DE LICHTERVLOOT VAN ESSO
Naast de indrukwekkende zeevloot van Esso Belgium beschikt de maatschappij eveneens over een vloot lichters met een to-tale tonnenmaat van 5.500 ton. Deze vaartuigen worden gebruikt voor de bevoorrading in afgewerkte produkten van de Esso-depots te Gent, Hasselt, Luik en Brussel, alsmede voor de hunkering van zeeschepen die de Antwerpse haven aandoen.
Enkele tientallen jaren geleden speelden de lichters een belangrijke rol in het vervoer van petroleumprodukten ;
in 1910 beschikte de American Petroleum Company over een vloot van 21 eenheden. Deze schepen waren toen nog niet uit-gerust met motor, en werden door paarden voortgetrokken. In het ruim van deze lichters was dan ook een met stro gevulde plaats voorzien, waar de paarden 's nachts werden « gestald ».
Enkele oude lichters van Esso Belgium : de «Standard VI»...
...en de «Standard VIII» (270 t.)
Doordat de bouwwijze van binnenschepen veel minder snel evolueerde dan dit voor zeeschepen het geval is, hebben zij een merkelijk langere levensduur. Sommige Esso-lichters hebben dan ook een merkwaardige carrière achter de rug; zo was er de Standard 27, een in 1922 gebouwd sleepschip van 650 ton. In 1952 werd het vaartuig omgebouwd en uitgerust met een motor. Toen het in 1964 uiteindelijk uit de vaart werd genomen, werden voor- en achterschip afgebroken, terwijl het middenge-deelte in twee delen werd gesneden; deze doen nu dienst als vlottende tanks voor de bevoorrading van de baggerboten die werken in de Antwerpse haven uitvoeren.
De Standard 14 (1931) brandde tijdens de tweede wereldoorlog uit en werd naderhand opgekalfaterd en gemoderniseerd. Het schip is nog steeds in dienst.
De «Gasoil l».
De «Standard XI».
De Esso-lichtervloot neemt een groot deel van het Esso-transport in België voor zijn rekening. De lichters Esso 1, 2, 3 en 4, die de depots van Gent, Hasselt, Luik en Brussel bevoorraden, vervoeren per jaar meer dan 500.000 ton petroleumprodukten.
De Esso 5 en de Standard 14 en 28 verhandelen jaarlijks 350.000 ton stookolie voor de bevoorrading van zeeschepen in de Antwerpse haven.
De Esso 5 is de modernste eenheid van de Esso-lichter-vloot. Hij is in 1960 in dienst genomen en uitgerust met een «proportioneer "-installatie die het mogelijk maakt verschillende kwaliteiten brandstof te mengen. De rol van de Esso-lichtervloot mag dan al minder spectaculair lijken ; niettemin vormen deze-schepen een onvervangbare schakel in de transportketen van de petroleumvelden tot de verbruiker.
De «Esso V», een van onze modernste lichters, bestemd voor de bevoorrading van schepen die de Antwerpse haven aandoen.
DE ESSO-LICHTERVLOOT :
|