6 / S.S. “MOTOCARLINE (1)” 1925-1936 OTKA
Bouwjaar : 1925
Bouwwerf : Friedrich KRUPP AG. - Germaniawerft. Kiel.
Bouwnummer : 471
BRT : 8997 - NT : 4676 - TDW : 13350
L x B x H: 142.82 x19,25 x 10,72 (8,28) meter
Twee Dieselmotoren van de werf tew (600 x 1300), 2 x 1700 RPK - 2 schroeven, - 12 Knopen.
1936 : “MOTOCARLlNE" Panama Transport Co (A.P.C. Belge), Panama.
1949 : Gesloopt te Newport (U.K.)
"Motocarline (1).
7 / S.S. “AMPETCO (2)" 1930 - 1944 ONPB
Bouwjaar: 1926
Bouwwerf : Howaldtwerke, Kiel
Bouwnummer: 674
BRT : 8624 - NT : 5026 - TDW : 13175
L x B x H : 143,33 x 19,25 x 10,74 meter
Twee tew "SULZER” dieselmotoren 8-cilinders (600 x 1060), 2 x 2400 RPK - 2 schroeven - 10 Knopen.
1926 : “URANlA", Baltisch -Amerikanische Petroleum Import GMBH, Danzig.
1930 : overgenomen door deA.P.C. Belge.
18 SEP 1944 : Geaonken in positie 12°15'N - 70°04'W na een aanvaring met de Britse tanker “PUNTA GORDA” tijdens de reis Willemstad - Las Piedras.
"Ämpetco (2)".
8 / M.S. "ESSO BELGIUM (1)" 1937 - 1953 OSVA - ONES
Bouwjaart 1937
Bouwwerf :Abt. Burmeister & Wain, Kopenhagen.
Bouwnummer: 623
BRT : 110.568 - NT : 7121 - TDW : 15.250
L x B x H: 148,97 x 22,78 x 11.33 meter.
Twee tew Dieselmororen 7 cilinders van de werf (500 x 900),2 x 2500 RPK - 2 schroeven - 13 Knopen.
Bouwopdracht gegeven door Panama Transport Co., doch voor de oplevering overgenomen door de Standard American Petroleum Co.
1941 - 1942 1 tijdelijk onder Panamese vlag.
30 Oct : 1953 :Verkocht
1953 : “MISENO", Societe lonica de Navigazione, Catania.
1959 : "CELESTlNA ”. Tramasi, Transporti Marittima Siciliani, Palermo.
29 JAN 1958 : Opgelegd in Napoli.
30 SEP 1959 :Aangekomen te La Spezia om er te worden gesloopt bij Terrestra Marittima.
"Esso Belgium (1)".
9 / S.S. “AMPETCO (3)” 1946- 1947 ONAO
Bouwjaar: 1926
Bouwwerf : Howaldtwerke, Kiel
Bouumummer: 675
BRT : 8625 - NT : 5951 - TDW : 13279
L x B x H :148,80 x 19.30 x 10,74 meter
Twee tew "SULZER” dieselmotoren 8-cilinders (600 x 1060), 2 x 2400 RPK - 2 schroeven -12 Knopen.
1926 : “CALLIOPE", Baltisch -Amerikanische Petroleum Import GMBH, Danzig,
01 SEP 1928 :“CALLIOPE”, Warried Tankschiff Rederei GMBH, Danzig.
11 MEI 1935 :“CALLIOPE”, Panama Transport Co., (A.P.C. Belge), Panama.
07 SEP 1939 : Duitse bemanning vervangen door Amerikaanse in Rio de Janeiro, vervolgens door een Scandinavische.
14 MEI 1942 : ln charter bij de U.S. War Shipping Administration.
18 DEC 1946 : Onder Belgische vlag en in beheer bij de "Belgian Overseas Transport SA, Antwerpen.
1947 : “MARIA LETIZIA G", Compania de Operaciones Maritimas S.A., Panama.
1951 : “BARBARA ANN", Pan American Steam Ship Corporation of Panama S.A.
27 OCT 1953 : Laatste aankomst te Hamburg om er gesloopt te worden.
"Ampetco (3)".
11 / T.S .“ESSO BRUSSELS (1)" 1946 - 1955 ONET
Deze eenheid behoort wellicht tot de beroemdste klasse tankers die ooit werden gebouwd, nl. de T2 SE A1. Van dit type
werden er tijdens WO. 2 maar liefst 481 eenheden gebouwd op Amerikaanse werven.
Bouwjaar: 1945
Bouwwerf : Sun Shipbuilding & Drydock Co., Chester, Pemeyiwua, USA.
Bouwnummer :457
BRT : 10365 - NT : 7572 - TDW : 16610
L x B x H ; 159.56 (153,62) x 20,79 x 11.95 (9,20) meter
Een stoomturbine G.E.C. (Lynn) op een generator, gekoppeld aan een electromotor 6.000 APK - 14 Knopen.
1945: “SALMON FALLS”, U.S. War Shipping Administration, Philadelphia USA.
1947 : Gekocht door de Standard American Petroleum Co.
17 MEI 1955 : “CERERE”, Sicilarma Societa de Navigazione, Palemio.
26 MEI 1966 : Laatste aankomst te La Spezia om er gesloopt te worden.
"Esso Brussels (1)".
See also : VERGANE GLORIE VAN DE BELGISCHE KOOPVAARDIJ : ESSO TANKVAART 1891 - 1983 (Part - 3)
|