DEN HAAG
Op 20 december wordt bij Verolme de tweede van de drie 255.000 DWT metende tankers te water gelaten, die de werf op Rozenburg voor rekening van Esso bouwt. Het schip gaat Esso Nederland heten. Het zal worden gedoopt door mevrouw H. E. H. Baart-Maas, echtgenote van de president-directeur van Esso Nederland N. V.
De tanker zal het grootste onder Nederlandse vlag varende koopvaardijschip zijn. Hel wordt gebouwd voor rekening van de Esso Tankvaart-Maatschappij Nederlands Antillen.
De Esso Nederland is niet de eerste tanker van deze naam. Op 17 augustus 1955 werd bij de werf van C. van der Giessen en Zonen te Rotterdam de eerste Esso Nederland gedoopt, eveneens door de echtgenote van de toenmalige president-directeur C.R. Smit. Het schip werd op 7 maart 1956 officieel overgedragen. Het was met 26.000 DWT de eerste supertanker van de Nederlandse Esso-rederij. Na twaalf jaar later is het tonnage van de opvolger bijna vertienvoudigd.
De oorspronkelijke Esso Nederland werd in 1962 verkocht aan Standard Tankers Bahamas en ging nog later over in handen van de Zweedse Esso-rederij.
Bron : Nieuwe Leidsche Courant d.d. 7 November 1969.
|
The Miramar Ship Index for
|
ESSO NEDERLAND
|
IDNo / IMO
|
7006259
|
Year
|
1970
|
Name
|
ESSO NEDERLAND
|
Flag
|
ANT
|
Owner
|
Esso Tankvaart Nederlandse Antillen NV
|
Type
|
Tanker
|
Tons
|
127176
|
DWT
|
249952
|
LOA
|
347,80
|
LPP
|
329,20
|
Beam
|
51,90
|
Dept
|
25,61
|
Draft
|
19,96
|
Machinery
|
1ST-15.5
|
kW
|
23536
|
ShipDesign
|
VLCC
|
Builder
|
Verolme Dok- & Scheepsbouw Maatschappij
|
Yard
|
Rozenburg
|
Yard No
|
786
|
Country built
|
NLD
|
Keel
|
10.05.1969
|
Launch
|
20.12.1969
|
Completed
|
01.08.1970
|
Subsequent History
|
None
|
End
|
1982
|
Disposal Data
|
Scrapped at Kaohsiung 06.08.1982, work began 17.08.1982. [ By Hai Kwang Enterprise Corp. ]
|