek. Verksted te Oslo (Noorwegen) de reuzetanker « Esso Antwerp » gedoopt, met een tonnenmaat van 76.209 DWT. Dit schip is het grootste van de Belgische koopvaardijvloot, en het brengt Esso op de. tweede plaats onder de Belgische reders, met een vloot van 213.500 ton. De nieuwe eenheid heeft een lengte van 243 meter (1) en een diepgang van 12,70 m. Het schip heeft een inhoud die overeenkomt met 5,75 T2-tankers. De bemanning bestaat uit 26 koppen.
(1) « Le Hainaut» was 74 meter lang.
Een van de moeilijkste maneuvres van een supertanker: het binnenvaren van een sluis.
DE VLOOT VAN ESSO BELGIUM N.V.
DE VLOOT VAN ESSO BELGIUM
SCHEPEN VAN VROEGER ...
... SCHEPEN VAN NU
Een supertanker vaart bij stormweer in de golf van Biscaye.
|