Auke Visser´s ESSO Tankvaart Mij. Site | home
Algemene info / General info "Amsterdam"
AMSTERDAM - ID 413
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1922-10-00 / 1942-04-16
Identification Data
Bouwjaar: 1922
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5605809
Nat. Official Number: 14369 ROTT 1922
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Steamship
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data
Scheepsbouwer: Sir W.G. Armstrong, Whitworth & Co. Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 977
Launch Date: 1922-06-28
Delivery Date: 1922-10-00
Technical Data
Engine Manufacturer: Sir W.G. Armstrong, Whitworth & Co. Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (28 , 46 & 77 - 51)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
Gross Tonnage: 7329.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4372.00 Net tonnage
Deadweight: 11215.00 tons deadweight (1016 kg)
Liquid: 454000 Cubic Feet
Length 1: 134.11 Meters Registered
Beam: 17.53 Meters Registered
Depth: 10.39 Meters Registered
Draught: 8.05 Meters Registered
Configuration Changes
Datum 16-03-1927
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 1176 Z ROTT 1927
Ship History Data
Date/Name Ship 1922-10-00 AMSTERDAM
Manager: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NDFM
Date/Name Ship 1925-00-00 AMSTERDAM
Manager: N.V. American Petroleum Company, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. American Petroleum Company, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: NDFM
Additional info: Call sign in 1934: PCQF
Date/Name Ship 1937-00-00 AMSTERDAM
Manager: N.V. Petroleum-Industrie Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Petroleum-Industrie Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PCQF
Ship Events Data
1920-12-07: Vlissingse Courant, 07.12.1920: Scheepsbouw. Van de werf van W. G. Armstrong Whitsworth & Co. Ltd. te
Walker werd de vorige week met goed gevolg te water gelaten de voor de American Petroleum Cy. te Rotterdam nieuwge-
bouwde tankboot AMSTERDAM", waarvan de hoofdafmetingen zijn 455' X 57.6' X 33.11'. Het schip zal worden voorzien,
van een Triple expansie machine, waar-voor de stoom wordt geleverd door drie ketels, werkende met een druk van 180 Lbs.,
welke het schip bij een lading van 10.450 ton d.w.t. een vaartsnelheid zal verleenen van circa 11 knoop. Deze machine is
eveneens door genoemde firma vervaardigd in haar fabriek te Etewick. Het schip is gebouwt volgens de voorschriften van
Lloyd's Register voor klasse 100 A1, de Engelsche Board of Trade, Nederlandsche Schepenwet en voor de vaart door het
Suez- en Panamakanaal.
1930-07-18: Het Vaderland, 18.07.1930. Aanvaring. Naar uit Londen gemeld wordt is het Nederlandsche tankschip
AMSTERDAM van de American Petroleum Company in de nabijheid van de East Goodwin tengevolge van den mist in aan-
varing gekomen met een Engelsche tankboot, waarvan de naam tot nu toe onbekend is. De voorsteven van de Amsterdam
werd ingedrukt, doch het ongeval was niet van dien aard, dat er eenig gevaar voor het schip bestond. De Engelsche haven-
autoriteiten hebben den kapi-tein van de Amsterdam vergunning verleend naar Amsterdam op te stoomen.
1930-07-21: Het Vaderland, 21.07.1930. Reparatie van een Amsterdamsch tankschip te Rotterdam. Wij vernemen dat het
tankschip AMSTERDAM van de American Petroleum Company te Amsterdam, dat bij een aan-varing in het Kanaal met het
Engelsche tankschip British Justice een gat in het voorschip opliep, zal worden gerepa-reerd bij Wilton te Rotterdam.
1942-04-16: Final Fate:
Op weg van Smith's Bluff (Beaumont, Texas) naar Freetown met 9.500 ton schone olieproducten, onder kapitein H. Schol, op
100 mijl ten noordwesten van Port of Spain door de Duitse onderzeeboot 'U 66' getorpedeerd en tot zinken gebracht op 100
zeemijl ten zuidwesten van Port of Spain (op positie 12.00° N / 62.45° W). Vijf bemanningsleden komen om het leven.